Publicerat Februari 18, 20251 yr På 2025-02-17 at 16:26 Dansken sa: Canadian Rangers får jaga med deras tjänstevapen. Och det är ju inte kopplat överhuvudtaget. Jakt är väl typ största anledningen till att de har vapen överhuvudtaget, iallafall så ingår det i deras tjänst. Om något så är det ju också en total tvärtom situation och detta i ett annat land med sin egna syn och lagstiftning på vapen.
Publicerat Februari 21, 20251 yr 6.30min. Påverkar mer än folk vill veta lr tror. Varför kan man undra? /P
Publicerat Februari 24, 20251 yr Detta är en populär post. C behöver hitta tillbaks till de gröna näringarna, jord,skog och hav, samt markägarnas rätt att sköta den och att få ett ekonomiskt livskraftig jordbruk. Fortsätter dom svamla samma gamla pk sörja i mitten kommer dom fortsätta uträtta ingenting som marginalparti.
Publicerat Februari 24, 20251 yr Detta är en populär post. 17 minutes ago Mad Mike sa: C behöver hitta tillbaks till de gröna näringarna, jord,skog och hav, samt markägarnas rätt att sköta den och att få ett ekonomiskt livskraftig jordbruk. Fortsätter dom svamla samma gamla pk sörja i mitten kommer dom fortsätta uträtta ingenting som marginalparti. Hear hear! Woke-skiten har skördat ännu ett parti. Å andra sidan är det också den skorrande kvinnans fel då hon påtalade att Sverige minsann är ett stort land och att vi har plats för "30-40 miljoner flyktingar". Undrar hur många traditionella C-väljare man tappar när man håller på så?
Publicerat Februari 24, 20251 yr 4 minutes ago exabit sa: Hear hear! Woke-skiten har skördat ännu ett parti. Å andra sidan är det också den skorrande kvinnans fel då hon påtalade att Sverige minsann är ett stort land och att vi har plats för "30-40 miljoner flyktingar". Undrar hur många traditionella C-väljare man tappar när man håller på så? Dom måste acceptera SD, allt annat är svältdöden för dom.
Publicerat Februari 24, 20251 yr Tänk om de går full-antiwoke nu och accepterar SD.. Vore lite kul, undrar hur det skulle gå? Rimligen borde de plocka väljare från S.. speciellt om de kunde väcka liv i det genuina landsbygdsengagemanget. Nu tror jag inte för ett ögonblick att de fixar det.. så de kommer nog fortsätta vara light-sossar och dö svältdöden.
Publicerat Februari 24, 20251 yr 2 hours ago Hipshot sa: Tänk om de går full-antiwoke nu och accepterar SD.. Vore lite kul, undrar hur det skulle gå? Rimligen borde de plocka väljare från S.. speciellt om de kunde väcka liv i det genuina landsbygdsengagemanget. Nu tror jag inte för ett ögonblick att de fixar det.. så de kommer nog fortsätta vara light-sossar och dö svältdöden. Alla måste förhålla sig till verkligheten som den är-inte som man vill att den ska vara, så även C. Jag tror att av den spillran som fortfarande röstar C har majoriteten inget problem med SD men stora problem med V, frågan för C:s framtid är inte vilka väljare dom tappar för det kommer bli några utan hur många dom kan vinna med en annan politik.
Publicerat Februari 24, 20251 yr Enl media är Demiroks uttalande om att Magdalena Andersson är centerns statsminister en stor anledning till att han fick (av)gå. Så nu står C mellan att acceptera SD om man väljer höger eller V om man väljer vänstern. Det har ju inte gått så bra för C med den röd gröna röran. Åtminstone inte i opinionsmätningarna. Om de väljer höger, kommer C få några stödröster från M då de inte känns som man kan lita på C? Eller så kör C vidare på Lööfs "den breda mitten" och får inga stödröster från varken M eller S. Centern har verkligen satt sig i skiten... Ända upp till nacken...
Publicerat Februari 24, 20251 yr Detta är en populär post. 29 minutes ago detstorabla sa: Om de väljer höger, kommer C få några stödröster från M då de inte känns som man kan lita på C? Rörligheten hos väljarna idag är så pass hög att med rätt ledare och rätt politik kan dom värva egen väljarbas. Jord, skog, hav, landsbygd, infrastruktur och inte nedlåta sig till sandlådefasoner med du e dum osv, folk vill höra sakfrågor och inte se darrande anklagande pekfingrar åt olika håll.
Publicerat Februari 24, 20251 yr 38 minutes ago Mad Mike sa: Rörligheten hos väljarna idag är så pass hög att med rätt ledare och rätt politik kan dom värva egen väljarbas. Jord, skog, hav, landsbygd, infrastruktur och inte nedlåta sig till sandlådefasoner med du e dum osv, folk vill höra sakfrågor och inte se darrande anklagande pekfingrar åt olika håll. Visst vill C ha en egen väljarbas. Man har lite drygt 1,5 år till valet. Kort tid att bygga en vettig politik och förtroende. Oavsett val höger/vänster så kommer några i Centern bli missnöjda. Idag ligger man strax under 4 %. Så rimligtvis krävs lite stödröster för att klara 4 % 2026. Själv tror jag att det finns en signifikant risk/chans att C imploderar.
Publicerat Februari 24, 20251 yr 1 hour ago detstorabla sa: Visst vill C ha en egen väljarbas. Man har lite drygt 1,5 år till valet. Kort tid att bygga en vettig politik och förtroende. Oavsett val höger/vänster så kommer några i Centern bli missnöjda. Idag ligger man strax under 4 %. Så rimligtvis krävs lite stödröster för att klara 4 % 2026. Själv tror jag att det finns en signifikant risk/chans att C imploderar. Jag tror inte C har några stödröster idag, om såna utdelas går dom nog till kd och L, C behöver hitta en helt egen väg.
Publicerat Februari 24, 20251 yr Detta är en populär post. 8 hours ago exabit sa: Hear hear! Woke-skiten har skördat ännu ett parti. Å andra sidan är det också den skorrande kvinnans fel då hon påtalade att Sverige minsann är ett stort land och att vi har plats för "30-40 miljoner flyktingar". Undrar hur många traditionella C-väljare man tappar när man håller på så? Först när man hamnar under 4% spärren verkar man vakna till så smått och börjar kanske inse att det är vad kulturmuppar, slaskmedia och den slatt mössfoder som blir inbjudna till soffprogrammen gillar, inte nödvändigtvis Svenska folket. Jag tror många börjar bli spy-less på woke, regnbågsparader, mångkulturella dikesköringar, alternativa könsidentiteter och sånt skit.
Publicerat Mars 6, 20251 yr Vapenutredningen...vad händer, någon som läst eller hört något? Känns som om locket inte bara ligger på utan cementerats, har Sten bergheden belagts med munkavle? Förväntar sig tidö att landets 800 000 vapenägare sitter still i båten och förnöjda tar dom smulor vi får behålla?
Publicerat Mars 6, 20251 yr Fönstret att faktiskt genomföra en förändring till det bättre innan nästa val försvinner snart lika fort som en vårflod.....
Publicerat Mars 6, 20251 yr 42 minutes ago, Mad Mike said: Vapenutredningen...vad händer, någon som läst eller hört något? Känns som om locket inte bara ligger på utan cementerats, har Sten bergheden belagts med munkavle? Förväntar sig tidö att landets 800 000 vapenägare sitter still i båten och förnöjda tar dom smulor vi får behålla? Ja🦄
Publicerat Mars 6, 20251 yr 17 minutes ago lindgren sa: Ja🦄 Kort och koncist svar! Tyvärr tror jag du har rätt och nu får vi se hur mycket röstboskap tidö har, jag har röstat åt höger hela mitt liv trots tidigare brutna löften i andra frågor men nu är vi vid en röd linje för min del och det handlar inte om en specifik fråga utan om den samlade trovärdigheten. Om dom inte levererar snart i denna fråga kommer jag aldrig rösta höger så länge jag lever- I shit you not!
Publicerat Mars 6, 20251 yr 10 minutes ago, Mad Mike said: Kort och koncist svar! Tyvärr tror jag du har rätt och nu får vi se hur mycket röstboskap tidö har, jag har röstat åt höger hela mitt liv trots tidigare brutna löften i andra frågor men nu är vi vid en röd linje för min del och det handlar inte om en specifik fråga utan om den samlade trovärdigheten. Om dom inte levererar snart i denna fråga kommer jag aldrig rösta höger så länge jag lever- I shit you not! Vad ska man då rösta på? ... (Ärlig fråga... Medborgerlig samling? ) För enligt mig, är alla politiker partier inte vatten värda.. jag vill rösta i sak, inte på folk.
Publicerat Mars 6, 20251 yr 30 minutes ago lindgren sa: Vad ska man då rösta på? ... (Ärlig fråga... Medborgerlig samling? ) För enligt mig, är alla politiker partier inte vatten värda.. jag vill rösta i sak, inte på folk. Jag har aldrig röstat på folk utan i sak men det verkar inte vara värt tryckfärgen på röstsedeln
Publicerat Mars 7, 20251 yr 15 hours ago Mad Mike sa: Vapenutredningen...vad händer, någon som läst eller hört något? Känns som om locket inte bara ligger på utan cementerats, har Sten bergheden belagts med munkavle? Förväntar sig tidö att landets 800 000 vapenägare sitter still i båten och förnöjda tar dom smulor vi får behålla? Har varit väldigt tyst från Bergheden "sista tiden". Antingen har någon sagt att han ska vara tyst eller så har han oinsett att han inte kommer att leverera "i sina frågor". Ang vapenutredningen så gissar jag på att de sätter den på hold ett tag nu när psykisk stabilitet blivit en parameter som de lär vilja ta in. Och risken med det är att det går in i nästa val. Eller det kanske är bra för då måste de ge vallöften och visa sig duktiga? https://regeringen.se/pressmeddelanden/2025/02/arbetet-med-tillstandsprovning-for-skjutvapen-ska-starkas-och-utvecklas/ " Betänkandet bereds för närvarande i Regeringskansliet och regeringen kommer att återkomma med en lagrådsremiss." "Polismyndigheten och Socialstyrelsen ska lämna en gemensam delredovisning senast den 30 september 2025. Myndigheterna ska senast den 30 november 2026 lämna separata slutredovisningar avseende vidtagna åtgärder och eventuella behov av fortsatta utvecklingsinsatser till Regeringskansliet." Läste om minskningen av vargpopulationen i veckan. Den lär inte bli av under denna mandatperiod eftersom det inte var så lätt som att bara skjuta ner stammen på enklaste vis. Eftersom stammen är inavlad ska alla vargar ska inventeras. Genetiskt viktiga ska flyttas och det framstår som att de som ska skjutas måste skjutas med genetisk precision. Typ ogörligt evighetsprojekt. Dessutom kommer det bli skitdyrt med allt inventerande och flyttande. De hade fått in kostnadsberäkningar från hälften (?) av länstyrelserna och bara dessa hade en totalkost på 120M. Känns mörkt just nu
Publicerat Mars 7, 20251 yr 19 minutes ago MagnusN sa: Har varit väldigt tyst från Bergheden "sista tiden". Antingen har någon sagt att han ska vara tyst eller så har han oinsett att han inte kommer att leverera "i sina frågor". Ang vapenutredningen så gissar jag på att de sätter den på hold ett tag nu när psykisk stabilitet blivit en parameter som de lär vilja ta in. Och risken med det är att det går in i nästa val. Eller det kanske är bra för då måste de ge vallöften och visa sig duktiga? https://regeringen.se/pressmeddelanden/2025/02/arbetet-med-tillstandsprovning-for-skjutvapen-ska-starkas-och-utvecklas/ " Betänkandet bereds för närvarande i Regeringskansliet och regeringen kommer att återkomma med en lagrådsremiss." "Polismyndigheten och Socialstyrelsen ska lämna en gemensam delredovisning senast den 30 september 2025. Myndigheterna ska senast den 30 november 2026 lämna separata slutredovisningar avseende vidtagna åtgärder och eventuella behov av fortsatta utvecklingsinsatser till Regeringskansliet." Läste om minskningen av vargpopulationen i veckan. Den lär inte bli av under denna mandatperiod eftersom det inte var så lätt som att bara skjuta ner stammen på enklaste vis. Eftersom stammen är inavlad ska alla vargar ska inventeras. Genetiskt viktiga ska flyttas och det framstår som att de som ska skjutas måste skjutas med genetisk precision. Typ ogörligt evighetsprojekt. Dessutom kommer det bli skitdyrt med allt inventerande och flyttande. De hade fått in kostnadsberäkningar från hälften (?) av länstyrelserna och bara dessa hade en totalkost på 120M. Känns mörkt just nu Vi får se om PM kommer att kräva blodprov vid ansökan av licens. Finns ett test, PEth som vissa myndigheter påstår visa om man har alkoholproblem eller inte. https://www.expressen.se/ledare/ledare-tio-ol-i-veckan-da-ryker-korkortet/ Om mitt minne inte sviker mig, när jag och @exabit diskuterade keto dieten, så var det någon här på forumet som berättade om något testvärde som gick helt åt skogen och mer eller mindre påstod att hen var en alkis, tack vare hens LCHF diet.
Publicerat Mars 7, 20251 yr LCHF kan påverka testerna tydligen. Nu finns det ju folk som dricker ganska ofta som inte har problem med alkoholen så man funderar ju varför ett sådant test skulle ens vara något för vapenlicens. Är det ens ett problem hos personer med alkoholproblematik? Ja menar hur ofta miss sköter de sig med vapen? Det är väl mer psykisk sjukdom eller radikalisering av något slag som är problemet
Publicerat Mars 7, 20251 yr 9 minutes ago dptrapper sa: LCHF kan påverka testerna tydligen. Nu finns det ju folk som dricker ganska ofta som inte har problem med alkoholen så man funderar ju varför ett sådant test skulle ens vara något för vapenlicens. Är det ens ett problem hos personer med alkoholproblematik? Ja menar hur ofta miss sköter de sig med vapen? Det är väl mer psykisk sjukdom eller radikalisering av något slag som är problemet Om TS ska börja använda testerna för att dra in körkort, så vet man aldrig vad PM hittar på.
Publicerat Mars 7, 20251 yr 1 hour ago MagnusN sa: Känns mörkt just nu Eller hur! Dom har haft 4 år på sig att genomföra utlovad politik, enligt ovan ser inget ut att levereras....om utfallet så blir hoppas jag dom förlorar nästa val med katastrofsiffror.
Publicerat Mars 7, 20251 yr 3 hours ago MagnusN sa: Har varit väldigt tyst från Bergheden "sista tiden". Antingen har någon sagt att han ska vara tyst eller så har han oinsett att han inte kommer att leverera "i sina frågor". Ang vapenutredningen så gissar jag på att de sätter den på hold ett tag nu när psykisk stabilitet blivit en parameter som de lär vilja ta in. Och risken med det är att det går in i nästa val. Eller det kanske är bra för då måste de ge vallöften och visa sig duktiga? https://regeringen.se/pressmeddelanden/2025/02/arbetet-med-tillstandsprovning-for-skjutvapen-ska-starkas-och-utvecklas/ " Betänkandet bereds för närvarande i Regeringskansliet och regeringen kommer att återkomma med en lagrådsremiss." "Polismyndigheten och Socialstyrelsen ska lämna en gemensam delredovisning senast den 30 september 2025. Myndigheterna ska senast den 30 november 2026 lämna separata slutredovisningar avseende vidtagna åtgärder och eventuella behov av fortsatta utvecklingsinsatser till Regeringskansliet." Läste om minskningen av vargpopulationen i veckan. Den lär inte bli av under denna mandatperiod eftersom det inte var så lätt som att bara skjuta ner stammen på enklaste vis. Eftersom stammen är inavlad ska alla vargar ska inventeras. Genetiskt viktiga ska flyttas och det framstår som att de som ska skjutas måste skjutas med genetisk precision. Typ ogörligt evighetsprojekt. Dessutom kommer det bli skitdyrt med allt inventerande och flyttande. De hade fått in kostnadsberäkningar från hälften (?) av länstyrelserna och bara dessa hade en totalkost på 120M. Känns mörkt just nu Vargindustrin ska ha sitt liksom, det är rätt mkt folk som har sitt uppehälle via vargarna numera och de är rädda om sina jobb. Alltså en massa hittepåhinder...