Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ut med den rödgröna röran!

Featured Replies

Publicerat
22 hours ago Malx sa:

Det har diskuterats många gånger långt tidigare men det finns viss poäng i att inte gå omkring i militära kläder eller sådana som efterliknar dessa om man inte är militär. På samma sätt som du inte går omkring i andra uniformer om du inte tillhör resp. yrkesgrupp. (För vissa kategorier så kan det ju till och med vara ett brott). Har säkert ändrats med tiden men då jag gjorde militärtjänst så hade (eller tog sig) då militären en del befogenheter som civilister normalt inte har, vi ledde bland annat om trafik.

Med det sagt så anser jag fortfarande vapen ska regleras på funktion och inte utseende då det senare är för godtyckligt.

Ja nu var det inte länge sedan vi rekommenderades att INTE gå med Svenska landslags tröjor eller för den delen Färger

• Svar 3,6k
  • Visningar 237,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

Posted Images

Publicerat
3 hours ago Järven sa:

Jag med, fast inte begränsat till kaliber.

Jo jag käftade med ett GB som skulle hålla i en " utbildning " under lumpen att det är en jävla omöjlighet.

Hade detta vart ett faktum Hade  vi haft en annan  President i USA 

Publicerat
17 hours ago Fläskfia sa:

AI tar över alla jobb, vi får medborgarlön. Psykvården lejs ut på de kommunala vattenverken, de blandar en cocktail av diverse psykofarmaka i vårt dricksvatten så vi inte tar egna initiativ utöver det vanliga dvs OK att handla och åka till Thailand. Jakt och skytte är däremot inte OK men ändå inte aktuellt då vi inte är kapabla till det. Vi som har egen brunn sätts i interneringsläger som opålitliga element. Fixat!

Thailand  !  För vilka pengar då ?  Medborgarlönen ?   

Är inte det en gammal Kommunistdröm , ja Medborgarlön alltså 

Publicerat
16 hours ago Ompi sa:

Blev han inte skjuten i sin balkong på 7:e eller om det var 8:e våningen med inga tecken på inbrott. 

TROR dom kom via taket, och det var känt att han ofta rökte på Balkongen, så det stod väl en 13 åring med senaste Iphonen och höll span.    Dörren var väl inte uppbruten fattar jag åxå det som ? 

Publicerat

Det bästa med allt nu är att ett AR förbud kommer lösa alla problem med våld 🤪

Undrar hur de ska resonera och vad som blir förbjudet vid nästa stora våldsdåd?

Det märkligaste är att försvarsmakten inte protesterar. Måste rent försvarsmässigt vara en stor fördel med jägare och skyttar som jagar och tränar med AR vapen i händelse av krig. Dessutom helt gratis då de köper vapen och ammunition själva

Publicerat
19 minutes ago dptrapper sa:

Det bästa med allt nu är att ett AR förbud kommer lösa alla problem med våld 🤪

Undrar hur de ska resonera och vad som blir förbjudet vid nästa stora våldsdåd?

Det märkligaste är att försvarsmakten inte protesterar. Måste rent försvarsmässigt vara en stor fördel med jägare och skyttar som jagar och tränar med AR vapen i händelse av krig. Dessutom helt gratis då de köper vapen och ammunition själva

Vi får väl se var det landar i slutändan, men jag kan tycka att det är väldigt konstigt att man väljer att förbjuda just AR15 när det trots allt var en Browning BAR som användes vid morden. Det logiska vore väl att förbjuda samtliga halvautomater med löstagbara magasin för det kan ju rimligtvis inte vara något annat än den halvautomatiska omladdningen i kombination med löstagbara magasin som gör AR15 farligare än ett konventionellt jaktvapen.

Sedan kan det förstås också vara så att det ligger lite i argumenten om att det, när allmänheten stöter på jägare i skogen med AR15, uppfattas det som mera obehagligt än ett konventionellt jaktvapen. Särskilt i dagens samhälle med ett reellt/upplevt hot från Ryssland och då kan man ju eventuellt tänka sig att en kamoflagueklädd jägare kan uppfattas som en spetnaz eller något i den stilen.

Åkesson sa igår något som i alla fall jag uppfattade som tänkvärt i debatten:

– Jag är rädd för, och där tycker jag att jägare borde lyssna på oss kritiker, att det finns en risk för att förekomsten av den här typen av vapen förändrar legitimiteten och respekten för svensk viltvårdstradition.

Dvs med tanke på hur det kan uppfattas om man som icke-jägare/icke-insatt ser folk vandra runt i skogen med svarta "militärliknande" vapen, detsamma gäller förstås t ex Tikka T3 i svart AR-liknande chassi, jag antar att vi får vara glada om det inte slutar med förbud på t ex utbyteskolvar med militärt utseende.

Publicerat

Tar de min AR och det bara är AR som blir förbjudna så köper jag mig en AK47 klon eller en mini 14 istället.

De är tydligen inte lika farliga då det bara pratas om AR

Undrar om de löser in alla AR som handlarna har hemma på lager med?

Publicerat

Å bara för att:         

UtMed.thumb.jpg.ddde257c49071e9da9b463ce659f0b8d.jpg

/P

Publicerat
1 minute ago dptrapper sa:

Tar de min AR och det bara är AR som blir förbjudna så köper jag mig en AK47 klon eller en mini 14 istället.

De är tydligen inte lika farliga då det bara pratas om AR

Undrar om de löser in alla AR som handlarna har hemma på lager med?

Ja om nu AR15 ska bort så lär väl handlarna om inte annat vilja bli av med dom självmant och man får väl hoppas att de då löses in till deras bokförda värde.

Publicerat

Värt å lyssna på, Regeringen Vs Jägarna med Kai Rämö, 45min.

För många av oss här inne kanske inge nytt, dock nyttigt med genomgång å annans tagning, och för de ej initierade bra å lyssna på (jag vet att de antagligen är få men ändå).  Rekommenderas. /P

Publicerat
1 hour ago KJE81 sa:

Vi får väl se var det landar i slutändan, men jag kan tycka att det är väldigt konstigt att man väljer att förbjuda just AR15 när det trots allt var en Browning BAR som användes vid morden. Det logiska vore väl att förbjuda samtliga halvautomater med löstagbara magasin för det kan ju rimligtvis inte vara något annat än den halvautomatiska omladdningen i kombination med löstagbara magasin som gör AR15 farligare än ett konventionellt jaktvapen.

Sedan kan det förstås också vara så att det ligger lite i argumenten om att det, när allmänheten stöter på jägare i skogen med AR15, uppfattas det som mera obehagligt än ett konventionellt jaktvapen. Särskilt i dagens samhälle med ett reellt/upplevt hot från Ryssland och då kan man ju eventuellt tänka sig att en kamoflagueklädd jägare kan uppfattas som en spetnaz eller något i den stilen.

Åkesson sa igår något som i alla fall jag uppfattade som tänkvärt i debatten:

– Jag är rädd för, och där tycker jag att jägare borde lyssna på oss kritiker, att det finns en risk för att förekomsten av den här typen av vapen förändrar legitimiteten och respekten för svensk viltvårdstradition.

Dvs med tanke på hur det kan uppfattas om man som icke-jägare/icke-insatt ser folk vandra runt i skogen med svarta "militärliknande" vapen, detsamma gäller förstås t ex Tikka T3 i svart AR-liknande chassi, jag antar att vi får vara glada om det inte slutar med förbud på t ex utbyteskolvar med militärt utseende.

Såg det inslaget jag med.. det var ganska vettigt. Han hade väl t.o.m. fattat att tillstånd var allmänt hatobjekt och så nu detta.. kände faktiskt någon smula hopp i allt elände där. 

Publicerat
16 minutes ago exabit sa:

Såg detta nu.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hon-var-rickard-anderssons-larare-obehagligt-och-valdigt-sorgligt

Såg detta. Om det stämmer att hans stöd blev indraget pga att han inte sökt tillräckligt många jobb så är det fan skandal.

Hur menar du att det är skandal om hans stöd dras in? Menar du det ekonomiska stödet, sannolikt försörjningsstöd i och med att han tydligen nolltaxerat i många år och det är väl samma krav där som med a-kassa, dvs att man måste söka arbete aktivt för att bibehålla stödet? Personligen så tycker jag att det är bra att det finns krav på motprestation, dvs att man måste söka jobb så att det inte blir frågan om någon slags medborgarlön.

Om du däremot menar eventuellt psykologiskt/vårdstöd så håller jag med om att det är skandal om det drogs in på grund av hans jobbsökande :)

Publicerat
11 minutes ago exabit sa:

Jag menar att man borde undersöka detta ordentligt för att se vad som hänt i hans fall. Om det ställts orimliga krav på honom som resulterat i uteblivet aktivitetsstöd eller vad det nu handlar om. Kanske har han ruttnat på denna behandling och känt sig övergiven och till slut bestämt sig för att göra det han gjorde. Om man kan undvika att pressa personer med speciella behov på det sättet så vore det väl betydligt bättre att utreda det snarare än att börja förbjuda vapentyper kors och tvärs.

RA kunde varit en person som skulle omfattas av LSS och således bo i en sådan lägenhet som brukare har. Daglig verksamhet hade varit ok för honom antagligen. 

Det måste vara försörjningsstöd eftersom han, i alla fall enligt media, har nolltaxerat under många år och försörjningsstöd är, vad jag vet, den enda form av ekonomiskt stöd som inte mottagaren skattar för och nackdelen för mottagaren är förstås att det inte ger t ex intjänande av pension och liknande inkomstbaserade ersättningar.

Jag misstänker att det kan bli väldigt svårt för media att få ut något från socialförvaltningen men det vore helt klart intressant om de utredde den biten också. Dock så verkar de vara alltför fokuserade på vapenvinklingen.

Publicerat
9 hours ago Hipshot sa:

Man grep ju några i samband med händelsen, jag har för mej att jag såg i media att de gick loss men att misstanken kvarstår? Detta med reservation för mitt risiga minne.. Men en rimlig gissning är att här finns andra motiv än de vanliga. Oavsett motivbild så sker arbetet på samma sätt.

Dom släpptes ganska fort, fanns väl inte så mycket bevis mot dom antar jag.

Jag ifrågasätter inte polisens arbetssätt, det jag ifrågasätter är motivet bakom mordet. Min magkänsla säger att här ligger en hund begraven.

Publicerat
29 minutes ago exabit sa:

Jag menar att man borde undersöka detta ordentligt för att se vad som hänt i hans fall. Om det ställts orimliga krav på honom som resulterat i uteblivet aktivitetsstöd eller vad det nu handlar om. Kanske har han ruttnat på denna behandling och känt sig övergiven och till slut bestämt sig för att göra det han gjorde. Om man kan undvika att pressa personer med speciella behov på det sättet så vore det väl betydligt bättre att utreda det snarare än att börja förbjuda vapentyper kors och tvärs.

RA kunde varit en person som skulle omfattas av LSS och således bo i en sådan lägenhet som brukare har. Daglig verksamhet hade varit ok för honom antagligen. 

I min mening borde en person med dessa svårigheter absolut inte få vapenlicens.

Publicerat

Och bara coopers som är registrerade!

Publicerat
14 minutes ago detstorabla sa:

Nej nej, eftersom det var en cooper så förbjuder vi Porsche...

Var den en automat så förbjuder vi växellåda.

Publicerat
49 minutes ago detstorabla sa:

Så hade han de här svårigheterna när han sökte vapenlicens sista gången(2014 enl media),
eller har de uppstått efteråt?

Och hur ska man upptäcka det ifall vederbörande tex inte väljer att söka vård? Ställer man de här frågorna så ser jag en risk att det i framtiden blir 5 års licenser med läkarbesök inför varje förnyelse. Tveksamt dock om det hjälper med en person som är det minsta kommunikativ och vill ha kvar sina licenser. Man behöver ju inte tala om sanningen för en läkare. Speciellt inte om man inte sökt vård innan.

Ska man titta på taxerad inkomst? En pensionär som lever i stort sett på sina besparingar, är denne diskvalificerad från vapen? Eller finns det några andra bra kriterier man kan använda?

Det är bara att konstatera att det är jävligt svårt att  med rimliga åtgärder detektera en enstörig galning.

Han gick i en special klass för personer med asperger och autism.
Om det stämmer det lärarinnan skriver så var han en av dom värre hon haft.