Publicerat Februari 14, 20251 yr Detta är en populär post. 7 minutes ago Ken1 sa: Läste just maddes artikel och är djupt imponerad!! Där och just där har vi en person som skulle kunna få mig att tro på våra förbund igen... valde för många år sedan att inte betala in till förbunden för va så J...a trött på apatin. Men nu ser jag en soluppgång. /K Bestod SvJF av fler av Madeleines kaliber så skulle t.o.m. en gammal gringubbe som jag kunna tänka sig att gå med i förbundet igen. Mycket bra skrivet. Raggarö
Publicerat Februari 14, 20251 yr Detta är en populär post. Tror i allmänhet att det är läge för förbunden att brösta upp sig i den här situationen och tydligt markera att de tänker driva opinion. För det är inte just ARbössorna som spelar så stor roll utan att det kan röstas igenom annat skit om det blåser fel vindar när ny vapenlag ska beslutas.
Publicerat Februari 14, 20251 yr Detta är en populär post. Apropå polisen så kom en remiss på mitt bord idag där dom begärde dispens från servicegatsytemet dvs att dom skulle kunna stå parkerade 24-7-365, inte en chans! dom kommer få förhållande sig till servicetid precis som alla andra What goes around comes around
Publicerat Februari 14, 20251 yr Detta är en populär post. Föreslå Madde till valberedningen som ordförande för förbundet. Dom andra trötta jävlar har setat där alldeles för länge och är mera rädda om stolen dom sitter på än att ändra något för medlemmarna. Äntligen en person med lite stake som kan formulera sig i skrift.
Publicerat Februari 14, 20251 yr 3 minutes ago Mad Mike sa: Apropå polisen så kom en remiss på mitt bord idag där dom begärde dispens från servicegatsytemet dvs att dom skulle kunna stå parkerade 24-7-365, inte en chans! dom kommer få förhållande sig till servicetid precis som alla andra What goes around comes around Glömde, i detta fallet inte enbart mellan 15 okt-30 april utan året runt!
Publicerat Februari 14, 20251 yr Maddes artikel fick mej att gå igång!!! Jag personligen jagar med mina hundar för att det är kul och dom jag jagar med är mina hundars domare. Punkt slut. Att ha ett "krav" att stå med chevallier kläder och säg pk korrekta saker är bara pinsamt... Med det sagt kanske det vore läge för våra förbund att faktiskt börja kolla vilka dom riktiga jägarna som betalar för deras stöd är... Självklart ställer inte respekt mat på bordet men har man axlat manteln så har man. aa
Publicerat Februari 14, 20251 yr Detta är en populär post. Riksdagsdebatten om vapenutredningen ställdes in....kan bara tolka det som att de förbättringar för oss jägare och legala vapenägare som utlovats från tidöpartierna kommer bli raka motsatsen när de väl presenteras. Jag hade nästan bestämt mig för att bränna min valsedel men om det blir som jag tror kommer jag nog rösta på vänsterpartiet i ren protest istället, tidö behöver låga valsiffror och i synnerhet SD.
Publicerat Februari 14, 20251 yr Lyssnade på JD Vance tal på säkerhetsmässan i München. Ger hopp. Tycker jag då. Lyssna å bedöm själv, 19.30min. /P
Publicerat Februari 14, 20251 yr 10 minutes ago Mad Mike sa: Riksdagsdebatten om vapenutredningen ställdes in....kan bara tolka det som att de förbättringar för oss jägare och legala vapenägare som utlovats från tidöpartierna kommer bli raka motsatsen när de väl presenteras. Jag hade nästan bestämt mig för att bränna min valsedel men om det blir som jag tror kommer jag nog rösta på vänsterpartiet i ren protest istället, tidö behöver låga valsiffror och i synnerhet SD. Jag är skeptiskt till att det blir bättre med en rödgrön regering, med tanke på socialdemokraternas uttalande om att gå igenom alla licenser så tror jag snarare att det blir ännu värre...
Publicerat Februari 14, 20251 yr 2 minutes ago PAS sa: Lyssnade på JD Vance tal på säkerhetsmässan i München. Ger hopp. Tycker jag då. För vem ?
Publicerat Februari 14, 20251 yr Även jag har varit inne och läst maddes artikel och den var väl skriven.
Publicerat Februari 14, 20251 yr Detta är en populär post. 5 minutes ago PAS sa: Lyssnade på JD Vance tal på säkerhetsmässan i München. Ger hopp. Tycker jag då. Lyssna å bedöm själv, 19.30min. /P Jag hörde också hans tal. Han är ju lika dum som Trumpen.
Publicerat Februari 14, 20251 yr Detta är en populär post. Just now KJE81 sa: Jag är skeptiskt till att det blir bättre med en rödgrön regering, med tanke på socialdemokraternas uttalande om att gå igenom alla licenser så tror jag snarare att det blir ännu värre... Nej nej, det är inget som blir bättre med dom tvärtom men... Åkesson har hackat på Magda att hon gör vad som helst för att behålla makten enligt devisen makten framför allt. Han visar sig nu inte vara ett dugg bättre då han kastar hela jägarkollektivet under bussen i sin iver att visa kristersson och M att han är regeringsduglig i svåra frågor... Den enda med ryggrad i SD fick kliva av sitt uppdrag pga Åkessons karriäragenda, det här har jag för mycket ryggrad för att svälja.
Publicerat Februari 14, 20251 yr Detta är en populär post. 53 minutes ago Dansken sa: För vem ? Högerextremister i Europa skulle jag säga 👎
Publicerat Februari 14, 20251 yr 2 hours ago Mad Mike sa: Apropå polisen så kom en remiss på mitt bord idag där dom begärde dispens från servicegatsytemet dvs att dom skulle kunna stå parkerade 24-7-365, inte en chans! dom kommer få förhållande sig till servicetid precis som alla andra What goes around comes around Myndighetsaktivism Kan du klämma åt tillståndsavdelningen så vore det nice! Avd it´s okay when we do it
Publicerat Februari 14, 20251 yr Detta är en populär post. 5 minutes ago Hipshot sa: Myndighetsaktivism Kan du klämma åt tillståndsavdelningen så vore det nice! Avd it´s okay when we do it Om jag får en remiss från dom ska jag handlägga den med yttersta noggrannhet! Jag lovar
Publicerat Februari 14, 20251 yr Ä ju nästan komiskt. Replikera 3-6 min efter inlägg av ett inslag som tar 19.30min. Väcker misstankar om att det verkar som det mesta flög oprocessat förbi ovan takkupan. Så det kan bli. /P
Publicerat Februari 14, 20251 yr Just now PAS sa: Ä ju nästan komiskt. Replikera 3-6 min efter inlägg av ett inslag som tar 19.30min. Väcker misstankar om att det verkar som det mesta flög oprocessat förbi ovan takkupan. Så det kan bli. /P Det är ju flera timmar sedan han höll sitt tal.
Publicerat Februari 14, 20251 yr 46 minutes ago KJE81 sa: Det är ju flera timmar sedan han höll sitt tal. Förvisso, men ska processas också. Lite innehåll då då: Sluta kriga. Inre hot: diskvalificera demokratiska val, censurera dissidenter, stänga ner media mot det de inte är nöjda med och kallar hatfullt innehåll, skicka poliser hem till folk som påstås skrivit antifeministiskt innehåll, yttrandefrihet – någon kan ju bli förnärmad, censurering - ex. Coronavirus läckt från labb, missinformation, massimmigration, Davos – ignorans, individens röst räknas. DEMOKRATI. Tja! Dä va väll lite innehåll dä. Högerextremt? ! Det lustiga är att det som ställt till det är kommet just från Usa. Så, ’Vem bestämmer i Usa?’ Som för övrigt bestämmer i Nato, Eu, FN, WHO.... Går å finna svar på, om man vill. Trumpen lever fortfarande så han har gått den lobbyn en del till mötes. Tar väll ett tag innan det vänder. /P
Publicerat Februari 14, 20251 yr Stefan Forsell skriver: Beslutsprocessen kring förbudet av halvaautomatvapnet AR-15 är märklig. Det är massor med kommande steg som ligger i dunkel. För det första: Jimmie Åkesson säger att det är bra att Rickard Jomshof lämnar ordförandeskapet i justitieutskottet eftersom han inte följer partilinjen. Men vad är partilinjen? Jo, det som står i partiprogrammet. I SD:s partiprogram ska vapen inte förbjudas på grund av utseendet. Men det är efter utseendet som Jimmie Åkesson och Moderaterna har tagit varandra i hand på att förbjuda ett antal vapenmodeller. Är Jimmie Åkesson partilinjen? Vad ska man då ha SD till? Men så kommer nästa steg. Naturvårdsverket har fått regeringens bemyndigande att utfärda föreskrifter om vilka vapen som får användas vid jakt. Naturvårdsverket har därefter i föreskriften NFS 2023:8 beslutat om vilka vapen som får användas. Jimmie Åkesson och regeringen kan inte besluta något annat än vad Naturvårdsverket har beslutat. Ministrar kan inte upphäva föreskrifter. Det är ministerstyre. Sådana beslut är ogiltiga. Däremot kan regeringen upphäva Naturvårdsverkets rätt att utfärda bestämmelser. Det sker i en ny förordning utfärdad av regeringen. Går KD med på det? När Naturvårdsverkets rätt att utfärda föreskrifter har upphört juridiskt, så kan regeringen själv besluta i en förordning vilka vapen som är lämpliga. Men de besluten gäller för framtiden. Frågan är om en regering kan upphäva beslut som myndigheter har beslutat? I en rättsstat så utfärdar riksdag, regering och myndigheter regler som medborgarna har att förhålla sig till. Att återta tidigare beslut vid sidan om gällande regler sker i diktaturer eller så har man redan lagar som ger sådant lagligt stöd, exempelvis expropriationslagen. Meningen med regler är att människor vet vad som gäller och sedan kan inrätta sina liv därefter. Sedan kommer nästa steg. De 3500 personer som har köpt AR-15 har gjort det helt lagligt. De har dessutom köpt en massa utrustning till sina vapen som kikarsikten, stödben och extra magasin. Den utrustningen blir värdelös. Äganderätten gäller i Sverige. Jag tror det blir oerhört olustigt för moderater att genomdriva en retroaktiv tvångslag som fråntar människor deras ägodelar. Extra olustigt blir det att Jimmie Åkesson har utsett den person som ordförande i justitieutskottet som förhandlade fram ett försök till upphävande av Naturvårdsverkets tidigare beslut, alltså Henrik Vinge. Påminner rätt mycket om Sovjetunionen. Jag undrar om Centerpartiet går med på att stora delar av Sveriges landsortsbefolkning behandlas så här ogenomtänkt och förhastat? Går Miljöpartiet med på att man återkallar Naturvårdsverkets rätt att utfärda föreskrifter? Tycker Socialdemokraterna att beslut i Sverige ska hastas fram? Om Moderater går med på att upphäva äganderätten retroaktivt, då har man i framtiden ingenting att sätta emot om Socialdemokrater och Vänsterpartiet vill beslagta andra saker. Självklart kan Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson köra över alla instanser, men eftersom det dessutom endast handlar om symbolpolitik så kan vi vänta oss en kraftig kritik från Lagrådet. Är det värt att skapa det kaos som Tidöregeringen och Jimmie Åkesson har ställt till med? Detta kommer att ta tid. Det regeringen måste göra är Att först återkalla Naturvårdsverkets rätt att utfärda föreskrifter. Det är alltså helt omöjligt att regeringen utfärdar en förordning som säger en sak och Naturvårdsverket har kvar en annan föreskrift som säger motsatsen. Regeringen kan inte heller be Naturvårdsverket att ändra i sin föreskrift för det är ministerstyrelse. Nästa steg är att regeringen retroaktivt ska upphäva Naturvårdsverkets beslut och det innebär rent kaos. Kanske massor med rättsprocesser och sedan Europadomstolen. Det kan ta flera år innan ett sådant beslut kan vinna laga kraft om det någonsin godkänns. Om Socialdemokraterna under valrörelsen 2026 säger att partiet har lyssnat på Jägarförbundet och landets alla skytteklubbar och inte ger sitt stöd till Jimmie Åkessons märkliga beslut, så får Sossarna jägares stöd och stöd från skytteklubbarnas medlemmar. De är 660 000, alla med rösträtt. I jakt deltar dessutom många gånger fler personer än de som har jaktlicens. Många människor är berörda och skrattarna åt eländet har också rösträtt. Moderaterna och Sverigedemokraterna borde nog försöka kila in sig hos någon städerska på Regeringskansliet och fråga om hon har någon diskret papperskorg till hands. Stefan Torssell 13 februari -25
Publicerat Februari 14, 20251 yr 5 minutes ago PAS sa: Förvisso, men ska processas också. Lite innehåll då då: Sluta kriga. Inre hot: diskvalificera demokratiska val, censurera dissidenter, stänga ner media mot det de inte är nöjda med och kallar hatfullt innehåll, skicka poliser hem till folk som påstås skrivit antifeministiskt innehåll, yttrandefrihet – någon kan ju bli förnärmad, censurering - ex. Coronavirus läckt från labb, missinformation, massimmigration, Davos – ignorans, individens röst räknas. DEMOKRATI. Tja! Dä va väll lite innehåll dä. Högerextremt? ! Det lustiga är att det som ställt till det är kommet just från Usa. Så, ’Vem bestämmer i Usa?’ Som för övrigt bestämmer i Nato, Eu, FN, WHO.... Går å finna svar på, om man vill. Trumpen lever fortfarande så han har gått den lobbyn en del till mötes. Tar väll ett tag innan det vänder. /P Jag kanske skulle ha skrivit för europas högerorienterade konspirationsteoretiker istället
Publicerat Februari 15, 20251 yr Detta är en populär post. 9 hours ago josc72 sa: Stefan Forsell skriver: Beslutsprocessen kring förbudet av halvaautomatvapnet AR-15 är märklig. Det är massor med kommande steg som ligger i dunkel. För det första: Jimmie Åkesson säger att det är bra att Rickard Jomshof lämnar ordförandeskapet i justitieutskottet eftersom han inte följer partilinjen. Men vad är partilinjen? Jo, det som står i partiprogrammet. I SD:s partiprogram ska vapen inte förbjudas på grund av utseendet. Men det är efter utseendet som Jimmie Åkesson och Moderaterna har tagit varandra i hand på att förbjuda ett antal vapenmodeller. Är Jimmie Åkesson partilinjen? Vad ska man då ha SD till? Men så kommer nästa steg. Naturvårdsverket har fått regeringens bemyndigande att utfärda föreskrifter om vilka vapen som får användas vid jakt. Naturvårdsverket har därefter i föreskriften NFS 2023:8 beslutat om vilka vapen som får användas. Jimmie Åkesson och regeringen kan inte besluta något annat än vad Naturvårdsverket har beslutat. Ministrar kan inte upphäva föreskrifter. Det är ministerstyre. Sådana beslut är ogiltiga. Däremot kan regeringen upphäva Naturvårdsverkets rätt att utfärda bestämmelser. Det sker i en ny förordning utfärdad av regeringen. Går KD med på det? När Naturvårdsverkets rätt att utfärda föreskrifter har upphört juridiskt, så kan regeringen själv besluta i en förordning vilka vapen som är lämpliga. Men de besluten gäller för framtiden. Frågan är om en regering kan upphäva beslut som myndigheter har beslutat? I en rättsstat så utfärdar riksdag, regering och myndigheter regler som medborgarna har att förhålla sig till. Att återta tidigare beslut vid sidan om gällande regler sker i diktaturer eller så har man redan lagar som ger sådant lagligt stöd, exempelvis expropriationslagen. Meningen med regler är att människor vet vad som gäller och sedan kan inrätta sina liv därefter. Sedan kommer nästa steg. De 3500 personer som har köpt AR-15 har gjort det helt lagligt. De har dessutom köpt en massa utrustning till sina vapen som kikarsikten, stödben och extra magasin. Den utrustningen blir värdelös. Äganderätten gäller i Sverige. Jag tror det blir oerhört olustigt för moderater att genomdriva en retroaktiv tvångslag som fråntar människor deras ägodelar. Extra olustigt blir det att Jimmie Åkesson har utsett den person som ordförande i justitieutskottet som förhandlade fram ett försök till upphävande av Naturvårdsverkets tidigare beslut, alltså Henrik Vinge. Påminner rätt mycket om Sovjetunionen. Jag undrar om Centerpartiet går med på att stora delar av Sveriges landsortsbefolkning behandlas så här ogenomtänkt och förhastat? Går Miljöpartiet med på att man återkallar Naturvårdsverkets rätt att utfärda föreskrifter? Tycker Socialdemokraterna att beslut i Sverige ska hastas fram? Om Moderater går med på att upphäva äganderätten retroaktivt, då har man i framtiden ingenting att sätta emot om Socialdemokrater och Vänsterpartiet vill beslagta andra saker. Självklart kan Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson köra över alla instanser, men eftersom det dessutom endast handlar om symbolpolitik så kan vi vänta oss en kraftig kritik från Lagrådet. Är det värt att skapa det kaos som Tidöregeringen och Jimmie Åkesson har ställt till med? Detta kommer att ta tid. Det regeringen måste göra är Att först återkalla Naturvårdsverkets rätt att utfärda föreskrifter. Det är alltså helt omöjligt att regeringen utfärdar en förordning som säger en sak och Naturvårdsverket har kvar en annan föreskrift som säger motsatsen. Regeringen kan inte heller be Naturvårdsverket att ändra i sin föreskrift för det är ministerstyrelse. Nästa steg är att regeringen retroaktivt ska upphäva Naturvårdsverkets beslut och det innebär rent kaos. Kanske massor med rättsprocesser och sedan Europadomstolen. Det kan ta flera år innan ett sådant beslut kan vinna laga kraft om det någonsin godkänns. Om Socialdemokraterna under valrörelsen 2026 säger att partiet har lyssnat på Jägarförbundet och landets alla skytteklubbar och inte ger sitt stöd till Jimmie Åkessons märkliga beslut, så får Sossarna jägares stöd och stöd från skytteklubbarnas medlemmar. De är 660 000, alla med rösträtt. I jakt deltar dessutom många gånger fler personer än de som har jaktlicens. Många människor är berörda och skrattarna åt eländet har också rösträtt. Moderaterna och Sverigedemokraterna borde nog försöka kila in sig hos någon städerska på Regeringskansliet och fråga om hon har någon diskret papperskorg till hands. Stefan Torssell 13 februari -25 Föga förvånande så kan lagar och förordningar kringgås av kreativa politiker och tjänstemän, nöden är uppfinningarnas moder..... Raggarö
Publicerat Februari 15, 20251 yr Ett nytt parti hade ju varit något. Behövs ca 320k röster för att komma över 4% i riksdagen.
Publicerat Februari 15, 20251 yr 4 minutes ago MagnusN sa: Ett nytt parti hade ju varit något. Behövs ca 320k röster för att komma över 4% i riksdagen. Medborgerlig Samling verkar vara det som gäller för folk som tröttnat på etablissemanget.
Publicerat Februari 15, 20251 yr Den här va intressant. Kan dä va så? Oavsett, så perspektiv. Framtiden kommer påverka oss vad vi än tycker. /P