Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ut med den rödgröna röran!

Featured Replies

Publicerat
8 hours ago Raggarö sa:

Föga förvånande så kan lagar och förordningar kringgås av kreativa politiker och tjänstemän, nöden är uppfinningarnas moder.....

Raggarö

Jo, men om det enligt lagen är förbjudet med ministerstyre så blir det i alla fall intressant att följa.

• Svar 3,5k
  • Visningar 232,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

Posted Images

Publicerat
3 minutes ago lsjonsson sa:

Hedinfallet diskuteras i riksdagen.  I slutet av februari diskuteras rättssäkerheten för jägare I riksdagen. 

https://svenskjakt.se/start/nyhet/hedinfallet-diskuteras-i-riksdagen/

:thumbsup:

Det blir nog inställt liksom rikdagsdebatten om vapenutredningen blev:thumbsup:

Jägare är numera paria I vår auktoritära regering.

Publicerat
38 minutes ago Mad Mike sa:

Det blir nog inställt liksom rikdagsdebatten om vapenutredningen blev:thumbsup:

Jägare är numera paria I vår auktoritära regering.

Jaja vi får väl se i lsutet på februari.:thumbsup: Du som bor i träsket kan ju åka dit och lyssna om du får komma in.:whistling::P:lol:

Publicerat
3 minutes ago lsjonsson sa:

Jaja vi får väl se i lsutet på februari.:thumbsup: Du som bor i träsket kan ju åka dit och lyssna om du får komma in.:whistling::P:lol:

Ingen idé att lägga tid på det...dom talar ändå för döva öron:thumbsup:

Publicerat
3 minutes ago Mad Mike sa:

Ingen idé att lägga tid på det...dom talar ändå för döva öron:thumbsup:

Man blir bara trött av att sitta och lyssna på politiker.:thumbsup:

Publicerat
23 minutes ago exabit sa:

Åh Gud nej…

IMG_1660.thumb.jpeg.6d2a93f657d9851d7a5814035b67f744.jpeg

Det känns verkligen som att en påverkansoperation av aldrig tidigare skådad omfattning pågår mot allt vad rör jaktvapen just nu.

Senaste utspelet jag läst idag var att en MP ledamot hade kommit med förslag om att införa tidsbegränsade licenser på jaktvapen.

Publicerat

Tycker att Marcus Allard på sitt sätt klockrent uttrycker det bra.

’ Det är ju en ren dröm för främmande makt att avväpna svenska folket. Det är ju för fan en dröm för främmande makt.’

Instämmer. /P

Publicerat
15 hours ago exabit sa:

Jag misstänker att "polisens nationella mediacenter" kan ha varit för sakliga, sakligheten passar liksom inte in i det vanliga svamlet från PM och kan komma orsaka intern kritik. Hade de dessutom klämt till med att läckageteorin är en myt hade jag definitivt gått i spinn😆

Publicerat
11 hours ago PAS sa:

Tycker att Marcus Allard på sitt sätt klockrent uttrycker det bra.

’ Det är ju en ren dröm för främmande makt att avväpna svenska folket. Det är ju för fan en dröm för främmande makt.’

Instämmer. /P

Snarare bland det dummaste som man kan skriva om man vill behålla sina AR-vapen. Det syftet har aldrig svensk vapenlagstiftning haft. Tvärtom, Svensk vapenlagstiftning har ända från början byggt på att folket ej ska vara beväpnade för konflikt, helt medvetet och helt öppet. Det är hela grundpelaren. Detta för att undvika att interna extremistiska politiska grupper ska kunna göra kuppförsök mot demokratin. (Förhindra enskilda galningar fanns alltså inte med i tanken från början)

Så trycker man på att dessa vapen är bra för att beväpna folket så gör man fullständigt självmål.

Publicerat
2 hours ago Dansken sa:

Ledare i dagens Allehanda

20250217_081716.thumb.jpg.ceb28d2ad26660cf2f443c256391f840.jpg

Så där ja - raskt tillbaka till det kända svamlet.....

Raggarö

Publicerat

Men det finns en läkageteori gällande polisen.. för rätt många år sedan var det någon kreativ person som gjorde inbrott på Lidingöpolisen och hämtade alla deras tjänstevapen :whistling: Har för mej att minst något av dessa vapen faktiskt använts i kriminellt sammanhang.. minns inte hur många det var men fler än regeringskansliets sålda glockar var det iaf.

4 hours ago Malx sa:

Snarare bland det dummaste som man kan skriva om man vill behålla sina AR-vapen. Det syftet har aldrig svensk vapenlagstiftning haft. Tvärtom, Svensk vapenlagstiftning har ända från början byggt på att folket ej ska vara beväpnade för konflikt, helt medvetet och helt öppet. Det är hela grundpelaren. Detta för att undvika att interna extremistiska politiska grupper ska kunna göra kuppförsök mot demokratin. (Förhindra enskilda galningar fanns alltså inte med i tanken från början)

Så trycker man på att dessa vapen är bra för att beväpna folket så gör man fullständigt självmål.

Du har nog rätt i grunden där men därefter har verkligheten förändrats... i världen men inte i Sverige ännu. Se på finnarna, de bygger skjutbanor och uppmanar folk att lära sig skjuta. Lyssnade på God Ton igår, Pär Lindgren lyfte fram detta argument med att kunna försvara sig och sitt hem. Tror också han insåg att det inte var något argument att hala fram i en tillståndsansökan direkt..

Publicerat
1 hour ago Hipshot sa:

Du har nog rätt i grunden där men därefter har verkligheten förändrats... i världen men inte i Sverige ännu. Se på finnarna, de bygger skjutbanor och uppmanar folk att lära sig skjuta. Lyssnade på God Ton igår, Pär Lindgren lyfte fram detta argument med att kunna försvara sig och sitt hem. Tror också han insåg att det inte var något argument att hala fram i en tillståndsansökan direkt..

Det är ju definitivt inget argument för jaktlicens iallafall, oavsett världsläge. Då får man jobba för ett utbyte av hela den Svenska modellen och en helt annan typ av licenser. Men att hävda att man ska ha automatvapen för landets försvar på jaktlicens samtidigt som andra halvan av ägarna försöker argumentera att halvautomaterna är lika ofarliga som bultbössorna är ju inte helt begåvat... Det borde man inse oavsett åsikt.

Publicerat
9 minutes ago Malx sa:

Det är ju definitivt inget argument för jaktlicens iallafall, oavsett världsläge. Då får man jobba för ett utbyte av hela den Svenska modellen och en helt annan typ av licenser. Men att hävda att man ska ha automatvapen för landets försvar på jaktlicens samtidigt som andra halvan av ägarna försöker argumentera att halvautomaterna är lika ofarliga som bultbössorna är ju inte helt begåvat... Det borde man inse oavsett åsikt.

Nu tror jag inte att någon på allvar anför detta argument till tillstånd så jag tror du kan släppa den delen. Däremot kan det bli intressant i ett större perspektiv att lyfta det, inte som något tungt vägande argument för, men det bör finnas med.

Publicerat

Vi borde kika på mer på Finland eller egentligen Schweiz

Publicerat
2 hours ago Malx sa:

Det är ju definitivt inget argument för jaktlicens iallafall, oavsett världsläge. Då får man jobba för ett utbyte av hela den Svenska modellen och en helt annan typ av licenser. 

Canadian Rangers får jaga med deras tjänstevapen.

Publicerat
2 hours ago Hipshot sa:

Nu tror jag inte att någon på allvar anför detta argument till tillstånd så jag tror du kan släppa den delen. Däremot kan det bli intressant i ett större perspektiv att lyfta det, inte som något tungt vägande argument för, men det bör finnas med.

Du verkar missa att jag skrev mitt som ett orginalsvar till en person här i tråden som hyllade någon annan som framfört detta som argument.

Publicerat
12 minutes ago Malx sa:

Du verkar missa att jag skrev mitt som ett orginalsvar till en person här i tråden som hyllade någon annan som framfört detta som argument.

Kan vara mig du menar. Finner fortfarande att det var bra sagt. Se bara i vilken utveckling, trotts fina värde ord, vi går / gått i. Tar man bort ett lands / folks försvar / vapen så minskar automatiskt viljan att försvara sig. Inget jag för oss finner vara bra. Reinfeldt's 'Försvaret är ett särintresse'-uttalande i riksdagen, var inget jag uppskattade då och är inget jag uppskattar nu, heller.  Tycker att Sverige är värt att kämpa för. /P

Publicerat
30 minutes ago Dansken sa:

Lavrov har blivit en gammal man. "Mr Njet" som var så skarp i hans uttalanden och fast i blicken har fått trötta ögon och hamsterkinder.

Kanske dålig nattsömn och flera års konstant ljugande tar på psyket ?

Han är väl även kallad väldens största lögnhals, om jag inte minns fel.