Publicerat Februari 13, 20251 yr 1 hour ago Droggot sa: Han gick i en special klass för personer med asperger och autism. Om det stämmer det lärarinnan skriver så var han en av dom värre hon haft. Lite dåligt underlag för att avgöra om aspberger/autism eller andra NPF diagnoser är överrepresenterat bland skolskyttar o liknande. Annars kan man ju markera personer med NPF diagnos och kräva en djupare utredning och kanske regelbundna utvärderingar.
Publicerat Februari 13, 20251 yr ..och C vill behålla AR15 ute på marknaden. https://www.svd.se/a/KMK3W5/c-nej-till-ar-15-forbud-missar-den-stora-fragan
Publicerat Februari 13, 20251 yr 8 hours ago dptrapper sa: 🤪 Det märkligaste är att försvarsmakten inte protesterar. Måste rent försvarsmässigt vara en stor fördel med jägare och skyttar som jagar och tränar med AR vapen i händelse av krig. Dessutom helt gratis då de köper vapen och ammunition själva Tanken att ha ett totalförsvar likt det vi hade på 50,60,70 och i viss mån 80tal har nog givits upp. Svensken generellt är nog inte redo för den uppgiften längre.
Publicerat Februari 13, 20251 yr Detta är en populär post. 59 minutes ago lsjonsson sa: ..och C vill behålla AR15 ute på marknaden. https://www.svd.se/a/KMK3W5/c-nej-till-ar-15-forbud-missar-den-stora-fragan C:s hållning i frågan är helt ointressant då det inte kostar dem något att säga sig stå för nåt annat än övriga. Historiskt straffade C ut sig genom att stoppa borttagandet av 5 års licenserna genom att rösta mot övriga borgerliga partier när de hade chansen att dra igenom det i riksdagen utan massa klyddande med utredningar etc. Sen ska man inte glömma att C ser sig i en regering med S och troligtvis MP och det är en mardröm jag hoppas aldrig behöva uppleva….
Publicerat Februari 13, 20251 yr Som sagt, för min del kvittar det med dessa AR plattformarna. Det är de här panikåtgärdera som osar diktering från tillstånd som stör mej så in i helvete. Det finns rätt många med NPF diagnoser där ute, vi har ngr adresser som vi skickar bilar till regelbundet när samma boende gång på gång flippar ur och slår sönder inredningen. Väldigt mkt talar för att den här gynnaren inte låg så långt efter på den skalan.. och så har man beviljat vapenlicenser?
Publicerat Februari 13, 20251 yr 1 minute ago TekDr sa: C:s hållning i frågan är helt ointressant då det inte kostar dem något att säga sig stå för nåt annat än övriga. Historiskt straffade C ut sig genom att stoppa borttagandet av 5 års licenserna genom att rösta mot övriga borgerliga partier när de hade chansen att dra igenom det i riksdagen utan massa klyddande med utredningar etc. Sen ska man inte glömma att C ser sig i en regering med S och troligtvis MP och det är en mardröm jag hoppas aldrig behöva uppleva…. De passar på att göra det smarta, sitt lugnt i båten och njut av kaoset..
Publicerat Februari 13, 20251 yr 26 minutes ago TekDr sa: C:s hållning i frågan är helt ointressant då det inte kostar dem något att säga sig stå för nåt annat än övriga. Historiskt straffade C ut sig genom att stoppa borttagandet av 5 års licenserna genom att rösta mot övriga borgerliga partier när de hade chansen att dra igenom det i riksdagen utan massa klyddande med utredningar etc. Sen ska man inte glömma att C ser sig i en regering med S och troligtvis MP och det är en mardröm jag hoppas aldrig behöva uppleva…. Sant! C har inte låtit mycket i den diskussionen som har varit om AR 15. Dom sitter lugnt i båten.
Publicerat Februari 13, 20251 yr Har ni reagerat över vad kvickt nyheten om terrorattentatet i Munchen petades ner från förstaplatsen och lades nästan lite i skymundan på flera av slaskmedias wbbplatser trots att närmare 30 personer är skadade ? SVT har den fortfarande överst "Bil körde in i folksamling" men väldigt sparsamt med detaljer trots att en del redan är allmänt känt. Vän av ordning undrar varför ?
Publicerat Februari 13, 20251 yr 6 minutes ago Järven sa: Hat ni reagerat över vad kvickt nyheten om terrorattentatet i Munchen petades ner från förstaplatsen och lades nästan lite i skymundan på flera av slaskmedias wbbplatser trots att närmare 30 personer är skadade ? SVT har den fortfarande överst "Bil körde in i folksamling" men väldigt sparsamt med detaljer trots att dom redan är allmänt kända. Undrar varför ? Asylsökande afghan som körde bilen. Detaljer som inte är kompatibla med SVT:s ”narrativ”. En annan nyhet var att någon som sagt ”n-ordet” blir ny landshövding. Det ”råkade” bara vara en SD-politiker som benämndes på det sättet i rubriken. Rubriken är ändrad nu. De hade aldrig skrivit så om exempelvis en socialdemokrat.
Publicerat Februari 13, 20251 yr 29 minutes ago Järven sa: Har ni reagerat över vad kvickt nyheten om terrorattentatet i Munchen petades ner från förstaplatsen och lades nästan lite i skymundan på flera av slaskmedias wbbplatser trots att närmare 30 personer är skadade ? SVT har den fortfarande överst "Bil körde in i folksamling" men väldigt sparsamt med detaljer trots att en del redan är allmänt känt. Vän av ordning undrar varför ? Väldigt tyvärr vanligt med agenda sättande nyhetsrapportering som pågår. Samt tar man bort ett lands / folks försvar / vapen så minskar automatiskt förmågan samt viljan att försvarar sig. Detta sker över tid så att ’ingen ska se’ å opponera sig. Å då kan man ombesörja med befolkningsändringen. Vid tvivel zooma ut och se dig omkring. -Jamen anledning då? -Äldre än du tror. /P
Publicerat Februari 13, 20251 yr Regeringen vill stoppa utfärdandet av nya licenser för "militära" halvautomater i väntan på lagändringen. Undrar hur det skall gå till och vad syftet är, de ska ju ändå lösa in befintliga säger de. Är det plötsligt viktigt att spara på statskassans pengar och inte behöva lösa in lika många? Detta är ju exakt som när handläggarna på tillstånd skulle stoppa licenser för vissa vapen i väntan på nya lagstiftningen från EU för 10 år sedan. https://www.sverigesradio.se/artikel/ekot-erfar-regeringen-overvager-frysa-nya-vapenlicenser
Publicerat Februari 13, 20251 yr Detta är en populär post. 3 hours ago detstorabla sa: Lite dåligt underlag för att avgöra om aspberger/autism eller andra NPF diagnoser är överrepresenterat bland skolskyttar o liknande. Annars kan man ju markera personer med NPF diagnos och kräva en djupare utredning och kanske regelbundna utvärderingar. Har man NPF så måste man ha ett läkarutlåtande när man söker körkortstillstånd. Nu är det där utlåtandet rena skämtet eftersom man kan få det genom en internetkonsultation. Jag tvivlar på att trafikverket skulle ha koll på vem som har NPF, så det får nog att ta körkort ändå. Läkare har en skyldighet att anmäla till polisen om en person anses olämplig att ha körkort eller vapen. Tanken är inte att läkaren ska fråga om patienten har vapen eller körkort utan det ska göras ändå. Men det funkar så där, är min gissning. Min pappa har parkinson och när det började bli lite smådåligt så fick han årligen göra en uppkörning och prata med en psykolog. Det var aldrig någon anmälan ang vapen, dem gjorde han sig av med på egen hand. Problemet med Örebroskytten är väl antagligen att han inte gick till läkaren och då kan ingen bedömning ske. Han verkar ha haft rätt hög grad av autism. Skulle säga att högfungerande asperger är hur funkis som helst med vapen, iaf så länge man mår bra men risken med aspberger är att lättare åka på depression mm som hänger ihop med diagnosen.
Publicerat Februari 14, 20251 yr 7 hours ago MagnusN sa: Problemet med Örebroskytten är väl antagligen att han inte gick till läkaren och då kan ingen bedömning ske. Ja, det är därför det är så svårt att förutse sådant här. Dom som är som mest trasiga kanske inte går och berättar om sina problem till läkare eller psykolog utan som i det här fallet drar sig undan och/eller isolerar sig. Det spelar ju för samhällets säkerhet egentligen väldigt liten roll om man förbjuder en viss bössa, när någon galning exploderar/imploderar tar dom väl ett fordon och kör in i en folkmassa eller hittar på något annat i stället. Finns ju massor av exempel på det.
Publicerat Februari 14, 20251 yr 10 hours ago 700LTR sa: Regeringen vill stoppa utfärdandet av nya licenser för "militära" halvautomater i väntan på lagändringen. Undrar hur det skall gå till och vad syftet är, de ska ju ändå lösa in befintliga säger de. Är det plötsligt viktigt att spara på statskassans pengar och inte behöva lösa in lika många? Detta är ju exakt som när handläggarna på tillstånd skulle stoppa licenser för vissa vapen i väntan på nya lagstiftningen från EU för 10 år sedan. https://www.sverigesradio.se/artikel/ekot-erfar-regeringen-overvager-frysa-nya-vapenlicenser Jag gissar att regeringen tänker att det är ganska onödigt för alla inblandande om Polisen fortsätter att bevilja licenser som de har starka skäl att misstänka att de kommer att behöva dra in inom några månader.
Publicerat Februari 14, 20251 yr Uff.. den där blir inte rolig, kul att vara handlare och precis checkat in en batch AR bössor i lagret...
Publicerat Februari 14, 20251 yr Vissa ”tänkare” anser att det är ett par hundra tusen, kanske miljoner att lösa in alla ar, en konservativ uppskattning från en bransch ansluten persons till mig anger vapen kostnader för 150 miljoner, tillbehör för 150 miljoner och kanske 50-100 i lager hos handlare. Väldigt runt räknat 400 miljoner. Jag läste Madeleines ledare idag och lika glad och stolt som jag blir över vad hon skriver, lika ledsen är jag att det behövs. Den som fallerat här är PM, inga andra kan eller skall lastas för detta, utöver gm så klart. /C
Publicerat Februari 14, 20251 yr Detta är en populär post. Finner det passande med en länk här till Madelaines ledare. https://blogg.jagareforbundet.se/2025/02/13/att-fa-glansa-i-morkret-pa-jagarnas-bekostnad/ Bra skrivet. Hälsa henne gärna det. /P
Publicerat Februari 14, 20251 yr 18 minutes ago PAS sa: Finner det passande med en länk här till Madelaines ledare. https://blogg.jagareforbundet.se/2025/02/13/att-fa-glansa-i-morkret-pa-jagarnas-bekostnad/ Bra skrivet. Hälsa henne gärna det. /P Ja, mycket bra skrivet
Publicerat Februari 14, 20251 yr 23 minutes ago PAS sa: Finner det passande med en länk här till Madelaines ledare. https://blogg.jagareforbundet.se/2025/02/13/att-fa-glansa-i-morkret-pa-jagarnas-bekostnad/ Bra skrivet. Hälsa henne gärna det. /P Will do!! Lite läskigt, vet inte hur det landar riktigt när texten får spridning
Publicerat Februari 14, 20251 yr 2 hours ago Hipshot sa: Uff.. den där blir inte rolig, kul att vara handlare och precis checkat in en batch AR bössor i lagret... Handlarna som klagat i många år att de riskerar att gå i konkurs (vissa har även gjort det) pga. polisens långsamma licenshantering. Hur många kommer inte få väldiga problem nu med detta "AR-förbud"? 😞 Kikade för skojs skull runt lite bland handlare på nätet för någon dag sedan och det var en hel del som hade jakt-AR inne på lager av diverse olika prisklasser. Massor med vapen som blir osäljbara......
Publicerat Februari 14, 20251 yr 2 hours ago Christian N sa: Vissa ”tänkare” anser att det är ett par hundra tusen, kanske miljoner att lösa in alla ar, en konservativ uppskattning från en bransch ansluten persons till mig anger vapen kostnader för 150 miljoner, tillbehör för 150 miljoner och kanske 50-100 i lager hos handlare. Väldigt runt räknat 400 miljoner. Jag läste Madeleines ledare idag och lika glad och stolt som jag blir över vad hon skriver, lika ledsen är jag att det behövs. Den som fallerat här är PM, inga andra kan eller skall lastas för detta, utöver gm så klart. /C Edit: såg i Madeleines text att det är 3500 AR så om en AR kostar 30k i snitt (Ruger 20k, DD 50k) så är det 105M. En del tingeltangel till det som är vapenspecifikt och blir värdelöst vid ett förbud. Plus det som står hos handlare. Kan var billigare än så för staten. Skrivs i tidningarna att det ska finnas 2000st ARägare. Om en AR kostar 30k i snitt (Ruger 20k, DD 50k) så är det 60M. En del tingeltangel till det som är vapenspecifikt och blir värdelöst vid ett förbud. Plus det som står hos handlare.
Publicerat Februari 14, 20251 yr Interjakt i Östersund har valt att inte ha AR-hemma, sen en tid. Smart drag.
Publicerat Februari 14, 20251 yr 1 hour ago Hipshot sa: Will do!! Lite läskigt, vet inte hur det landar riktigt när texten får spridning Madde for president Var rädd om henne!
Publicerat Februari 14, 20251 yr Läste just maddes artikel och är djupt imponerad!! Där och just där har vi en person som skulle kunna få mig att tro på våra förbund igen... valde för många år sedan att inte betala in till förbunden för va så J...a trött på apatin. Men nu ser jag en soluppgång. /K