Publicerat Februari 12, 20251 yr 4 minutes ago MagnusN sa: I Region Stockholm regerar S, C och med tanke på den bedrövliga omorganisation av den psykiatriska vården så är det nog bäst att förbjuda allt som är farligt. "Ta tillbaka kontrollen" betyder egentligen svik de som behöver hjälp. .... Typiskt politiskt skitsnack! En lång debattartikel som bara beskriver vad man anser är fel och framförallt vems fel man anser det är. Inte ett enda konkret verklighetsförankrat förslag om vad man kan förbättra och vad som ska stryka på foten istället (det måste finnas ekonomiska marginaler till det också vilket alltid innebär prioriteringar). Nej, jag är varken S eller C. Däremot har jag ett litet allmänt politikerförakt, framförallt mot dylika personer som debattskribenten här som bygger 100% av sin politik på att kasta skit på andra.
Publicerat Februari 12, 20251 yr Mmm fast det finns en poäng i det, vart ska alla de patienter som är knutna till dessa avdelningar och mottagningar ta vägen? Tror att länets enda akutmottaning för psykiatri på St Göran kommer får det extremt svårt.. Och i ljuset av händelserna i Örebro så är alla inskränkningar i den själsliga vården rejält dåliga.. men skit i det, begränsa AR bössorna. När samma politikerförakt som du Malx speciellt nu när medierna drevar in politikerna i hörn och de reagerar med akutlagstiftning helt i onödan.
Publicerat Februari 12, 20251 yr 4 minutes ago Hipshot sa: Mmm fast det finns en poäng i det, vart ska alla de patienter som är knutna till dessa avdelningar och mottagningar ta vägen? Tror att länets enda akutmottaning för psykiatri på St Göran kommer får det extremt svårt.. Och i ljuset av händelserna i Örebro så är alla inskränkningar i den själsliga vården rejält dåliga.. men skit i det, begränsa AR bössorna. När samma politikerförakt som du Malx speciellt nu när medierna drevar in politikerna i hörn och de reagerar med akutlagstiftning helt i onödan. Utan att värdera åtgärderna så utesluter ju inte en åtgärd andra åtgärder. Och som sagt, alla neddragningar är oftast dåliga. Det är lätt att bygga sin politik på detta och kasta skit för det, det kommer alltid att vara massor av folk som håller med dig. Betydligt svårare att vara konstruktiv och ta de svåra besluten, någon råkar alltid illa ut. (Vilket är anledningen till att sittande politiker oftast förlorar röster i kommande val). Jag har ingen aning vilka alternativ dessa politiker haft och försvarar ingenting. Men jag har svårt att tro att någon lägger ner någon som helst vård bara för att man tycker det är kul.
Publicerat Februari 12, 20251 yr 2 hours ago Malx sa: Jag har ingen aning vilka alternativ dessa politiker haft och försvarar ingenting. Men jag har svårt att tro att någon lägger ner någon som helst vård bara för att man tycker det är kul. Nej det beslutet vilar på ideologisk grund, man lägger ned upphandlad vård i privat regi..
Publicerat Februari 12, 20251 yr AI tar över alla jobb, vi får medborgarlön. Psykvården lejs ut på de kommunala vattenverken, de blandar en cocktail av diverse psykofarmaka i vårt dricksvatten så vi inte tar egna initiativ utöver det vanliga dvs OK att handla och åka till Thailand. Jakt och skytte är däremot inte OK men ändå inte aktuellt då vi inte är kapabla till det. Vi som har egen brunn sätts i interneringsläger som opålitliga element. Fixat!
Publicerat Februari 12, 20251 yr 3 minutes ago Fläskfia sa: AI tar över alla jobb, vi får medborgarlön. Psykvården lejs ut på de kommunala vattenverken, de blandar en cocktail av diverse psykofarmaka i vårt dricksvatten så vi inte tar egna initiativ utöver det vanliga dvs OK att handla och åka till Thailand. Jakt och skytte är däremot inte OK men ändå inte aktuellt då vi inte är kapabla till det. Vi som har egen brunn sätts i interneringsläger som opålitliga element. Fixat! Ibland känns det som att vi är på väg dit.
Publicerat Februari 12, 20251 yr Hmmmm. Tragiskt det är för de som ej längre är i livet. Men det skaver en del här, rörande skjutning och rapportering. Hur kan man tillåta en etablerad media, tv4:a, få skicka ut, textat så ingen ska missförstå, att det sägs: ’ni ska ut ur europa’? När ingen annan bekräftat tolkat hör det? Sätta och sprida ett narrativ? Hörde på ett reportage (svt) ett vittne säga att ’dom skjuter’. Dom? Det var svenskar med bland de skjutna men en mansperson, låt oss benämna som nysvensk, får uttala sig att vi är här för att stanna. ? Skuldbelägga svenska folket? Varför avlossade ingen Polis skott trotts PDV? Lägger ingen skuld på enskild polis, jag var ju inte där å kan berätta, men undrar. Zoomar man ut verkas det märkligt, stämmer inte kan jag tycka. Samt om de andra i 7-klövern röstar åt ett visst håll har jag tyvärr blivit van vid och är inte förvånad. Besviken, men inte förvånad. Nu visar SD att även de är med i samma liga, ett parti som följer andra krafters agenda. Vid tvivel om andra krafter, så sök själv mer info. Om jag vill rösta för något parti som arbetar för Sverige så får jag nog söka mig utanför 8-klövern, ser det ut som. /P
Publicerat Februari 12, 20251 yr 24 minutes ago Fläskfia sa: AI tar över alla jobb, vi får medborgarlön. Psykvården lejs ut på de kommunala vattenverken, de blandar en cocktail av diverse psykofarmaka i vårt dricksvatten så vi inte tar egna initiativ utöver det vanliga dvs OK att handla och åka till Thailand. Jakt och skytte är däremot inte OK men ändå inte aktuellt då vi inte är kapabla till det. Vi som har egen brunn sätts i interneringsläger som opålitliga element. Fixat! Som filmen Equilibrium
Publicerat Februari 12, 20251 yr 18 minutes ago PAS sa: Hmmmm. Tragiskt det är för de som ej längre är i livet. Men det skaver en del här, rörande skjutning och rapportering. Hur kan man tillåta en etablerad media, tv4:a, få skicka ut, textat så ingen ska missförstå, att det sägs: ’ni ska ut ur europa’? När ingen annan bekräftat tolkat hör det? Sätta och sprida ett narrativ? Hörde på ett reportage (svt) ett vittne säga att ’dom skjuter’. Dom? Det var svenskar med bland de skjutna men en mansperson, låt oss benämna som nysvensk, får uttala sig att vi är här för att stanna. ? Skuldbelägga svenska folket? Varför avlossade ingen Polis skott trotts PDV? Lägger ingen skuld på enskild polis, jag var ju inte där å kan berätta, men undrar. Zoomar man ut verkas det märkligt, stämmer inte kan jag tycka. Samt om de andra i 7-klövern röstar åt ett visst håll har jag tyvärr blivit van vid och är inte förvånad. Besviken, men inte förvånad. Nu visar SD att även de är med i samma liga, ett parti som följer andra krafters agenda. Vid tvivel om andra krafter, så sök själv mer info. Om jag vill rösta för något parti som arbetar för Sverige så får jag nog söka mig utanför 8-klövern, ser det ut som. /P Håller med mycket skumt både örebro skjutningen och Salwan Momikas mord.
Publicerat Februari 12, 20251 yr 18 minutes ago Ompi sa: Håller med mycket skumt både örebro skjutningen och Salwan Momikas mord. Yepp! Även Momika. /P
Publicerat Februari 12, 20251 yr Utan att veta något så låter det som all utbildning for ut igenom sidorutan när första patrull landade in vid skolan.. stämmer det så är det mänskligt men kanske inte så hedervärt. Men som sagt, det kommer att visa sig. Men Momika, vad är skumt där? En skjutning i mängden även om det denna gång fanns annat motiv än det brukliga. Det är ett rutinärende och det hanterades inte annorlunda jämfört med vilken som helst skjutning.
Publicerat Februari 12, 20251 yr 11 minutes ago Hipshot sa: Utan att veta något så låter det som all utbildning for ut igenom sidorutan när första patrull landade in vid skolan.. stämmer det så är det mänskligt men kanske inte så hedervärt. Men som sagt, det kommer att visa sig. Men Momika, vad är skumt där? En skjutning i mängden även om det denna gång fanns annat motiv än det brukliga. Det är ett rutinärende och det hanterades inte annorlunda jämfört med vilken som helst skjutning. Blev han inte skjuten i sin balkong på 7:e eller om det var 8:e våningen med inga tecken på inbrott.
Publicerat Februari 12, 20251 yr Detta är en populär post. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/efter-orebroskjutningen-har-ar-vapnet-som-politikerna-brakar-om Nu får de väl ändå ge sig?
Publicerat Februari 12, 20251 yr 17 minutes ago exabit sa: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/efter-orebroskjutningen-har-ar-vapnet-som-politikerna-brakar-om Nu får de väl ändå ge sig? Jag har mailat deras korr-adress och påtalat detta. Samt frågat vem som faktagranskar egentligen mtp denna rena felaktighet.
Publicerat Februari 12, 20251 yr Detta är en populär post. 31 minutes ago exabit sa: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/efter-orebroskjutningen-har-ar-vapnet-som-politikerna-brakar-om Nu får de väl ändå ge sig? Tyckte okunskapen var väldigt stor under debatten angående vapendirektivet nere i Bryssel och så även på hemmaplan bland både politiker och media. Men nu är det faktiskt ännu värre. Jag står seriöst i valet och kvalet att sälja samtliga vapen och lägga ner precis allt som har med jakt och skytte att göra. Det är inte kul längre att från ett år till annat behöva fundera på vad blir det för nya lagar och förordningar och om man skall få har kvar ditt eller datt efter årets process. Personligen har jag haft licenser i ~20 år och mest hela tiden har det varit utredningar och protester mot dito, ständig oro bland jägare och sportskyttar för vad som skall hända med deras licenser. Nu har det bevisats svart på vitt att det inte finns något verkligt alternativ när man står där i vallokalen heller så....(ja jag vet det finns MED men tvivlar starkt på att de kommer få så mycket röster att de får någon verklig påverkan)
Publicerat Februari 12, 20251 yr Detta är en populär post. 11 minutes ago 700LTR sa: Tyckte okunskapen var väldigt stor under debatten angående vapendirektivet nere i Bryssel och så även på hemmaplan bland både politiker och media. Men nu är det faktiskt ännu värre. Jag står seriöst i valet och kvalet att sälja samtliga vapen och lägga ner precis allt som har med jakt och skytte att göra. Det är inte kul längre att från ett år till annat behöva fundera på vad blir det för nya lagar och förordningar och om man skall få har kvar ditt eller datt efter årets process. Personligen har jag haft licenser i ~20 år och mest hela tiden har det varit utredningar och protester mot dito, ständig oro bland jägare och sportskyttar för vad som skall hända med deras licenser. Nu har det bevisats svart på vitt att det inte finns något verkligt alternativ när man står där i vallokalen heller så....(ja jag vet det finns MED men tvivlar starkt på att de kommer få så mycket röster att de får någon verklig påverkan) Är benägen att hålla med, kollegor på jobbet jag normalt inte pratar så mycket med men även mina närmaste kom i omgångar idag och frågade om jag hade halvautomat...obehagligt att man helt plötsligt blir intressant på ett icke önskvärt sätt. Tror jag ska börja samla på motorsågar istället, jagar så lite att det kan kvitta egentligen, vore samtidigt intressant att höra diskussionerna om klövviltstammarna blev så stora att jord och skogsbruk blev omöjligt i landet. Varför jagar ni inte frågar reportern? Fråga polisen blir svaret.
Publicerat Februari 12, 20251 yr 4 hours ago Ompi sa: Blev han inte skjuten i sin balkong på 7:e eller om det var 8:e våningen med inga tecken på inbrott. Det där är nog någon internetsanning, jag har för mej att jag var in i ärendet och det fanns inget där som var konstigt. Som sagt, rutinärende. Så den tanken kan du helt släppa.
Publicerat Februari 12, 20251 yr 3 minutes ago Hipshot sa: Det där är nog någon internetsanning, jag har för mej att jag var in i ärendet och det fanns inget där som var konstigt. Som sagt, rutinärende. Så den tanken kan du helt släppa. Hörde det från en kollega som bor i hovsjö. Men eftersom du jobbat med det så får man tro på det du säger. Men det måste ändå ha utförts av "proffs" om man säger så. Jag personligen tror inte att GM va den vanliga förortsgangstern eller terrorist wannabe. Kanske en annan stat eller hans gamla allierade i Irak.
Publicerat Februari 12, 20251 yr 2 hours ago exabit sa: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/efter-orebroskjutningen-har-ar-vapnet-som-politikerna-brakar-om Nu får de väl ändå ge sig? Första 50 sek var ändå överraskande objektiva för att vara svt nyheter Finns ju en logisk brist hos den som kom på att de borde säga att skadorna blir allvarligare om man träffas av en ar15... Om jag ska snäll-tolka så skulle den som tänkte ut detta kunna mena att det blir allvarligare skador för att den som blir skjuten får fler skott på sig för att ar15 kan avlossa skott så snabbt. Men då snäll-tolkar jag verkligen så snällt jag kan.
Publicerat Februari 12, 20251 yr 6 minutes ago MagnusN sa: Finns ju en logisk brist hos den som kom på att de borde säga att skadorna blir allvarligare om man träffas av en ar15... Om jag ska snäll-tolka så skulle den som tänkte ut detta kunna mena att det blir allvarligare skador för att den som blir skjuten hinner får skott på sig för att ar15 kan avlossa skott så snabbt. Men då snäll-tolkar jag verkligen så snällt jag kan. Kan också vara nån felaktig uppfattning som kommer från vad man fick lära sig i militären och helmantel. Att 5.56 (ak-5) ställer till med mer skada än 7.62 (ak-4) eftersom kulan tenderar till att välta mer.
Publicerat Februari 12, 20251 yr Detta är en populär post. 25 minutes ago Malx sa: Kan också vara nån felaktig uppfattning som kommer från vad man fick lära sig i militären och helmantel. Att 5.56 (ak-5) ställer till med mer skada än 7.62 (ak-4) eftersom kulan tenderar till att välta mer. Det kan vara en förklaring om man snäll-tolkar.. Jag hade ett stambefäl som lärde ut att det räckte med att kulan från 5.56 passerade några cm från en arm eller ett ben för att benet skulle krossas av farten…
Publicerat Februari 13, 20251 yr 6 hours ago Ompi sa: Hörde det från en kollega som bor i hovsjö. Men eftersom du jobbat med det så får man tro på det du säger. Men det måste ändå ha utförts av "proffs" om man säger så. Jag personligen tror inte att GM va den vanliga förortsgangstern eller terrorist wannabe. Kanske en annan stat eller hans gamla allierade i Irak. Man grep ju några i samband med händelsen, jag har för mej att jag såg i media att de gick loss men att misstanken kvarstår? Detta med reservation för mitt risiga minne.. Men en rimlig gissning är att här finns andra motiv än de vanliga. Oavsett motivbild så sker arbetet på samma sätt.
Publicerat Februari 13, 20251 yr 6 hours ago MagnusN sa: Jag hade ett stambefäl som lärde ut att det räckte med att kulan från 5.56 passerade några cm från en arm eller ett ben för att benet skulle krossas av farten… Jag med, fast inte begränsat till kaliber.
Publicerat Februari 13, 20251 yr 12 hours ago exabit sa: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/efter-orebroskjutningen-har-ar-vapnet-som-politikerna-brakar-om Nu får de väl ändå ge sig? Nu har de redigerat bort den biten av klippet. Seger! 👍🏻