Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bågjakt

Featured Replies

Publicerat

Hej

Sax

Det var iallafall något positivt med bågjakt

Några egna funderingar

Svårare skytte?

Här kan lär vi nog tvista en del, tänk på att det med båge är stående/sittande skytte med öppna riktmedel. Om man tar och skruvar av kikaren på sin studsare och skjuter stående med öppna riktmedel, så skall man inte vara så säker på att det är någon större skillnad på grupperingarna (inom rimliga avstånd mellan båge och gevär).

Jag kan bara tala för mig själv då jag skjuter med öppna riktmedel på både studsare och båge, vad baserar du din uppfattning på?

Inte skall vi väl förbjuda öppna riktmedel, det kräver lite mer träning bara? ;)

Sen tycker jag att skjuta med hagelgevär är ganska svårt, det kräver mer än man tror om man skall bli en bra hagelskytt!

Jo förresten, det går utmärkt att ta stöd när man skjuter pilbåge (mot träd).

Visste du att skytte med hagelgevär på rådjur är förbjudet i många länder men i Sverige har vi dispens (egentligen förbjudet här också), så jag håller med dig att bara för att det är (o)tillåtet någon annanstans betyder det inte att det är rätt.

En bågjägare strävar alltid att skjuta när det stillastående djuret är upptaget med något (äta, dricka etc) för att undvika risken för en felskjutning, håller man sig inom de rätta avstånden är risken väldigt liten. Dagens bågar är så snabba/tysta att djuret hinner inte att reagera (fågel, hjort, impalas etc är undantaget, här får man ibland korta ned avståndet).

Andra skott...

Hur gör du när du skjuter ett rådjur 50-100m med din kombi, kipplauf? Djuret sticker innan du hunnit bryta och ladda om, eller? ;)

Jag tycker inte vi skall förbjuda kombivapen eller enkelskottare för det.

Nä, nu går jag ut i trädgården och övningsskjuter! ;D

Vi hörs

Mvh/s

• Svar 361
  • Visningar 30,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Hej hej alla ni debattörer!

Vilken fart det är på forumet. Jag har varit och slitit för brödfödan idag och vips är det en hel hög med inlägg. Jag tror att kommentarerna från mig är lite onödiga. Sign. S har klargjort det mesta.

Tänkte bara fråga hur man ska förfara med alla enkelskottare som finns till jakt. Ett andra skott är ju inte snabbare där än med båge. Ta inte detta nu som en kritik mot krutvapen. Jag har jagat med krutvapen sedan 15 års ålder och har inga problem med enkelskottare.

Men många gånger skriver man om bågjakt och tror sig veta.

Själv har jag efter 20 år börjat lära mig bågjakt och ser av egen erfarenhet att den funkar alldeles utmärkt.

Alla undersökningar som gjorts om bågjakt påtalar inte att ett andra skott/pil möjlighet skulle vara ett problem. Jag har heller aldrig behövt en andra pil. Samtliga djur jag skjutit har återfunnits döda inte alltför långt borta från skottplatsen. Den som gått längst är den kudukossa som gick 100 meter i sydafrika förra året. Då hade pilen tagit lågt i lungorna. Men riktigt död var den.

Publicerat

Kan jämföras med att sticka en pil under nyckelbenet på sig själv där det är lite blodkärl. Jag läker förmodligen ihop utan alltför stor blodförlust men är garanterat konvalesent i minst 1 månad och tillika beroende av nåt smärtstillande knark

Hej!

Nu ska vi inte blanda in mänsklig kroppsfunktion bland hjortdjur. Evolutionen har säkerligen haft rovdjursbett och andra skador på sin uppfinningslista för rådjurens del. Om de förnimmer smärta exakt på samma sätt som människan ska vi låta vara osagt. Jag är ingen proffessor i ämnet, men tror mig ha hört att vissa djur själva kan framställa något som liknar antiinflamatoriskt/smärtstillande hormon i sina kroppar. (Mycket osäker på detta dock)  Klart är att rådjuren knappast är sjukskrivna

Publicerat
Svårare skytte?

Här kan lär vi nog tvista en del, tänk på att det med båge är stående/sittande skytte med öppna riktmedel. Om man tar och skruvar av kikaren på sin studsare och skjuter stående med öppna riktmedel, så skall man inte vara så säker på att det är någon större skillnad på grupperingarna (inom rimliga avstånd mellan båge och gevär).

Jag kan bara tala för mig själv då jag skjuter med öppna riktmedel på både studsare och båge, vad baserar du din uppfattning på?

Inte skall vi väl förbjuda öppna riktmedel, det kräver lite mer träning bara? ;)

Sen tycker jag att skjuta med hagelgevär är ganska svårt, det kräver mer än man tror om man skall bli en bra hagelskytt!

OK, du ska skjuta ett rådjur. Avståndet är 30 meter. Djuret står still och är ostört. Vilket vapen medger störst chans för att få in ett dödande skott. Hagelbössa, studsare eller båge? Riktmedlel, ammunition etc är valfritt.

En bågjägare strävar alltid att skjuta när det stillastående djuret är upptaget med något (äta, dricka etc) för att undvika risken för en felskjutning, håller man sig inom de rätta avstånden är risken väldigt liten. Dagens bågar är så snabba/tysta att djuret hinner inte att reagera (fågel, hjort, impalas etc är undantaget, här får man ibland korta ned avståndet).

Ska man välja mellan liten och ingen risk så väljer ialla fall jag det senare.

Hur gör du när du skjuter ett rådjur 50-100m med din kombi, kipplauf? Djuret sticker innan du hunnit bryta och ladda om, eller?

Jag tycker inte vi skall förbjuda kombivapen eller enkelskottare för det

Med lite träning så är det inga problem att ladda om en enkelskottare snabbt. Jag har själv skjutit ett antal serier på älgbana med drillingen utan några större problem att hinna med omladdningen.

Dessutom så har du möjlighet att träffa djuret även på 200 meter om det skulle behövas. Med bågen har du ingen chans.

Publicerat

Hej

Sax

På fråga A svarar jag, med det vapen du skjuter bäst! (tycker inte att vapnet är det viktigaste utan hur man behärskar vapnet)

På fråga B, vilken jaktform finns det ingen risk för felskjutning ??? väljer du fällfångst? ;D

Här stödjer jag mig på dansk statistik på rådjur, även från den svenska jaktformsundersökningen, och hävdar att felskjutningsprocenten är fullt jämförbar med övrig jakt.

Grattis till dina lyckade serier på älgbanan med drillingen, träning är A och O med alla vapen!  :)

Sen vet jag inte om jag förstår dig ang 200 meters avståndet (är det E-sök du menar?), du har helt rätt med att jag inte har någon chans med bågen på det avståndet, har du det med hagelgeväret?

Skulle tro att de flesta jägare skulle avstå att skjuta på det avståndet med öppna riktmedel på ett gevär (säkert flera med kikare också??).

Bågen är ett korthållsvapen, där de flesta djur fälls i snitt på ca 18 meter, ofta kortare avstånd.

Man skall ha helt klart för sig att vem som helst skall inte få jaga med båge, det krävs en hel del av bågjägaren tex personen skall ha full jägarexamen (har ni sett litteraturen :o, det har hänt en del på 20 år), vissa ländet kräver också internationell bågjägarexamen +skjutprov. Ta Danmark, där gör du den "danske pröve" teori+skjutprov. Klara du inte proven (tror du har två försök på skjutningen), ja då får du åka hem igen. Vissa länder har årliga skjutprov, klarar du inte dom blir det ingen jakt.

Kul forum detta, synd att jag inte hittat hit förut ;D

Mvh/s

Publicerat

jag tittade på ett program på någon fransk kanal för flera årsen det handlade om båg jakt efter vild svin och fågel. jag säger att den killen som skjöt där var grym med bågen ( rekurv) han stod vid and damm och skjör på inkommande änder ( pilen hade många stora styr fjädrar för att pilen snabbt ska förlora fart) han tog verenda fågel, nu vet jag ju att det var en film som man kan klippa som man vill men det var imponerande att se

mvh, samme

Publicerat
Hej

Sax

På fråga A svarar jag, med det vapen du skjuter bäst! (tycker inte att vapnet är det viktigaste utan hur man behärskar vapnet)

På fråga B, vilken jaktform finns det ingen risk för felskjutning ??? väljer du fällfångst? ;D

Här stödjer jag mig på dansk statistik på rådjur, även från den svenska jaktformsundersökningen, och hävdar att felskjutningsprocenten är fullt jämförbar med övrig jakt.

Grattis till dina lyckade serier på älgbanan med drillingen, träning är A och O med alla vapen!  :)

Sen vet jag inte om jag förstår dig ang 200 meters avståndet (är det E-sök du menar?), du har helt rätt med att jag inte har någon chans med bågen på det avståndet, har du det med hagelgeväret?

Skulle tro att de flesta jägare skulle avstå att skjuta på det avståndet med öppna riktmedel på ett gevär (säkert flera med kikare också??).

Bågen är ett korthållsvapen, där de flesta djur fälls i snitt på ca 18 meter, ofta kortare avstånd.

Man skall ha helt klart för sig att vem som helst skall inte få jaga med båge, det krävs en hel del av bågjägaren tex personen skall ha full jägarexamen (har ni sett litteraturen :o, det har hänt en del på 20 år), vissa ländet kräver också internationell bågjägarexamen +skjutprov. Ta Danmark, där gör du den "danske pröve" teori+skjutprov. Klara du inte proven (tror du har två försök på skjutningen), ja då får du åka hem igen. Vissa länder har årliga skjutprov, klarar du inte dom blir det ingen jakt.

Kul forum detta, synd att jag inte hittat hit förut ;D

Mvh/s

Grejen är ju den att med ett krutvapen har du nästan alltid ett andra skott, men använder du en drilling eller kombi så kan du ladda om och djuret har fortfarande inte kommit för långt för att kunna skjuta med ett gevär men för långt för en båge. Och har du hagelbrakare som du påpekade så behöver man ju inte ladda om, där har du ju ett extraskott på en gång!

Publicerat
Grejen är ju den att med ett krutvapen har du nästan alltid ett andra skott, men använder du en drilling eller kombi så kan du ladda om och djuret har fortfarande inte kommit för långt för att kunna skjuta med ett gevär men för långt för en båge. Och har du hagelbrakare som du påpekade så behöver man ju inte ladda om, där har du ju ett extraskott på en gång!

Gratulerar, du är mycket duktigare än mig på att ladda om en drilling. Vid skogsjakt med drillingen har du inte lång tid på dig att få in en ny kula om rådjuret är på väg i från dig efter ett dåligt första kulskott. Jag skulle oftas inte klara det med min drilling. Det är alltid kul med duktiga och vältränade skyttar :)

Publicerat
Gratulerar, du är mycket duktigare än mig på att ladda om en drilling. Vid skogsjakt med drillingen har du inte lång tid på dig att få in en ny kula om rådjuret är på väg i från dig efter ett dåligt första kulskott. Jag skulle oftas inte klara det med min drilling. Det är alltid kul med duktiga och vältränade skyttar :)

Syftade faktiskt inte på mig själv utan Saxs inlägg... Nämligen detta:

Med lite träning så är det inga problem att ladda om en enkelskottare snabbt. Jag har själv skjutit ett antal serier på älgbana med drillingen utan några större problem att hinna med omladdningen.

Dessutom så har du möjlighet att träffa djuret även på 200 meter om det skulle behövas. Med bågen har du ingen chans.

Publicerat

Hej

Jag tror alla förstår vikten av ett bra första skott oavsett vapen, sen låter det på vissa att allt står och hänger på ett snabbt andraskott, men om man ser till statistiken för bågjakt (ja nu slår jag det i huvudet på er igen ) så är den fullt jämförbar med andra jaktformer. Trots påståendena att det är "svårt att träffa" och "inget snabbt andra skott".

Det skulle vara roligt att höra vad ni har för belägg för era påståenden ???

Det låter som det tar en evighet att ladda om bågen men det går hyfsat snabbt att lägga på en pil och dra, fördelen kan ibland vara att djuret är inte stressat och har ingen aning om vad som hände och stannar på platsen, vilket jag själv upplevt (dock en fin träff i vitalområdet). Naturligtvis går det inte snabbare att ladda om båge än en repeter/halvautomat etc, men själv tycker jag inte detta är ett argument som håller.

Mvh/s

Publicerat

Okej, att "ladda om" bågen tar kanske inte SÅ mycket längre tid än att ladda om bössan, men på den lilla tiden kan ju viltet ta sig ganska långt... Men man kan fortfarande nå det med en bössa men inte med en båge... Det gäller ju att tänka på viltet, hellre dö fort än efter ett långt eftersök. Då säger många att eftersök uppstår ju med krutvapen oxå, och visst... Men, det är ju som ni bågjägare säger, det är upp till alla jägare att träna sig så man blir bra nog att första skottet räcker, men utifall att så bör man ha ett snabt andraskott tycker jag! Eller i minsta fall ett vapen som går att ladda om fort nog så man kan få iväg ett andra skott innan viltet tagit sig utom räckhåll för det vapen man använder...

Personligen tycker jag inte man bör jaga högvilt med en enkelskottare. (Och nu har jag fått halva forumet emot mig.)  ;D Men det har inte med denna diskussion att göra...

Publicerat

Tycker du inte att "ladda om fort" argumentet faller då man ser till bågjaktformsundersökningen (nu är jag där igen ;D)? Men vi har tydligen olika uppfattningar, inget fel i det.

Lite nyfiken blir jag när du sticker ut hakan med enkelskottsvapen och högvilt, samma problemställning som du har med bågen.

1. du anser bland annat att bågen inte duger till jakt pga den slöa omladdningen?

2. enkelskottare på högvilt duger inte pga omladdningen?

3. enkelskottare duger till fågel, småvilt etc?

varför är du inte konsekvent och "bannlyser" alla vapen där det tar lite längre tid att ladda om? För det är väl inte så att tjädern, gåsen, räven lider mindre/dör fortare av en skadeskjutning ???

Pilbågen har sina begränsningar och det skall man vara medveten om, men skjuter man inom sina och bågens ramar så fungerar det väl.

Mvh/s

Publicerat

Men fortfarande är det ju så att en enkelskottare har möjlighet att ladda om och fortfarande har möjlighet att lägga djuret om det gått 150 meter, men det har inte bågen. Jag är kritisk men inte emot enskottare på högvilt, men det ligger på gränsen enligt mig och då ligger väl kanske enskottaren lite över gränsen och bågen under om du förstår vad jag menar...

Som jag har skrivit tidigare i detta forum så har jag faktiskt ändrat mig lite... Förut var jag emot all jakt med båge, men nu har jag ändrat min åsikt till "upp till Rådjur", där tycker jag vi ska dra gränsen!

Anledningen att jag tycker det är okej med bågjakt på mindre djur är av samma anledning jag tycker det är okej att gå ner i kaliber... Hoppas du förstår vad jag menar....

Jag trodde jag hade lyckats ta min ur diskussionen i denna tråd men ni lyckades dra in mig igen!  ;D

Publicerat
Hej

Jag tror alla förstår vikten av ett bra första skott oavsett vapen, sen låter det på vissa att allt står och hänger på ett snabbt andraskott, men om man ser till statistiken för bågjakt (ja nu slår jag det i huvudet på er igen ) så är den fullt jämförbar med andra jaktformer. Trots påståendena att det är "svårt att träffa" och "inget snabbt andra skott".

Det skulle vara roligt att höra vad ni har för belägg för era påståenden ???

Det låter som det tar en evighet att ladda om bågen men det går hyfsat snabbt att lägga på en pil och dra, fördelen kan ibland vara att djuret är inte stressat och har ingen aning om vad som hände och stannar på platsen, vilket jag själv upplevt (dock en fin träff i vitalområdet). Naturligtvis går det inte snabbare att ladda om båge än en repeter/halvautomat etc, men själv tycker jag inte detta är ett argument som håller.

Mvh/s

Är statistiken verkligen jämförbar? Om vi ska utröna huruvida vapentypen påverkar skadeskjutningarna så måste vapentyperna jämföras vid samma typ av jakt. Det går alltså inte att jämföra statistik från älgjakten, vilka innefattar alla jaktformer på älg, med statistiken från bågjägarnas smyg och vakjakter.

Vid smyg och vakjakt med krutvapen så är jag övertygad om att skadeskjutningar är mycket ovanliga. Tyvärr så hittar jag inga siffror på det så nån rättvis jämförelse är svår att göra.

Angående snabbt andraskott så måste du väl ändå erkänna att även om du laddar om snabbt så har djuret under den tiden hunnit ta sig ur skotthåll för bågen. (Förutsatt att det springer, vilket merparten av påskjutna, skadade djur faktiskt gör)

En annan sak:

Har frågat på ett par ställen i tråden varför man inte kan smygjaga med hagelbössan istället men aldrig fått nåt svar. Om det nu är utmaningen i att komma nära viltet som ni är ute efter så kan ni ju få det utan bågjakt. Vad är det som inte passar med den jaktformen? 

Publicerat
Är statistiken verkligen jämförbar? Om vi ska utröna huruvida vapentypen påverkar skadeskjutningarna så måste vapentyperna jämföras vid samma typ av jakt. Det går alltså inte att jämföra statistik från älgjakten, vilka innefattar alla jaktformer på älg, med statistiken från bågjägarnas smyg och vakjakter.

Vid smyg och vakjakt med krutvapen så är jag övertygad om att skadeskjutningar är mycket ovanliga. Tyvärr så hittar jag inga siffror på det så nån rättvis jämförelse är svår att göra.

Angående snabbt andraskott så måste du väl ändå erkänna att även om du laddar om snabbt så har djuret under den tiden hunnit ta sig ur skotthåll för bågen. (Förutsatt att det springer, vilket merparten av påskjutna, skadade djur faktiskt gör)

En annan sak:

Har frågat på ett par ställen i tråden varför man inte kan smygjaga med hagelbössan istället men aldrig fått nåt svar. Om det nu är utmaningen i att komma nära viltet som ni är ute efter så kan ni ju få det utan bågjakt. Vad är det som inte passar med den jaktformen? 

Jag tycker att du måste förklara ditt påstående att statistiken inte är jämförbar. Menar du att älgjakten naturligt har fler skadeskjutningar pga jaktformen? Att bågjakten har färre skadesjutningar pga den oftast bedrivs som vak och smygjakt? Det är kul att se att du har ändrat dig radikalt i denna frågan! För inte kan det vara en nackdel med färre skadeskjutningar  :) :)

På frågan om varför vi vill jaga med bågen finns det nog många olika svar. Men det handlar ju om ett intresse och hobby. Varför jagar du överhuvudtaget? Varför utsätter du dig för risken att skadeskjuta? Ökar vi andelen rovdjur behöver vi inte jaga utan kan sitta i tv-soffan och pilla oss i naveln istället. Inga problem med olika vapentyper, jakthundar, dåligt väder, osv.

Jag måste även återkomma till påståendet om "andra skott" som skjuts på 150-200m. I min skog så är ofta 50-60m maxhåll för sedan är det fullt av träd ivägen. Jag tror många skogar har liknande problem, dvs det är fullt av träd i dem  :) För övrigt få jag ta av mig hatten än en gång för dessa duktiga skyttar som fäller ett springande rådjur på 200m. Det är duktigt att lyckas med detta efter ett dåligt första skott. Jag måste nog träna mer..

Mvh

Mvh

Mvh

Publicerat

Hej

Det är inte min mening att omvända folk till bågjakt, men däremot kan det vara på sin plats att försöka ha ihjäl en del myter/påståenden. Är väldigt glad att nivån på diskussionerna har varit hög, och att man lägger fram sina ofta genomtänkta frågor/betänkligheter ang bågjakt

När det gäller statistiken så tycker jag att den är jämförbar (visst bågjakt är som du skriver, smyg och vakjakt) men det betyder inte att man skall acceptera en högre skadeskjutningsprocent bara för att det bedrivs tex drevjakt.

Sen är det här med ett snabbt andra skott, sitter du med en enkelskottare (hagel) skjuter på ett rådjur, får en dålig träff (rådjuret piper iväg) och när du laddat om är rådjuret 50-100 meter bort. (jag vet att det är kanske extremt, men ni förstår vad jag menar)

Poängen är att har man bara en chans, så gäller det att vara hundra på att träffen är så bra som möjligt. Det är därför det är så tidskrävande med bågjakt, man vill hela tiden ha ett perfekt skott och friar hellre än fäller.

Skulle slå vad om att skadeskjutningsprocenten är lägre när jakt bedrivs med tex kipplauf vs halvautomater (OBS mina funderingar, och gillar halvautos).

Som vanligt är det den som håller i vapnet som skall känna till sina egna och vapnets begränsningar.

Visst kan man smygjaga med hagelbössan och det är "enklare" att komma till skott(lagrad energi) än med båge. Det är upp till dig som jägare och vilka gränser du sätter,

Det ena behöver inte utesluta det andra ;)

Mvh/s

Publicerat

:D... så nu kommer jag igen!.. med massa korkade inlägg!.... trotts min ringa erfarenhet!..

men jag tycker diskutionen där man jämför krutvapen med båge är lite skev!.. de är som att jämföra päron med äpplen!...

klart att ett krutvapen är mer allround!.. å bättre på många sätt!.. annars skulle juh de inte skett en så stor utväckling inom de området!... jag skrev tidigare om krutvapen kontra båge! skulle bågen vara bättre så skulle juh alla krig förtfarande utkämpas med båge!...

men bågarna i dag jämfört för 40000år sedan är de RÄTT stor skilnad på osså  ;D.. ;)

ja var nu i veckan å provsköt den båge jag tänker köpa!.. då ska ni veta jag aldrig skjutit med en sådan typ av båge!... sköt 10 pilar på ca 20m!... alla satt inom ca 5cm!.. man hörde verkligen inte strängsläppet!.. utan bara "smack" när pilen träffade målet!.

de jag igentligen vill säja är!.. att om man använder bågen till vad den är gjord för! korta avstånd!. så tycker jag den är minst lika efektiv som en kula!...

sist men inte minst!.. de ena förtar inte de andra!.... å med rätt trängen ovasett val av vapen blir man en bra skytt!...  ;D... å virse versa!.. tränar man inte!. så skjuter man som en kratta med vad man än väljer!..  ;)

mvh ThomasMamre

Publicerat

Jag måste också instämma i föregående två inlägg. Det ena utesluter inte det andra. Även om jag förespråkar bågjakt så är valet enkelt för mig om jag var tvungen att välja att ha endast ett jaktvapen. Det hade blivit drillingen! Även om jag vill få jaga med min båge hemma så kommer nog större delen av jakten även i fortsättningen vara med min wachtel och drilling.

Mvh

Publicerat

Jag har en fråga kring skadeskjutning;

jämför ni antal skadeskjutna djur eller i procent av fällda djur?

Är det antalet torde gevärsjägarna vinna stort  :'( :'( men när det gäller procent så vet jag ej.

Finns det någon jämförande statistik?

Vi som inte är så insatta och vill läsa på om bågjakten kan man gå in på  www.bagjakt.org

där vissa av debattörerna med all sannorlikhet är medlemmar.

Jag har hört att Buffelskallens Bågjägare är några riktiga festprissar eller vad säger du, JS?  ;) ;)

Publicerat
Personligen tycker jag inte man bör jaga högvilt med en enkelskottare. (Och nu har jag fått halva forumet emot mig.)  ;D Men det har inte med denna diskussion att göra...

Varför skulle det inte ha med den här tråden att göra? Du får gärna utveckla varför man inte bör jaga högvilt med enkelskottare.

Tror att vi börjar gräva en icke önskvärd grop åt oss själva att ramla ner i om vi börjar förespråka fler begränsningar i jakten.

Steget är inte långt till att påstå att dubbelpipiga hagelgevär/dubbelstudsare har för dålig kapacitet gentemot repetervapen/halvautos.

Att stor eldkraft skulle vara vägen till nirvana med ständigt lyckade resultat är helt fel väg att gå.

Det framgår av flera inlägg att ett uppföljande skott kan tas med krutvapen när det påskjutna djuret stannar upp och vänder bredsidan till på det helt rena(förutsätter jag) avståndet någonstands mellan 50-200m.

Jag kan sträcka mig till att hålla med om att bommade djur ofta stannar upp efter en kortare eller längre flyktsträcka men träffade.......dom erbjuder i bästa fall ett eller flera panikskott rakt bakifrån och inte fan stannar dom för att erbjuda ett lugnt andraskott!

Det är den första projektilen som räknas oavsett vilken typ av vapen den avlossas ifrån,går djuret vidare är det ett normalt e-sök som bör planeras snarare än ett panikartat skjutande efter flyende djur som kanske tom är helt oskadat(bom).

Har jagat med enkelskottare i många år och måste instämma med den bågjägare som skrev att endast ha tillgång till en projektil gör mig till en bättre och omdömesgillare skytt.

/Micke

Publicerat

;D... Blivande BågJägare!...  ;D ;D ;D..... ;)

post-1257-1181221941_thumb.jpg

Publicerat

KREEGAH BONDOLO!! huka er gubbar och kä**ingar!! han laddar om!!

Publicerat
Go for it ;D
Publicerat
Varför skulle det inte ha med den här tråden att göra? Du får gärna utveckla varför man inte bör jaga högvilt med enkelskottare.

Tror att vi börjar gräva en icke önskvärd grop åt oss själva att ramla ner i om vi börjar förespråka fler begränsningar i jakten.

Steget är inte långt till att påstå att dubbelpipiga hagelgevär/dubbelstudsare har för dålig kapacitet gentemot repetervapen/halvautos.

Att stor eldkraft skulle vara vägen till nirvana med ständigt lyckade resultat är helt fel väg att gå.

Det framgår av flera inlägg att ett uppföljande skott kan tas med krutvapen när det påskjutna djuret stannar upp och vänder bredsidan till på det helt rena(förutsätter jag) avståndet någonstands mellan 50-200m.

Jag kan sträcka mig till att hålla med om att bommade djur ofta stannar upp efter en kortare eller längre flyktsträcka men träffade.......dom erbjuder i bästa fall ett eller flera panikskott rakt bakifrån och inte fan stannar dom för att erbjuda ett lugnt andraskott!

Det är den första projektilen som räknas oavsett vilken typ av vapen den avlossas ifrån,går djuret vidare är det ett normalt e-sök som bör planeras snarare än ett panikartat skjutande efter flyende djur som kanske tom är helt oskadat(bom).

Har jagat med enkelskottare i många år och måste instämma med den bågjägare som skrev att endast ha tillgång till en projektil gör mig till en bättre och omdömesgillare skytt.

/Micke

Tycker inte att det har med den här tråden att göra av den enkla anledningen att det inte har med bågjakt att göra!

Sen skrev jag oxå i ett annat inlägg att jag inte är emot enskottare men tveksam...

Och att säga att man bara har ett skott är en fördel har jag ingen förståelse för. Självklart ska det första skottet vara dödande, men om det inte är det så är det inte en fördel att inte ha ett andraskott!!

Publicerat
Tycker inte att det har med den här tråden att göra av den enkla anledningen att det inte har med bågjakt att göra!

Sen skrev jag oxå i ett annat inlägg att jag inte är emot enskottare men tveksam...

Och att säga att man bara har ett skott är en fördel har jag ingen förståelse för. Självklart ska det första skottet vara dödande, men om det inte är det så är det inte en fördel att inte ha ett andraskott!!

"Att det inte har med bågjakt att göra"??????

Rätta mig gärna om jag har fel men har inte hela den här diskussionen handlat om krutvapnens fördel gentemot pilbågens????

Jag tror inte att du har några andra argument än just....den bristande magasinskapaciteten.

/Micke