Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Whisky

Featured Replies

Publicerat
Jag gapar över din kunskap kring whisky Wizard. Du är numera inofficiellt min "mentor of single malt". B)

Tackar och bockar och känner mig manad att rekommendera någonting kul.

Om ni vill smaka whisky "som det smakade förr" så kan jag rekommendera Blackadder Raw Cask selection.

De köper upp fat och buteljerar själva utan att spä ut och filtrera whiskyn. Resultatet blir en ganska oljig whisky med rester av faten kvar i flaskorna men ohyggligt mycket smak! Dessa whiskyn bör spädas med mer vatten än ni vanligen späder med.

Nej, de är inte skitbilliga men å andra sidan kan man göra riktiga fynd här!

Systembolaget - Blackadder Raw Casks

När jag reste som mest via Heathrow -01 så hade precis Blackadder släppt de första 26 tappningarna av olika Raw Casks.

Till min frus ovetandeskap så köpte jag en av varje sort för att testa dessa. Det vart ruskigt mycket pengar men fy vad gott det var! Jag kommer speciellt ihåg en Bowmore som nästan var i klass med den 40-åriga för betydligt mindre pengar. Typ £400 styck. Jag köpte 12 st!!!

Dessa är i dag slut sen länge sedan men minnena finns kvar! :wub:

-Happy Whisky hunting!

• Svar 876
  • Visningar 173,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Laphroigh quarter cask. Hade glömt hur bra den sparkar! Skaplig är den åxå!

• Morran - whisky är till för att drickas, det är inga prydnadssaker   Denna fick jag i julklapp igår, avsmakades direkt. Mycket god För er som inte gillar rök så lär den passa för det fanns i stort

• Mkt nervärderande av Tullamore här. Trots att jag föredrar en god Islay eller Higland whisky alla dagar i veckan skulle jag ALDRIG ha ngt annat än Tullamore i min Irish Coffe. Där e den bara helt rä

Posted Images

Publicerat

Hittade en gammal bild som jag gjorde en gång i tiden...

whisky.jpg

Vi hade stora ekorrar i england, men de smakade helt ok!

Skål!

• 3 weeks later...
Publicerat

Dessa står i mitt barskåp och väntar på att avnjutas :P

Speyside 15 årig

Clynelish 14 årig

Old Pulteney 12 årig

Glenkinchie 12 årig

Bruichladdich ROCKS ålder?

Publicerat

Tur att tråden var uppe..fick sms från bolaget igårhar beställt en billig god whisky. Macleods Island... som de ska smuttas på ikväll! :P

Publicerat

Oj vilken tråd! Att jag inte har sett den här tidigare! Är en whisky njutare av stora mått. Islay F.T.W. är mitt motto. Absoluta favoriten är Caol Ila :D , Jag håller på och jobbar ihjäl mig för att hitta den 18 åriga nu men på bolaget säger de "slut från leverantören". Någon som kan tipsa om var den finns kanske? Annars så är Ardbeg, Talisker och Lagavulin riktiga höjdare de med :P

Publicerat

Liker nu bedst Irsk, Tullamore.

Har lige köbt en Connemara, som jeg aldrig har smagt. Så den får jeg pröve en kveld :rolleyes:

Publicerat
Oj vilken tråd! Att jag inte har sett den här tidigare! Är en whisky njutare av stora mått. Islay F.T.W. är mitt motto. Absoluta favoriten är Caol Ila :P , Jag håller på och jobbar ihjäl mig för att hitta den 18 åriga nu men på bolaget säger de "slut från leverantören". Någon som kan tipsa om var den finns kanske? Annars så är Ardbeg, Talisker och Lagavulin riktiga höjdare de med ;)

Caol Ila 18 är mycket riktigt slut i sverige. Testa gärna Caol Ila Distillers Edition 1996 (nr 10372) i stället/under tiden! :D

Den är mycket trevlig men svår att få tag i...

Publicerat

Just nu sitter jag och suger på en Glen Livet Archive 21yrs och mår riktigt gott ;)

(känner mig lite förkyld och har ont i foten så det är bara medicinskt, inte för att det är så himla gott!...)

Publicerat
Oj vilken tråd! Att jag inte har sett den här tidigare! Är en whisky njutare av stora mått. Islay F.T.W. är mitt motto. Absoluta favoriten är Caol Ila :P , Jag håller på och jobbar ihjäl mig för att hitta den 18 åriga nu men på bolaget säger de "slut från leverantören". Någon som kan tipsa om var den finns kanske? Annars så är Ardbeg, Talisker och Lagavulin riktiga höjdare de med ;)

Tierp ligger väl mellan Uppsala och Gävle om jag inte mins fel så bolaget i Gävle har en på hyllan och bolaget i uppsala har tre på hyllan av Caol Ila Distillers Edition 1996 (nr 10372). Prova gärna tolvåringen som jag var med på en provnig av Caola för ett tag sen och flera av oss höll tolvåringen högre än 18 åringen.

Publicerat

Oj vad ni verkar kunna mycket om denna dryck,själv så står jag varje gång och undrar vad den där goda jag drack sist hette :D men något som jag inte gillade var seven oaks tyckte det bara smakade sprit,rena rävgiftet.

Publicerat
Oj vad ni verkar kunna mycket om denna dryck,själv så står jag varje gång och undrar vad den där goda jag drack sist hette :D men något som jag inte gillade var seven oaks tyckte det bara smakade sprit,rena rävgiftet.

Fast här diskuterar vi Whisky, inte kissfärgat myrvatten med alkoholhalt ;) (inget illa ment men Seven Oaks suger!)

Tips: Skriv ner varje dram ni får läppja med en notering och ett betyg så kommer ni ihåg nästa gång ni står där och skall välja :D

Publicerat

Fattar inte problemet, antingen väljer man 17-åring Bowmore eller så väljer man Bowmore som lagrats i 17 år. Finns ett alternativ till, kör 70 mil till Sjöbo och sväng av mot något kloster som jag inte kan uttala. Kliv sedan in i det hus utanför vilket det står en fallfärdig uk reggad Jeep. Du har kommit rätt om det står patronaskar på golvet och en Browning GTI innanför dörren. Där finns nog en hel del, bland annat en Talisker som såg allt för skum ut för att ens försöka lägga på minnet. Den var helt ok den med :D

Mvh!

Publicerat
Fattar inte problemet, antingen väljer man 17-åring Bowmore eller så väljer man Bowmore som lagrats i 17 år. Finns ett alternativ till, kör 70 mil till Sjöbo och sväng av mot något kloster som jag inte kan uttala. Kliv sedan in i det hus utanför vilket det står en fallfärdig uk reggad Jeep. Du har kommit rätt om det står patronaskar på golvet och en Browning GTI innanför dörren. Där finns nog en hel del, bland annat en Talisker som såg allt för skum ut för att ens försöka lägga på minnet. Den var helt ok den med :D

Mvh!

HAHAHAHAHAHA!!!!!!!!!!!!!!!!! :P:P:lol:

"Busted" :P

Publicerat
Fattar inte problemet, antingen väljer man 17-åring Bowmore eller så väljer man Bowmore som lagrats i 17 år. Finns ett alternativ till, kör 70 mil till Sjöbo och sväng av mot något kloster som jag inte kan uttala. Kliv sedan in i det hus utanför vilket det står en fallfärdig uk reggad Jeep. Du har kommit rätt om det står patronaskar på golvet och en Browning GTI innanför dörren. Där finns nog en hel del, bland annat en Talisker som såg allt för skum ut för att ens försöka lägga på minnet. Den var helt ok den med :P

Mvh!

Nästa gång du kommer ner kompis ( !!!!!) ska vi göra gemensam attack på Mr Wizards lager av både det ena o andra.

Om någon skulle vilja pröva den gyllene stigen av Single Malt och är utan erfarenhet av denna ädla dryck , skulle jag rekommendera att prova en sort som heter Drumguish. En lågbudget whisky som finns på bolaget. Tror den kostar 279 spänn. Är dock, tror jag det mest prisvärda nämnda företag tillhandahåller

Publicerat

...undrar om jag har nämnt att höstens scrumpy är klar också... :P

Den skall bara buteljeras... (innan den tar slut!)

Publicerat
...undrar om jag har nämnt att höstens scrumpy är klar också... :P

Scrumpy.. låter som någon lokal variant av Haggish eller något annat läskigt..?

Mvh!

Publicerat
Scrumpy.. låter som någon lokal variant av Haggish eller något annat läskigt..?

Mvh!

Scrumpy = riktig spontanjäst cider. (dvs inte det blaskiga söta möget som kan inhandlas på bolaget i svedala)

Brukar ligga runt 7-10%

Man blir riktigt snygg av att dricka detta! (eller var det alla andra som blev snygga... hmm... minnet sviker :P )

Publicerat

Möget . Han har lärt sig Svenska på den korta tid han bott i Sweden ,ja dvs Skåne B)

Publicerat

Svenska? Nu får du skura tungan Amakulu B)

Du menar givetvis Danska!

;)

Mvh!

Publicerat
Möget . Han har lärt sig Svenska på den korta tid han bott i Sweden ,ja dvs Skåne B)

[Wizard gör ett insugande ljud med munnen som tydligen betyder någonting bejakande på jamska och norrlänska och tragiskt nog instämmer med föregående talare att skånskan har börjat sätta lite spår]

Publicerat
Svenska? Nu får du skura tungan Amakulu B)

Du menar givetvis Danska!

;)

Mvh!

För f-n Hippen , erkänn nu. Du hade så dj-a gärna bott här om du fixat språket , vilket du uppebarligen inte gör. Du fattade inte ett skit av vad jag sa till dig när du var här :D Jag berättade ju hela labbens historia för dig o du sa bara javisst är det så :D:o

Publicerat
För f-n Hippen , erkänn nu. Du hade så dj-a gärna bott här om du fixat språket , vilket du uppebarligen inte gör. Du fattade inte ett skit av vad jag sa till dig när du var här :o Jag berättade ju hela labbens historia för dig o du sa bara javisst är det så :D;)

Ja men det var ju för att det var DU som berättade, du hade lika gärna kunnat dra receptet på sockerkaka jag hade hållt med dej ändå :D

Ja jag hade gärna bott i Skånelandet, speciellt nu när jag lärt känna Wizard som har ett begripligt språk B)

Mvh!

Publicerat
Ja men det var ju för att det var DU som berättade, du hade lika gärna kunnat dra receptet på sockerkaka jag hade hållt med dej ändå :o

Ja jag hade gärna bott i Skånelandet, speciellt nu när jag lärt känna Wizard som har ett begripligt språk B)

Mvh!

I speak 12 bore! ;)

Publicerat
Tierp ligger väl mellan Uppsala och Gävle om jag inte mins fel så bolaget i Gävle har en på hyllan och bolaget i uppsala har tre på hyllan av Caol Ila Distillers Edition 1996 (nr 10372). Prova gärna tolvåringen som jag var med på en provnig av Caola för ett tag sen och flera av oss höll tolvåringen högre än 18 åringen.

Du kan din geografi du! En 12 årig Caol Ila står det konstant i mitt skåp. Innan den ena börjar sina måste en ny vara inköpt, är min absoluta favorit! Jasså... 12 bättre än 18 säger du hmmmm. Men distillers edition ska jag prova. Har kikat lite på den men aldrig kommit mig för att köpa. Stort tack för hjälpen!

Publicerat

Är det någon som har smakat den svenska whisky´n?

Var det Mackmyran det hette...?