Publicerat Januari 20, 20179 yr Jag kommer med en liten enkel bild från lunchtid i em. Beskar den lite grann. Måste erkänna att bilden ger mig lite hopp om vad som komma skall (även om det dröjer lite)... Sol, vatten, en strand och en brygga... Bara värmen som saknas.
Publicerat Januari 20, 20179 yr 4 hours ago lsjonsson sa: Snyggt! Det var gott om dom! Parningstid med tanke på hur dom bröstar upp sig mot varandra på mittenfotot? Ja dagsfärsk bild
Publicerat Januari 20, 20179 yr 2 hours ago shamani sa: Jag kommer med en liten enkel bild från lunchtid i em. Beskar den lite grann. Måste erkänna att bilden ger mig lite hopp om vad som komma skall (även om det dröjer lite)... Sol, vatten, en strand och en brygga... Bara värmen som saknas. Menar du att du har börjat få vårkänslor i kroppen som har börjat sprätta? Snyggt! Länge dit här uppe.
Publicerat Januari 20, 20179 yr 3 hours ago MrT. sa: J****r vilken massa fasaner !! Ser att du är boende på Gotland. Var där på cykelsemester -15. Cyklade från GBG till OSK, rundade Gotland (och Fårö), lämnade ett avtryck på Stora Karlsö, och cyklade sedan hem. En tripp på ~100 mil. Naturligtvis måste jag lägga upp lite bilder, tagna från den trippen . Oskarshamn, efter tre dagar på cykeln; Visby. Del av ringmuren; Några bilder från medeltidsveckan. Första bilden, helstekt vildsvin: Man kan konstatera att det var gott om folk i Visby denna vecka. Lite ögonfägring kan man ju inte passera utan att ta del av det En av Visbys vackra kyrkor. Tyvärr minns jag inte så mycket av just den här, men jag vet att den har utgjort ett viktigt landmärke för sjöfarten tidigare. Naturligtvis finns det hur mycket att berätta om den här som helst, som t ex om de som ligger begravda under golvet inne i kyrkan, men allt kan (åtminstone) inte jag lägga på minnet; Galgberget i Visby. En av de tre kvarvarande riktiga galgbackar från medeltiden som finns bevarade i Europa. På ringen som är runt stenpelarna, låg det tidigare ett trägolv. Under detta trägolv har man hittat ett mänskligt kranium bara några centimeter under jorden. Guiderna berättade om groteska scener som utspelat sig på denna platsen, men jag lämnar dessa beskrivningar därhän; Här är en annan plats där groteska scener har utspelat sig, även om den markerade platsen (och pålen) kanske inte är den exakta, från tiden det begav sig, men i alla fall. Också i Visby; Almedalen, när det inte är politikervecka; Gotlandsfärjan; Sedan bar det iväg till Fårö; Fyren på Fårös nordligaste spets; Måste säga att jag gillade verkligen Fårö. Gotland också, naturligtvis, men Fårö var något speciellt. Innan jag fortsatte på väg hem, mellanlandade jag på; Dessa bilderna är därifrån, Stora Karlsö. Notera hamnen i mitten av bilden och fyrvaktarhuset längst upp i höger överkant; Nästan mitt på St. Karlsö; St. Karlsö:s högsta punkt; Fyrvaktarhuset; Lilla Karlsö, fotat från Stora Karlsö; Stora Karlsö, nere vid hamnen; På väg söderöver, på Gotland; Passerade denna gården, en av Gotlands äldsta. Min mor har en kusin boendes på Gotland (det var delvis därför som jag åkte dit). Han berättade sedan att vi har släkt som bott på denna gården. Världen känns ibland väldigt liten; Så här såg toaletterna ut; Sedan bar det av söderöver, här vid Hoburgsgubben, Gotlands sydligaste spets; Min cykel och mitt tält som jag hade inför detta äventyret (ifall någon nu inte skulle tro mig); Inte så mycket jaktrelaterat, men i alla fall. Hoppas att ni finner det intressant och till er som inte varit på Gotland har jag bara en sak att säga; Åk dit !! Det finns hur mycket som helst att se och det är väldigt vackert (inte minst Fårö). Tack och hej så länge. Får säkert anledning att återkomma i denna tråden, var det lider . Fina foton o lite längtan till ön men det var länge sedan man var där. Typ -62 o hälsade på bekantar till far o mor från tiden vi bodde i dåtida V-tyskland. Jag på fotot nedan. Typ 9 bast då.
Publicerat Januari 21, 20179 yr 22 hours ago lsjonsson sa: Fina foton o lite längtan till ön men det var länge sedan man var där. Typ -62 o hälsade på bekantar till far o mor från tiden vi bodde i dåtida V-tyskland. Jag på fotot nedan. Typ 9 bast då. Roligt att mina enkla alster uppskattas, som sagt. Lite lustigt det där att du var på Gotland i unga år. Mitt dittills (och då, enda besök) på ön, gjorde jag med mamsen och hennes dåvarande när jag var i 6-7 års åldern, sedan har det inte blivit av, förrän -15. Funderar på om jag skall åka tillbaka till sommaren, men då bara för en vecka och då med "moppen".
Publicerat Januari 21, 20179 yr 3 hours ago MrT. sa: Roligt att mina enkla alster uppskattas, som sagt. Lite lustigt det där att du var på Gotland i unga år. Mitt dittills (och då, enda besök) på ön, gjorde jag med mamsen och hennes dåvarande när jag var i 6-7 års åldern, sedan har det inte blivit av, förrän -15. Funderar på ocm jag skall åka tillbaka till sommaren, men då bara för en vecka och då med "moppen". Göran samt hans fru hade stuga på Gotland vid den tiden. Dom jobbade som formagivare på https://www.glasriket.se/sv/pukeberg-glasbruk Vid den tiden efter dom hade blivit färdiga formgivare samtidigt som min far http://www.designarkiv.se/Global/cfn_designarkiv_fysiskt/cfn_designarkivet_oversikt.pdf sid 9 i länken i Ulm. Dom höll kontakten tills Göran o Ann gick skilda vägar. Göran började på Kosta sedan o Ann körde eget sedan. http://kostaboda.se/formgivare/goran-warff
Publicerat Januari 21, 20179 yr Detta är en populär post. Ismete över insjö. Rätt avkopplande. Kul med lite större fisk i såna här klarvattensjöar. Väldigt vackra.
Publicerat Januari 21, 20179 yr 7 minutes ago ÅlandsFilip sa: Ismete över insjö. Rätt avkopplande. Kul med lite större fisk i såna här klarvattensjöar. Väldigt vackra. J****r, vilken krokodil !!
Publicerat Januari 21, 20179 yr Forumreglerna förbjuder att lägga ut en sån bild utan att skriva längd å vikt...
Publicerat Januari 21, 20179 yr 39 minutes ago ÅlandsFilip sa: Ismete över insjö. Rätt avkopplande. Kul med lite större fisk i såna här klarvattensjöar. Väldigt vackra. Grattis Filip! I 8-10 kg?
Publicerat Januari 21, 20179 yr 32 minutes ago MrT. sa: J****r, vilken krokodil !! Pinne 0-9,99 kg, gädda 10-19,99 kg & krokodil +20 kg
Publicerat Januari 21, 20179 yr 29 minutes ago lsjonsson sa: Pinne 0-9,99 kg, gädda 10-19,99 kg & krokodil +20 kg Allt är (uppenbarligen) relativt .
Publicerat Januari 21, 20179 yr Detta är en populär post. Haha, tack tack! Den klarade nog inte 10-märket tror jag! Vill inte att det ska låta som att jag har världens hybris, men jag vill fiskens bästa, så jag brukar inte väga när den är mindre än 9kg. Tar tid att få fisken bra för bilder när man är ensam, och tror en gammal stor fisk mår bra av snabb återgång, även om det inte alltid är "möjligt". Den här kanske var 9 då iallafall, men ingen tia. Otroligt vacker fisk iallafall!
Publicerat Januari 21, 20179 yr 14 minutes ago ÅlandsFilip sa: Haha, tack tack! Den klarade nog inte 10-märket tror jag! Vill inte att det ska låta som att jag har världens hybris, men jag vill fiskens bästa, så jag brukar inte väga när den är mindre än 9kg. Tar tid att få fisken bra för bilder när man är ensam, och tror en gammal stor fisk mår bra av snabb återgång, även om det inte alltid är "möjligt". Den här kanske var 9 då iallafall, men ingen tia. Otroligt vacker fisk iallafall! Mycket bra inställning, IMHO.
Publicerat Januari 21, 20179 yr Hota me forumregler va visst en bra idé... Ska jag komma ihåg! Fin firre absolut!
Publicerat Januari 22, 20179 yr 6 hours ago MrT. sa: Allt är (uppenbarligen) relativt . Oh yes! Har man fångat så många under just 10 kg-strecket som jag har gjort så sätter man sina mål o då blir alla under 10 kg pinnar.
Publicerat Januari 22, 20179 yr 6 hours ago ÅlandsFilip sa: Haha, tack tack! Den klarade nog inte 10-märket tror jag! Vill inte att det ska låta som att jag har världens hybris, men jag vill fiskens bästa, så jag brukar inte väga när den är mindre än 9kg. Tar tid att få fisken bra för bilder när man är ensam, och tror en gammal stor fisk mår bra av snabb återgång, även om det inte alltid är "möjligt". Den här kanske var 9 då iallafall, men ingen tia. Otroligt vacker fisk iallafall! Ok! Du ska ha 10 kg som riktmärke med dom vatten som du har runt öarna där ute i Östersjön. Allt under 10 kg är pinnar. Bra inställning Filip!
Publicerat Januari 22, 20179 yr 6 hours ago HuggyBear sa: Hota me forumregler va visst en bra idé... Ska jag komma ihåg! Fin firre absolut! Gör så!
Publicerat Januari 22, 20179 yr 9 hours ago lsjonsson sa: Oh yes! Har man fångat så många under just 10 kg-strecket som jag har gjort så sätter man sina mål o då blir alla under 10 kg pinnar. Det är till att vara bortskämd, förstår jag. Fast å andra sidan, 10 kg kanske inte är så stor fisk på Östersjösidan !? Havsöringen växer ju till orimliga proportioner där, jämfört med bästkustens öring, där en fisk på två kg räknas som stor. Fast å andra sidan så landas det en och annan gäddmadame som ligger en bit över 10 kg sträcket här också. Då tänker jag på (jag tror det heter) Kävlingeån nere i Skåne.
Publicerat Januari 22, 20179 yr 9 hours ago lsjonsson sa: Oh yes! Har man fångat så många under just 10 kg-strecket som jag har gjort så sätter man sina mål o då blir alla under 10 kg pinnar. Det är blygsamheten som talar, kan jag notera .
Publicerat Januari 22, 20179 yr 3 hours ago MrT. sa: Det är till att vara bortskämd, förstår jag. Fast å andra sidan, 10 kg kanske inte är så stor fisk på Östersjösidan !? Havsöringen växer ju till orimliga proportioner där, jämfört med bästkustens öring, där en fisk på två kg räknas som stor. Fast å andra sidan så landas det en och annan gäddmadame som ligger en bit över 10 kg sträcket här också. Då tänker jag på (jag tror det heter) Kävlingeån nere i Skåne. Tja, det vet jag inte när det gäller gädda kanske däremot om jag tar gösar över 7 kg så har jag 17 st o 11,26 kg som största. 10 kg i Östersjön är väldigt vanligt. Dom lever ju på strömmingen o växer snabbt p g a att den är så fet. Visst är det så. Kävlingeån har ju levererat stora gäddor. Havsöringen växer också fort i Östersjön jämfört med Västkusten.
Publicerat Januari 22, 20179 yr 3 hours ago MrT. sa: Det är blygsamheten som talar, kan jag notera . Det vet jag inte. Bara otur fast jag har haft tillgång till bra gäddvatten no Huskvarna o då har jag använt mig av allt mitt kunnande för att lura gäddan på +10 kg.
Publicerat Januari 22, 20179 yr 1 minute ago lsjonsson sa: Tja, det vet jag inte när det gäller gädda kanske däremot om jag tar gösar över 7 kg så har jag 17 st o 11,26 kg som största. Det var j*vlar i mig inte dåligt ! 2 minutes ago lsjonsson sa: Dom lever ju på strömmingen o växer snabbt p g a att den är så fet. Precis ! 2 minutes ago lsjonsson sa: Havsöringen växer också fort i Östersjön jämfört med Västkusten. Och det av samma skäl som att Gäddan växer sig stor; Strömmingen, Vilken vi inte har på Bästkusten .
Publicerat Januari 22, 20179 yr 3 minutes ago lsjonsson sa: o då har jag använt mig av allt mitt kunnande för att lura gäddan på +10 kg. Ja, utan kunskap lär man inte landa fiskar i den matchvikten, det är ju en sak som är säker. Tur kan man ha, en gång, eller två. Men inte tio gånger !!!
Publicerat Januari 22, 20179 yr 2 hours ago MrT. sa: Det var j*vlar i mig inte dåligt ! Precis ! Och det av samma skäl som att Gäddan växer sig stor; Strömmingen, Vilken vi inte har på Bästkusten . Nej, det var det inte! Då var jag tvåa i Sveige på gös o nu är jag 5-6:a tror jag. Ja men du som bor på Sveriges framsida bör ju veta att sill o strömming är samma fiskart. Se länken. http://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/djur/fiskar/sillellerstromming.216.html Jag vet inte om det beror på att det är svårare att hitta småsill till havsöringen på v-kusten än vad det är i Ö-sjön.