Publicerat Mars 22, 20179 yr Detta är en populär post. En systemkamera och en telefon är inte samma sak även om båda producerar RAW-filer Däremot har ju telefonkamerorna blivit så bra så för de flesta räcker de utmärkt (vilket Wizards bild visar med all önskvärd tydlighet). Jag följer ett antal duktiga människor på Instagram som visar vilken nivå man kan nå med bara en telefon - väldigt imponerande. Men de har ingen suck mot min Canon 7D Mk II med Sigma 150-600 Telefonen har man dock alltid med sig, medan systemkameran är ett mindre projekt att släpa runt. Där är telefonens stora styrka - tillgängligheten.
Publicerat Mars 22, 20179 yr Korrekt! Det jag menade med "om man inte kan hantera en kamera", syftade då på en dslr. Om man använder auto-läget på telefonen vs säg en D60 så är skillnaden inte jättestor. Det är när man börjar zooma in på bilderna och använda systemkamerans funktioner som den gör sig värd sina pengar. Och jag hade blivit väldigt väldigt förvånad om en telefon ens kommit i närheten av en kamera för 20tkr+ Edit: jag borde varit tydligare med att de har att göra med om man kan hantera en systemkamera eller inte.
Publicerat Mars 22, 20179 yr I dag är vi så bortskämda med digitala kameror och billig optik att man har glömt bort hur det var förr... Jag släpade runt på en Pentax MX med ett 135 mm objektiv och ett 30mm "spionobjektiv" som gjorde att man kunde ha kameran i byxfickan. Även om det rent tekniskt funkade så var kamerahuset till en Pentax MX både kall, vass, tung och klumpig - även om objektivet bara stack ut 14 mm. Denna kameran hade jag med mig i vått och torrt och jag plåtade både färg (100 ASA) och svart-vitt och jag slutade bara med detta när resten av världen redan hade slutat för flera år sedan och det inte längre var lika enkelt och billigt att framkalla. Plåtade lite storformat också, 4x4, med en gammal italiensk kamera. Var dum i huvudet som sålde den och min Bolex 16mm filmkamera... Sen kom de digitala kamerorna och under många år så tog man bilder som i dag är bajs och värdelösa... Jag tänker på att fotografier man tog på barnen när de var små som i dag knappt kan pryda ett frimärke - och därför är jag så nöjd nu när man med mobiltelefonen kan ta bilder som torde stå sig i framtiden också för mer vardagliga saker! När Olympus släppte sina första 3/4 systemkameror så köpte jag den billigaste modellen E-PL1 och nu fick man nästan en kamera man kunde ha med sig när man ville ta bilder med bättre optisk kvalitet, men optiken kan inte konkurrera med fullstora prylar och kameran saknar väldigt många finesser jag helst har, men jag ville inte chansa med den betydligt dyrare E-PL3 eftersom jag trodde jag kunde hacka mjukvaran på en E-PL1 till att bli en E-PL3, vilket visade sig vara kört då de hade tänkt på detta och satt spärrar i elektroniken... Hade mer än gärna haft en Canon 7d MkII med ett riktigt trevligt objektiv med gigantiskt ljusinsläpp, men jag plåtar för lite och har inte ekonomin. Men man kommer långt med en mobiltelefon som jag har nu, en bättre GoPro och min Olympus för statisk, planerad, fotografering och sen lite kunskaper om färgkorrigering i postprocess. Synen är ju inte heller i dag vad den har varit och då klarar man sig med lite billigare prylar
Publicerat Mars 22, 20179 yr 5 hours ago Wizard sa: Fick ju min nya telefon i går eftersom jag lyckades med bedriften att riva ner den gamla i klinkergolvet förra veckan, och jag har fortfarande inte slutat gnissla om detta... ...men nya telefoner måste testas och även om jag inte ser en telefon som en riktig kamera så är det ändå en "kamera" man bär med sig varje dag och som man nog trots allt ändå tar mest bilder med - och även om megapixelkriget är slut sedan länge så tycker jag ändå att de kommit en bra bit på vägen med optiken i dessa tunna förpackningar! Det är en OnePlus 3T om någon undrar. Tänk på att firmware (drivrutiner + mjukvara) till denna kameran är långt ifrån färdig. Här är en kraftigt beskuren bild eftersom en ändå rätt hårt komprimerad jpg ligger på ~10MB från telefonen och håller 4640 x 3480 som upplösning. Det var molnigt när jag tog denna bilden och den är som sagt kraftigt beskuren, men inger ändå en viss förhoppning ty lite skärpa är det ändå på dessa bilder Det är helt okorrigerad färgprofil och nivåer, bara direkt från kameran/telefonen. Jag skall testa med bättre ljussättning någon dag framöver och se vad den mäktar med när det är bättre förhållanden, men som kamera man alltid har med sig så känns det ändå rätt bra - och vetskapen om att mjukvaran kommer att bli bättre! Sen är denna krokus ett tecken på att de överlevde den vidriga snön vi fick sist, helt oförberett. Det är vår i Skåne nu! Riktigt klar och fin. Jag gillar min kamera också. I min op3.
Publicerat Mars 22, 20179 yr 3 hours ago ÅlandsFilip sa: Korrekt! Det jag menade med "om man inte kan hantera en kamera", syftade då på en dslr. Om man använder auto-läget på telefonen vs säg en D60 så är skillnaden inte jättestor. Det är när man börjar zooma in på bilderna och använda systemkamerans funktioner som den gör sig värd sina pengar. Och jag hade blivit väldigt väldigt förvånad om en telefon ens kommit i närheten av en kamera för 20tkr+ Edit: jag borde varit tydligare med att de har att göra med om man kan hantera en systemkamera eller inte. Det var inte menat som en kommentar "mot" dig egentligen utan en generell reflektion från min sida
Publicerat Mars 22, 20179 yr 39 minutes ago exabit sa: Det var inte menat som en kommentar "mot" dig egentligen utan en generell reflektion från min sida Jag som alltid överanalyserar allt på ett dåligt sätt. Det var lite av en reflektion åt mig själv att jag sa fel också
Publicerat Mars 27, 20179 yr Är det någon som behöver spårsnö??? Ca 15 cm färsk blötsnö på backen nu i skrivande stund o mer kommer det. Fri avhämtning!
Publicerat Mars 31, 20179 yr I måndags ca 1,5 dm blötsnö o därefter 4 dagar med bara sol över Kalix o o +2,4.
Publicerat April 2, 20179 yr Detta är en populär post. Huuuaa blir svårt att sova i natt med den bilden på näthinnan! Och här kommer några andra skräckbilder,,,
Publicerat April 4, 20179 yr Detta är en populär post. På Sunday, April 02, 2017 at 22:21 kkjon sa: Huuuaa blir svårt att sova i natt med den bilden på näthinnan! Och här kommer några andra skräckbilder,,, Jobbar på en hjortjakt.
Publicerat April 5, 20179 yr Detta är en populär post. Lite från öringsfisket dem senaste dagarna. Haft några svenskar över och vi har haft det riktigt trevligt! Nu är det väl skyddsjakt efter mårdhund som gäller fram till 25 april. Ska gå över holmarna jag har lov på så många gånger jag kan!
Publicerat April 5, 20179 yr 49 minutes ago ÅlandsFilip sa: Lite från öringsfisket dem senaste dagarna. Haft några svenskar över och vi har haft det riktigt trevligt! Nu är det väl skyddsjakt efter mårdhund som gäller fram till 25 april. Ska gå över holmarna jag har lov på så många gånger jag kan! Härliga foton Filip! Är det där en fyllebåt i bakgrunden???
Publicerat April 5, 20179 yr 2 hours ago lsjonsson sa: Härliga foton Filip! Är det där en fyllebåt i bakgrunden??? Tack! Den är vad man gör den till, hehe
Publicerat April 5, 20179 yr 1 hour ago ÅlandsFilip sa: Tack! Den är vad man gör den till, hehe Kan tro det!
Publicerat April 5, 20179 yr 8 hours ago ÅlandsFilip sa: Tack! Den är vad man gör den till, hehe Om Mad Mike är med på den så kallas den nog för "raggarbåt"...
Publicerat April 5, 20179 yr 12 hours ago ÅlandsFilip sa: Lite från öringsfisket dem senaste dagarna. Haft några svenskar över och vi har haft det riktigt trevligt! Hur går fisket? Får ni upp några "blänkare" ?
Publicerat April 6, 20179 yr 8 hours ago Dansken sa: Hur går fisket? Får ni upp några "blänkare" ? Nu kommer det en hel del när det blivit varmare, men då när vi fiskade kom det en kallfront precis efter att det varit varmt, så fisket då var extremt trögt. Jag har inte hunnit fara ut en gång sen svenskarna var över. Tog en på 2,5-3kg dagen före dem kom när jag provfiskade.
Publicerat April 16, 20179 yr Det några flingor både idag och igår, men inget som låg kvar. Tack och lov!
Publicerat April 16, 20179 yr 1 hour ago shamani sa: Det några flingor både idag och igår, men inget som låg kvar. Tack och lov! Visst är våren en underbar årstid? Vädret blandar o ger var o varannan dag!
Publicerat April 16, 20179 yr Lite bilder på "snöandet" på kullen i helgen. Snart blir det rabarberpaj Blomman vi hittade mitt i havet av ramslök är okänd för mig, namn?
Publicerat April 16, 20179 yr 50 minutes ago shamani sa: De orange blommorna är kejsarkronor, om det var dom du menade. Nä hachplantorna visste jag namnet på, det är den kottliknande blomman jag funderar på
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.