Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fototråden

Featured Replies

  • Svar 3,4k
  • Visningar 449,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

  • Var ute med kameran vid sex imorse vid havet där vi bor, mest för att studera och fotografera fåglar. Det mest givande var dock när en mink "tittade förbi" där jag satt. Efter nån kvart kom den tillba

  • FISKARN nr.1
    FISKARN nr.1

    -13 och 15cm snö och solsken, västkusten är fin på vintern med [emoji106]

  • strävhår
    strävhår

    Morgonstund har guld i mund.

Posted Images

Publicerat

Korrekt! Det jag menade med "om man inte kan hantera en kamera", syftade då på en dslr. Om man använder auto-läget på telefonen vs säg en D60 så är skillnaden inte jättestor. Det är när man börjar zooma in på bilderna och använda systemkamerans funktioner som den gör sig värd sina pengar. Och jag hade blivit väldigt väldigt förvånad om en telefon ens kommit i närheten av en kamera för 20tkr+ :) 

Edit: jag borde varit tydligare med att de har att göra med om man kan hantera en systemkamera eller inte.

Publicerat

I dag är vi så bortskämda med digitala kameror och billig optik att man har glömt bort hur det var förr...

Jag släpade runt på en Pentax MX med ett 135 mm objektiv och ett 30mm "spionobjektiv" som gjorde att man kunde ha kameran i byxfickan. Även om det rent tekniskt funkade så var kamerahuset till en Pentax MX både kall, vass, tung och klumpig - även om objektivet bara stack ut 14 mm. Denna kameran hade jag med mig i vått och torrt och jag plåtade både färg (100 ASA) och svart-vitt och jag slutade bara med detta när resten av världen redan hade slutat för flera år sedan och det inte längre var lika enkelt och billigt att framkalla.

Plåtade lite storformat också, 4x4, med en gammal italiensk kamera. Var dum i huvudet som sålde den och min Bolex 16mm filmkamera...

Sen kom de digitala kamerorna och under många år så tog man bilder som i dag är bajs och värdelösa... :( Jag tänker på att fotografier man tog på barnen när de var små som i dag knappt kan pryda ett frimärke - och därför är jag så nöjd nu när man med mobiltelefonen kan ta bilder som torde stå sig i framtiden också för mer vardagliga saker!

När Olympus släppte sina första 3/4 systemkameror så köpte jag den billigaste modellen E-PL1 och nu fick man nästan en kamera man kunde ha med sig när man ville ta bilder med bättre optisk kvalitet, men optiken kan inte konkurrera med fullstora prylar och kameran saknar väldigt många finesser jag helst har, men jag ville inte chansa med den betydligt dyrare E-PL3 eftersom jag trodde jag kunde hacka mjukvaran på en E-PL1 till att bli en E-PL3, vilket visade sig vara kört då de hade tänkt på detta och satt spärrar i elektroniken...

Hade mer än gärna haft en Canon 7d MkII med ett riktigt trevligt objektiv med gigantiskt ljusinsläpp, men jag plåtar för lite och har inte ekonomin. 

Men man kommer långt med en mobiltelefon som jag har nu, en bättre GoPro och min Olympus för statisk, planerad, fotografering och sen lite kunskaper om färgkorrigering i postprocess. Synen är ju inte heller i dag vad den har varit och då klarar man sig med lite billigare prylar ;) 

Publicerat
5 hours ago Wizard sa:

Fick ju min nya telefon i går eftersom jag lyckades med bedriften att riva ner den gamla i klinkergolvet förra veckan, och jag har fortfarande inte slutat gnissla om detta...

...men nya telefoner måste testas och även om jag inte ser en telefon som en riktig kamera så är det ändå en "kamera" man bär med sig varje dag och som man nog trots allt ändå tar mest bilder med - och även om megapixelkriget är slut sedan länge så tycker jag ändå att de kommit en bra bit på vägen med optiken i dessa tunna förpackningar!

Det är en OnePlus 3T om någon undrar.

Tänk på att firmware (drivrutiner + mjukvara) till denna kameran är långt ifrån färdig.

Här är en kraftigt beskuren bild eftersom en ändå rätt hårt komprimerad jpg ligger på ~10MB från telefonen och håller 4640 x 3480 som upplösning.

krokus.jpg

Det var molnigt när jag tog denna bilden och den är som sagt kraftigt beskuren, men inger ändå en viss förhoppning ty lite skärpa är det ändå på dessa bilder :) 

Det är helt okorrigerad färgprofil och nivåer, bara direkt från kameran/telefonen.

Jag skall testa med bättre ljussättning någon dag framöver och se vad den mäktar med när det är bättre förhållanden, men som kamera man alltid har med sig så känns det ändå rätt bra - och vetskapen om att mjukvaran kommer att bli bättre!

Sen är denna krokus ett tecken på att de överlevde den vidriga snön vi fick sist, helt oförberett. Det är vår i Skåne nu! :wub: 

 

Riktigt klar och fin. :)

Jag gillar min kamera också. I min op3.

Publicerat
3 hours ago ÅlandsFilip sa:

Korrekt! Det jag menade med "om man inte kan hantera en kamera", syftade då på en dslr. Om man använder auto-läget på telefonen vs säg en D60 så är skillnaden inte jättestor. Det är när man börjar zooma in på bilderna och använda systemkamerans funktioner som den gör sig värd sina pengar. Och jag hade blivit väldigt väldigt förvånad om en telefon ens kommit i närheten av en kamera för 20tkr+ :) 

Edit: jag borde varit tydligare med att de har att göra med om man kan hantera en systemkamera eller inte.

Det var inte menat som en kommentar "mot" dig egentligen utan en generell reflektion från min sida :)

Publicerat
39 minutes ago exabit sa:

Det var inte menat som en kommentar "mot" dig egentligen utan en generell reflektion från min sida :)

Jag som alltid överanalyserar allt på ett dåligt sätt. Det var lite av en reflektion åt mig själv att jag sa fel också :)

Publicerat

WP_20170324_04_31_13_Pro.thumb.jpg.374d3f88a8e3e9d24da64023712badb0.jpg

Idag vid ca 04.30:wub: Det blir nog en fin dag idag.B)

Publicerat

Blev fel i uppladdningen, återkommer.

Publicerat

Är det någon som behöver spårsnö??? Ca 15 cm färsk blötsnö på backen nu i skrivande stund o mer kommer det.:D Fri avhämtning!:thumbsup:

WP_20170327_11_56_26_Pro.thumb.jpg.96b7ec442e6a53350ec4a70edc9217d8.jpg

 

Publicerat

I måndags ca 1,5 dm blötsnö o därefter 4 dagar med bara sol över Kalix o o +2,4.B)

WP_20170331_12_48_05_Pro.jpg.87637b090772c2f5105aee9edb32800a.jpg

Publicerat
49 minutes ago ÅlandsFilip sa:

Lite från öringsfisket dem senaste dagarna. Haft några svenskar över och vi har haft det riktigt trevligt!

Nu är det väl skyddsjakt efter mårdhund som gäller fram till 25 april. Ska gå över holmarna jag har lov på så många gånger jag kan!

Härliga foton Filip!:):)

Är det där en fyllebåt i bakgrunden???;):rolleyes:

Publicerat
2 hours ago lsjonsson sa:

Härliga foton Filip!:):)

Är det där en fyllebåt i bakgrunden???;):rolleyes:

Tack!

Den är vad man gör den till, hehe :)

Publicerat
1 hour ago ÅlandsFilip sa:

Tack!

Den är vad man gör den till, hehe :)

Kan tro det!:lol::rolleyes:

Publicerat
8 hours ago ÅlandsFilip sa:

Tack!

Den är vad man gör den till, hehe :)

Om Mad Mike är med på den så kallas den nog för "raggarbåt"... :rolleyes: 

 

Publicerat
12 hours ago ÅlandsFilip sa:

Lite från öringsfisket dem senaste dagarna. Haft några svenskar över och vi har haft det riktigt trevligt!

Hur går fisket? Får ni upp några "blänkare" ?

Publicerat
8 hours ago Dansken sa:

Hur går fisket? Får ni upp några "blänkare" ?

Nu kommer det en hel del när det blivit varmare, men då när vi fiskade kom det en kallfront precis efter att det varit varmt, så fisket då var extremt trögt. Jag har inte hunnit fara ut en gång sen svenskarna var över. Tog en på 2,5-3kg dagen före dem kom när jag provfiskade.

  • 2 weeks later...
Publicerat

Aprilväder!:thumbsup::whistling:

WP_20170414_14_34_20_Pro.thumb.jpg.73a1809a159f803ead29774188a8fd08.jpg

Publicerat

Det några flingor både idag och igår, men inget som låg kvar. Tack och lov! :)

Publicerat
1 hour ago shamani sa:

Det några flingor både idag och igår, men inget som låg kvar. Tack och lov! :)

Visst är våren en underbar årstid? Vädret blandar o ger var o varannan dag!:P

Publicerat

Lite bilder på "snöandet" på kullen i helgen. Snart blir det rabarberpaj:wub:

Blomman vi hittade mitt i havet av ramslök är okänd för mig, namn?

20170415_104636.jpg

20170414_124324.jpg

20170415_104617.jpg

20170416_153055.jpg

Publicerat

De orange blommorna är kejsarkronor, om det var dom du menade. :)

Publicerat
50 minutes ago shamani sa:

De orange blommorna är kejsarkronor, om det var dom du menade. :)

Nä hachplantorna visste jag namnet på, det är den kottliknande blomman jag funderar på

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.