Publicerat Januari 7, 20179 yr 32 minutes ago lsjonsson sa: Haha! Jag har bott här uppe sedan 90 i Kalix men har bara hunnit att utforska en bråkdel av detta enorma län. Ja, jag ser att du inte är någon "inföding". Modigt av dig att flytta upp till ett så bistert landskap som det ändå är, på vintern. 32 minutes ago lsjonsson sa: Synd om dig för tänk vad du går miste om under sommaren när det ljust 24 tim dygnet. Det ingår i mina planer att åtminstone en gång i livet få uppleva midnattssolen. Hoppas bara att jag hinner med det. Samma sak med norrsken, det skulle vara fantastiskt att få uppleva det. Vi får se vart det bär hän, jag har några andra projekt som jag tänkt genomföra, innan det blir aktuellt med att dra till de nordliga regionerna i vårt avlånga, vackra land.
Publicerat Januari 7, 20179 yr 59 minutes ago lsjonsson sa: Hm! Fotona var väl mest för att visa den storslagna naturen där borta. Jo, jag förstod det. Låt mig bjuda på lite bilder jag tog i Schweiz (St. Moritz), för två år sedan: Bifogar avslutningsvis en kort film på hur man tar sig upp i de Schweiziska alperna, om man inte använder sig av apostlahästarna eller fyrbenta dito, för något annat sätt finns det inte att ta sig fram på, om man inte kör bil, men då är det på vägar vi talar om. Det skall i sammanhanget nämnas att det i filmen bara är en sträcka av två, (den översta). Vad man ser i slutet är en station där man var tvungen att byta "spårvagn" för att komma ner till samhället. Just saying... Oaktat vilket, vackert, det är det, så håll till godo . 20140924_160021.mp4
Publicerat Januari 7, 20179 yr 1 hour ago lsjonsson sa: Vi har ca 3 tim som solen är ovanför trädtopparna när det är som mörkast i Kalix. Inget jag känner att jag saknar, precis .
Publicerat Januari 7, 20179 yr 1 hour ago lsjonsson sa: Visst är det tragiskt att människorna ska breda ut sig överallt på denna planet o knuffa undan djuren från deras miljö. Verkligen !! Tänk dig en planet befolkad med bara en massa människor överallt ! Fy tusan vad tråkigt !! Om människan inte slutar med att reproducera sig så enormt, kommer det att bli en verklighet i framtiden, för alla skall ju äta och ha någonstans att bo. Om vi upplever att det är fruktansvärda krig ute i världen nu, så är det ingenting emot de krig som kommer att utspela sig, när det gäller de allt mer krympande naturresurserna. Men det slipper både du (och jag) att få uppleva, och tur är väl det.
Publicerat Januari 7, 20179 yr 2 hours ago lsjonsson sa: Visst är det kul att fota men jag har bara mob. numera. Skall sanningen fram så är det mobilen jag använder mest när jag tar bilder (som de bilder jag publicerade från St.Moritz) Skall jag använda min "riktiga" kamerautrustning, då måste jag planera lite, för det är mycket att bära på, samtidigt så använder jag inte den utrustningen så mycket till spontanfotografering (tyvärr), då jag är mest intresserad av landskapsfoto.
Publicerat Januari 7, 20179 yr 21 minutes ago MrT. sa: Jo, jag förstod det. Låt mig bjuda på lite bilder jag tog i Schweiz (St. Moritz), för två år sedan: Bifogar avslutningsvis en kort film på hur man tar sig upp i de Schweiziska alperna, om man inte använder sig av apostlahästarna eller fyrbenta dito, för något annat sätt finns det inte att ta sig fram på, om man inte kör bil, men då är det på vägar vi talar om. Det skall i sammanhanget nämnas att det i filmen bara är en sträcka av två, (den översta). Vad man ser i slutet är en station där man var tvungen att byta "spårvagn" för att komma ner till samhället. Just saying... Oaktat vilket, vackert, det är det, så håll till godo . Mäktigt landskap! Fina foton! Häftigt fordon det där. Jag har själv varit i alpländerna men det var på 60-talet ihop med mina förädrar men då var man lillpojk. Typ 12-13 år. Pappa hade någon studiekamrat från tiden i Ulm när han gick på Designutb. som vi hälsade på också. Vi var på sem. då o låg ute i ca 4 v. Tack för den filmsnutten!
Publicerat Januari 7, 20179 yr Just now lsjonsson sa: Mäktigt landskap! Måste upplevas ! 1 minute ago lsjonsson sa: Fina foton! Tack ! 1 minute ago lsjonsson sa: Häftigt fordon det där. Eller hur !!! 2 minutes ago lsjonsson sa: Tack för den filmsnutten! Nöjet helt på min sida. Jag skall lägga upp lite fler bilder som jag tog under min resa i Europa-14. Stay tuned !!
Publicerat Januari 7, 20179 yr 6 minutes ago MrT. sa: Verkligen !! Tänk dig en planet befolkad med bara en massa människor överallt ! Fy tusan vad tråkigt !! Om människan inte slutar med att reproducera sig så enormt, kommer det att bli en verklighet i framtiden, för alla skall ju äta och ha någonstans att bo. Om vi upplever att det är fruktansvärda krig ute i världen nu, så är det ingenting emot de krig som kommer att utspela sig, när det gäller de allt mer krympande naturresurserna. Men det slipper både du (och jag) att få uppleva, och tur är väl det. Ja visst skulle det vara det! Ja, det är väl delvis ett stort problem i många länder. Speciellt i länderna vid Indiska ocenaen. Fattiga länder o folk bor precis jämte strandkanterna. Vi såg ju vad som hände vi Tsunamin som svepte in i Thailand, Indonseien, Bangladech, m. fl. länder. Det pågår delvis ett krig om naturresursena runt Arktis nu som verkligen kan bli förödande för djurlivet där uppe.
Publicerat Januari 7, 20179 yr 5 minutes ago MrT. sa: Skall sanningen fram så är det mobilen jag använder mest när jag tar bilder (som de bilder jag publicerade från St.Moritz) Skall jag använda min "riktiga" kamerautrustning, då måste jag planera lite, för det är mycket att bära på, samtidigt så använder jag inte den utrustningen så mycket till spontanfotograferin (tyvärr), då jag är mest intresserad av landskapsfoto. Ja visst är det så. Smidig att ha med sig! Jag hade en bättre Canon som jag fick stulen i stugan n Aneby vid ett inbrott där innan jag flyttade upp. Jag har väl kikat lite på en ny men det rör sig om en bra slant om man ska ha ett bra objektiv också.
Publicerat Januari 7, 20179 yr 6 minutes ago lsjonsson sa: Ja visst skulle det vara det! Ja, det är väl delvis ett stort problem i många länder. Speciellt i länderna vid Indiska ocenaen. Fattiga länder o folk bor precis jämte strandkanterna. Vi såg ju vad som hände vi Tsunamin som svepte in i Thailand, Indonseien, Bangladech, m. fl. länder. Det pågår delvis ett krig om naturresursena runt Arktis nu som verkligen kan bli förödande för djurlivet där uppe. Saken är väl den att det kommer att bli en verklighet, om de (framförallt) fattiga länderna inte utvecklas och kommer från de religiösa dogmerna, som inte bär med sig nyckeln till människans överlevnad på vår jord. Men som någon uttryckte saken; Dinosaurierna försvann, så varför skulle inte vi också göra det (för egen hand) ?
Publicerat Januari 7, 20179 yr Just now MrT. sa: Saken är väl den att det kommer att bli en verklighet, om de (framförallt) fattiga länderna inte utvecklas och kommer från de religiösa dogmerna, som inte bär med sig nyckeln till människans överlevnad på vår jord. Men som någon uttryckte saken; Dinosaurierna försvann, så varför skulle inte vi också göra det (för egen hand). Ja, risken är väldigt stor! Ja, det gjorde dom men jag tror inte att alla skulle stryka men det är väl först o främst i länderna i norr om det blir en ny istid el. om inlandsisarna smälter o orsakar stora översvämningar i fattiga regioner. Det här är inte bra. http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/rekordstor-islossning-i-antarktis/
Publicerat Januari 7, 20179 yr 44 minutes ago lsjonsson sa: Smidig att ha med sig! Själv har jag alltid med mig min, en kamera som också har en inbyggd telefon (den enda jag använder, faktiskt) . 44 minutes ago lsjonsson sa: Jag har väl kikat lite på en ny men det rör sig om en bra slant om man ska ha ett bra objektiv också. Själv har jag lagt lika mycket pengar på fotoutrustning som man skulle kunna köpa en ny bil för, (om än inte i premiumsegmentet), men en ny Skoda eller Ford t ex, skulle man kunna få för dom pengarna. 44 minutes ago lsjonsson sa: ett bra objektiv Beror på vad man tycker är mycket pengar. Sigma tillverkar optik som presterar i absoluta toppsegmentet, till och med bättre än vad originalgluggarna gör, till en tredjedel av priset (eller lägre). Vad man ev. inte får för prisskillnaden, är byggkvaliteten i gluggarna, men om du går in på objektivtest.se, så kan du läsa en massa tester av olika objektiv av olika fabrikat och dess omdöme. Pris ges också, och om du är intresserad, så är det bara att ge sig ut på prisjakt !
Publicerat Januari 7, 20179 yr Just now MrT. sa: Själv har jag alltid med mig min, en kameran också har en inbyggd telefon (den enda jag använder, faktiskt) . Själv har jag lagt lika mycket pengar på fotoutrustning som man skulle kunna köpa en ny bil för, (om än inte i premiumsegmentet), men en ny Skoda eller Ford t ex, skulle man kunna få för dom pengarna. Beror på vad man tycker är mycket pengar. Sigma tillverkar optik som presterar i absoluta toppsegmentet, till och med bättre än vad originalgluggarna gör, yill en tredjedel av priset (eller lägre) Vad man ev. inte får för prisskillnaden, är byggkvaliteten i gluggarna, men om du går in på objektivtest.se, så kan du läsa en massa tester av olika objektiv av olika fabrikat och dess omdöme. Pris ges ockå, och om du är intresserad, så är det bara att ge sig ut på prisjakt ! Jag har en mindre kamera men den har sämre zoom än mob. Dom pengarna kommer det aldrig att bli tal om här. Ja visst gör det det.
Publicerat Januari 7, 20179 yr 20 minutes ago lsjonsson sa: Dom pengarna kommer det aldrig att bli tal om här. Förstår det. Det är jag som inte alltid har alla hästarna i stallet, utan det är några som är ute och galopperar (för egen hov), mellan varven.
Publicerat Januari 7, 20179 yr 30 minutes ago lsjonsson sa: Det här är inte bra. http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/rekordstor-islossning-i-antarktis/ Har tagit del av det tidigare. men inte kommer det att innebära någon drastisk kursändring i realpolitiken, inte. Nä politikerna fortsätter att bjäbba på tills dess att vi nått en punkt av no return, då kommer det att gå undan med förändringen i realpolitiken, men då är det redan försent. Människan sägar av den gren hon sitter på, fullt medveten om vad hon gör och vilka konsekvenserna blir, men ändå fortsätter hon. Jag är glad att jag inte har några egna barn, men tycker syns om dom som ännu ligger inne i moderlivets trygga famn.
Publicerat Januari 8, 20179 yr 3 hours ago MrT. sa: Jo, jag förstod det. Låt mig bjuda på lite bilder jag tog i Schweiz (St. Moritz), för två år sedan: Bifogar avslutningsvis en kort film på hur man tar sig upp i de Schweiziska alperna, om man inte använder sig av apostlahästarna eller fyrbenta dito, för något annat sätt finns det inte att ta sig fram på, om man inte kör bil, men då är det på vägar vi talar om. Det skall i sammanhanget nämnas att det i filmen bara är en sträcka av två, (den översta). Vad man ser i slutet är en station där man var tvungen att byta "spårvagn" för att komma ner till samhället. Just saying... Oaktat vilket, vackert, det är det, så håll till godo . 20140924_160021.mp4 En bra mobilkameran är inte att förakta. Vad har du för mobil?
Publicerat Januari 8, 20179 yr 7 hours ago MrT. sa: Har tagit del av det tidigare. men inte kommer det att innebära någon drastisk kursändring i realpolitiken, inte. Nä politikerna fortsätter att bjäbba på tills dess att vi nått en punkt av no return, då kommer det att gå undan med förändringen i realpolitiken, men då är det redan försent. Människan sägar av den gren hon sitter på, fullt medveten om vad hon gör och vilka konsekvenserna blir, men ändå fortsätter hon. Jag är glad att jag inte har några egna barn, men tycker syns om dom som ännu ligger inne i moderlivets trygga famn. Nej, inte ännu men ju mer is som bryts loss o smälter (I norr o söder) så kommer så kommer havsnivån att stiga o leda till svåra konsekvenser för människor o djur. Ja, det kommer dom att göra o vara oense om vilka åtgärder som behövs för att få stopp på miljöproblemen. Jepp! Ja, jag vet flera som resonerar på det sättet så du är inte ensam.
Publicerat Januari 8, 20179 yr 9 hours ago shamani sa: En bra mobilkameran är inte att förakta. Vad har du för mobil? Verkligen inte ! Jag är förvånad över hur bra bildfiler en modern mobiltelefon faktiskt klarar av att leverera. De modernaste mobilkamerorna levererar bildfiler som vida överstiger de bilder en kompakt i det övre segmentet levererade bara för (kanske) 5 år sedan och definitivt för tio år sedan. Bilderna jag la upp här är tagna med en Samsung Galaxy S2, Min nuvarande är en Samsung Galaxy S4
Publicerat Januari 8, 20179 yr 4 hours ago lsjonsson sa: Nej, inte ännu men ju mer is som bryts loss o smälter (I norr o söder) så kommer så kommer havsnivån att stiga o leda till svåra konsekvenser för människor o djur. Visst är det så, men så länge det inte drabbar en själv, då är det inte bråttom. Tyvärr är det så människan fungerar, man är sig själv närmast. Jag har läst att det är en massa djur som har försvunnit under de senaste tio-tjugo åren och ännu fler som är hotade. Fiskbeståndet är kraftigt decimerat (och vilken utgör en viktig källa för protein i en stor del av den s.k tredje världen), vissa bestånd har helt försvunnit. 4 hours ago lsjonsson sa: Ja, det kommer dom att göra o vara oense om vilka åtgärder som behövs för att få stopp på miljöproblemen. Precis ! Vad det kokar ner till i slutänden är hur mycket det kommer att kosta. Men pengar går (mig veterligen) inte att äta. 4 hours ago lsjonsson sa: Jepp! Ja, jag vet flera som resonerar på det sättet så du är inte ensam. Skönt att höra ! Ibland tvivlar man och funderar över om man är ensam om detta framtidsperspektiv, eller inte. Nog om det, jag vill inte vara någon dysterkvist, utan återgår till trådens ämne: Foto.
Publicerat Januari 8, 20179 yr 7 minutes ago MrT. sa: Visst är det så, men så länge det inte drabbar en själv, då är det inte bråttom. Tyvärr är det så människan fungerar, man är sig själv närmast. Jag har läst att det är en massa djur som har försvunnit under de senaste tio-tjugo åren och ännu fler som är hotade. Fiskbeståndet är kraftigt decimerat (och vilken utgör en viktig källa för protein i en stor del av den s.k tredje världen), vissa bestånd har helt försvunnit. Nej, det är det inte! Tur att man bor såpass högt över Kalix älv o Bottenviken! Man får väl åka båt i framtiden. Ja visst är det så. Ja, tyvärr så är det det. Ja, där är det verkligen illa med många fiskbestånd! 11 minutes ago MrT. sa: Precis ! Vad det kokar ner till i slutänden är hur mycket det kommer att kosta. Men pengar går (mig veterligen) inte att äta. Ja, det blir någon jäkla konstig gröt av något slag! Nej, verkligen inte! 14 minutes ago MrT. sa: Skönt att höra ! Ibland tvivlar man och funderar över om man är ensam om detta framtidsperspektiv, eller inte. Nog om det, jag vill inte vara någon dysterkvist, utan återgår till trådens ämne: Foto. Ja, det är verkligen! Felet är väl bara att alla makthavare litar el. tror inte på forskningsexperitisen. Ja, nu har vi varit OT länge nog från foto!
Publicerat Januari 8, 20179 yr Lägger upp några bilder jag tog förra året vid den här tidpunkten. Det är sällan det ser ut såhär hemmavid. Det är ~ -20 grader vid fototillfället. Väldigt vackert om ni frågar mig.
Publicerat Januari 8, 20179 yr 4 minutes ago lsjonsson sa: Det ser ju riktigt fint o vintrigt! Precis så ska vinter se ut. Verkligen ! Några fler bilder tagna från mitt köksfönster ungefär vid samma tidpunkt: Tyvärr ser det inte riktigt ut så idag, nä .
Publicerat Januari 8, 20179 yr Nu har jag fått vatten på min kvarn, känns det som . Några bilder från Österrike, också 2014. Denna bild är tagen genom tågfönstret på autozug från Tyskland, på väg mot Villach, Kärnten. Detta är i Villach i delstaten Kärnten i Österrike.Vattendraget som i princip delar staden heter Drava. För den som tycker om fantastiska naturscenerier rekommenderar jag verkligen ett besök i Österrike och Schweiz samt Slovenien och alperna i Italien, ni kommer inte att bli besvikna. Fråga mig gärna hur jag vet .
Publicerat Januari 8, 20179 yr 4 hours ago MrT. sa: Verkligen ! Några fler bilder tagna från mitt köksfönster ungefär vid samma tidpunkt: Tyvärr ser det inte riktigt ut så idag, nä . Ser ut som norrbottniskt vinter.