Publicerat December 28, 20169 yr Tar och lägger in en bild till. Denna gången har jag blicken riktad neråt för att se var jag satte ner fötterna. Då såg jag dessa röksvampar...
Publicerat December 29, 20169 yr 5 hours ago MrT. sa: Men va f*n . 0 respekt. Hur kommer det sig att dom är så oskygga !? Är det ingen som jagar på dom eller är det brunst !? Eller är det miljögifter som gjort att det slagit runt i pallet på dom fullständigt !!? Brunstid o då är dom hur tokiga som helst.
Publicerat December 29, 20169 yr 4 hours ago lsjonsson sa: Brunstid o då är dom hur tokiga som helst. Jo, jag misstänkte det. Fantastiskt ståtliga djur, måste jag säga. Hur konstigt det än låter, så är jag lite ambivalent inför det här med jakt. Jag har aldrig sett (med några få undantag) en vild levande älg. Att sitta på pass och plötsligt få se en älg som lugnt betar utan att förnimma närvaron av någon som i nästa ögonblick ämna ta den av daga, det känns kluvet. Jag menar, det är i sig en fantastisk naturupplevelse att få se livs levande vilda djur, inte mins i jämförelse med de som är inom stängsel. Det går inte att finna någon parallell mellan upplevelserna, förutom det att det är djur i bägge fallen. Nu låter jag kanske lite som en naturromantiker, men det är kanske det jag är ? Nåväl, jag skall avsluta mina funderingar och reflektioner här, annars mynnar det väl ut i en roman .
Publicerat December 29, 20169 yr 11 hours ago MrT. sa: Jo, jag misstänkte det. Fantastiskt ståtliga djur, måste jag säga. Hur konstigt det än låter, så är jag lite ambivalent inför det här med jakt. Jag har aldrig sett (med några få undantag) en vild levande älg. Att sitta på pass och plötsligt få se en älg som lugnt betar utan att förnimma närvaron av någon som i nästa ögonblick ämna ta den av daga, det känns kluvet. Jag menar, det är i sig en fantastisk naturupplevelse att få se livs levande vilda djur, inte mins i jämförelse med de som är inom stängsel. Det går inte att finna någon parallell mellan upplevelserna, förutom det att det är djur i bägge fallen. Nu låter jag kanske lite som en naturromantiker, men det är kanske det jag är ? Nåväl, jag skall avsluta mina funderingar och reflektioner här, annars mynnar det väl ut i en roman . Ja visst är det det. Jag har sett foton o film därifrån när hjortarna har gått till anfall på bilar som kommer körandes inne i städerna. Det är ju så när människorna breder ut sig o tar djurens mark i anspråk till bostäder o industrier. Det är likadant med älgarna, svartbjörnarna o en o annan grizzly ger sig in i samhällerna o utaknaten av städerna för att leta efter mat. Haha! Det är väl ingert fel i det om det skulle bli en roman. Du kan ju se i länken nedan där det är mer foton från B. C. från inlandet o en bra bit öster om Vancouver. Jag hoppas att du fick en trevlig fotokavalkad.
Publicerat December 29, 20169 yr 14 hours ago shamani sa: Tar och lägger in en bild till. Denna gången har jag blicken riktad neråt för att se var jag satte ner fötterna. Då såg jag dessa röksvampar... Va falls, har du svamp där nere redan el. är det sådan som har tinat fram från snötäcket?
Publicerat December 30, 20169 yr På 2016-12-29 at 13:32 lsjonsson sa: Va falls, har du svamp där nere redan el. är det sådan som har tinat fram från snötäcket? De var nära vattnet och såg dom när jag tassade mig fram. Jag har inte varit där innan så jag kan inte uttala mig om den saken. Men logiken säger ju att den hållit sig bra.
Publicerat December 31, 20169 yr 4 hours ago shamani sa: De var nära vattnet och såg dom när jag tassade mig fram. Jag har inte varit där innan så jag kan inte uttala mig om den saken. Men logiken säger ju att den hållit sig bra. Ok! Ja visst har dom gjort det!
Publicerat December 31, 20169 yr Detta är en populär post. På Thursday, December 29, 2016 at 09:49 MrT. sa: Jo, jag misstänkte det. Fantastiskt ståtliga djur, måste jag säga. Hur konstigt det än låter, så är jag lite ambivalent inför det här med jakt. Jag har aldrig sett (med några få undantag) en vild levande älg. Att sitta på pass och plötsligt få se en älg som lugnt betar utan att förnimma närvaron av någon som i nästa ögonblick ämna ta den av daga, det känns kluvet. Jag menar, det är i sig en fantastisk naturupplevelse att få se livs levande vilda djur, inte mins i jämförelse med de som är inom stängsel. Det går inte att finna någon parallell mellan upplevelserna, förutom det att det är djur i bägge fallen. Nu låter jag kanske lite som en naturromantiker, men det är kanske det jag är ? Nåväl, jag skall avsluta mina funderingar och reflektioner här, annars mynnar det väl ut i en roman . Hårfin skillnad och svår att förklara för icke jagande, men flertalet av oss hyser största respekt inför det vi gör. Att stanna till och reflektera över det som just hände när viltet ligger där blir en viktigare del ju äldre man blir, tror jag talar för de flesta här. Den dag det bara är mat och siffror så lägger jag av, just filosofin runt det här maler hela tiden här. Hoppas du snart får uppleva känslan och se hur den tar.
Publicerat Januari 2, 20179 yr Får bjuda på en bild från en promenad i oktober. Detta vid "Grevens runda" vid Tjolöholms slott.
Publicerat Januari 2, 20179 yr 30 minutes ago exabit sa: Får bjuda på en bild från en promenad i oktober. Detta vid "Grevens runda" vid Tjolöholms slott. Där har man varit men det är några år sedan nu. 29 minutes ago Abex sa: Härlig bild! Enorm kontrast mot vintern här uppe. Ja, det är det! En viss skillnad mot vädret i norr.
Publicerat Januari 4, 20179 yr Fick det här fotot från bilen idag när jag var påväg upp på E4:a-bron över Kalix älv efter det att jag hade varit o handlat. Fotot togs 10.06 idag på fm. Solen gick upp 09.45. http://www.yr.no/sted/Sverige/Norrbotten/Grytnäs/ Tempen var ca -22 vid tillfället.
Publicerat Januari 4, 20179 yr Detta är en populär post. Idag såg jag den. Mest orange och rött i horisonten men mitt i allt detta så fanns den. Solen återvänder till vår arktiska landsände. Det fick mig att börja längta till varmare jaktdagar. Men det behöver inte gå fort. Först ripa, räv och bäver... Bilderna är redigerade för mobil/platta. Hoppas ni gillar dem.
Publicerat Januari 4, 20179 yr Visst är det så Almeson när man ser solen svepa precis över trädtopparna så längtar man till varmare årstid. Visst ska bäverjakten, m. m. avverkas först.
Publicerat Januari 4, 20179 yr 2 hours ago Almenson sa: Idag såg jag den. Mest orange och rött i horisonten men mitt i allt detta så fanns den. Solen återvänder till vår arktiska landsände. Det fick mig att börja längta till varmare jaktdagar. Men det behöver inte gå fort. Först ripa, räv och bäver... Bilderna är redigerade för mobil/platta. Hoppas ni gillar dem. Riktigt fina bilder, Almenson.
Publicerat Januari 7, 20179 yr Tog detta när jag var in till Kalix idag. -10,6, vindstilla o ett riktigt gott väder.
Publicerat Januari 7, 20179 yr 40 minutes ago shamani sa: Nice! Nu kan du snart plocka fram sandalerna igen. Tack vännen! Ja, det är väl några månader bort ännu, men i April skulle jag tro om det inte kommer ett oväntat snöfall som det kan göra ibland.
Publicerat Januari 7, 20179 yr På 2016-12-31 at 05:53 strävhår sa: Hårfin skillnad och svår att förklara för icke jagande, men flertalet av oss hyser största respekt inför det vi gör. Nu tillhör jag (ännu) inte den skara som kan räknas till de jagande, men jag kan försäkra dig (och alla er andra som är inne och läser mina bidrag i denna tråden) om att jag hyser den största respekt för det som skall bli påskjutet. Jag är på intet sätt någon lustmördare, utan min inställning är att det är en typ av vård av den biologiska mångfalden, i så motto att om klövdjursstammen (nej inte kossorna ) inte hålls nere på lämpliga nivåer, så drabbas skogsnäringen. Samma resonemang går att överföra till vildsvinen och lantbruket. Sedan är det väl inte helt fel att ha något eget "viltfångat" puttrande på spisen. Mitt mål är att i den mån det går, så skall det vara en knall och ett fall, i annat fall är det bättre att avstå från att avlossa skottet. Som någon klok person redan nämnt. Det skott som aldrig avlossats, behöver aldrig heller ångras (med några få tänkta undantag, förstås). Att det uppenbarar sig ett vilt som är lovligt och där det ges möjlighet att få fälla ett djur, även om något skott aldrig avlossas, är väl pulshöjande nog . Låt mig överföra resonemanget till fritidsfiske. (Jag undviker här medvetet termen sportfiske som jag tycker är direkt missvisande i sammanhanget. Fritidsfiske har inget med "sport" att göra, IMHO, (som jag f ö bedrivit sedan barnsben)). I nära anslutning till min bostad rinner det ett litet vattendrag, som jag fiskat i sedan barnsben. Jag vet exakt var jag skall söka fisken på hösten i nämnda vattendrag (som är en av de viktigaste reproduktionslokalerna för havsvandrande öring i Västra Götaland). Om jag går ner i mitten/slutet av september månad (innan fisket avlyses), så kan jag garantera att jag inte kommer hem tomhänt . Vad jag vill ha sagt med denna jämförelse är, att det är själva spänningen innan man fått fisk att nappa och även under det att drillning pågår, som det är mest roligt egentligen. (Sedan är det alltid trevligt att komma ut i naturen och ladda batterierna. Det är väl få saker som är så spänningssläppande, som naturen ?) I de fall det är aktuellt att ta med sig fångsten hem, och den ligger livlös vid sidan om fångstplatsen, då är spänningen också över. Nä, sanningen är att jag har största respekt för djur och natur, då jag är fascinerad över hur omfattande och fantastisk den biologiska mångfalden är, och jag kommer garanterat överväga huruvida jag bör trycka av eller inte, i en bestämd situation, dels för att undvika onödigt lidande, såväl som att undvika att tvinga ut eftersöksjägare i onödan. Det var det om det, slut på filosofiska rummet .
Publicerat Januari 7, 20179 yr 6 hours ago lsjonsson sa: Tog detta när jag var in till Kalix idag. -10,6, vindstilla o ett riktigt gott väder. Vad vackert. Det måste vara en ynnest att få bo så långt upp i landet, om man tycker om stillhet. Själv har jag varit i de norra regionerna bara en (nåja, två) gånger, varav den ena var i Kiruna mitt i vintern. Det tänker jag inte upprepa, då jag tycker att det är tillräckligt ljusfattigt om vintrarna här nere i Västsverige . Skall man klara av vintern däruppe, då måste man nog tusan vara född där också.
Publicerat Januari 7, 20179 yr På 2016-12-29 at 10:47 lsjonsson sa: Det är ju så när människorna breder ut sig o tar djurens mark i anspråk till bostäder o industrier. Det är likadant med älgarna, svartbjörnarna o en o annan grizzly ger sig in i samhällerna o utaknaten av städerna för att leta efter mat. Detta är ett fenomen som jag ser som inte helt oproblematiskt faktiskt, utan snarare så bekymrar det mig, då det inte tycks finnas någon gräns för hur mycket människan anser sig ha rätt att breda ut sig på denna enda planet vi känner till och på bekostnad av den helt osannolika biologiska mångfald vi har förmånen att få uppleva, i stort som i smått. F ö så tycker jag att det är riktigt roligt att det finns en fototråd, då foto är mitt andra stora intresse (även om jag fotograferar väldigt lite, vilket har sina randiga orsaker, men jag lämnar de förklaringarna utanför denna diskussion).
Publicerat Januari 7, 20179 yr På 2016-12-29 at 10:47 lsjonsson sa: Du kan ju se i länken nedan där det är mer foton från B. C. från inlandet o en bra bit öster om Vancouver. Kikade på bilderna, men skall i ärlightens namn säga att jag tilltalades mer av den bildkavalkad med tjädern och den apporterande hunden. Förlåt .
Publicerat Januari 7, 20179 yr 42 minutes ago MrT. sa: Vad vackert. Det måste vara en ynnest att få bo så långt upp i landet, om man tyckeer om stillhet. Själv har jag varit i de norra regionerna bara en (nåja, två) gånger, varav den ena var i Kiruna mitt i vintern. Det tänker jag inte upprepa, då jag tycker att det är tillräckligt ljusfattigt om vintrarna här nere i Västsverige om vintrarna . Skall man klara av vintern däruppe, då måste man nog tusan vara född där också. Tack! Ja, det var en riktigt vacker dag idag med sol o vindstilla o inga -30 grader som det har varit det senaste dygnen. Haha! Jag har bott här uppe sedan 90 i Kalix men har bara hunnit att utforska en bråkdel av detta enorma län. Synd om dig för tänk vad du går miste om under sommaren när det ljust 24 tim dygnet. Vi har ca 3 tim som solen är ovanför trädtopparna när det är som mörkast i Kalix. Snön lyser upp mycket under vintern så att man slipper dom svarta vägarna.
Publicerat Januari 7, 20179 yr 39 minutes ago MrT. sa: Detta är ett fenomen som jag ser som inte helt oproblematiskt faktiskt, utan snarare så bekymrar det mig, då det inte tycks finnas någon gräns för hur mycket människan anser sig ha rätt att breda ut sig på denna enda planet vi känner till och på bekostnad av den helt osannolika biologiska mångfald vi har förmånen att få uppleva, i stort som i smått. F ö så tycker jag att det är riktigt roligt att det finns en fototråd, då foto är mitt andra stora intresse (även om jag fotograferar väldigt lite, vilket har sina randiga orsaker, men jag lämnar de förklaringarna utanför denna diskussion). Visst är det tragiskt att människorna ska breda ut sig överallt på denna planet o knuffa undan djuren från deras miljö. När jag o frun flyttade hit där vi nu bor så hade vi några älgar o harar i massor som drog över våran tomt under hösten o vintern. Det var harstigar över allt i snön. Tyvärr så har harpesten härjat här uppe under några år nu så nu är harstammen nere i botten. Renar ser jag med jämna mellanrum men det är ju tamboskap. Visst är det kul att fota men jag har bara mob. numera.
Publicerat Januari 7, 20179 yr 42 minutes ago MrT. sa: Kikade på bilderna, men skall i ärlightens namn säga att jag tilltalades mer av den bildkavalkad med tjädern och den apporterande hunden. Förlåt . Hm! Fotona var väl mest för att visa den storslagna naturen där borta.