Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fototråden

Featured Replies

Publicerat
39 minutes ago Bubs sa:

Dom första tre bilderna är tagna i borgafjäll under en fiske resa med min morfar och morbror under sommaren 2015.

Den sista bilden tror jag är tagen i matfors sommaren 16.

/Willy

 

20150727_205716_Richtone(HDR).jpg

20150801_145617.jpg

20150801_134753_Richtone(HDR).jpg

20150810_211146_Richtone(HDR).jpg

Den där sista bilden var riktigt läcker! :yes:

  • Svar 3,4k
  • Visningar 449,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

  • Var ute med kameran vid sex imorse vid havet där vi bor, mest för att studera och fotografera fåglar. Det mest givande var dock när en mink "tittade förbi" där jag satt. Efter nån kvart kom den tillba

  • FISKARN nr.1
    FISKARN nr.1

    -13 och 15cm snö och solsken, västkusten är fin på vintern med [emoji106]

  • strävhår
    strävhår

    Morgonstund har guld i mund.

Posted Images

Publicerat
1 hour ago Bubs sa:

Dom första tre bilderna är tagna i borgafjäll under en fiske resa med min morfar och morbror under sommaren 2015.

Den sista bilden tror jag är tagen i matfors sommaren 16.

/Willy

 

20150727_205716_Richtone(HDR).jpg

20150801_145617.jpg

20150801_134753_Richtone(HDR).jpg

20150810_211146_Richtone(HDR).jpg

Riktigt fina foton!:)

Publicerat
9 minutes ago lsjonsson sa:

Riktigt fina foton!:)

Tackar:smile:, i jämförelse med hur mina foton brukar se ut så är dom rena mästerverken :lol:. Dock i borgafjäll så var det en professionell fotograf som sprang runt och tog en massa foton som hon sedan sålde som tavlor på det lokala hotellet, och dom var RIKTIGT fina.

/Willy

Publicerat
10 hours ago Bubs sa:

Tackar:smile:, i jämförelse med hur mina foton brukar se ut så är dom rena mästerverken :lol:. Dock i borgafjäll så var det en professionell fotograf som sprang runt och tog en massa foton som hon sedan sålde som tavlor på det lokala hotellet, och dom var RIKTIGT fina.

/Willy

Haha! Ja, jag vet själv hur de kan se ut ibland. Man får ta om ett par gånger innan man får till det.:thumbsup: Man ska inte jämföra sig med yrkesfotografer. Skiljer en del i utrustning.

Publicerat
25 minutes ago Älgflugornas Herre sa:

Med tanke på hur stora minneskorten är idag så är det lika bra att ta så många bilder man bara kan. Då är chansen större att det slinker med ett par bilder som har det där lilla extra... Bilder som redan före bearbetning ligger närmare det slutmål man har med bilden. 

När jag fotar med systemkamera istället för mobil eller kompaktkamera så brukar jag:

  1. Ställa in kameran på "gaffling" dvs jag tar serier på tre bilder med olika exponering så en blir normalexponerad, en blir ljusare och en blir mörkare. Påfallande ofta jobbar jag vidare med den mörkaste av bilderna då jag tycker att färgerna blir bäst där. 
  2. Ställer in kameran på högsta möjliga hastighet och tar serier på 20, 30 ibland 50 bilder. Då har man lite mer valmöjlighet, chansen att man fångar den där lilla glimten i ögat eller antydan till leende blir större.
  3. Har med extra batterier. Få saker är så irriterande som att stå med tomt batteri när motiven radar upp sig...
  4. Ta på högsta upplösning för att ha möjlighet att beskära och delförstora i datorn.

Men nu är jag bara en amatör som fotograferat riktigt mycket förr (analogt) men som håller på att hitta tillbbaka till fotograferandet i takt med att allt mer intressant fotoutrustning blir ekonomiskt tillgänglig då priserna sjunker och är riktigt låga om man kan tänka sig en kamera med något år på nacken. En 5 år gammal proffskamera kostar marginellt mer än en ny instegskamera och eftersom jag är ute efter utrustning som tål slit och släng så är mitt val givet även om jag tappar några megapixel....

Tre exempel från helgen:

essa4.jpg

essa5.jpg

essa2.jpg

Helt rätt! Jag brukar iaf ta runt 10-15 foton om jag får chansen på samma föremål så får man titta o plocka ut det bästa av dom.:thumbsup:

Publicerat

Halvt om halvt OT:

En sak som kan vara bra att kolla när man har att göra med en begagnad kamera är att kolla hur många exponeringar den gått. Det finns flera siter på nätet där man kan göra det men jag brukar använda Camera Shutter Counter https://www.camerashuttercount.com/

Då får man dels reda på hur många exponeringar den gått och dels hur många exponeringar den är beräknad att hålla för. Sedan kan såklart andra saker pajja på en kamera men det är ett sätt att hålla koll, lite som milräknaren på en bil... Och kamerornas långmilare hittar man generellt hos ornitologerna, så begagnade ornitologkameror kan man ju undvika. 

Nedan är ett exempel på en av mina kameror, den har jag i en väska i bältet när jag går med hund så det är lite av en slit och slängkamera:

counter.JPG.6ea6cdceb0fbf3f9c559879af042f976.JPG

Publicerat
32 minutes ago markus-l sa:

Bidrar med några bilder på mina ligister!

IMG_0929.jpg

IMG_0591.jpg

IMG_0551.jpg

IMG_0525.jpg

Riktigt tjusiga bilder!  Det är något speciellt med settrar, otroligt vackra hundar!:yes:

Den andra hunden var också väldigt fin! Visst är det en "flatte"?

/Willy 

Publicerat
Just now Bubs sa:

Riktigt tjusiga bilder!  Det är något speciellt med settrar, otroligt vackra hundar!:yes:

Den andra hunden var också väldigt fin! Visst är det en "flatte"?

/Willy 

Tack! Yes, "gammhunden" är en flat. 

Publicerat
13 minutes ago Bubs sa:

Riktigt tjusiga bilder!  Det är något speciellt med settrar, otroligt vackra hundar!:yes:

Den andra hunden var också väldigt fin! Visst är det en "flatte"?

/Willy 

Jättefina bilder! Den översta får guldstjärna i kanten. Så himla fin! :wub:

Publicerat
6 hours ago markus-l sa:

Bidrar med några bilder på mina ligister!

Väldigt fina foton på ligisterna.:) Rätt ras också! Eng setter.:thumbsup:

Publicerat
36 minutes ago JOBEno1 sa:

Jösses vilka fina bilder!!!

 

hät nere i söder har våren äntligen brutit ut ordentligt.

allt blommar och växer så det knakar i trädgården!

Inte var det några dåliga bilder som du hade att bjuda på. Färglada o fina!:)

Här har man typ ca 2 m snö kvar ännu på baksidan i söderläge av den totala snömängden som var runt 1 m tidigare i vinter.:) Däremot har vi ljust dygnet runt men vi får ingen riktig midnattssol. Det saknar ca 45 min. Upp 2,59 o ner 21.51.:) 

Publicerat
1 hour ago lsjonsson sa:

Inte var det några dåliga bilder som du hade att bjuda på. Färglada o fina!:)

Här har man typ ca 2 m snö kvar ännu på baksidan i söderläge av den totala snömängden som var runt 1 m tidigare i vinter.:) Däremot har vi ljust dygnet runt men vi får ingen riktig midnattssol. Det saknar ca 45 min. Upp 2,59 o ner 21.51.:) 

Snö??!?:huh:

Jäklar!........

Publicerat
8 hours ago JOBEno1 sa:

Snö??!?:huh:

Jäklar!........

Jepp! Vi har haft en extrem kall vår liksom på många andra håll i landet. Isen på Kalix älv kommer inte att gå före 20/5 tror jag om inget extremt väder kommer nu. Fotona är tagna från E4:a-bron över Kalix älv igår. Lite tafik när jag körde över igår fm.

 

WP_20170513_09_17_19_Pro_LI.thumb.jpg.670f86e8fa6a3faecbabcd71fed4b46b.jpg

Söder ut

WP_20170513_09_17_13_Pro_LI.thumb.jpg.87eddf8c632f1fde5995e018020d528d.jpg

Norr ut

WP_20170514_05_37_08_Pro_LI.thumb.jpg.2bef17d2e28944c2dcf9b18c8d6a3fb0.jpg

Baksidan idag. Visst är vädret underbart???:thumbsup::)

 

 

Publicerat

Getterön Varberg, såg många roliga pippifåglar :lol:

 

20170514_183651_HDR.jpg

Publicerat
1 hour ago Varmint sa:

Getterön Varberg, såg många roliga pippifåglar :lol:

 

20170514_183651_HDR.jpg

Synd att du inte tog kort på dom... Ser inte en pippifågel... :lol:

 

Publicerat
3 minutes ago shamani sa:

Synd att du inte tog kort på dom... Ser inte en pippifågel... :lol:

 

Det var supermånga, tydligen så hade en kanariefågel skådats under dagen! Det var tjock dimma, svårt att se på bild. Det här var det bästa jag kunde göra genom kikaren. 

20170514_184213.jpg

Publicerat
56 minutes ago Varmint sa:

Det var supermånga, tydligen så hade en kanariefågel skådats under dagen! Det var tjock dimma, svårt att se på bild. Det här var det bästa jag kunde göra genom kikaren. 

20170514_184213.jpg

Trodde ett tag att du lånat Jonssons gamla mobil att fota med... :lol:

Men här ser man en och annan pippi. :)

Publicerat
På 2017-05-14 at 23:39 shamani sa:

Trodde ett tag att du lånat Jonssons gamla mobil att fota med... :lol:

Men här ser man en och annan pippi. :)

Ha ha ha!

2.jpg.0c242caceeb58b94c79e895b0fa94b29.jpg

Publicerat

Våren är på G södra länsdelen för nu har isen gått på Kalix älv utan någon dramatisk islossning.:thumbsup::wub: Nu är det bara lite drivis som kommer uppifrån.

WP_20170517_09_05_51_Pro_LI-Dator-Jonsson.thumb.jpg.113da639aef40dac00e498c301e01c64.jpg

Norr E4:a-bron

WP_20170517_09_06_05_Pro_LI-Dator-Jonsson.thumb.jpg.4b73870d424ee45655c89c9f3529c537.jpg

Söder samma bro.

5.jpg.b5761c48226522d5b017641248775804.jpg

Publicerat
På 2017-05-17 at 09:32 lsjonsson sa:

Ha ha ha!

2.jpg.0c242caceeb58b94c79e895b0fa94b29.jpg

:laugh:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.