Publicerat November 25, 20169 yr Tagen i ett sydeuropeiskt land där det sägs finnas en del varg och björn. Undrar hur människorna i de här husen sover om natten. Bättre än jag antagligen då jag väcks av fulla ungdomar på gatan utanför samt ICAs leverans på tidiga mornar =)
Publicerat November 25, 20169 yr 1 minute ago Björnstigen sa: Tagen i ett sydeuropeiskt land där det sägs finnas en del varg och björn. Undrar hur människorna i de här husen sover om natten. Bättre än jag antagligen då jag väcks av fulla ungdomar på gatan utanför samt ICAs leverans på tidiga mornar =) Tja, vad ska jag gissa på. Forna Jugoslavien el. i Rumänien. Fanns mycket rovdjur till makteliten i de forna diktaurstaterna. Italien kan vara ett alternativ också. Dom hör nog bara gråben ula el. nalle vråla nattetid. Ja, det gör dom säkert.
Publicerat November 25, 20169 yr Just now lsjonsson sa: Tja, vad ska jag gissa på. Forna Jugoslavien el. i Rumänien. Fanns mycket rovdjur till makteliten i de forna diktaurstaterna. Italien kan vara ett alternativ också. Dom hör nog bara gråben ula el. nalle vråla nattetid. Ja, det gör dom säkert. Rätt gissat, fast du garderade dig ju ganska väl måste jag säga Är från Kroatien, nära gränsen till till Slovenien, om jag minns rätt. Har ganska länge önskat att ha möjlighet att bo så där och försöker få frugan att gilla läget på mina pensionsplaner Hon är från Rumänien och har sin familj där så tanken är att flytta dit på ålderns höst och då tänker i alla fall inte jag sätta mig i en lägenhet i ngn stad, jag vill ha ett hus i ngn liten by i bergen. Finns sjukt många mysiga byar som ligger på avundsvärda platser med ett lugnt tempo, trevliga människor och mycket natur.
Publicerat November 25, 20169 yr 4 minutes ago Björnstigen sa: Rätt gissat, fast du garderade dig ju ganska väl måste jag säga Är från Kroatien, nära gränsen till till Slovenien, om jag minns rätt. Har ganska länge önskat att ha möjlighet att bo så där och försöker få frugan att gilla läget på mina pensionsplaner Hon är från Rumänien och har sin familj där så tanken är att flytta dit på ålderns höst och då tänker i alla fall inte jag sätta mig i en lägenhet i ngn stad, jag vill ha ett hus i ngn liten by i bergen. Finns sjukt många mysiga byar som ligger på avundsvärda platser med ett lugnt tempo, trevliga människor och mycket natur. Det fanns ju rätt gott om rovdjur i dessa länder för i tiden till makteliten. Jag har för mig att det visades ett naturprogram från Rumänien för x år sedan o då visade dom upp en del av Caausescu´s troféer o det var en ansenlig mängd björn o varg skallar o skinn. Se där ja! Jag kan ju bara önska er lycka till! Ja, jag kan tänka mig det! Jag har själv varit utlandssvensk men det var i min barndom när far gick på desigenutb. i Ulm, Tyskland.
Publicerat November 25, 20169 yr 14 minutes ago lsjonsson sa: Det fanns ju rätt gott om rovdjur i dessa länder för i tiden till makteliten. Jag har för mig att det visades ett naturprogram från Rumänien för x år sedan o då visade dom upp en del av Caausescu´s troféer o det var en ansenlig mängd björn o varg skallar o skinn. Se där ja! Jag kan ju bara önska er lycka till! Ja, jag kan tänka mig det! Jag har själv varit utlandssvensk men det var i min barndom när far gick på desigenutb. i Ulm, Tyskland. Om du vill se så finns det en serie som BBC gjorde om naturen i Rumänien på Youtube:https://www.youtube.com/results?search_query=wild+carpathia+bbc Är tre filmer som ger mersmak. Rumänien har Europas största population av varg och björn och förra året kom de inte upp i kvoten för avskjutning vare sig för varg eller björn, tror de skulle skjuta run 8000 björn eller nåt sånt. Nu vet jag inte om det berodde på att det var så satans dyrt med fällavgiften eller om det fanns för lite jägare men det var på förslag att sänka avgiften Enligt vad jag kommer ihåg så stämmer den här artikeln från 2015 i pris, ca €6000.http://svenskjakt.se/start/nyhet/drevjakt-pa-bjorn-i-ceausescus-svarta-berg/ Tycker iaf jag är för dyrt och då kan du ju inse hur det måste vara för rumänerna som har en bråkdel av vår inkomst. Iofs så är det väl knappast "medelinkomstagande" rumäner som jagar, det har de inte råd med. Det vore dock ganska ballt att få vara med om en sådan jakt där. Kanske skulle satsa på att skjuta ngt vidsvin där istället, de kostar ju bara en bråkdel. Dessutom var varg förvånadsvärt billigt, långt billigare än björn.
Publicerat November 25, 20169 yr 4 hours ago Björnstigen sa: Om du vill se så finns det en serie som BBC gjorde om naturen i Rumänien på Youtube:https://www.youtube.com/results?search_query=wild+carpathia+bbc Är tre filmer som ger mersmak. Rumänien har Europas största population av varg och björn och förra året kom de inte upp i kvoten för avskjutning vare sig för varg eller björn, tror de skulle skjuta run 8000 björn eller nåt sånt. Nu vet jag inte om det berodde på att det var så satans dyrt med fällavgiften eller om det fanns för lite jägare men det var på förslag att sänka avgiften Enligt vad jag kommer ihåg så stämmer den här artikeln från 2015 i pris, ca €6000.http://svenskjakt.se/start/nyhet/drevjakt-pa-bjorn-i-ceausescus-svarta-berg/ Tycker iaf jag är för dyrt och då kan du ju inse hur det måste vara för rumänerna som har en bråkdel av vår inkomst. Iofs så är det väl knappast "medelinkomstagande" rumäner som jagar, det har de inte råd med. Det vore dock ganska ballt att få vara med om en sådan jakt där. Kanske skulle satsa på att skjuta ngt vidsvin där istället, de kostar ju bara en bråkdel. Dessutom var varg förvånadsvärt billigt, långt billigare än björn. Jag har sett både på tv o youtube. Ja, det minns jag att det var stora stammar av björn o varg! Tack för länkarna! Ja, det var dyrt! Ja visst är dett dyrt för en som inte har ett fett bankkonto.
Publicerat November 26, 20169 yr Båten "Finboland" står fint i hamnen på ön Finbo i Ålands ytterskärgård.
Publicerat November 27, 20169 yr Gås hittar man också i ytterskärgården halvvägs till Sverige. Blev lagom fundersam...
Publicerat November 27, 20169 yr 19 hours ago ÅlandsFilip sa: Båten "Finboland" står fint i hamnen på ön Finbo i Ålands ytterskärgård. Här du provat att beställa den i överkant? Tror det skulle lyfta bilden lite till.
Publicerat November 27, 20169 yr 6 hours ago shamani sa: Beskära skulle det stå. Blev konstigt brus där i uppladdningen också. Gjort är gjort
Publicerat November 28, 20169 yr 19 hours ago ÅlandsFilip sa: Gås hittar man också i ytterskärgården halvvägs till Sverige. Blev lagom fundersam... Riktigt nice!
Publicerat November 28, 20169 yr Om det är så vackert när jag är ute och kör så blir jag en trafikfara... Får ju stanna ibland och ta en bild eller sju... Och detta är en av dagens...
Publicerat November 28, 20169 yr På 2016-11-18 at 04:07 lsjonsson sa: Den översta & sista är KLARA FAVORITER
Publicerat November 30, 20169 yr Detta är en populär post. Jag tröttnar nog aldrig på den här sortens vyer...
Publicerat November 30, 20169 yr Det är inget fel på sådana vyer bara man har koll på vägen o vad som kan komma ut från skogen.
Publicerat November 30, 20169 yr Tänkte precis samma som Isjonsson, vackert men förädiskt. Fina bilder oavsett!
Publicerat November 30, 20169 yr 54 minutes ago lsjonsson sa: Det är inget fel på sådana vyer bara man har koll på vägen o vad som kan komma ut från skogen. Jag hade stannat och gått ut bilen.
Publicerat November 30, 20169 yr 19 minutes ago Abex sa: Tänkte precis samma som Isjonsson, vackert men förädiskt. Fina bilder oavsett! Tack!
Publicerat November 30, 20169 yr 22 minutes ago shamani sa: Jag hade stannat och gått ut bilen. Förståndigt av dig!
Publicerat November 30, 20169 yr 4 minutes ago lsjonsson sa: Förståndigt av dig! Ibland så... Jag brukar inte använda mobilen alls när jag kör. Ytterst sällsynt iaf.
Publicerat November 30, 20169 yr Detta är en populär post. Det är lite av en plåga varje dag titta igenom alla bilder man har när man sitter fast i Stockholm. Jag tog ett jobb här för ett år för erfarenhet och CV. Som uppvuxen på Åland där man varje dag gick ut och gjorde naturrelaterade saker är det ovant. Men man lär sig verkligen uppskatta att man är mer verklighetsförankrad än att man lever för att ha de dyraste märkeskläderna och den dyraste betonglådan i den djupaste betongen... Jag uppskattar äkta kvalitet, inte det som människor fått för sig att är det.
Publicerat December 1, 20169 yr 6 hours ago shamani sa: Ibland så... Jag brukar inte använda mobilen alls när jag kör. Ytterst sällsynt iaf. Ok! Man ska ju ha koll på trafiken.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.