Publicerat Januari 13, 201610 yr Het köttfärssoppa, med creme fraiche till... Skickat från min E6553 via Tapatalk
Publicerat Januari 13, 201610 yr Igår blev det korvstroganoff och idag blev det kyckling. Kycklingen var färsk och hel. In i en ugnspåse med kryddor och en tsk citronsaft. Blev basmatiris till och sås på skyn.
Publicerat Januari 16, 201610 yr Författare -16.4 ute just nu så det är full eldning som gäller, vedspisen slukar villigt mina vedpinnar och inget passar ju bättre då än att ha lite långkok på G... Idag blir det älgkalops med kokpärer och rödbetor! Notera särskilt den fantastiska Kockumsgrytan, emaljerat gjutjärn med självösande lock... Best invention ever!
Publicerat Januari 16, 201610 yr Älgköttsoppa m div. grönsaker o rotfrukter, knäckebröd, smör ost o mjölk.
Publicerat Januari 17, 201610 yr Författare Dagens, dagens blir lite av en upprepning av gårdagens, dagens... Samma smakfamilj men med en extra twist. Slottsstek idag! Tyvärr saknar det arma huset pressgurka men potatis och gelé förmår huset presentera och när det kommer till slottsstek är det i alla fall såsen som är godast!
Publicerat Januari 17, 201610 yr Slår ett slag för något jag har glömt av men som minnet hittade i djupet med påminnelse av den bitande kylan: Irish coffee. Blev en med wiskey och en med bra rom. Rom är en vinnare men bägge värmer gott och är en formidabel efterrätt, även om dagens slank ned före maten
Publicerat Januari 20, 201610 yr Panerad schnitzel. Med skivade tomater och mozzarella. Liten skvätt italiensk dressing.
Publicerat Januari 21, 201610 yr Vabbar (även) idag så det passar bra att prova nya saker som sköter sig själv idag. Ska "tjälknöla" lammrevbensspjäll över vattenbad ca 3-4 timmar och sedan glasera med något spännande som eftermiddagens infall får utvisa. Till det: ingen aning, men gott kommer det förmodligen att bli
Publicerat Januari 21, 201610 yr Idag blev det köpt thaimat. Tog det starkaste dom har och det var gott som vanligt. Magen gurglar dock missnöjt så det lär väl straffa sig längre fram...
Publicerat Januari 21, 201610 yr Idag blev det köpt thaimat. Tog det starkaste dom har och det var gott som vanligt. Magen gurglar dock missnöjt så det lär väl straffa sig längre fram... Smakar det så kostar det...
Publicerat Januari 23, 201610 yr Gräddstuvad lever med ris och lingon.... Kaffe och nybakad "Lyckselekaka" till efterrätt.
Publicerat Januari 23, 201610 yr Laxlåda gjord med potatis o grädde. Givetvis lax fångad i Kalix älv.
Publicerat Januari 24, 201610 yr Kycklinginnerfile i ugnen ihop med, rödlök, purjo, morot och palsternacka samt en hög kryddor... vad jag gör med det sen har jag inte klurat ut än.... blir väl en stadig skvätt grädde och en dash japansk soja. Kanske... eller något annat. Med basmatiris iaf.
Publicerat Januari 24, 201610 yr http://recept.viltmat.nu/recept/italienska-viltkottbullar-i-tomatsas/ Sånt där förstör hela kvällens rävjakt. Satan så mätt jag är men receptet kan rekommenderas fast jag tycker att det blev lite för lite sås! Börjar tryta lite i frysen med griskött men den har skänkt mycket matglädje både för mig och min fyrbenta som snodde en stor bit från järngrytan före jul.
Publicerat Januari 24, 201610 yr Författare Idag blev det Fish and chips de Luxe and mushy peas! Lite Gällivareabborre kvar å frittad abborre är kanon, tack Nisse!
Publicerat Januari 24, 201610 yr Idag blev det Fish and chips de Luxe and mushy peas! Lite Gällivareabborre kvar å frittad abborre är kanon, tack Nisse! Har inte läst just något här om fisken gick att äta så det är kul att se att det föll i god jord. Abborre är ingen bristvara så det ska nog gå att ordna några kilo till om det tryter. Jag har snart mumsat i mig fyrtio kg vildsvin tillsammans med mamma och det är ett makalöst gott kött.