Publicerat December 8, 20178 yr Lidls Alfredo Salame med extra ost och kryddor. Var gårdagens. Helt ok.
Publicerat December 8, 20178 yr Författare Detta är en populär post. Älgfilé, klyftpotatis och bea, nersköljt med... Julmust!
Publicerat December 8, 20178 yr Detta är en populär post. Dagens blev en kvällens, igen. Fick förmånen å fälla en bock eftermiddags. Då sonen å ja var hemma i afton så fick de bli därefter. Inventera grön-lådan å plocka ihop efter va man för stunden kände för. Rå-hjärtat strimlades å wokades med lite olika lökar, örter, kryddor å grönt. Sen fick de simma i kokosmjölk en stund till pastan var klar. Blanda ihop å serveras med lite krispsallad å gräddfil. Helt ok. Lite speciellt å äta något så färskt. Gott va de i alla fall. /P
Publicerat December 10, 20178 yr Författare Detta är en populär post. Älgkalvstek av fransyskan, kokt potatis, gräddsås och svart-vinbärsgelé... Gammeldags söndagsmiddag, typ.
Publicerat December 10, 20178 yr Ikväll vart det Fish'n'Chips = en snabbis på 20 minuter i hetlufts fritösen.
Publicerat December 11, 20178 yr Dagens bröd vart bättre jäst än den förra, ser bra ut i alla fall och hoppas att smaken sitter när den väl har svalnat.
Publicerat December 11, 20178 yr Detta blev mycket gott vill jag lova Premiären blev köttbullemacka med rödbetssallad = smaskens.
Publicerat December 11, 20178 yr 1 hour ago tecno sa: Detta blev mycket gott vill jag lova Premiären blev köttbullemacka med rödbetssallad = smaskens. Graham?
Publicerat December 11, 20178 yr Vaket öga du har 350gr vete + 275gr råg och 125gr graham + 200gr surdegsstart och en gnutta jäst dryga 32timmars jäsning i ca 14°C
Publicerat December 11, 20178 yr 1 minute ago tecno sa: Vaket öga du har 350gr vete + 275gr råg och 125gr graham + 200gr surdegsstart och en gnutta jäst dryga 32timmars jäsning i ca 14°C 2 minutes ago tecno sa: Vaket öga du har 350gr vete + 275gr råg och 125gr graham + 200gr surdegsstart och en gnutta jäst dryga 32timmars jäsning i ca 14°C Har ju bakat ett och annat bröd själv så visst känner man igen graham! Brukar använda mig av det när jag bakar. Vill ju ha lite matigare än bara vetemjöl. Dock har grahambröd en tendens att smula mer, men jag brukar knäcka i ett ägg och då smular det mindre. Har fortfarande inte testat surdeg. Får prova efter jul när jag har bättre möjlighet att sköta den. Tack för receptet!
Publicerat December 11, 20178 yr Quote brukar knäcka i ett ägg och då smular det mindre. Det tipset lägger jag på minnet
Publicerat December 14, 20178 yr En stor skinka En stor bit kotlettrad En stor påse övrigt rökkött Allt ovan från egen linderödsgris. 12 liter vatten 1 liter nitritsalt 0,4 liter socker Tinas i laken i natt, sprutas i morgon och på lördag, sedan utjämning till nästa helg då varmrökning sker. OK, inte dagens rätt men det blir smaskens till jul.
Publicerat December 16, 20178 yr Fläskfilé, potatisgratäng, lit upphottad café de Paris-sås och grönt. Till det Sankta Anna. Passade bra trots den höga sötman. Till dessert smulpaj och cafetinoglass..
Publicerat December 16, 20178 yr 6 hours ago shamani sa: Fläskfilé, potatisgratäng, lit upphottad café de Paris-sås och grönt. Till det Sankta Anna. Passade bra trots den höga sötman. Till dessert smulpaj och cafetinoglass.. Till en eller till två?
Publicerat December 19, 20178 yr 1 hour ago tecno sa: En God Jul tillönskar *tomten* Jag fick lära mig att inte leka med maten när jag var liten... Så fel mina föräldrar hade! God jul på dig också *tomten*.
Publicerat December 22, 20178 yr Ett nytt grovt bröd är gräddat lagom till jul. Denna gången 300/300/150 råg/vete/graham med 1 ägg. 200gr surdegsstart + en gnutta jäst. Jästid nästan 48 timmar. Ska bli intressant att skära upp brödet ikväll för att se och smaka.