Publicerat Oktober 8, 20187 yr Idag blev det potatismos - tjocka revbensspjäll - äppelmos = husmans kost
Publicerat Oktober 13, 20187 yr Lite mera husman Stekta Falukorvsskivor i gräddsås med stekt lök och kokta plugg + rårörda lingon.
Publicerat Oktober 13, 20187 yr Författare 11 minutes ago tecno sa: Lite mera husman Stekta Falukorvsskivor i gräddsås med stekt lök och kokta plugg + rårörda lingon. Oj oj oj, väcker ljuva minnen! I min barndom, på medeltiden, passade en gammal tant mig när föräldrarna arbetade, "Pajla" var en fantastisk kvinna från Estland, hennes namn var egentligen Paulina men det var aldrig någon som sa det, hon hette "Pajla" helt enkelt. Hon kunde spela cittra och sjunga skillingtryck och hon bjöd på just stekt falukorv, lövtunna skivor skurna väääldigt nära korven med lök och gräddsås... Lingon tror jag aldrig det serverades. Tillagades och serverades ALLTID ur Kockums emaljerade gjutjärnspanna, den med gul/röd emalj. Mer än 50 år sedan men jag minns det som igår. Hennes svenska gubbe hette Gösta, han jobbade på Nyby Bruk och läste Bill & Ben men det är en annan historia!
Publicerat Oktober 13, 20187 yr Hämtpizza m tillbehör i slaktboden åts i skift mellan omhändertagande av dagens resultat i älgskogen. De gick åt de med, sex pers gjorde heder av dem.
Publicerat Oktober 14, 20187 yr Detta är en populär post. Igår serverades älgfilé med hasselbackspotatis, rödvinssås med svartvinbär och enbär, rostad palsternacka, kantareller och gelé. Sköljdes ner med rödvin. Fick applåder av familjen. Inte minst för att jag sköt min första älg i onsdags. En ståtlig udda tolva.
Publicerat Oktober 14, 20187 yr Fiskgryta med saffran och limeaioli till detta. Mums. Igår gjorde vi äppelpaj och riktig vaniljsås, det räcker till ikväll och imorgon kväll också....
Publicerat Oktober 14, 20187 yr Detta är en populär post. Krängde ihop en stek med potatis, sås och smörfräst svartkål.
Publicerat Oktober 17, 20187 yr Vi gjorde också frysrensningsstroganoff igår, hälften falukorv hälften spansk chorizo.
Publicerat Oktober 18, 20187 yr På 2018-10-16 at 21:17 qvarnhill sa: Inte dagens men väl morgondagens... Älgköttsoppa på G! Bidde det någon soppa?
Publicerat Oktober 18, 20187 yr Författare 9 hours ago tecno sa: Bidde det någon soppa? Jupp, igår, idag, i morr'n och kanske en dag till... Väldans bra blev det!
Publicerat Oktober 22, 20187 yr Va sugen på nå sjömansbiff-aktigt. Blev på tärnad högrev på älg, som först fått puttra några h tillsammans med de kryddor å blöta som ingår i sjöbiff, med tillägg av de sista buljongtärningarna från julen -17ons hopkok. Ska sen bara gotta ihop sig ett tag med lök å potat. Ser fram emot kvällen sittning. /P
Publicerat Oktober 22, 20187 yr Författare 14 minutes ago PAS sa: Va sugen på nå sjömansbiff-aktigt. Blev på tärnad högrev på älg, som först fått puttra några h tillsammans med de kryddor å blöta som ingår i sjöbiff, med tillägg av de sista buljongtärningarna från julen -17ons hopkok. Ska sen bara gotta ihop sig ett tag med lök å potat. Ser fram emot kvällen sittning. /P Påminn mig, vilken tid skulle jag komma?
Publicerat Oktober 22, 20187 yr 2 hours ago qvarnhill sa: Påminn mig, vilken tid skulle jag komma? 20.oo är det sittning i afton. /P
Publicerat Oktober 22, 20187 yr Författare 36 minutes ago PAS sa: 20.oo är det sittning i afton. /P Kom på att jag inte hinner, har en catering för 15 pers att förbereda...
Publicerat Oktober 22, 20187 yr På 2018-10-13 at 17:57 qvarnhill sa: Oj oj oj, väcker ljuva minnen! I min barndom, på medeltiden, passade en gammal tant mig när föräldrarna arbetade, "Pajla" var en fantastisk kvinna från Estland, hennes namn var egentligen Paulina men det var aldrig någon som sa det, hon hette "Pajla" helt enkelt. Hon kunde spela cittra och sjunga skillingtryck och hon bjöd på just stekt falukorv, lövtunna skivor skurna väääldigt nära korven med lök och gräddsås... Lingon tror jag aldrig det serverades. Tillagades och serverades ALLTID ur Kockums emaljerade gjutjärnspanna, den med gul/röd emalj. Mer än 50 år sedan men jag minns det som igår. Hennes svenska gubbe hette Gösta, han jobbade på Nyby Bruk och läste Bill & Ben men det är en annan historia! Bill & Ben? Lillen och bönstjälken? ?
Publicerat Oktober 23, 20187 yr Författare 4 hours ago shamani sa: Bill & Ben? Lillen och bönstjälken? ? https://sv.wikipedia.org/wiki/Bill_och_Ben
Publicerat Oktober 23, 20187 yr 8 minutes ago qvarnhill sa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Bill_och_Ben Herrejösses, jag som trodde jag läste många av dem, men över 500böcker?!?! Kanske dags att ta mig an det som ett projekt, det är nog närmare 30år sedan sist. ?
Publicerat Oktober 23, 20187 yr härligt, det betyder att jag i varje fall har ett par hundra kvar av dem att läsa, förresten de rosa sidorna, de lär väl inte finnas med i nytryck, eller hur? /C
Publicerat Oktober 23, 20187 yr Kvällens hopplock, strimlad paprika - stekt gul lök - stekt köttfärs - majs och en skvätt grädde och kryddor med lite ost på och in i ugnen.
Publicerat Oktober 23, 20187 yr Svamp, paprika, morot, rödlök, vitlök och oliver, stekta i smör med rosmarin. Helstekt karre, halloumi och bearnaise.
Publicerat Oktober 23, 20187 yr Författare Oxrullader fyllda med ädelost, i ädelostsås med kokta pärer och påstått nyttiga grönsaker.
Publicerat Oktober 23, 20187 yr En variant på shepards pie med älgfärs istället för lammfärs, samt lite sötpotatis i potatismoset. Ingen fröjd för ögat, men smakade jävulskt bra.