Hoppa till innehåll

Dagens rätt


qvarnhill

Recommended Posts

Test med min AirFryer och pizza gräddnings plåten.

Gott men inte fullt gräddad mitt på så jag behöver förgrädda och sedan på med sås och tillbehören.
DSC_0602.thumb.JPG.908b85cad1c861339797f7dfdad7f4e2.JPG

 


 

 

DSC_0603.JPG

DSC_0604.JPG

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 minutes ago tecno sa:

Lite omväxling i dieten, levergryta med jasminris och givetvis rårörda lingon och chateau du kran.

DSC_0607.thumb.JPG.cce21568f1a6f863b6b12f87d9559e6e.JPG

Får man tipsa om ett glas Eau de Bappelsin i stället, främjar upptaget av det nyttiga järnet i levern!

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 minutes ago, qvarnhill said:

Får man tipsa om ett glas Eau de Bappelsin i stället, främjar upptaget av det nyttiga järnet i levern!

I nöu I nöu, but mannen gillar inte bappelsin = sur i maggen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

gott med levergryta!

kan inte förstå att det är så sällan man hittar det ute på serveringarna.

sist var nog på tre älgar i grästorp

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

34 minutes ago TekDr sa:

Isterband och dillstuvade päror.

493DCE5F-8BAD-4CE4-8A3D-67680BF39F80.jpeg

En klar favoriträtt! Med lite rödbetor så är den tallriken värd att döda för. Typ.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago exabit sa:

En klar favoriträtt! Med lite rödbetor så är den tallriken värd att döda för. Typ.

Rödbetor äter jag nog nästan bara till pyttipanna. Funkade utmärkt med riven morot till ?‍♂️

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago lsjonsson sa:

Idag blir det ugnsstekt sik fångad i Kalix älv, potatis, tunnbröd, smör o mjölk.

 

4 hours ago lsjonsson sa:

Idag blir det ugnsstekt sik fångad i Kalix älv, potatis, tunnbröd, smör o mjölk.

Kan du inte plita ner hur du gör siken i ugn i ett PM , min blir alltid ” torr ” 

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago culot sa:

Kan du inte plita ner hur du gör siken i ugn i ett PM , min blir alltid ” torr ” 

/P

Visst kan jag det broder!:thumbsup:

Jag lägger ut det här så får alla läsa det så att ingen blir sotis.:thumbsup:

Först så tar jag fram en rensad och fjällad sik utan huvud ur ena frysen och låter den tina i 3-4 tim så att den är hanterbar. Alltså så att man kan skära 3 snitt på vardera sida. Snitten lägger jag en bit in från främre delen. Ca 3 cm och sedan ett i mitten och det sista ungefär i höjd där fiskens analöppning har varit. Snitten behöver inte sitta mitt emot varandra på bägge sidorna av siken. Jag skär snitten så att jag kommer ner till ryggraden där uppe och ca 1,5-2 cm innan buköppningen på undersidan. Jag bänder isär snitten och häller jag i lagom med salt på ena sidan och innan jag vänder siken så strör jag lagom med salt ovanpå siken samt på motsatta insida av buken och gnider in saltet i köttet och sedan gör jag om proceduren på andra sidan samt insidan. 

Smörj en ugnssäker form med smör, strö lite ströbröd ovanpå siken som ligger uppåt i ugnen. Ställ ugnen på 175 grader och sätt gallret i mitten.  Efter det att du har lagt ner fisken i formen så spolar du ner ca 0,5-1 cm vattendjup på botten i formen så att du kan ösa fisken (frun som har lärt mig det). Du öser fisken 2-3 gånger under gräddningen med en lagom stor slev. Efter ca 35-40 min är siken beroende på storlek. Är siken för stor för formen så kan man alltid skära bort stjärtfenan.

När är siken färdig. Ta en kniv och gaffel och se om köttet lossnar från ryggraden på fisken.

Smaklig måltid.:wub:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago lsjonsson sa:

Visst kan jag det broder!:thumbsup:

Jag lägger ut det här så får alla läsa det så att ingen blir sotis.:thumbsup:

Först så tar jag fram en rensad och fjällad sik utan huvud ur ena frysen och låter den tina i 3-4 tim så att den är hanterbar. Alltså så att man kan skära 3 snitt på vardera sida. Snitten lägger jag en bit in från främre delen. Ca 3 cm och sedan ett i mitten och det sista ungefär i höjd där fiskens analöppning har varit. Snitten behöver inte sitta mitt emot varandra på bägge sidorna av siken. Jag skär snitten så att jag kommer ner till ryggraden där uppe och ca 1,5-2 cm innan buköppningen på undersidan. Jag bänder isär snitten och häller jag i lagom med salt på ena sidan och innan jag vänder siken så strör jag lagom med salt ovanpå siken samt på motsatta insida av buken och gnider in saltet i köttet och sedan gör jag om proceduren på andra sidan samt insidan. 

Smörj en ugnssäker form med smör, strö lite ströbröd ovanpå siken som ligger uppåt i ugnen. Ställ ugnen på 175 grader och sätt gallret i mitten.  Efter det att du har lagt ner fisken i formen så spolar du ner ca 0,5-1 cm vattendjup på botten i formen så att du kan ösa fisken (frun som har lärt mig det). Du öser fisken 2-3 gånger under gräddningen med en lagom stor slev. Efter ca 35-40 min är siken beroende på storlek. Är siken för stor för formen så kan man alltid skära bort stjärtfenan.

När är siken färdig. Ta en kniv och gaffel och se om köttet lossnar från ryggraden på fisken.

Smaklig måltid.:wub:

Jag ska läsa detta noga när jag är mer vaken ( läs nykter ) ?

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago culot sa:

Jag ska läsa detta noga när jag är mer vaken ( läs nykter ) ?

Gör så o salta med förstånd. Lätt att det blir för mycket om man inte passar sig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu på morgonen har jag gjort julköttbullar på ca 2,4 kg älgköttfärs.:thumbsup:

IMG_20201220_081827883.thumb.jpg.cbdff798741c9e66727519f73e816f39.jpg

Kock i lumpen o kock hemma!:)

Goda blev dom i alla fall!:wub:

Nu är jag inne på nästa steg och håller på med att ugnssteka en hel fransyska från höstens älgjakt. :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago PAS sa:

Bira å Burger. 

Junior kom överraskande hem lite tidigare än förväntat = grilla nått då då. Flippa 200grammare det blev. /P

DSC_4312.JPG

Kan du gapa så stort???:P:lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-12-19 at 17:46 culot sa:

 

Kan du inte plita ner hur du gör siken i ugn i ett PM , min blir alltid ” torr ” 

/P

Får jag lägga mig i också? 

Ta en större sik och fyll den med hackad tomat, dill, lök eller purjolök salt och citron(peppar) samt rör ut allt med en klick smör. Lägg fisken med ryggen nedåt och låt vara tills smöret smält. Ös den med skyn och vill du sedan göra en sås med lite grädde är det bara att blunda och räkna från nu till....nu så blir det jäkligt gott om jag får säga det själv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago lsjonsson sa:

Kan du gapa så stort???

Nja,  redigt så stort ä la å ta i.

Eller som sägs, ät elefanten i bitar.

Hursom, gott skäl å grilla. /P 

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago PAS sa:

Nja,  redigt så stort ä la å ta i.

Eller som sägs, ät elefanten i bitar.

Hursom, gott skäl å grilla. /P 

Äta i mindre bitar är väl att föredra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago rolfis sa:

Tänkte fixa vildsvin i ugn men det var en mager stackare inte en tillstymelse till fett den har nog svältit ihjäl haha

 

vildsvin.thumb.JPG.fde3a9357501a7c29f14904103531def.JPG

Det var en mager skinka! Den grisen har fått svälta i år.:sad:

 

Hej & välkommen hit till forumet!:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...