Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dagens rätt

Featured Replies

Publicerat

Test med min AirFryer och pizza gräddnings plåten.

Gott men inte fullt gräddad mitt på så jag behöver förgrädda och sedan på med sås och tillbehören.
DSC_0602.thumb.JPG.908b85cad1c861339797f7dfdad7f4e2.JPG

DSC_0603.JPG

DSC_0604.JPG

• Svar 9,7k
  • Visningar 1,3m
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Islänningen
    Islänningen

Putin's middag i veckan....

• Ikväll blev det bränd vildsvinsfilè med hemmagjord potatissallad.

• OK, inte dagens, dagens men väl förberedelse för onsdagens dagens då trettio man, passkyttar/hundförare, ska utfodras på en sörmländsk drevjakt. Preppar 8 mufflonbogar idag, i morr'n blir det en musti

Posted Images

Publicerat

Lite omväxling i dieten, levergryta med jasminris och givetvis rårörda lingon och chateau du kran.

DSC_0607.thumb.JPG.cce21568f1a6f863b6b12f87d9559e6e.JPG

Publicerat
  • Författare
19 minutes ago tecno sa:

Lite omväxling i dieten, levergryta med jasminris och givetvis rårörda lingon och chateau du kran.

DSC_0607.thumb.JPG.cce21568f1a6f863b6b12f87d9559e6e.JPG

Får man tipsa om ett glas Eau de Bappelsin i stället, främjar upptaget av det nyttiga järnet i levern!

Publicerat
21 minutes ago, qvarnhill said:

Får man tipsa om ett glas Eau de Bappelsin i stället, främjar upptaget av det nyttiga järnet i levern!

I nöu I nöu, but mannen gillar inte bappelsin = sur i maggen

Publicerat

gott med levergryta!

kan inte förstå att det är så sällan man hittar det ute på serveringarna.

sist var nog på tre älgar i grästorp

Publicerat

Vart bättre denna gången så receptet på degen närmar sig. Inte så enkelt att fixa en 200grams deg.

DSC_0608.thumb.JPG.c9ef4dbeddf5ba3139bcd285bf505d4e.JPG

Publicerat

:wub:Plättar, hjortronsylt, Gammeldags vaniljglass o mjölk.:wub:

Publicerat

Isterband och dillstuvade päror.

493DCE5F-8BAD-4CE4-8A3D-67680BF39F80.jpeg

Publicerat
34 minutes ago TekDr sa:

Isterband och dillstuvade päror.

493DCE5F-8BAD-4CE4-8A3D-67680BF39F80.jpeg

En klar favoriträtt! Med lite rödbetor så är den tallriken värd att döda för. Typ.

Publicerat
1 minute ago exabit sa:

En klar favoriträtt! Med lite rödbetor så är den tallriken värd att döda för. Typ.

Rödbetor äter jag nog nästan bara till pyttipanna. Funkade utmärkt med riven morot till ?‍♂️

Publicerat

2 goa ostburgare med riktigt bröd !

Publicerat

Idag blir det ugnsstekt sik fångad i Kalix älv, potatis, tunnbröd, smör o mjölk.:thumbsup:

Publicerat
4 hours ago lsjonsson sa:

Idag blir det ugnsstekt sik fångad i Kalix älv, potatis, tunnbröd, smör o mjölk.

4 hours ago lsjonsson sa:

Idag blir det ugnsstekt sik fångad i Kalix älv, potatis, tunnbröd, smör o mjölk.

Kan du inte plita ner hur du gör siken i ugn i ett PM , min blir alltid ” torr ” 

/P

Publicerat
1 hour ago culot sa:

Kan du inte plita ner hur du gör siken i ugn i ett PM , min blir alltid ” torr ” 

/P

Visst kan jag det broder!:thumbsup:

Jag lägger ut det här så får alla läsa det så att ingen blir sotis.:thumbsup:

Först så tar jag fram en rensad och fjällad sik utan huvud ur ena frysen och låter den tina i 3-4 tim så att den är hanterbar. Alltså så att man kan skära 3 snitt på vardera sida. Snitten lägger jag en bit in från främre delen. Ca 3 cm och sedan ett i mitten och det sista ungefär i höjd där fiskens analöppning har varit. Snitten behöver inte sitta mitt emot varandra på bägge sidorna av siken. Jag skär snitten så att jag kommer ner till ryggraden där uppe och ca 1,5-2 cm innan buköppningen på undersidan. Jag bänder isär snitten och häller jag i lagom med salt på ena sidan och innan jag vänder siken så strör jag lagom med salt ovanpå siken samt på motsatta insida av buken och gnider in saltet i köttet och sedan gör jag om proceduren på andra sidan samt insidan. 

Smörj en ugnssäker form med smör, strö lite ströbröd ovanpå siken som ligger uppåt i ugnen. Ställ ugnen på 175 grader och sätt gallret i mitten.  Efter det att du har lagt ner fisken i formen så spolar du ner ca 0,5-1 cm vattendjup på botten i formen så att du kan ösa fisken (frun som har lärt mig det). Du öser fisken 2-3 gånger under gräddningen med en lagom stor slev. Efter ca 35-40 min är siken beroende på storlek. Är siken för stor för formen så kan man alltid skära bort stjärtfenan.

När är siken färdig. Ta en kniv och gaffel och se om köttet lossnar från ryggraden på fisken.

Smaklig måltid.:wub:

Publicerat
2 hours ago lsjonsson sa:

Visst kan jag det broder!:thumbsup:

Jag lägger ut det här så får alla läsa det så att ingen blir sotis.:thumbsup:

Först så tar jag fram en rensad och fjällad sik utan huvud ur ena frysen och låter den tina i 3-4 tim så att den är hanterbar. Alltså så att man kan skära 3 snitt på vardera sida. Snitten lägger jag en bit in från främre delen. Ca 3 cm och sedan ett i mitten och det sista ungefär i höjd där fiskens analöppning har varit. Snitten behöver inte sitta mitt emot varandra på bägge sidorna av siken. Jag skär snitten så att jag kommer ner till ryggraden där uppe och ca 1,5-2 cm innan buköppningen på undersidan. Jag bänder isär snitten och häller jag i lagom med salt på ena sidan och innan jag vänder siken så strör jag lagom med salt ovanpå siken samt på motsatta insida av buken och gnider in saltet i köttet och sedan gör jag om proceduren på andra sidan samt insidan. 

Smörj en ugnssäker form med smör, strö lite ströbröd ovanpå siken som ligger uppåt i ugnen. Ställ ugnen på 175 grader och sätt gallret i mitten.  Efter det att du har lagt ner fisken i formen så spolar du ner ca 0,5-1 cm vattendjup på botten i formen så att du kan ösa fisken (frun som har lärt mig det). Du öser fisken 2-3 gånger under gräddningen med en lagom stor slev. Efter ca 35-40 min är siken beroende på storlek. Är siken för stor för formen så kan man alltid skära bort stjärtfenan.

När är siken färdig. Ta en kniv och gaffel och se om köttet lossnar från ryggraden på fisken.

Smaklig måltid.:wub:

Jag ska läsa detta noga när jag är mer vaken ( läs nykter ) ?

Publicerat
6 hours ago culot sa:

Jag ska läsa detta noga när jag är mer vaken ( läs nykter ) ?

Gör så o salta med förstånd. Lätt att det blir för mycket om man inte passar sig.

Publicerat

Nu på morgonen har jag gjort julköttbullar på ca 2,4 kg älgköttfärs.:thumbsup:

IMG_20201220_081827883.thumb.jpg.cbdff798741c9e66727519f73e816f39.jpg

Kock i lumpen o kock hemma!:)

Goda blev dom i alla fall!:wub:

Nu är jag inne på nästa steg och håller på med att ugnssteka en hel fransyska från höstens älgjakt. :)

Publicerat
12 hours ago, lsjonsson said:

Gör så o salta med förstånd. Lätt att det blir för mycket om man inte passar sig.

Kör du med grovsalt?

Publicerat
4 hours ago tecno sa:

Kör du med grovsalt?

Nej vanligt fint salt.

Publicerat
5 hours ago PAS sa:

Bira å Burger. 

Junior kom överraskande hem lite tidigare än förväntat = grilla nått då då. Flippa 200grammare det blev. /P

DSC_4312.JPG

Kan du gapa så stort???:P:lol:

Publicerat
På 2020-12-19 at 17:46 culot sa:

/P

Får jag lägga mig i också? 

Ta en större sik och fyll den med hackad tomat, dill, lök eller purjolök salt och citron(peppar) samt rör ut allt med en klick smör. Lägg fisken med ryggen nedåt och låt vara tills smöret smält. Ös den med skyn och vill du sedan göra en sås med lite grädde är det bara att blunda och räkna från nu till....nu så blir det jäkligt gott om jag får säga det själv.

Publicerat
1 hour ago lsjonsson sa:

Kan du gapa så stort???

Nja,  redigt så stort ä la å ta i.

Eller som sägs, ät elefanten i bitar.

Hursom, gott skäl å grilla. /P 

Publicerat
4 hours ago PAS sa:

Nja,  redigt så stort ä la å ta i.

Eller som sägs, ät elefanten i bitar.

Hursom, gott skäl å grilla. /P 

Äta i mindre bitar är väl att föredra.

Publicerat
2 hours ago rolfis sa:

Tänkte fixa vildsvin i ugn men det var en mager stackare inte en tillstymelse till fett den har nog svältit ihjäl haha

vildsvin.thumb.JPG.fde3a9357501a7c29f14904103531def.JPG

Det var en mager skinka! Den grisen har fått svälta i år.:sad:

Hej & välkommen hit till forumet!:)