Publicerat Januari 25, 20215 yr Älgköttfärssås, spagetti och rivna morötter blandat med ett rivet äpple.
Publicerat Januari 25, 20215 yr Störste grabben gillar älgkalops men inte rådjursfärsbiffar. Minste grabben gillar rådjursfärsbiffar men inte älgkakops. Så det blev båda. Och jag gillar båda så jag blev proppmätt!
Publicerat Januari 25, 20215 yr 2 hours ago älg sa: Störste grabben gillar älgkalops men inte rådjursfärsbiffar. Minste grabben gillar rådjursfärsbiffar men inte älgkakops. Så det blev båda. Och jag gillar båda så jag blev proppmätt! Flerrättersmåltid
Publicerat Januari 26, 20215 yr Pitepalt, krösamos, smör o mjölk! Nu har man fått paltkoma för ett bra tag framöver! Vad är paltkoma? https://www.svd.se/paltkoma-ett-naturligt-tillstand
Publicerat Januari 29, 20215 yr 2 hours ago Dansken sa: Rödvin och mörk choklad. Kanske inte som huvudrätt. men fan så gott som dessert ?
Publicerat Januari 29, 20215 yr Smörrebröd med några kalla. Någonstans under den överdrivna mängden ärtskott, som jag gillar, döljer sig gravad lax, hempulad hovmästarsås på grov senap, gravad lax och färskost.
Publicerat Januari 30, 20215 yr Äldste sonen har sina kompisar här och bjuder på öl och revben av linderödsgris. Jag fick också smaka.
Publicerat Januari 30, 20215 yr Basen var 700gr älgfärs. -Gulash eller Ragu? -Ja! -Ja? -Ja.! Freestylar väll lite då. Rejäla mått Ungersk rökt paprika i, så Creme Fraiche till kan va bra. /P
Publicerat Januari 31, 20215 yr Stekt färsk lax skiva med champinjon och schalottenlök röra samt majo/creme fraiche med lite delikatessgurka.
Publicerat Februari 2, 20215 yr I Jonssons hushåll serverades det älgköttsoppa, knäckebröd, smör, ost o mjölk. God mat när temp står o stampar mellan -17-20 grader i princip hela dagen frånsett en stund vid lunchtid när kvicksilvret var uppe vid -11.
Publicerat Februari 3, 20215 yr Jag såg ett Dansk jaktprogram (Nak og æd) där dom gjorde Blinis. "I fält" Med äkta Rysk caviar. Det såg gott ut. Det måste jag pröva. Och lyxa till med Caviar. Googlade på nätet. Såg kilopriset på den Ryska Caviar. Hmmm, ingen jag ska impa på. Så det blev stenbitsrom. Köpte alla ingredienser i går- och upptäckte att jag inte hade någon jäst. Inte ens torrjäst- den hade gått åt till majsbomber. Rubbet. Men nöffarna vart glada I dag har jag handlat det sista. Nu står smeten på jäsning. I dag blir det Blinis. Med stenbitsrom. Och Vodka. Och ett nytt avsnitt av "Nak og æd"
Publicerat Februari 3, 20215 yr 8 minutes ago, Dansken said: Jag såg ett Dansk jaktprogram (Nak og æd) där dom gjorde Blinis. "I fält" Med äkta Rysk caviar. Det såg gott ut. Det måste jag pröva. Och lyxa till med Caviar. Googlade på nätet. Såg kilopriset på den Ryska Caviar. Hmmm, ingen jag ska impa på. Så det blev stenbitsrom. Köpte alla ingredienser i går- och upptäckte att jag inte hade någon jäst. Inte ens torrjäst- den hade gått åt till majsbomber. Rubbet. Men nöffarna vart glada I dag har jag handlat det sista. Nu står smeten på jäsning. I dag blir det Blinis. Med stenbitsrom. Och Vodka. Och ett nytt avsnitt av "Nak og æd" Har du inget bakpulver eller bikarbonat? Funkar i nödläge till blinis
Publicerat Februari 3, 20215 yr Det är bara att erkänna: jag är inte "tillräckligt rysk" till att dricka Vodka till mörtäggs smörgåsarna
Publicerat Februari 3, 20215 yr Detta är en populär post. 7 minutes ago, Dansken said: Det är bara att erkänna: jag är inte "tillräckligt rysk" till att dricka Vodka till mörtäggs smörgåsarna Exploduns = Fosterfördrivningsmedel inte alls Vodka !
Publicerat Februari 5, 20215 yr Ett lyckat experiment, gravade en bit lax med s/p-citron p-paprika-svart+gul senapsfrön.
Publicerat Februari 5, 20215 yr Inget fel i seglarbrännvin dansken! Blev lite full i skratt förra året när systembolaget inte ville sälja en midsommar-öl då etiketten bland annat visade en man som rodde på en sjö. Det skulle då uppmuntra till "sjöfylla"... Men att sätta sig i ett vikinga-fartyg och erövra länder verkar helt okej.
Publicerat Februari 6, 20215 yr Dagens lunch, mitt Danska rågbröd med gravad lax och små klickar smetana samt lite svartpeppar och en kopp svart!
Publicerat Februari 10, 20215 yr Idag serveras Tortellini (pastakuddar med fyllning) och hemmabakade semlor. Mmmmmmm!
Publicerat Februari 11, 20215 yr Pasta med rökt rå, lökar, spenat chilli, pepparrot, lite annat å ost så klart. Blev bra. /P
Publicerat Februari 12, 20215 yr Författare Detta är en populär post. Idag slår man till med en dovhjortsgryta, fri från onödiga kryddor, bara fokus på de naturliga smakerna. Puttrade hjort, lök, morot och lite rökt fläsk med lite viltfond. Smörfräste sedan viltväxande svampar, idag blev det champinjon, stensopp och trattkantarell men väntar med att tillsätta svampen tills själva grytan är klar. När kötter är mört nog så i med en rejäl klick messmör och en redig mängd vispgrädde och låter det hela puttra ihop till lämplig simmighet. Till sist, kryddar med salt och nymald vitpeppar och vänder sedan ner den smörfrästa svampen. Valde att servera med ångat Basmatiris.