Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dagens rätt

Featured Replies

Publicerat
18 minutes ago qvarnhill sa:

Idag slår man till med en dovhjortsgryta, fri från onödiga kryddor, bara fokus på de naturliga smakerna. Puttrade hjort, lök, morot och lite rökt fläsk med lite viltfond. Smörfräste sedan viltväxande svampar, idag blev det champinjon, stensopp och trattkantarell men väntar med att tillsätta svampen tills själva grytan är klar. När kötter är mört nog så i med en rejäl klick messmör och en redig mängd vispgrädde och låter det hela puttra ihop till lämplig simmighet. Till sist, kryddar med salt och nymald vitpeppar och vänder sedan ner den smörfrästa svampen. Valde att servera med ångat Basmatiris.

1235573506_dovsvampgryta.thumb.jpg.e641eded4fd373c6387c8515803d0220.jpg

Mer behövs inte☺️

• Svar 9,7k
  • Visningar 1,3m
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Islänningen
    Islänningen

Putin's middag i veckan....

• Ikväll blev det bränd vildsvinsfilè med hemmagjord potatissallad.

• OK, inte dagens, dagens men väl förberedelse för onsdagens dagens då trettio man, passkyttar/hundförare, ska utfodras på en sörmländsk drevjakt. Preppar 8 mufflonbogar idag, i morr'n blir det en musti

Posted Images

Publicerat
fri från onödiga kryddor

Du pratar med kluven tunga du ;)

Publicerat

:wub:Hemmabakad skidskyttesemla med kaffe som gav guld till Martin Ponsiluoma.:wub:

Nu får vi hoppas att tjejerna blev taggade av dagens guld och visar vad dom går för imorgon.:thumbsup:

Publicerat
1 hour ago tecno sa:

fri från onödiga kryddor

Du pratar med kluven tunga du ;)

Näääääääää. Krydda för att förhöja smaken? Krydda för att Dölja/Förvanska smaken?

☺️

Publicerat

Där får jag hålla med: alla "trendkockar" som skriver recept i alla gratistidning ( från bilmärken, ICA, föreningar etc) som dimper ner i postlådan ska överglänsa varandra med att vräka allt möjliga exotiska kryddor som smakar skit (i alla fall onödigt) på maten. 

Mitt stora hatobjekt som "alla" skrev om för några år sen är ramslök. Det förbannade ogräs växer vilt hemma på Bornholm och står och blandar sig med (kväver) liljekonvaljerna i alla ådalar och stanken står emot en som en mur när man åker förbi på motorcykel. 

Dom skulle jag aldrig förstöra min mat med. 

Publicerat

Iochförsig gårdagskvällens mat men jag har en bild så ni får stå ut med detta.

Utskuren vildsvinskotlett, med en pannsås och potatisgratäng. Kom nåt grönt mög med på talriken också ?‍♂️

58D20286-6326-4B01-B95A-07FCE897053D.jpeg

Publicerat
12 hours ago, Mulle mek said:

Näääääääää. Krydda för att förhöja smaken? Krydda för att Dölja/Förvanska smaken?

☺️

Håller med men för faan MESSMÖR är definitivt en downer = allt för att förvanska smaken.
Salt/peppar/lök/morot räcker gott i en viltgryta, det är ju doven som ska smaka .

Publicerat

Nääe 

jag är fortfarande en ”sucker” för enbär  till villt! 

Publicerat
1 hour ago henke67 sa:

Nääe 

jag är fortfarande en ”sucker” för enbär  till villt! 

Det är ju gott med enbär till älgköttet iaf.:wub:

Publicerat
  • Författare
5 hours ago tecno sa:

Håller med men för faan MESSMÖR är definitivt en downer = allt för att förvanska smaken.
Salt/peppar/lök/morot räcker gott i en viltgryta, det är ju doven som ska smaka .

Reducerar man grädden tillräckligt så blir det kola/karamell och den vill man ha sötma i för att fördjupa smaken och tyvärr, sötman i morötterna räcker inte riktigt ända fram. Doven och svampen smakar fortfarande det de ska men själva såsen som binder ihop det hela blir god nog att kunna stå på egna ben som soppa med den där messmörsklicken, lovar!

Publicerat

Gårdagens. 

Suovas rökt älg och ren som skavades ner med lök sen grädde med vinbärsgele på slutet och ris till det.

Publicerat

Lyxade te att lite i da.

Rådjursfile’ med stekt lök å potmos. /P

dagens.JPG

Publicerat

Bilderna på duvburgarna glömdes av men dom vart kanon, het mkt het grillpanna gav en fin yta sen är det bara de vanliga favvo tillbehören, sen till det svåra ..... Rödvin eller Öl ???  Mitt val vart en STONE IPA 7,7% mkt smak mkt drag i och inget man tar 2 snabba på , i vart fall inte för mig . 

/P

Publicerat

Idag har jag haft en stor produktion av älgfärsköttbullar så det blir köttbullar, makaroner, gräddsås, div. grönsaker o mjölk till middag. Det blev några hundra. 2-300 st men jag har inte räknat dom. Bra med lite färdig mat i frysen. Jag gjorde dom på 3 kg älgfärs.:)

IMG_20210227_131305608.thumb.jpg.9a4d86148d0f354cb25716df3a0e8190.jpg

Publicerat

Man kan ha köttfärssås te potatissallad åxå.

Spicy. Rundades av med creme fraiche å kokosmjölk. /P

dagens.JPG

Publicerat
1 hour ago PAS sa:

Man kan ha köttfärssås te potatissallad åxå.

Spicy. Rundades av med creme fraiche å kokosmjölk. /P

dagens.JPG

Det var en ny variant med potatissallad!:thumbsup:

Publicerat

Hittepå.

dagens1.thumb.JPG.20b94b929e0e8e16307b10883877e5a1.JPG

Grönt, bulgur å ölkorv. /P

dagens2.thumb.JPG.5b748dc541e63e598b3ac823c1d4983a.JPG

Publicerat

Typ Tandoori-Älgsfärssås å ris.

Bara för att jag kan å kul med variation. Men kanske mest för jag spanade över kryddorna å vad som behövde gå åt, innan de går ut själva. /P

dagens.JPG

Publicerat

Köttbullar och mos, sallad och givetvis rårörda lingon. Chateau communal.