Publicerat Mars 25, 20233 yr 7 minutes ago, karelsk blandning said: Nån form av kålpudding skulle det bli. Blev ändå rätt bra. Vitkål är underskattat av många, står högt i kurs hos mig.
Publicerat Mars 25, 20233 yr 6 minutes ago tecno sa: Vitkål är underskattat av många, står högt i kurs hos mig. Hos mig med. Har man över så lägger man den i en tät burk med lite salt. 2v senare har man kraut.😊
Publicerat Mars 26, 20233 yr Författare Detta är en populär post. Har alltid tyckt att ytterlåret är en ganska hopplös styckdetalj, brukar för det mesta röka det och ha till pilsnersnacks eller smörgåspålägg men nu vet jag att man kan göra slottsstek av det, i alla fall kronkalvytterlåret. Mycket ansjovis i såsen och de traditionella tillbehören förstås, svart vinbärsgelé och pressgurka.
Publicerat Mars 26, 20233 yr 4 hours ago qvarnhill sa: Har alltid tyckt att ytterlåret är en ganska hopplös styckdetalj, brukar för det mesta röka det och ha till pilsnersnacks eller smörgåspålägg men nu vet jag att man kan göra slottsstek av det, i alla fall kronkalvytterlåret. Mycket ansjovis i såsen och de traditionella tillbehören förstås, svart vinbärsgelé och pressgurka. Jag brukar göra porterstek på ytterlår, brukar också bli bra😊
Publicerat Mars 26, 20233 yr Detta är en populär post. Ytterlår på allt utom älg, som behöver längre kärlek, är ju tipptopp bara man skär den på rätt ledd. Fredagens rå kört till 48 var ren njutning. Den hade hängt ett par veckor. Medan köttet vilade fick ett par klyftor götta sig i pannan med en redig klick smör. Straight serving med ett par glas rött till.
Publicerat Mars 28, 20233 yr 2 hours ago TekDr sa: Testade nåt nytt, Okonomiyaki… Att du inte bara skrev japanska kålpannkakor, så man hade sluppit Googla! 😉 MVH Alias
Publicerat Mars 28, 20233 yr 2 hours ago TekDr sa: Testade nåt nytt, Okonomiyaki… Spännande, är det värt att testa tycker du. Ha de.
Publicerat Mars 28, 20233 yr 49 minutes ago alias sa: Att du inte bara skrev japanska kålpannkakor, så man hade sluppit Googla! 😉 MVH Alias Och tagit ifrån er andra tillfredsställelsen att hitta svaret, aldrig 😺 jag är här för att utbilda er och nu glömmer du inte det i första taget som du hade gjort om jag bara skrev det rakt ut 😉
Publicerat Mars 28, 20233 yr Detta är en populär post. 29 minutes ago Franchi sa: Spännande, är det värt att testa tycker du. Ha de. Jag tyckte det var riktigt trevligt som omväxling. Sen hade jag ett kålhuvud i kylen och hönorna har kommit igång att värpa på allvar nu så man får ju jobba på äggkonsumtionen lite. barnen var inte lika impade. ”Gott fast äckligt” hävdade tösen..
Publicerat Mars 29, 20233 yr 7 hours ago TekDr sa: Jag tyckte det var riktigt trevligt som omväxling. Sen hade jag ett kålhuvud i kylen och hönorna har kommit igång att värpa på allvar nu så man får ju jobba på äggkonsumtionen lite. barnen var inte lika impade. ”Gott fast äckligt” hävdade tösen.. 😂😂 Snyggt sätt att säg "jag tycker fortfarande du är en bra kock pappa, men detta smakade skit" 😂😂😉
Publicerat Mars 29, 20233 yr 17 hours ago TekDr sa: Testade nåt nytt, Okonomiyaki… Skivstekt Mr Miyagi.
Publicerat Mars 29, 20233 yr Blev nötchorizo med karamelliserad lök, surkål och snacktomater. Det blev ingen snitsig uppläggning, men det är ju en bisak i sammanhanget. MVH Alias
Publicerat Mars 29, 20233 yr 32 minutes ago alias sa: Blev nötchorizo med karamelliserad lök, surkål och snacktomater. Det blev ingen snitsig uppläggning, men det är ju en bisak i sammanhanget. MVH Alias Ser bara ut som en halv burk de där.
Publicerat April 1, 20233 yr Detta är en populär post. Sent in i matchen men nu invigde jag grillsäsongen 2023…
Publicerat April 25, 20232 yr Dagens ble en kvällens. Gästspelar i sonens kök i Norrpan. Vi enades om att jag kunde ta med nå till middagen, där ide’n var asiatisk. Det blev innanlår på VS med smaksättning från långt bortibortifrån. Bra att få inspiration å därmed lite variation. /P
Publicerat April 27, 20232 yr Nästan alltid dagen efter innan jag kommer ihåg. Pulled gris på en karre bit med röd lapp 50%.
Publicerat April 29, 20232 yr Detta är en populär post. Gött mos å grillat. Ryggbiff på förra veckans lille gris de blev. /P
Publicerat Maj 9, 20232 yr Kom idag på att jag i fredags la en del bitar av föregående helgs gris i ’brine’ (ryggbiff å innanlår, var köttansvarig/grillmeister på en liten sammankomst), å att fileerna låg kvar i det badet. Så det blev ilite lyxig hittepå te lunch i dag. File skivades tunt, frästes å fick sällskap av champ, purjo å vitlök. Simtur i grädde å cremefraiche samt i med lite HarryQuv på slutet. Fullkornspasta till. God lunch i det fina vädret. /P
Publicerat Maj 11, 20232 yr Vrålmätt just nu! Gjorde det lätt för mig idag. Nudelsoppa på Coops Tom Yum snabbnudlar (skapligt kryddade) med en ordentlig klick chreme fraiche nervevad och toppad med riven cheddarost och strimlad spetspaprika (hade jag haft salladslök hemma så hade jag kompletterat med det också): MVH Alias
Publicerat Maj 14, 20232 yr Coop bjöd på billig fläsklägg så det blev både haxe och fläskläggscarnitas. Provade en variant av carnitas där man inte kokar sönder köttet så hårt och istället skivar och steker köttet för att sedan slå på spad. Riktigt gott.