Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dagens rätt

Featured Replies

Publicerat

20221023_160623.thumb.jpg.d62f2de5d93dd620800d2824a84c7963.jpg

Gris ikväll. Har bra svårt för det! Men soja,vitlök,ingefära, IPA och tänk på någe annat så gick det ner!

• Svar 9,7k
  • Visningar 1,3m
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Islänningen
    Islänningen

Putin's middag i veckan....

• Ikväll blev det bränd vildsvinsfilè med hemmagjord potatissallad.

• OK, inte dagens, dagens men väl förberedelse för onsdagens dagens då trettio man, passkyttar/hundförare, ska utfodras på en sörmländsk drevjakt. Preppar 8 mufflonbogar idag, i morr'n blir det en musti

Posted Images

Publicerat

Jag brukar ibland frysa hela läggen från älgarna med benet kvar och såga i 2cm skivor som sen användas till kok kött.

Nu tog jag och stekte dem ganska hårt för att få yta och sen fick dom puttra på låg värme, hade i lök,morötter och syltlök när jag tog upp och peta isär skivorna till mindre bitar och tog bort benen. Fyllde på lite vatten och lät stå på låg värme tills morötterna var klar.

Blir nog inte mycket färs från läggen framöver.

Publicerat
  • Författare
44 minutes ago karelsk blandning sa:

Jag brukar ibland frysa hela läggen från älgarna med benet kvar och såga i 2cm skivor som sen användas till kok kött.

Nu tog jag och stekte dem ganska hårt för att få yta och sen fick dom puttra på låg värme, hade i lök,morötter och syltlök när jag tog upp och peta isär skivorna till mindre bitar och tog bort benen. Fyllde på lite vatten och lät stå på låg värme tills morötterna var klar.

Blir nog inte mycket färs från läggen framöver.

Såga lite tjockare skivor en gång och gör Osso Bucco så kommer du bli kanonnöjd då också!

Publicerat

Hmmm! Måndag, bara å kämpa med.

Man kan ju grilla ju!

La i fredags ner en älgstek, 1.5kg, i Rosmarin brine (https://bbqlovers.se/brines/), rekommenderas. Denne fick en försiktig längre tid på grillen.

dagens1.thumb.JPG.26bd2cb78d46dbd19be055f44c8c9ab1.JPG

dagens2.thumb.JPG.370fccb86a5a30a6b53a610fb7ed4407.JPG

Bra start på veckan. /P

Publicerat
1 hour ago qvarnhill sa:

Såga lite tjockare skivor en gång och gör Osso Bucco så kommer du bli kanonnöjd då också!

Det blev nog en halv variant av det efter att kollat vad det är.

Fler borde testa göra annat av läggen än bara färs som det brukas göra av dem.

Publicerat

Undra om det är många som grillar hamburgare den här tiden i kaminen och tänder på röken.

Normalt kan de definitivt inte vara iaf.

Publicerat

20221029_170647.thumb.jpg.94b547f6e3461fe1199935f8d25f9938.jpg20221029_172336.thumb.jpg.7865e6bde813a872b29c8057ed34af85.jpg

italiensk pyttipanna!

Publicerat

Igår blev det risotto med kalkonjärpar i gräddsky och idag ”fransk löksoppa” med kycklingfrikadeller.

2475FE0D-D58F-4912-927E-F3C84E240EC5.jpeg

1D99076B-8638-43FC-906E-753FA31B376D.jpeg

Publicerat

Vitkålshuvud, skinkstek å rullar från V-S +lökar i olika färger. Krossad tomat, grädde, creme fraiche samt sweetchili å kryddor med olika ursprung. Behöver köpa mer ingefära. Värmer även kall. /P

dagens1.JPG

dagens2.JPG

Publicerat

Hittepågryta, igen.

Hade efter senaste älgen uppe 400gr grytbitar å 500gr färs. ?

Fräs å i med lökar, champ, lite pepparrot, tomatpure, dragon, S&P å cocosgrädde.

Blev riktigt bra. /P

dagens.JPG

Publicerat

Här blir det köpefärs idag. Första gången jag köper älgfärs :ph34r: Men priset var samma som nötfärs så varför inte?

Frågan är bara vad det är i paketet egentligen? Gissar på bisam från Litauen. När en älgfärsleverantör ligger i Malmö blir man lätt paranoid...

IMG_7119.thumb.JPG.788efd722a2d4b53c2111dc4ab5099ff.JPG

Publicerat
3 minutes ago exabit sa:

Här blir det köpefärs idag. Första gången jag köper älgfärs :ph34r: Men priset var samma som nötfärs så varför inte?

Frågan är bara vad det är i paketet egentligen? Gissar på bisam från Litauen. När en älgfärsleverantör ligger i Malmö blir man lätt paranoid...

Är la som all annan köpefärs 🤷‍♂️

torrytor, benskrap, golvtappat och allt annat som inte går att sälja om det sitter kvar på hela bitar 😬

har stödköpt kött och köttfärs från svägerskans ekologiska lantbruk lite då och då och var de första gångerna sjukt missnöjd med den färdigmalda färsens kvalitet och lukt så jag har några gånger bett om att få malet omalt så att säga och med tanke på vad som var i de påsarna så förstår jag varför skiten smakar sådär…. Köper allt mer sällan av henne och lever mest på vilt och ”nödslaktad” tamboskap från storbonden där man själv har hand om köttet hela vägen.

#köttsnobb 🤷‍♂️

Publicerat
46 minutes ago exabit sa:

Bra med priset men tvivlar man kan man alltid göra taco. /P

Publicerat
18 minutes ago qvarnhill sa:

Gjorde mig till lite idag, det blev råreva med rimmat fläsk och kröser!

2138072826_rraka.thumb.jpg.ccad0a30a1738d336c792f7e59bde142.jpg

Det där ser sjukt gott ut :wub: 

Publicerat
  • Författare
Just now exabit sa:

Det där ser sjukt gott ut :wub: 

Kan meddela att det VAR sjukt gott! 😋

Publicerat

Grönpepparrödvinssås samt valda delar av veckans kid det blev, frästa i redigt smör.  

Sallad bestämmer jag. I dag. /P

dagens.JPG

Publicerat

Har gjort ca 3 l kantarellsoppa och förberett en hallonpaj (ska bara gräddas också) idag.

MVH

Alias

Publicerat
2 hours ago alias sa:

Har gjort ca 3 l kantarellsoppa och förberett en hallonpaj (ska bara gräddas också) idag.

MVH

Alias

...och givetvis så ska det vara vaniljsås till pajen också.:thumbsup:

Publicerat
8 hours ago lsjonsson sa:

...och givetvis så ska det vara vaniljsås till pajen också.:thumbsup:

Visst ska det bli det, men det får vänta till senare då jag har lite ont om plats i kylen förtillfället.

Har även stekt bacontärningar som ska strös över kantarellsoppan vid servering.

MVH

Alias

Publicerat
4 hours ago alias sa:

Visst ska det bli det, men det får vänta till senare då jag har lite ont om plats i kyldn förtillfället.

Har även stekt bacontärningar som ska strös över kantarellsoppan vid servering.

MVH

Alias

Jag tänkte väl det att man inte glömma det viktigaste.:thumbsup:

Ok!

Publicerat

Dagens test, misslyckades mot slutet och korven sprack. Nästa gång mindre fyllning och inte lämna grytan att koka.IMG_20221118_113549.thumb.jpg.a33b01d4f6d587d83752e58f1e8f478e.jpg

Publicerat

Goose.. eller kanske inte utan gös.. 😍

87D0630D-2790-4642-AFDF-89B0A26F00EC.jpeg