Publicerat Oktober 23, 20223 yr Gris ikväll. Har bra svårt för det! Men soja,vitlök,ingefära, IPA och tänk på någe annat så gick det ner!
Publicerat Oktober 24, 20223 yr Jag brukar ibland frysa hela läggen från älgarna med benet kvar och såga i 2cm skivor som sen användas till kok kött. Nu tog jag och stekte dem ganska hårt för att få yta och sen fick dom puttra på låg värme, hade i lök,morötter och syltlök när jag tog upp och peta isär skivorna till mindre bitar och tog bort benen. Fyllde på lite vatten och lät stå på låg värme tills morötterna var klar. Blir nog inte mycket färs från läggen framöver.
Publicerat Oktober 24, 20223 yr Författare 44 minutes ago karelsk blandning sa: Jag brukar ibland frysa hela läggen från älgarna med benet kvar och såga i 2cm skivor som sen användas till kok kött. Nu tog jag och stekte dem ganska hårt för att få yta och sen fick dom puttra på låg värme, hade i lök,morötter och syltlök när jag tog upp och peta isär skivorna till mindre bitar och tog bort benen. Fyllde på lite vatten och lät stå på låg värme tills morötterna var klar. Blir nog inte mycket färs från läggen framöver. Såga lite tjockare skivor en gång och gör Osso Bucco så kommer du bli kanonnöjd då också!
Publicerat Oktober 24, 20223 yr Hmmm! Måndag, bara å kämpa med. Man kan ju grilla ju! La i fredags ner en älgstek, 1.5kg, i Rosmarin brine (https://bbqlovers.se/brines/), rekommenderas. Denne fick en försiktig längre tid på grillen. Bra start på veckan. /P
Publicerat Oktober 24, 20223 yr 1 hour ago qvarnhill sa: Såga lite tjockare skivor en gång och gör Osso Bucco så kommer du bli kanonnöjd då också! Det blev nog en halv variant av det efter att kollat vad det är. Fler borde testa göra annat av läggen än bara färs som det brukas göra av dem.
Publicerat Oktober 28, 20223 yr Undra om det är många som grillar hamburgare den här tiden i kaminen och tänder på röken. Normalt kan de definitivt inte vara iaf.
Publicerat November 1, 20223 yr Igår blev det risotto med kalkonjärpar i gräddsky och idag ”fransk löksoppa” med kycklingfrikadeller.
Publicerat November 2, 20223 yr Vitkålshuvud, skinkstek å rullar från V-S +lökar i olika färger. Krossad tomat, grädde, creme fraiche samt sweetchili å kryddor med olika ursprung. Behöver köpa mer ingefära. Värmer även kall. /P
Publicerat November 9, 20223 yr Hittepågryta, igen. Hade efter senaste älgen uppe 400gr grytbitar å 500gr färs. ? Fräs å i med lökar, champ, lite pepparrot, tomatpure, dragon, S&P å cocosgrädde. Blev riktigt bra. /P
Publicerat November 9, 20223 yr Här blir det köpefärs idag. Första gången jag köper älgfärs Men priset var samma som nötfärs så varför inte? Frågan är bara vad det är i paketet egentligen? Gissar på bisam från Litauen. När en älgfärsleverantör ligger i Malmö blir man lätt paranoid...
Publicerat November 9, 20223 yr 3 minutes ago exabit sa: Här blir det köpefärs idag. Första gången jag köper älgfärs Men priset var samma som nötfärs så varför inte? Frågan är bara vad det är i paketet egentligen? Gissar på bisam från Litauen. När en älgfärsleverantör ligger i Malmö blir man lätt paranoid... Är la som all annan köpefärs 🤷♂️ torrytor, benskrap, golvtappat och allt annat som inte går att sälja om det sitter kvar på hela bitar 😬 har stödköpt kött och köttfärs från svägerskans ekologiska lantbruk lite då och då och var de första gångerna sjukt missnöjd med den färdigmalda färsens kvalitet och lukt så jag har några gånger bett om att få malet omalt så att säga och med tanke på vad som var i de påsarna så förstår jag varför skiten smakar sådär…. Köper allt mer sällan av henne och lever mest på vilt och ”nödslaktad” tamboskap från storbonden där man själv har hand om köttet hela vägen. #köttsnobb 🤷♂️
Publicerat November 9, 20223 yr 46 minutes ago exabit sa: Här blir det köpefärs idag. Första gången jag köper älgfärs Men priset var samma som nötfärs så varför inte? Frågan är bara vad det är i paketet egentligen? Gissar på bisam från Litauen. När en älgfärsleverantör ligger i Malmö blir man lätt paranoid... Bra med priset men tvivlar man kan man alltid göra taco. /P
Publicerat November 10, 20223 yr Författare Detta är en populär post. Gjorde mig till lite idag, det blev råreva med rimmat fläsk och kröser!
Publicerat November 10, 20223 yr 18 minutes ago qvarnhill sa: Gjorde mig till lite idag, det blev råreva med rimmat fläsk och kröser! Det där ser sjukt gott ut
Publicerat November 10, 20223 yr Författare Just now exabit sa: Det där ser sjukt gott ut Kan meddela att det VAR sjukt gott! 😋
Publicerat November 13, 20223 yr Grönpepparrödvinssås samt valda delar av veckans kid det blev, frästa i redigt smör. Sallad bestämmer jag. I dag. /P
Publicerat November 13, 20223 yr Känner mig ganska säker på att vare sig reportern eller politikern ätit kanadagås. Hade de varit ätbara hade det skjutits fler... https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BWxj7v/centerpartiet-vill-oka-efterfragan-pa-gaskott
Publicerat November 16, 20223 yr Detta är en populär post. Tösen fyller 10 och hon gillar Pinchos men vi håller lite i slantarna så vi körde Pinchos at home och gjorde lite blandat småplock med älgsliders, baconlindade dadlar, sparris, heta räkor, quesadillas, pommes, lökringar, mozzarella sticks mm blev riktigt bra 👌
Publicerat November 17, 20223 yr Har gjort ca 3 l kantarellsoppa och förberett en hallonpaj (ska bara gräddas också) idag. MVH Alias
Publicerat November 17, 20223 yr 2 hours ago alias sa: Har gjort ca 3 l kantarellsoppa och förberett en hallonpaj (ska bara gräddas också) idag. MVH Alias ...och givetvis så ska det vara vaniljsås till pajen också.
Publicerat November 17, 20223 yr 8 hours ago lsjonsson sa: ...och givetvis så ska det vara vaniljsås till pajen också. Visst ska det bli det, men det får vänta till senare då jag har lite ont om plats i kylen förtillfället. Har även stekt bacontärningar som ska strös över kantarellsoppan vid servering. MVH Alias
Publicerat November 17, 20223 yr 4 hours ago alias sa: Visst ska det bli det, men det får vänta till senare då jag har lite ont om plats i kyldn förtillfället. Har även stekt bacontärningar som ska strös över kantarellsoppan vid servering. MVH Alias Jag tänkte väl det att man inte glömma det viktigaste. Ok!
Publicerat November 18, 20223 yr Dagens test, misslyckades mot slutet och korven sprack. Nästa gång mindre fyllning och inte lämna grytan att koka.