Publicerat April 22, 201313 yr Crossfit - absolut. Jag kör lite solo. Improviserat med det som finns i garaget och gymmet osv. För mig är det den träningsformen som passar mig bäst.
Publicerat April 22, 201313 yr En runda idag på morgon.. En halvmil i 6 min tempo. Tar det stilla så tidigt...
Publicerat April 22, 201313 yr Knäade ett grenrör till en V8 igår, så man lär va invalidiserad några dagar med svullet och ömt knä...
Publicerat April 22, 201313 yr Satans benhinnor. Börjat kuta igen nu efter 4 månaders uppehåll. Trodde att de skulle ha läkt ihop. 3 km á 14 minuter är ju ingen jättebelastning. Inte på mjukt underlag. Och med überdämpad Asics-doja. Jaha, nu blir det till att smorsla och kleta med zon-salva och linement igen... Är såååååå less på dessa benhinnor! Skriker till när sonen tappar ett gossedjur på smalbenen. Har ni några bra tips?
Publicerat April 22, 201313 yr Jag kör lite solo. Improviserat med det som finns i garaget och gymmet osv. För mig är det den träningsformen som passar mig bäst. Passar även mig perfekt. Jag har ännu inte hittat någon träningsform där jag tar ut mig på samma sätt samtidigt som är möjligt att utföra större delen av övningarna med små ekonomiska medel. Mitt gym har det mesta som krävs men utöver det köpte jag några kettlebellsset, skivstänger och en yogamatta. Vips så klarar man 85% av alla övningar! Lägg därtill någonstans att göra pull-ups/toe-to-bars så är man nästan hemma.
Publicerat April 22, 201313 yr Satans benhinnor. Börjat kuta igen nu efter 4 månaders uppehåll. Trodde att de skulle ha läkt ihop. 3 km á 14 minuter är ju ingen jättebelastning. Inte på mjukt underlag. Och med überdämpad Asics-doja. Jaha, nu blir det till att smorsla och kleta med zon-salva och linement igen... Är såååååå less på dessa benhinnor! Skriker till när sonen tappar ett gossedjur på smalbenen. Har ni några bra tips? Prova kyla och värme om vartannat på benhinnorna, det gör ont men är bra för blodflödet och läkningen. Dessutom om du har mycket dämpning samt överpronation i dina skor bör nog det undersökas då det kan vara en anledningen til besvären. Annars är nog vila ingen dum idé Det finns behandlingar med stötvågsapparatur som funkar om det inte blir bra av sig självt. Det är ett helvete om det blir kroniskt.
Publicerat April 22, 201313 yr mcGyver Mitt helt ovetenskapliga råd är att aldrig frysa om benen. Och jag menar verkligen aldrig. Av någon anledning är benhinneinflammation ett problem som i princip inte existerar på sydligare breddgrader. Det finns läkare på stora colleage i Södra USA som aldrig hört talas om problemet. Att du sedan kan jobba med is för att kyla ner direkt efter anstränging är en annan sak.
Publicerat April 22, 201313 yr Satans benhinnor. Börjat kuta igen nu efter 4 månaders uppehåll. Trodde att de skulle ha läkt ihop. 3 km á 14 minuter är ju ingen jättebelastning. Inte på mjukt underlag. Och med überdämpad Asics-doja. Jaha, nu blir det till att smorsla och kleta med zon-salva och linement igen... Är såååååå less på dessa benhinnor! Skriker till när sonen tappar ett gossedjur på smalbenen. Har ni några bra tips? För mig hjälpte ordentlig stretch av vaderna, googla "yoga hunden" så hittar du en övning som sträcker mer än du kan ana.. Massera vaderna och hela underbenet hårt och ofta! När frugan sover eller är borta så är brödkaveln ett bra hjälpmedel, googla "marathon-stick" så förstår du hur jag menar.. Lycka till, det är ett rent helvete med benhinneinflammation och jag hoppas du kryar på dig. Mvh Cris
Publicerat April 22, 201313 yr Satans benhinnor. Börjat kuta igen nu efter 4 månaders uppehåll. Trodde att de skulle ha läkt ihop. 3 km á 14 minuter är ju ingen jättebelastning. Inte på mjukt underlag. Och med überdämpad Asics-doja. Jaha, nu blir det till att smorsla och kleta med zon-salva och linement igen... Är såååååå less på dessa benhinnor! Skriker till när sonen tappar ett gossedjur på smalbenen. Har ni några bra tips? Kompressionsstrumpor funkar för mig.
Publicerat April 22, 201313 yr mcGyver Mitt helt ovetenskapliga råd är att aldrig frysa om benen. Och jag menar verkligen aldrig. Av någon anledning är benhinneinflammation ett problem som i princip inte existerar på sydligare breddgrader. Det finns läkare på stora colleage i Södra USA som aldrig hört talas om problemet. Att du sedan kan jobba med is för att kyla ner direkt efter anstränging är en annan sak. För att öka blodcirkulationen utan att anstränga en muskel som redan är ansträngd använder man kyla och värme omvartannat. Att benhinneinflamation inte existerar på sydliga breddgrader är nog inte riktigt sant, då en tredjedel av alla löpare brukar råka ut för det någon gång och att det skulle vara så att det aldrig händer där det är varmt är nog mer hittepå. Muskeln blir helt enkelt överbelastad, oftast beror det på ovana, överpronation eller felaktiga skor. Däremot skulle det säkert kunna vara att om det är varmare ute kanske risken är lite mindre men att det skulle spela någon stor roll om man springer i +10 eller +20 tror jag spelar mindre roll.
Publicerat April 22, 201313 yr McGyver, Har inte koll på löpare. Men bland basketspelare är det som jag skrev ovan... Inte så att det inte existerar. Men tillräckligt ovanligt för att flera idrottsläkare i varmare områden inte skall känna till åkomman.
Publicerat April 22, 201313 yr Ska försöka köra slut på kroppen idag efter helgens festande, lär nog inte vara några problem.
Publicerat April 22, 201313 yr Någon som vet ett bra intervallschema? köra 1min löpning sen 1 min vila men det måste finnas någonting som är mer effektivt.
Publicerat April 22, 201313 yr När jag spelade hockey så joggade vi hela tiden och sen så sprang man allt vad man har i ca 20 sekunder och sen joggade vidare. Riktigt bra träning
Publicerat April 23, 201313 yr Hitta några fina backar/trappor eller liknande du kan passera mitt i löppasset. Tex uppvärmning 2km, upp och ner för backarna 4 gånger. Då får du explosiviteten på uppvägen och vilan på nervägen. Dessutom kan du köra lite nerjogg tillbaka 2km.
Publicerat April 23, 201313 yr Första utomhus cykelturen för året. Första 20min var det mest uppvärmning och för mycket trafik för att bry sig om tiden. Men sedan har jag en bana på 15,44km där jag lyckades hålla 30km/h i snitt. Men jag hade inte klarat 500m till... Om en dryg månad skall jag hålla 30km/h i snitt i 3,5 timmar. Känns som en lagom utmaning...
Publicerat April 23, 201313 yr Första utomhus cykelturen för året. Första 20min var det mest uppvärmning och för mycket trafik för att bry sig om tiden. Men sedan har jag en bana på 15,44km där jag lyckades hålla 30km/h i snitt. Men jag hade inte klarat 500m till... Om en dryg månad skall jag hålla 30km/h i snitt i 3,5 timmar. Känns som en lagom utmaning... Se där ja! Har du tänkt att försöka få en plats i Giro di Italia, Tour de France el. du kanske nöjer dig med Vättern runt?
Publicerat April 23, 201313 yr Nope, Men väl http://cyclingclassic.org/challenge-ride-course.html Och eftersom det finns tre olika sorters medaljer så är det självklart att man går för den man tycker är finast. Därav målsättningen med 30km/h i 3,5 timmar. Förhoppningsvis hittar jag några med samma målsättning. Blir lite enklare i en klunga. Nu var jag ju ensam.
Publicerat April 23, 201313 yr Nope, Men väl http://cyclingclassic.org/challenge-ride-course.html Och eftersom det finns tre olika sorters medaljer så är det självklart att man går för den man tycker är finast. Därav målsättningen med 30km/h i 3,5 timmar. Förhoppningsvis hittar jag några med samma målsättning. Blir lite enklare i en klunga. Nu var jag ju ensam. Ok! Du satsar högt ser jag. Ja visst blir det det! Ut och ragga cykelkompisar nu så att ni kan kompisköra.
Publicerat April 23, 201313 yr Märks att det börjar gå mot sommar - med all aktivitet i tråden. Lite så är det för mig iaf. WOD:70 min lugn jogg. Maxpuls omkring 130 bpm.
Publicerat April 23, 201313 yr Själv fortsätter jag på min inkörningsperiod i löpning, 15 lugna minuter asfaltsnötning varannan dag i ett par veckor. Chins och diverse hantelövningar blir det hemma i lägenheten, drar igång gymmandet när jag kommit igång med löpningen.. Verkar som jag blivit en typisk periodare, som siggy säger; sommar och badbyxor nalkas... /Cris
Publicerat April 23, 201313 yr Hur är cykling i jämförelse med löpning när man vill bygga upp en bra kondition?
Publicerat April 23, 201313 yr Cykling tycker jag är lika bra. Har haft problem med knäna så har inte kunnat springa så då cyklade jag. Blir mjuka och bra rörelser
Publicerat April 23, 201313 yr Efter en veckas seg förkylning blev det ett 8 km långt löppass med ett inslag av idioten i mitten någonstans. bra att få svettas ut lite men det känns att kroppen behöver några dagars igångsparkande ändå.