Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Träning, Fysisk Aktivitet & Sport

Featured Replies

Publicerat

Lugnt 45-minuterspass på station med lugn och fin medelpuls på omkring 125-130 bpm.

Skulle gärna vilja löpträna men mina benhinnor är hopplösa just nu.

• Svar 2,1k
  • Visningar 151,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Klämde av 26km löpning i -22 innan nattskiftet uppfriskande!

• Christian N
    Christian N

Sprang Toughest 2016 Malmö igår, 1:17:38 eller däromkring, 776 total och 76 i min åldersklass, 5500 startande. C Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Så nu har man skapat lite plats för julmat. hustrun och jag sprang och barnen cyklade bredvid 

Posted Images

Publicerat

Lugn runda på 8 km med bretonerna. Skönt att vara ut utan förkylningen men jag känner att jag inte tappat så mycket som jag brukar när jag är förkyld.

Härligt väder iaf strålande sol och säkert 15 grader.

Publicerat

Lider faktiskt nu.. Att det ska vara svårare att inte träna än att träna.. Jag HATAR att vara begränsad!!

Publicerat

Lider faktiskt nu.. Att det ska vara svårare att inte träna än att träna.. Jag HATAR att vara begränsad!!

Lyxproblem om du har svårt att inte träna :thumbsup:

Publicerat

Lyxproblem om du har svårt att inte träna :thumbsup:

Inte för jag kanske kutat livet ur mig, men fn att var begränsad då motivationen finns.. :/. Men visst har du rätt.. ;)

Publicerat

Härligt väder och idag blev det dags för första skogspasset. Nåja det va väl inte direkt torrt.... Halvmeter med snö och lika så med vatten på halva sträckan så det gick lite trögt och kallt så det ilade om fötter och ben under vissa stunder men det blev 10 km löpning iaf.  

Publicerat

I dag fick jag träna igen,enligt min egna regler för att inte paja knät igen! Började med 14km på cykel för att sen växla över med 4km löpning. Sen var jag mör iaf... Men nöjd!

Det går att cykla på asfal med grova terrängdäck men det rullar inte självmant direkt.. :)

Publicerat

Halsen har spökat över en vecka nu och med det så har det inte tränats någonting, men ätit har man ju gjort :woot: imorgon efter mötet så blir det minst en timme i simbassängen och en löprunda den första för i år :sick:

Mår jag inte för illa så tar vi gymmet på eftermiddagen!

Publicerat

Drack Jalo igår, var seg delar av dagen, var ute vid 16 tiden, drog en vända på ett 6, 5 km spår, 30, 5 min ingen topp notering men en pinne, är en pinne. /Christian

Publicerat

Imponerad, Christian! Var själv alldeles för seg idag, trots väldigt sparsamt av Ädelbrännvinet. Börjar nog fan bli gammal...

Publicerat

Nu har jag ev en budgetracer jag ska låna och prova lite cykling. Dela för att se om det blir roligare med en racer och dela för att bygga muskler för att hålla ihop knät. Vi får se var det slutar. :)

Publicerat

Ja det blev i alla fall över 6 timmar träning i helgen. Började med ett tempo pass på cykeln, därefter ett aerobix pass och på kvällen ett rejält styrke pass.

Söndag morgon träningscykel och styrka på de muskelgrupper jag inte körde kvällen innan. Sedan avslutning för helgen med 4,5 mil cykling. Ingen vidare medelhastighet men det tog bra ändå med tanke på alla start & stop. Mount Vernon trail är smockfull så här års.

Hade tänkt ta vila idag men nu ser jag att det kommer bli kundmiddag Tisdag kväll så jag kör nog på ikväll också.

Publicerat

F-n kör ni aldrig någon återhämtning för kroppen eller??? Man ska ju träna och sen vila för att kroppen ska återhämta sig 1-2 dagar för att musklerna ska ha sin tid, hur fixar ni det med 5-6 pass i veckan?? Bara nyfiken här....

själv har jag precis kört ett passa funktionell träning på 1h...

Publicerat

Galne

För mig så brukar det lösa sig själv med lite sena kundmiddagar och konferenser, resor osv. Så plötsligt har man vilat tre fyra dar. Eller ibland en hel arbetsvecka.

Eller så har frugan någon idé om aktiviteter som skall utföras. Väldigt sällan blir det mer än 4-6 dagars träning i följd utan avbrott. OK visst är det lite egna prioriteringar. Det finns visst tid till att träna mer om man verkligen vill. Men så seriöst tar jag inte på det. Bortsett från sista månaden (Sedan jag anmälde mig till ett cykel lopp i början Juni) har jag nog legat under 4 träningspass i snitt i veckan. 

Det här är givetvis inte optimalt, men jag tror knappast jag är ensam om liknande "periodisitet".

Också lite intressant. Vad är vila?

På den tiden jag var aktiv så innebar vila att man joggade runt 5km spåret alternativt 20-25 minuter på träningscykel, stretchade och fick massage. Nu är vila en solstol vid poolen med en GT i handen...

Publicerat

Idag gick det att masa sig ut.

Blev 10,7 km på drygt 57 minuter.

Rätt ok efter den senaste tidens utsvävningar.

Publicerat

Ut och pressa sig några varv på terrängspåret nu :)

Publicerat

Men vilka löpare vi verkar ha här på forumet! 

Själv har jag ökat dosen till 20min jogging varannan dag, vågar inte köra längre distanser eftersom terrängspåren inte tinat fram än och mina benhinnor är rätt gnälliga..

Nu fattas bara ett par månader styrketräning, sen ser man ut som en grekisk gud igen! ;)

Kör hårt!

/Cris

Publicerat

F-n kör ni aldrig någon återhämtning för kroppen eller??? Man ska ju träna och sen vila för att kroppen ska återhämta sig 1-2 dagar för att musklerna ska ha sin tid, hur fixar ni det med 5-6 pass i veckan?? Bara nyfiken här....

Det är ju inte frågan om något max uttag av kroppen, mera arbete och det ska kroppen klara 8h/5-6dagar, jag hann med en löprunda, sen vart det planeringsjobb så skallen fick sitt!

Publicerat

Jag kör 3 pass i veckan och om motivationen finns så kör jag ett fjärde på helgerna, blir det mer så dör sakta min motivation..

Publicerat

Vill och skulle mentalt må bra av ett pass varannan dag. Men nu har jag bestämt att med löpningen så måste jag vila minst två dagar. Och öka max 10% i distans och och hålla mig runt 5.50-6.00/km. Speed kills! ;)

Men hoppas cyklingen ska passa mig och kunna varvas med löpningen. Så får vi se hur det går.

Publicerat

10 km löpning i lugnt tempo nu på kvällen. 

Publicerat

Jo men om man vilar för mycket blir man tjock! därför tränar man 5-6 dagar i veckan och vilar 1-2. 

Skämt å sido!

Kroppen mår bra av att röra på sig och den behöver inte vila varannan då träning skapar uppbyggnad och det gör bara gott att träna mycket om man tränar klokt. Däremot krävs att man känner sin kropp och att man tränar efter hur den mår så att skador inte uppstår eller att man tar det lugnt om man känner sig sjuk/förkyld. 

Jag har som regel att det går alltid att träna någon typ av träning. Lite förkyld gör inget så länge jag inte har ont i halsen eller feber, men en viss försiktighet och med betoning på lugnt bara så att jag håller mig igång så att säga.

Sen finns ju motivationen och prioriteringen också. Där gäller ju att man tränar så mycket man hinner och att man tycker det är kul det är ju det viktigaste.

Publicerat

Första träningspasset på två år ikväll. Kommer nog vara orörlig i ryggen och axlar/bröst imorgon. Jag ogillar verkligen träning men är så satans klen att jag nog får stålsätta mig. Önskar ibland att man jobbade med fysiskt tyngre saker än programmering så man fick träningen på köpet :-P

Sent from my LT15i using Tapatalk 2

Publicerat

Första träningspasset på två år ikväll. Kommer nog vara orörlig i ryggen och axlar/bröst imorgon. Jag ogillar verkligen träning men är så satans klen att jag nog får stålsätta mig. Önskar ibland att man jobbade med fysiskt tyngre saker än programmering så man fick träningen på köpet :-P

Sent from my LT15i using Tapatalk 2

Börja lungt men kör hårt!! 

Publicerat

alexb, ta det lugnt med vikter i början, bygg långsiktigt så klarar sig kroppen bättre, kör några övningar på varje del av kroppen och helst ingen vikt 2x15 i ett par veckor, höj sen till 3x15 och avsluta förträningen med 3x20 tar 6 veckor sen kan du lägga på lite vikter.