Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Träning, Fysisk Aktivitet & Sport

Featured Replies

Publicerat

Tog 4km jogging till gymet idag å körde 40min, sedan hem igen. Om det gick långsamt dit så gick det om möjligt långsammare hem, tänkte först ta 6km hem, tur för mig att förnuftet segra.

Lät löjtnan Anderssons vackra ord ljuda som ett mantra på hemvägen " du behöver inte springa fortare, bara ta längre steg och oftare ", hjälpte som pepp.

Enligt appen så ska löpningen brännt ca 900calorier, så mäktar man med detta ett par ggr i veckan borde fettet smälta bort.

Svett är bara fettet som gråter, vet du väl? :)

• Svar 2,1k
  • Visningar 151,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Klämde av 26km löpning i -22 innan nattskiftet uppfriskande!

• Christian N
    Christian N

Sprang Toughest 2016 Malmö igår, 1:17:38 eller däromkring, 776 total och 76 i min åldersklass, 5500 startande. C Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Så nu har man skapat lite plats för julmat. hustrun och jag sprang och barnen cyklade bredvid 

Posted Images

Publicerat

Bra då fick det gråta ut ordentligt idag!

Publicerat

Körde ett tag någon sådan men blev ganska less efter ett par veckor. Kanske klokt att ha olika smaker :-P

Börjat göra såna här smoothies ibland och det år trevligare att hälla i sig tycker jag, kanske inte lika mycket effekt men mer än inget :-)

Sent from my LT15i using Tapatalk 2

Effekten av kolhydratilsatser är oftast mer negativ än positiv om man som vanlig motionär inte tränar mer än 2 timmar o dagen 6 dagar i veckan.

Äter man bara vanlig mat och äter nyttigt klarar man mycket.

Jag brukar köra train low race high. Dom gånger jag gjort multisport på över 3 timmar eller vätternrundan typ har jag haft med Gel, Kolhydratdryck, eller motsvarande enegikakor.

Men om man bara tränar så skulle jag starkt rekomendera att drick vatten och ta en frukt!  

Publicerat

Morgon spinning 45 blandade intervaller och backar..

Publicerat

OK, Förlorat en vackas träning p.g.a. en jäkla njursten. Den veckan som var tänkt att vara riktigt riktigt jobbig!

Alla säger att jag skall vara glad att den kom ut så fort som den gjorde. Kanske sannt men ändå jobbigt.

Hade egentligen knappt om tid för att verkligen komma i form som det var. Hur f-n skall man egentligen träna de närmaste tre veckorna för optimalt resultat?

Cykel loppet är 9 Juni. Och från nu till då har jag en resa till Milwaukee, en till Ottawa och troligen en till Owego (NY)...

Tipps någon?

Publicerat

OK, Förlorat en vackas träning p.g.a. en jäkla njursten. Den veckan som var tänkt att vara riktigt riktigt jobbig!

Alla säger att jag skall vara glad att den kom ut så fort som den gjorde. Kanske sannt men ändå jobbigt.

Hade egentligen knappt om tid för att verkligen komma i form som det var. Hur f-n skall man egentligen träna de närmaste tre veckorna för optimalt resultat?

Cykel loppet är 9 Juni. Och från nu till då har jag en resa till Milwaukee, en till Ottawa och troligen en till Owego (NY)...

Tipps någon?

Njursten är en riktig pina, hade en på 15mm i diameter i ena för något år sen. Fick spränga den och sen pissa ut taggtråden.. Hua mig vad ont det gjorde... För inte tala om anfallet då det upptäcktes, jag var väck påstår sambon...

Publicerat

Håller på med försäljning av BMXerna och har börjat att spela lite fotboll så smått igen. Fy fan, man börjar att bli gammal (25år) :yucky:  Lederna säger ifrån, fötterna säger ifrån och idag sträckte jag låret vid en mottagning :sweat:  Men va fan gör väll det, man måste ju röra på sig.....

Publicerat

Snacka med Armstrong Henke!

Publicerat

Strävhår

Ha ha ja att jag inte kom på det själv! Men hur göra med träningen? Skall jag blåsa på Max i helgen och veckan som kommer. Eller är det för nära både sängliggandes och själva tävlingen? Ärväödigt rådvill just nu...

Publicerat

Mcgyver verkar kunnig inom detta område, hoppas han kan ge råd.

Publicerat

Körde bara lite lätt i Torsdags för att se hur kroppen reagerade. Sedan 20 min träningscykel och 40 min styrka på fredagen. Allt kändes bra så jag körde ordentligt i går. 45min hård spinning. 30 min styrka ( andra muskelgrupper) en kvart vila och sedan en timmes Zumba med medelpuls kring 80% av Max. Känns hyfsat idag Söndag. Får se vad det blir idag. Tyvärr dimma så cykling ute känns inte lockande.

Publicerat

Körde bara lite lätt i Torsdags för att se hur kroppen reagerade. Sedan 20 min träningscykel och 40 min styrka på fredagen. Allt kändes bra så jag körde ordentligt i går. 45min hård spinning. 30 min styrka ( andra muskelgrupper) en kvart vila och sedan en timmes Zumba med medelpuls kring 80% av Max. Känns hyfsat idag Söndag. Får se vad det blir idag. Tyvärr dimma så cykling ute känns inte lockande.

Är du nära inpå tävlingen nu?

Publicerat

Läste på förra sidan att det va en vecka in i juni.

Kontinuitet är nyckeln. Försök få så mycket träning som det går att klämma in och att du inte får för stora glapp.

Variera med längre pass där du ska fokusera på lågintensitet under lång tid och inte köra några rucher på slutet, dvs du ska känna att det är skönt när du stiger av hojjen och inte allt för sliten.

Sen se till att få några riktigt tunga pass som inte behöver vara några lugna men där du antingen kör intervaller eller bara skittungt.

Glöm inte att oavsett träningspass så bör du köra uppvärmning och nervarvning för att du inte ska dra på dig onödiga skador och att muskler sa kunna återhämta sig utan att bli sliten

Variera så att du alltid känner att du ser fram emot nästa pass. Om du har en strikt träningsupplägg glöm inte att den inte ska vara mer strikt än att du ska kunna ändra på den så att kroppen är redo för det pass som den ska möta. Dvs det ska alltid gå att ändra på upplägget ifall man är slien och kanske vill ha ett lugnare pass så att kroppen får återhämtning.

Kör hårt! 

Publicerat

Tackat McGyver,

Fick en liten liten reaktion idag. Hade väldigt svårt att komma upp i puls utan att dra på mig syra. Fick ändra från tänkt distans till intervall.

Nej jag har inte något strikt upplägg. Hade ett men det sprack på en njursten. Nu handlar det nog mest om hur mycket jag vågar och hinner träna. Bör väl vila några dagar på slutet om inte annat...

Publicerat

Sista två dagarna bör du vila men du kan köra ett "strampa ur benen" pass bara jättelungt för att bibehålla den goda formen.

Jag har heller inget schema som jag tränar efter även om jag laddar inför någon tävling. Jag känner min kropp vad den behöver och försöker att träna målmedvetet och varierat. Och framförallt utifrån dagsformen i kroppen.

Har själv kört ett pass idag. 3*20min med en puls på 200 och med stående ovationer i soffan när sverige vann......Kommer bergis ha träningsvärk imorgon!!!

Publicerat

Ja nu är väl en del av mitt problem att jag kanske inte känner min kropp så väl som jag en gång gjorde. Men jag har fortfarande förmågan att pressa mig. Och det kanske inte är världens bästa kombination.

Publicerat

Fann denna sida: http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/?category%5B%5D=alla&level%5B%5D=alla&page=1

Bra tycker jag om man vill ha tips på nya övningar. Idag blev det därför två nya övningar för axlarna. Den ena var axellyft framåt med hantlar och den andra var axelpress bakom huvudet. Har faktiskt bara kört framför huvudet förut, inte haft en tanke på att man har en baksida också :D

Mvh // Johannes

Publicerat

Var sliten i kroppen igår efter två dagars skytte, där lördagens maraton pass på 11 timmars skytte satt sina spår, jag drog två varv på spåret, första på 28:45 och andra på 24:45 för att totalt avsluta löpningen med att springa skaftvägen ut från spåret, total löptid 56 minuter och en uppskattad sträcka på 11, 5 km. En fin, avslappnad känsla i kroppen idag och igår kväll./Christian

Publicerat

Cooper test idag. Spring så långt du kan på tolv minuter.

Kom 2700 meter vilket enligt tabellen ger utmärkt kondition för en man i min mogna ålder.

Publicerat

Sicka snackepåsar det finns på gymmen..hursom så blev det 8km och lite vikter idag igen och vikten smyger sakta neråt 97.6 stannade vågen på idag.

Publicerat

Ett pass funktionell träning avvärkades idag, även om det var tyngre än vanligt. Åskkvavt och varmt...

Publicerat

Efter 36 timmars jobb på 3 dygn så var inte kroppen riktigt med idag, nu i säng :)

Publicerat

Första passet på 2 veckor efter en förkylning med snuva, halsont, hosta och träningsångest. Men nu blev det ett härligt löppass i skogen, halva i obanad terräng 45min. Känns att förkylningen har svårt att släppa greppet då jag svettades som en dåre.....skönt iaf:-) 

Publicerat

Fransson- bra insats på coopertestet, sitter och fnular på vad jag själv skulle kunna åstadkomma, 4:30 tempo hanterar jag utan syra och kan köra upp till 6-7 km, 4:15 tempo ger syra efter 8-10 minuter, sub 4 min tempo klarar jag maximalt i 5-6 minuter, en beräkning för ett coopertest för egen skulle således ge runt 2,8 km, vilket gör att man precis klarar gränsen för utmärkt kondition, för en man i min ålder. 

Med det målet för handen, tja dags att omsätta tanken i handling, jag återkommer efter lunchen då jag skall träna mig lite. /Christian

Publicerat

Fransson- bra insats på coopertestet, sitter och fnular på vad jag själv skulle kunna åstadkomma, 4:30 tempo hanterar jag utan syra och kan köra upp till 6-7 km, 4:15 tempo ger syra efter 8-10 minuter, sub 4 min tempo klarar jag maximalt i 5-6 minuter, en beräkning för ett coopertest för egen skulle således ge runt 2,8 km, vilket gör att man precis klarar gränsen för utmärkt kondition, för en man i min ålder. 

Med det målet för handen, tja dags att omsätta tanken i handling, jag återkommer efter lunchen då jag skall träna mig lite. /Christian

Går det på ålder beroende hur långt man ska hinna springa på de  (rätta mig om jag har fel) 12 min. för att uppnå utmärkt kondition?