Publicerat Juni 3, 201312 yr Grattis!! Även jag lyckades med denna prestation för första gången förra veckan. Idag vred jag upp tempot lite mer än en minut per km. Var inte en lysande idé en riktigt varm försommardag o på tog för stort alkoholintag i lördags men nu är nog ordningen återställd i kroppen igen // // Då får jag verkligen grattulera. Haha ja alkoholintagen under helgen kan komma med en väldig överaskning flera dagar efter vid intensiv träning Mvh // Johannes
Publicerat Juni 4, 201312 yr Det där med vikten vette tusan med tanke på att Christian är på +90 sidan och springer som ett jagat villebråd, fördelen med massa är att kommer den väl i rullning så går det av bara "farten". Inspirerad av allas framfart här på tråden, speciellt skogsarbetarens bästa vän då, och att jag satt brevid en 41årig snärta på syrrans examen som sprang Stockholmmaraton nyss på 4:15, så begav sig kroppaset och och jag ut idag på en planlös walkabout. Målet var att finna vägar så att det skulle bli en halvmara, vi missa med 3km och fick ihop 18km. Förmodligen är jag och benen väldigt glad för det imorgon, rätt stum sista 3 så att säga. Tid 1.56 Impad av cyklisterna här för det tycker jag är så förbannat tråkigt, 30km/h har jag fullt sjå hålla med moppen.
Publicerat Juni 4, 201312 yr Wow- vilken runda, det är mycket imponerade måste jag säga.. Härligt med inspiration. /Christian
Publicerat Juni 4, 201312 yr 6.5km på 25min får anses som ok då jag endast hade vanliga stavar och inte stavar anpassade för asfalt, fick ju mata ihjäl mig med stavtag för att ens komma framåt, Sen blev det 40min löpning.
Publicerat Juni 5, 201312 yr 6.5km på 25min får anses som ok då jag endast hade vanliga stavar och inte stavar anpassade för asfalt, fick ju mata ihjäl mig med stavtag för att ens komma framåt, Sen blev det 40min löpning. Kör samma stavar byt bara spetsarna köp ett gäng på en gång för dem blir rätt fort slöa
Publicerat Juni 5, 201312 yr Löpning igår, vägde in på 91 kg, sprang milen på 46:40, sprang 12.1 km på 60 min, hade glömt vattenflaskan, körde mage o strech, väger ut på 88,7 kg, hade en snittpuls på 153, max puls 177,efter passet kände jag mig lite lätt i huvudet, kramp känning höger baklår men i övrigt utan bekymmer. Nu känner jag att det är dags att köra lite hastighet pass, tempon under 4 min och sedan ligga och pressa i 4-6 min beroende på tempo. Sambon har utlovat ett löppass i helgen, något jag ser enormt mycket fram emot. /Christian
Publicerat Juni 5, 201312 yr Du börjar komma upp i riktigt höga hastigheter nu! Springer du milen så fort borde du kunna pressa Coopertestet riktigt långt... Roligt att få med sig gumman ut, både praktiskt och kul att kunna träna lite ihop. Min bättre hälft tränar mycket, men tyvärr alldeles ointresserad av löpning.
Publicerat Juni 5, 201312 yr En fråga jag kom att tänka på när jag såg Christians inlägg. Hur många av er håller koll på pulsen under träningen? Och hur många av er har koll på vad er absoluta maxpuls är. Jag höll väldigt bra koll på puls och trösklar när jag var yngre. Det hjälper fortfarande när jag försöker lägga mig på lite lagom mjölksyreproduktion... Dessutom har jag pulsklockan ställd på varning när jag når 97% av maxpuls. Tror inte det är nyttigt i min ålder att gå över det för ofta... Under 90% har jag sällan någon större mjölksyreproduktion. // Henrik
Publicerat Juni 5, 201312 yr Tja- jag har som framgår klocka på mig, i grund och botten kör jag i löpningen tempo så att jag antingen når puls alternativt att jag springer för viss km/min tempo och accepterar den puls som erhålls. I dag har jag en maxpuls som 38-åring på 186, dit når jag kanske ett pass på tio, att komma upp till 175-180 i korta stunder är inget konstigt och inte heller jobbigt, jag har en lägsta vilopuls på 37 slag och en norm puls på kontorsstolen på 54-58 slag, en rolig/intressant notering är att vid skytte/jakt och i skottögonblicket sjunker min puls oaktat tidigare puls ner till en puls just runt 56-60 slag. Angående syra så är jag dålig på att skapa/pressa mig in i syra, alternativt är att jag är syraokänslig./Christian
Publicerat Juni 5, 201312 yr Pulsklocka är ett bra hjälpmedel men absolut inget måste då jag tränande som mest användes sällan/aldrig pulsklocka. Man får en otroligt bra känsla för fart och belastning men att kolla vilopuls på morgonen är ett bra knep att märka då man har någon infektion i kroppen ligger den 5-10 högre än normalt är det sällan lyckat att köra stenhårda pass! Nu köpte jag en garminpulsklocka för att testa och väldigt trevlig sak som man skulle haft stor nytta av vid seriösare träning. Att pressa upp maxpuls är nog inte farligt jag märker att det är mycket enklare nu då man är dåligt tränad krävs inte alls mycket för att spika på 185-190 vilket var rätt svårt då jag hade bra flås Som kuriosa har jag kvar ett Vasalopp i datorn snittpuls 174 max 188 tid 4:43 där snackar vi kalorier som rök Christian: fina värden kör 70/20 intervaller så kommer du att få både syra och förbättra snabbheten Angående skytte och fysik är jag kluven godfysik får snabbt ned pulsen men den låga pulsen ger stora slag nästan så jag upplever det enklare att skjuta nu då man soffat till sig lite
Publicerat Juni 5, 201312 yr Ingen aning om varken puls, hastigheter eller tid faktiskt. Enda gångerna jag har lite halvkoll är om jag springer på bandet på gymmet då man kan kolla på displayen. Men då kollar jag mest för att det är kul, jag har egentligen ingen aning om vad de olika sakerna betyder förutom hastighet och tid då. Utomhus inte den blekaste. Å jag litar inte på att handtagen man ska kolla pulsen på fungerar Hur vet man förresten vad ens maxpuls är ? Mvh // Johannes
Publicerat Juni 5, 201312 yr En fingervisning är 220 minus ålder, dvs maxpulsen sjunker med stigande ålder. /Christian
Publicerat Juni 5, 201312 yr 193 i maxpuls har jag i sådana fall. Vet att jag en gång när jag höll i de där handtagen på löpbandet på gymmet hade 185. Sen hur det stämmer vet jag inte. Samma med kalorier. Visar ju hur mycket kalorier man har förbränt men hur maskinen vet det vet inte jag. Det borde väl vara väldigt individuellt ? Nu är jag i alla fall hemkommen från en till runda i spåret. Inte milen denna gång men 5 km i snabbare tempo med några spurtar på slutet. Sammanlagt 100 armhävningar. 30 efter 2,5 km och 2*30+10 efter 5 km. Mvh // Johannes
Publicerat Juni 5, 201312 yr Har tränat lite med koll på pulsen. Då jag numera endast tränar i mindre omfattning så går jag på känslan i stället. Däremot håller jag rätt bra koll på tempot och sträckan. Försöker hålla ett jämt tempo och känna in tempot. Men risken är stor man stannar i bekvämlighetstempot..
Publicerat Juni 5, 201312 yr 193 i maxpuls har jag i sådana fall. Vet att jag en gång när jag höll i de där handtagen på löpbandet på gymmet hade 185. Sen hur det stämmer vet jag inte. Samma med kalorier. Visar ju hur mycket kalorier man har förbränt men hur maskinen vet det vet inte jag. Det borde väl vara väldigt individuellt ? Nu är jag i alla fall hemkommen från en till runda i spåret. Inte milen denna gång men 5 km i snabbare tempo med några spurtar på slutet. Sammanlagt 100 armhävningar. 30 efter 2,5 km och 2*30+10 efter 5 km. Mvh // Johannes Ett snitt de lagt in i datorn, för som du säger är det stor variation på kroppar.
Publicerat Juni 5, 201312 yr Håller med om att när man ligger på topp så lär man sig det där utan klocka. Men när man försöker komma igång igen så är det en bra hjälp. Men glöm den där max puls beräkningen. Någon kan säkert gissa på ett ungefär hur gammal jag är med hjälp av mitt nick. Trotts det så innebär den där varningen på 97% att pulsen då står på 191. Har alltså varit uppe på 197 vid ett par tillfällen i år. Och även om jag känner mig ung så... Christian: Jag har faktiskt aldrig hört talas om folk som är syra okänsliga. Och då gick jag igenom en period på tidigt 80 tal när man trodde att mjölksyre träning var något positivt. Däremot så finns det människor med reducerad förmåga till anaerob förbränning. Vilket alltså innebär att när syret i musklerna tar slut finns ingen enrgi att tillgå. Men troligare är att du inte pressar dig på "rätt sätt". (Vilket är positivt så ta det inte på fel sätt) Vill du testa att dra på dig syra så följ inte rådet ovan. 70-20 är inte optimalt för att skapa syra. Det vi gjorde på den tiden man trodde att syra var positivt var att köra stenhårt i en knapp minut. Sedan sätta sig ner och vila (för att få ner pulsen så mycket som möjligt) i två minuter. Sedan fullt blås i en knapp minut igen. Det här trodde man tidigt 80 var bra träning. I efterhand så var det väl möjligtvis psyket som tränades...
Publicerat Juni 5, 201312 yr Jag är nog bara reducerad i sådant fall, det låter som en beskrivning av mig. Gott att man fick lite underlag till funderingar i det där inlägget, tack. /Christian
Publicerat Juni 5, 201312 yr Det vi gjorde på den tiden man trodde att syra var positivt var att köra stenhårt i en knapp minut. Sedan sätta sig ner och vila (för att få ner pulsen så mycket som möjligt) i två minuter. Sedan fullt blås i en knapp minut igen. Det här trodde man tidigt 80 var bra träning. I efterhand så var det väl möjligtvis psyket som tränades... Låter som intervallträning ju. Varför var inte detta bra ? Mvh // Johannes
Publicerat Juni 5, 201312 yr Lavskrikan. Skall försöka förklara. Minns dock att det är +20 år sedan jag var seriöst aktiv så viss forskning kan ha tillkommit. (Bla har man idag strukit mjölksyran som huvudorsak till träningsvärk, men det finns säkert mer som jag missat...) Mjölksyran är en biprodukt av förbränning med syreunderskott. Den tillför absolut inget positivt och anses (ansågs) av många att t.o.m. verka nedbrytande på muskelvävnad. Kroppen är normalt sett "lat" i den bemärkelsen att den skickar inte ut mer syre till musklerna än vad den anser behövs. Om syret sedan inte räcker till så sker förbränningen (energiproduktionen) i musklerna med hjälp av en alternativ process som skapar mjölksyra. Vi trodde i början på 80 talet att man kunde träna upp den här förmågan. Någon gång i mitten på 80 talet började man ifrågasätta detta och flera "guru's" påstod istället att den förmågan till största delen var genetiskt betingad. Vad man däremot kunde träna upp var den så kallade syreupptagningsförmågan. Då gällde det istället att ligga belastningsmässigt så nära sin "mjölksyretröskel" som möjligt. (Vad jag förstår så har man idag frångått att kalla det en tröskel då mjölksyreproduktionen sker under ett bredare belastningsområde) Då blir målsättningen med intervall träningen istället att under vilan återigen syresätta musklerna för att under nästa cykel återigen kunna gå på med en hög belastning utan att steg för steg öka mjölksyrenivån. Därför såg man (åtminstone för 10 år sedan) en stor ökning av populariteten för puls istället för tidsbaserad intervall. DVS man kör med en anstränging till man når en viss puls. Sedan lugnar man ner sig (men stannar inte, då går pulsen ner för snabbt) tills pulsen når ett förutbestämt nedre värde osv. Det var någon ovan som rekomenderade 70-20 intervaller. Går du in djupare i rekomendationerna kring hur du skall utföra den träningen så hamnar du ganska nära den här pulsbaserade träningen. Men blåser du på i 100meterstempo i 70 sekunder och sedan lägger dig ner i 20 så har du missat teorin bakom... Det här tror jag stenhårt på. Men det är närmare 20 år sedan jag hängde med i forskningen kring detta på ett seriöst sett. De senaste 10 åren har jag endast väldigt sporadiskt hängt med i vad forskningen säger. Så det kan finnas helt nya rön. Min frus PT utbildning här borta i USA verkar dock fortfarande ge stöd för detta så helt och hållet har man nog inte kastat om teorierna... Åtminstone enligt vad jag trillat över när jag plöjt studiematerialet på jakt efter tipps om hur jag skall toppa mig tills på Söndag ;-)
Publicerat Juni 6, 201312 yr Övermodet har fått ett ansikte. Rätt likt det som fin i vänsterspalten, dock med en väsentligt rödare färg... Skulle ha sprungit intervaller idag, men vädret såg så fint ut att jag bestämde mig för ett långpass istället. Körde min 13,4 vända, men hade bestämt mig för att ta en avstickare med ett varv på spåret så det blir ca 16,5. Det borde jag inte ha gjort... Tog totalt slut efter 12 så resten av passet blev mycket mental träning. Envis som jag är lyckades jag fullfölja hela vändan, men det var inte vackert utan någon form av stapplande lunk varvat med gång som tog mig i mål.
Publicerat Juni 6, 201312 yr Lite bättre tempo på räcern idag då jag hade sällskap. Race över åsen här i nordväst, 80 km på 2:21. Vi tryckte på med 18 kvar och med facit i hand skulle vi tryckt några km tidigare och gått under 2:20. Blir lugn tur på tisdag sen vila inför nästa helgs långtur.
Publicerat Juni 6, 201312 yr Stegrar cyklandet med längre distanser för varje pass.. 42km idag och snittade väl runt 27km/h. Det är en bit kvar hastighet... Märker hur mycket teknik det är frågan om och jag har mycket kvar att lära!
Publicerat Juni 6, 201312 yr Lavskrikan. Skall försöka förklara. Minns dock att det är +20 år sedan jag var seriöst aktiv så viss forskning kan ha tillkommit. (Bla har man idag strukit mjölksyran som huvudorsak till träningsvärk, men det finns säkert mer som jag missat...) Mjölksyran är en biprodukt av förbränning med syreunderskott. Den tillför absolut inget positivt och anses (ansågs) av många att t.o.m. verka nedbrytande på muskelvävnad. Kroppen är normalt sett "lat" i den bemärkelsen att den skickar inte ut mer syre till musklerna än vad den anser behövs. Om syret sedan inte räcker till så sker förbränningen (energiproduktionen) i musklerna med hjälp av en alternativ process som skapar mjölksyra. Vi trodde i början på 80 talet att man kunde träna upp den här förmågan. Någon gång i mitten på 80 talet började man ifrågasätta detta och flera "guru's" påstod istället att den förmågan till största delen var genetiskt betingad. Vad man däremot kunde träna upp var den så kallade syreupptagningsförmågan. Då gällde det istället att ligga belastningsmässigt så nära sin "mjölksyretröskel" som möjligt. (Vad jag förstår så har man idag frångått att kalla det en tröskel då mjölksyreproduktionen sker under ett bredare belastningsområde) Då blir målsättningen med intervall träningen istället att under vilan återigen syresätta musklerna för att under nästa cykel återigen kunna gå på med en hög belastning utan att steg för steg öka mjölksyrenivån. Därför såg man (åtminstone för 10 år sedan) en stor ökning av populariteten för puls istället för tidsbaserad intervall. DVS man kör med en anstränging till man når en viss puls. Sedan lugnar man ner sig (men stannar inte, då går pulsen ner för snabbt) tills pulsen når ett förutbestämt nedre värde osv. Det var någon ovan som rekomenderade 70-20 intervaller. Går du in djupare i rekomendationerna kring hur du skall utföra den träningen så hamnar du ganska nära den här pulsbaserade träningen. Men blåser du på i 100meterstempo i 70 sekunder och sedan lägger dig ner i 20 så har du missat teorin bakom... Det här tror jag stenhårt på. Men det är närmare 20 år sedan jag hängde med i forskningen kring detta på ett seriöst sett. De senaste 10 åren har jag endast väldigt sporadiskt hängt med i vad forskningen säger. Så det kan finnas helt nya rön. Min frus PT utbildning här borta i USA verkar dock fortfarande ge stöd för detta så helt och hållet har man nog inte kastat om teorierna... Åtminstone enligt vad jag trillat över när jag plöjt studiematerialet på jakt efter tipps om hur jag skall toppa mig tills på Söndag ;-) Intressant och jag tror mig förstå ganska bra - tack för att du tog dig tid att svara Mvh // Johannes
Publicerat Juni 7, 201312 yr Eftersom jag ska in i försvarsmakten kände jag att det var dags att börja träna. För 8 veckor sedan satte jag igång efter ett schema från försvarsmakten, testade först mitt mål på marsch vilket var 1 mil i terräng, 20 kg på ryggen och max 5 min paus en gång i timmen. Efter 5 km släpade jag mig till närmaste väg och ringde skuts. Idag gick jag 1,1 mil i obruten terräng, strålande solsken, en paus och 21 kg packning på ryggen. Löpningen är på en timme i lugn takt, jag kämpade tills mjölksyran stod ur öronen på mig och konstaterade att jag sprungit i 15 min. I måndags klarade jag 30 min innan jag började slå av på takten. Styrkan är nästan i mål, jag klarar den med 15 kg packning men inte riktigt med 20 kg. Och jag har 8 veckor kvar till inryck, kanske kan detta funka trots allt.