Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Saltlag för torkning av älgkött med bilder nu också

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Nu är hälften uppe på tork.:D

post-144-0-67759200-1298878430_thumb.jpg

• Svar 635
  • Visningar 279,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Tornedalskan
    Tornedalskan

Så intressant och fascinerande att läsa denna tråd för en Tornedalska som fyllt på magen med torrkött i 45 års tid     Det jag är van vid är att människor överlag redan från södra Norrbotten och vi

• lsjonsson
    lsjonsson

Nu är allt kött hängt o äntligen blev det lite bättre väder. Sol o storm hela dagen så att den råa luften blåst bort.    

• stolle123
    stolle123

Nu har jag lagt köttet på tork. en batch med saltlaken som tipsas i början av tråden, samt en med torrsaltat. 63g/100g.   nu återstår det att se.   

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Hur går det för mina lärlingar då, om jag har några i år???:lol: :lol: :lol:

Publicerat

Hur går det för mina lärlingar då, om jag har några i år???:lol: :lol: :lol:

Mitt kött har nu hängt 3 veckor men pga arktisk kyla ett tag låter jag det hänga i alla fall den här veckan också när det ska bli kanonväder för torkning... Måste erkänna att jag nallade lite på en bit i helgen och smaken var kanon. Konsistensen kändes lite konstig, nästan lite som vingummi.

/G

Publicerat
  • Författare

Mitt kött har nu hängt 3 veckor men pga arktisk kyla ett tag låter jag det hänga i alla fall den här veckan också när det ska bli kanonväder för torkning... Måste erkänna att jag nallade lite på en bit i helgen och smaken var kanon. Konsistensen kändes lite konstig, nästan lite som vingummi.

/G

Ok! Det ska i det närmaste vara lika mörkt inuti som det är utvändigt köttet så har det torkat ordentligt. :DJa, det smakar bra när det har torkat ordentligt. Vi har kanonväder här idag. Jag hängde ute mitt kött rätt dag.:D

Publicerat
  • Författare

Nu har det börjat mörkna riktigt bra.:wub:

post-144-0-92393000-1299146550_thumb.jpg

Publicerat

Var tvungen att prova det här efter att ha läst i tråden :rolleyes: Gjorde saltlagen efter receptet och hängde ut i Söndags. Både rådjur och älg. Hoppas det inte blir för varmt här bara , det är bara 1- och ska bli + grader till helgen.

//Svenne

Publicerat
  • Författare

Var tvungen att prova det här efter att ha läst i tråden :rolleyes: Gjorde saltlagen efter receptet och hängde ut i Söndags. Både rådjur och älg. Hoppas det inte blir för varmt här bara , det är bara 1- och ska bli + grader till helgen.

//Svenne

Kul! Lycka till! Hoppas att ni får torrt och fint väder med minusgrader på nätterna.:D

Publicerat
  • Författare

Nu har vi haft kanonväder i en veckas tid drygt och det kan inte bli bättre väder för att torka kött i.:D

Några minusgrader på nätterna och ett par plusgrader i skuggan. Högtryck över Kalix iaf.:D

post-144-0-86302800-1299496690_thumb.jpg

Publicerat

hur varmt är för varmt att torka? jag tog ut nu 2 stekar och 2 hjärtan. men är lite rädd. vi börjar ha plussgrader nu och har haft den senaste veckan. snön kommer nog vara borta om 4 veckor :(

EDIT eller är det fuktigheten jag skall vara rädd för? kan man inte torka inomhus?

Publicerat
  • Författare

hur varmt är för varmt att torka? jag tog ut nu 2 stekar och 2 hjärtan. men är lite rädd. vi börjar ha plussgrader nu och har haft den senaste veckan. snön kommer nog vara borta om 4 veckor :(

EDIT eller är det fuktigheten jag skall vara rädd för? kan man inte torka inomhus?

Det ska väl inte vara plusgrader dygnet runt tror jag. Jag har aldrig provat i för många plusgrader. Har du bara en bra norrsida så tror jag att det går bra!

Vänd på köttet ordentligt bara i saltlagen så att ingen sida får för lite saltlag på sig. Jag vänder köttet var 12 tim i saltlagen.

Publicerat

hej jag undrar om det är för sent att torka kött nu? jag bor i småland

Publicerat
  • Författare

hej jag undrar om det är för sent att torka kött nu? jag bor i småland

Norr, söder, öster el. väster? Vad har ni för temp på dagar o nätter? Har du en bra norrsida att hänga det på? Typ carport.:D

Mitt har hängt i 2 v nu. Återkommer med foto på mitt i morgon.:D

Publicerat

Norr, söder, öster el. väster? Vad har ni för temp på dagar o nätter? Har du en bra norrsida att hänga det på? Typ carport.:D

Mitt har hängt i 2 v nu. Återkommer med foto på mitt i morgon.:D

utanför värnamo... dagarna är de typ mellan 2 och 5 plus och nätterna ner mot 3 minus

nej men en vedbod som är ventilerad men solen lyser på den på dagarna

okej, det ska bli kul och se

Publicerat
  • Författare

utanför värnamo... dagarna är de typ mellan 2 och 5 plus och nätterna ner mot 3 minusboden

nej men en vedbod som är ventilerad men solen lyser på den på dagarna

okej, det ska bli kul och se

Inne i vedboden kommer ju flugorna flugorna fram när solen ligger på.

Jag har själv haft en stuga m vedbod norr Aneby medan jag bodde söder ut.

Så det är norrsidan som gäller annars är tempen bra..

Publicerat
  • Författare

Så här ser köttet ut nu efter drygt 2 veckor i friska vindar med sol och lite snöfall.:D

Det har mörknat riktigt bra.:D

Till helgen blir det en smakbit för att se hur det ser ut inuti.:D:wub: Mmmmmmm!:D

post-144-0-56328700-1300168785_thumb.jpg

post-144-0-46433400-1300168781_thumb.jpg

Publicerat

gällande temperatur är det nog ingen fara då jag torkar kött i låda inne (26-27 grader)! Bara det hänger luftigt och med lite vind så borde det fungera bra!

Tror att det kan vara för insekternas skull man försöker ta det vid den tidpunkten på året, men om man är orolig så kan du nog bygga en bur av myggnät runt om!

Direkt sol på köttet är nog bra att låta bli och därför som isjonsson säger är nog norrsidan bäst!

Torka kött gör man ju på flera ställen i världen där det är bra mycket varmare än här hemma i svedala, så temperaturena är det nog inget problem med!

Publicerat
  • Författare

gällande temperatur är det nog ingen fara då jag torkar kött i låda inne (26-27 grader)! Bara det hänger luftigt och med lite vind så borde det fungera bra!

Tror att det kan vara för insekternas skull man försöker ta det vid den tidpunkten på året, men om man är orolig så kan du nog bygga en bur av myggnät runt om!

Direkt sol på köttet är nog bra att låta bli och därför som isjonsson säger är nog norrsidan bäst!

Torka kött gör man ju på flera ställen i världen där det är bra mycket varmare än här hemma i svedala, så temperaturena är det nog inget problem med!

Det går ju att torka kött i solen också men då ska du ha en brasa i mitten och bygga upp en ställning gjord på finmaskit stålnät (Typ kräftsumpsnät) (Ca. 1 m upp från marken) runt elden så håller man insekterna borta och får köttet torkat i sol men man får vakta det hela tiden och vända på det med jämna mellanrum. Jag såg detta på Discovery för några år sedan.:D

Publicerat

slänger upp en bild på mitt torkad kött!

imag0643.jpg

munnen vattnas på kissuna,hunden o mig varenda gång vi är ute och stirrar i timtals på dessa läckra bitarna :lol:

Publicerat
  • Författare

slänger upp en bild på mitt torkad kött!

imag0643.jpg

munnen vattnas på kissuna,hunden o mig varenda gång vi är ute och stirrar i timtals på dessa läckra bitarna :lol:

Lite stabilare så hade den kanske dugt som skatbur.:rolleyes::lol:;)

Jag har då aldrig haft några fåglar på mitt kött och inga andra flugfän heller.:D

Publicerat

Lite stabilare så hade den kanske dugt som skatbur.:rolleyes::lol:;)

Jag har då aldrig haft några fåglar på mitt kött och inga andra flugfän heller.:D

detta var mera att hålla ekkorren o kattorna ur köttet:P

Publicerat
  • Författare

detta var mera att hålla ekkorren o kattorna ur köttet:P

Jag förstår kompis!:rolleyes::lol: Jag kunde liksom inte låta bli bara.:D

Publicerat

karvade en bit från hjärtbit och den smakade underbart <3

Publicerat

Smakat på lsjonsson kött idag och det var fan det bästa jag provat :D

6 plus av 5 möjliga ;)

Tack

/Jocke