Publicerat Februari 26, 201313 yr Nej det blir ingen lösning på vargfrågan. Det är bara knyta näven i fickan och jobba på så att skattepengarna rullar in det är ju så vi gör i svergie. Dom jobbar ju verkligen för att tjuvjakten ska minska . not
Publicerat Februari 26, 201313 yr Ja,hade jag varit renägare så hade jag gjort processen kort,för nu har det gått för långt,samtidigt hade jag samlat ihop alla renkadaver och öst ut dom i en hög,ja varför inte på "plattan"där det rör sig många,bättre effekt än utanför nån diskret domstolsbyggnad.Vill man dramatisera ännu mer,så kan man fylla på med alla får och andra offer för ulven.Nåt att tänka på som samlad aktion! Mailet,Isjonsson!!
Publicerat Februari 26, 201313 yr Att inte komma till en lösning är på sätt också en lösning även om de kanske inte är önskvärd Kommer man aldrig till en lösning rent juridiskt så kommer man förr eller senare till ett stadie då vargen förvaltas genom tjuvjakt utan någon som helst styrning och när tjuvjakt väl blivit en accepterad förvaltningsmetod så är det nog svårt att backa från det. Det jag tycker är märkligt är att det just är betraktarorganisationerna som driver tjuvjaktsförvaltning hårdast. Sen tycker jag att renägarna istället för lägga en massa heltidsjobb med att mota bort vargen från renarna istället borde fokusera på att kunna skjuta vargen med hjälp av §28 ”28 § Har en björn, varg, järv eller lo angripit och skadat eller dödat tamdjur och finns det skälig anledning att befara ett nytt angrepp, får tamdjurets ägare eller vårdare utan hinder av fredning eller bestämmelserna i 9 § döda det angripande djuret, om det sker i omedelbar anslutning till angreppet.”
Publicerat Februari 26, 201313 yr Vad får någon att tro att tjuvjakt skulle accepteras? Vi ser ju snarare en betydlig skärpning både i lagstiftning och i polisens hantering när det gäller den frågan.
Publicerat Februari 26, 201313 yr Jag förstår inte heller varför inte gulhybriden tagits av daga med hjälp av §28. Sen kan man ju ifrågasätta hennes "värde" som genbank nu när ett helt par ryssvargar har flyttats ner hit till vargbältet, de bör väl vara betydligt hetare vad gäller spridandet av gener än vad den där tiken är som tydligt visat att hon ska husera i renbeteslandet.
Publicerat Februari 26, 201313 yr Att inte komma till en lösning är på sätt också en lösning även om de kanske inte är önskvärd Kommer man aldrig till en lösning rent juridiskt så kommer man förr eller senare till ett stadie då vargen förvaltas genom tjuvjakt utan någon som helst styrning och när tjuvjakt väl blivit en accepterad förvaltningsmetod så är det nog svårt att backa från det. Det jag tycker är märkligt är att det just är betraktarorganisationerna som driver tjuvjaktsförvaltning hårdast. Sen tycker jag att renägarna istället för lägga en massa heltidsjobb med att mota bort vargen från renarna istället borde fokusera på att kunna skjuta vargen med hjälp av §28 ”28 § Har en björn, varg, järv eller lo angripit och skadat eller dödat tamdjur och finns det skälig anledning att befara ett nytt angrepp, får tamdjurets ägare eller vårdare utan hinder av fredning eller bestämmelserna i 9 § döda det angripande djuret, om det sker i omedelbar anslutning till angreppet.” Vad det gäller SRF så gynnas deras sak snarast av eventuell tjuvskjutet rovdjur. De må vara rovdjursvänner men tveklöst även jaktmotståndare. Vargstammens genetik skiter de nog rätt rejält i så länge numerären är stor. SNF och ffa MK har sannolikt argumenterat in sig i ett hörn, det handlar om medlemsvärvning och stödprojekt. Notera att de tar rygg på SRF vad det gäller överklagan. Vi börjar nog närma oss läget när deras ingång i NVV försvagas - till skillnad från SRF så har de fler frågor att deala med verket i. Vad det gäller §28 så var hon inte så lättjagad ens när de fick lov att använda helikopter så... Nej bäst är nog att respektera den juridiska gången. Samebyn fick sannolikt ett bra löfte av NVV/miljödepartementet om ersättning för deras arbete och de skador som vargarna gör när de fick lov att slå sig ner där. Vargen har mer eller mindre en taxameter. Efter generaldirektörens debatt inlägg i Svd är det tydligt för alla inblandade hur vargarna påverkar samernas verksamhet.
Publicerat Februari 26, 201313 yr Vad får någon att tro att tjuvjakt skulle accepteras? Vi ser ju snarare en betydlig skärpning både i lagstiftning och i polisens hantering när det gäller den frågan. Ta en titt på Finland... http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2013/02/Manga-finlandare-accepterarl-illegal-rovdjursjakt-1.43824/ När tillräckligt många tycker att något är fel så skapas utymme för olagliga metoder. Inget konstigt i det även om det som sagt inte är önskvärt.
Publicerat Februari 26, 201313 yr Lite OT men en fråga om nu någon minns eller vet. Skånevargen sköts 1984 i Halland på sin väg tillbaka mot Skåne efter att ha transporterats till Dalarna då Polisen tagit saken i egna händer och sövt vargen från bil vilket finns förevigat på bild. Men frågan gäller själva avlivningen för tydligen var det någon form av skyddsjakt men en jaktkompis till mig sa att det beslutet togs av länsstyrelsen/länshövdingen och inte naturvårdsverk. Var det så och finns den möjligheten fortfarande om bara rätt kriterier uppfylls?
Publicerat Februari 26, 201313 yr Sedan dess har naturagrupperna fått ökad rätt att överklaga. Tror att det är skälet till dagen kaos. //Lasse D
Publicerat Februari 26, 201313 yr Ja,hade jag varit renägare så hade jag gjort processen kort,för nu har det gått för långt,samtidigt hade jag samlat ihop alla renkadaver och öst ut dom i en hög,ja varför inte på "plattan"där det rör sig många,bättre effekt än utanför nån diskret domstolsbyggnad.Vill man dramatisera ännu mer,så kan man fylla på med alla får och andra offer för ulven.Nåt att tänka på som samlad aktion! Mailet,Isjonsson!! Vilket mail???
Publicerat Februari 26, 201313 yr Millgard: Jag tror inte att det är hos polis och myndigheter tjuvjakten eventuellt kan komma att accepteras. Men om acceptansen sprider sig i breda kretsar av landsbyggdsbor så blir det i praktiken nästan samma sak. Och åtminstone lika illa för oss som vill få fram en vettig officiell förvaltning. §28: En av huvudorsakerna till att renägarna har så svårt att freda renarna från vargen är ju att de är utspridda över så stora områden. Och att renhjordarna splittras och springer i panik när vargen närmar sig. Det gör det nog i princip omöjligt att "vaka". Jag är mer förvånad att det inte sker i fårbesättningar. Det blir nog vanligare och vanligare framöver med torn i fårhagarna...
Publicerat Februari 26, 201313 yr Detta är en populär post. Att inte komma till en lösning är på sätt också en lösning även om de kanske inte är önskvärd Kommer man aldrig till en lösning rent juridiskt så kommer man förr eller senare till ett stadie då vargen förvaltas genom tjuvjakt utan någon som helst styrning och när tjuvjakt väl blivit en accepterad förvaltningsmetod så är det nog svårt att backa från det. Det jag tycker är märkligt är att det just är betraktarorganisationerna som driver tjuvjaktsförvaltning hårdast. Sen tycker jag att renägarna istället för lägga en massa heltidsjobb med att mota bort vargen från renarna istället borde fokusera på att kunna skjuta vargen med hjälp av §28 ”28 § Har en björn, varg, järv eller lo angripit och skadat eller dödat tamdjur och finns det skälig anledning att befara ett nytt angrepp, får tamdjurets ägare eller vårdare utan hinder av fredning eller bestämmelserna i 9 § döda det angripande djuret, om det sker i omedelbar anslutning till angreppet.” Jag är rätt övertygad om att "kramar"sidan gör allt för att smutskasta jägarna. Dom vill att naturen ska sköta sig själv utan människor. Dock tänker dom inte på att det är från naturen vi får all mat, alla resurser(el, trä, metaller osv) samt att det är i naturen vi bygger vägar och bostäder. Dom hör till begåvningsreserven och inser knappast att dom måste klä sig nakna, bo under en sten och lva på frön. Om dom får som dom vill..... Jag är av övertygelsen att vissa militanta grupper tom lägger giftåtlar och kanske tom skjuter på vargar i syfte att kasta skit på jägarna.(Som vissa nationer militärt gör för att kasta skit på motståndaren, dvs dödar egna för att det "gynnar" saken.)
Publicerat Februari 26, 201313 yr Millgard: Jag tror inte att det är hos polis och myndigheter tjuvjakten eventuellt kan komma att accepteras. Men om acceptansen sprider sig i breda kretsar av landsbyggdsbor så blir det i praktiken nästan samma sak. Och åtminstone lika illa för oss som vill få fram en vettig officiell förvaltning. §28: En av huvudorsakerna till att renägarna har så svårt att freda renarna från vargen är ju att de är utspridda över så stora områden. Och att renhjordarna splittras och springer i panik när vargen närmar sig. Det gör det nog i princip omöjligt att "vaka". Jag är mer förvånad att det inte sker i fårbesättningar. Det blir nog vanligare och vanligare framöver med torn i fårhagarna... Jodå, min poäng var att samhället bara kommer att ta beslut om ytterligare skärpningar, som då återigen drabbar alla. Det finns naturligtvis även rovdjurspolitiska perspektiv när,det gäller varg i renland: Genom att göra problemet synligt blir det politiskt omöjligt att låta vargen etablera sig i renbetesområden. Fårbesättningar kan man hägna in.
Publicerat Februari 26, 201313 yr Jag är rätt övertygad om att "kramar"sidan gör allt för att smutskasta jägarna. Dom vill att naturen ska sköta sig själv utan människor. Dock tänker dom inte på att det är från naturen vi får all mat, alla resurser(el, trä, metaller osv) samt att det är i naturen vi bygger vägar och bostäder. Dom hör till begåvningsreserven och inser knappast att dom måste klä sig nakna, bo under en sten och lva på frön. Om dom får som dom vill..... Jag är av övertygelsen att vissa militanta grupper tom lägger giftåtlar och kanske tom skjuter på vargar i syfte att kasta skit på jägarna.(Som vissa nationer militärt gör för att kasta skit på motståndaren, dvs dödar egna för att det "gynnar" saken.) ja mig förvånar ingentig längre..
Publicerat Februari 26, 201313 yr Kias Husse När man tittar på vad PETA varit med på här borta i USA så kan man inte annat än att hålla med dig om att det finns extremister på bevarandesidan som inte tänker i termer om "fair play". Jag är t.ex. väldigt övertygad om att det inte är jägare som lägger ut giftåtlar under perioder på året då det är tillåtet att jaga med hund.
Publicerat Februari 26, 201313 yr Detta är en populär post. Varför ska vi förstöra naturen i vårat land när vi kan låta andra förstöra sina länder först för att förse oss med mat och div förnödenheter? Måste vara så dom tänker eller? Jag hade inte bangat för att blockera alla livsmedels leveranser in till storstäderna. Kunde täppt till 2 veckor och bett dem odla sin egen mat och föda upp sina egna djur då vi tröttnat.
Publicerat Februari 28, 201313 yr http://www.jaktojagare.se/aktuellt/naturvardsverket-vill-ha-mer-vargpengar
Publicerat Februari 28, 201313 yr http://www.jaktojagare.se/aktuellt/naturvardsverket-vill-ha-mer-vargpengar Nu tar dom väl och höjer priset på det statliga jaktkortet. Eller är jag bara konspiratorisk?
Publicerat Februari 28, 201313 yr Nu tar dom väl och höjer priset på det statliga jaktkortet. Eller är jag bara konspiratorisk? Jag hörde att vargkramarna ska bet. en avgift på 300 kr till NVV för att som ska få ha varg i Sverige och det vore ju inte mer än rätt.
Publicerat Mars 4, 201313 yr Nu diskuterar NVV en fjärde flytt. SUCK! Hur många mille kommer slutnotan upp till på Junseletiken. Många skattemiljoner till ingen nytta. http://www.jaktojagare.se/aktuellt/verket-utreder-en-fjarde-flytt-av-junselevargen
Publicerat Mars 5, 201313 yr http://www.jaktojagare.se/tioaring-vargdodad-i-sibirien Hur tillförlitligt är det här ?
Publicerat Mars 5, 201313 yr http://www.jaktojagare.se/tioaring-vargdodad-i-sibirien Hur tillförlitligt är det här ? Det är då inte omöjligt att det har hänt. Tragiskt är det i vilket fall som helst.
Publicerat Mars 5, 201313 yr Jag har ju påpekat detta gång på gång,ingen verkar förstå att det här jävla experimentet kommer att sluta i en mänsklig katastrof,vem skall då stå till svars och var gör det för nytta när det är försent? Jävla,Helvetes,förbannade Jävla påhitt,ja det är det enda jag kan få ur mig just nu! Det är snart dags att vi ruskar liv i "snapphane"taktiken och rättar till ett å annat!
Publicerat Mars 5, 201313 yr Jag har ju påpekat detta gång på gång,ingen verkar förstå att det här jävla experimentet kommer att sluta i en mänsklig katastrof,vem skall då stå till svars och var gör det för nytta när det är försent? Jävla,Helvetes,förbannade Jävla påhitt,ja det är det enda jag kan få ur mig just nu! Det är snart dags att vi ruskar liv i "snapphane"taktiken och rättar till ett å annat! Jag håller med dig! Snapphanetaktiken
Publicerat Mars 5, 201313 yr Vad sägs om att jägarna tar hand om vildsvinskadorna och justerar dessa och betalar där vi misslyckas och Rovdjursföroreningen och NSF står för vargens kostnader, på så sätt bekostar vi var och en sina intressen !?