Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur mycket pengar får EN varg kosta ?

Featured Replies

Publicerat

Nu pratar vi om helt olika saker. Innan du börjar vräka ur dig invektiv kan du ju åtminstone läsa vad jag skriver.

Men eftersom jag redan insett det meningslösa i att försöka diskutera med någon som inte vill läsa så lägger jag ned här och nu.

Jasså det passar inte...

Du menar "När det gäller rivna djur och spridda flockar är det ju lätt att räkna för den enskilde"..

Fundera ett steg längre vad som är så lätt i detta, kommer du istället skriva du gick händelserna i förväg..

Kan skilja sig mycket mellan olika renar vad dom kostar tex,ta sig ut i området,hur länge man sökt osv..

En splittring av en grupp kan betyda 40 renar står efter en väg och hälften blir påkörda och andra 40 är ute på fel mark och gör markägare sura..Sätt pris på det ?

• Svar 550
  • Visningar 81,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Hej Svea Linnea och välkommen till jaktsidan! Nej, det tycker vi verkligen inte och det är delvis därför vi ofta är upprörda över hur man tycks kunna hälla precis hur mycket pengar som helst på v

• "Mina åsikter grundar sig i hur jag bor och vilka möjligheter jag har, för mig är det viktigare att ica har öppet till 22 än att alla får jaga med hund över hela landet." Av just denna anledningen sk

• Intressant att samlingar och möten kostade mer än allt annat! Hade de kravaller som blev tvunget att slås ned med rysk kaviar och Champagne??

Posted Images

Publicerat

Är tämligen säker på att Svenskarovdjursföreningen och dess gelikar gnuggar händerna när jägarkåren kastar skit på varandra angående vargen.

Publicerat

Japp, det är en sak som är helt säker...

Publicerat

Och dom ginder händerna åt fördomar och okunskap vi besitter ..

Publicerat

Tråden började med frågan,hur mycket får en varg kosta?

Ja som jag tidigare har uttryckt mig,inte mer än lite mindre än vad skinnuppköparen vill betala,har ingen aning om vad ett vargskinn betingar i värde,men för att belysa det ofattbara så låt oss göra en enkel ekvation,säg att skinnet är värt ett "lakan",ja då får ju vargen inte kosta mer än max en femhundring!det tillkommer ju omkostnader för att kunna leverera det till handlarn!

Ser man då till de i och för sig "osannolika"beloppen på runt 4,5 miljoner som EN varghanne kostar enl.tidigare uppgifter på tråden,JA då kan man verkligen fråga sig vad det är för revisorer som kontrollerar statens finanser(läs våra finanser)för om en revisor i det privata näringslivet godkänner sådana "luft"investeringar så lär nog den revisorn sedan länge sitta bakom lås å bom!

Problemet är förmodligen inte från statsfinansiellt sett, något större problem,vi får nog se mer historiskt på vilka problem djuret har orsakat samhället genom tiderna.

OCH,vargen utrotades inte för skoj skull eller för skinnets värde,den utrotades för att den var en allmän plåga för folk o fä! OCH det kommer den att återigen bli för vår och kommande generationer om inget görs nu eller i en nära framtid.

Det är ju faktiskt så att det berör inte bara renägare, jägare med hundar och djurhållare i allmänhet,det berör faktiskt hela den sociala säkerheten att kunna vistas i naturen över huvudtaget,det är alltså ett stort socialt samhällsproblem som förstärker glesbygdsflykten,just pga.dessa jävla storstadsnissars"visioner"om en natur i balans.

Det blir inte billigt för moder Svea att föda upp två vargar i ett renskötselomr. :down:

Publicerat

Hoppas alla redan insett att det är kört om dessa två får valpar!

Publicerat

Och här har vi nästa steg i planen att fylla hela landet med varg, samerna står på tur att offras..

Är det någon mer än jag som tror att NVV kommer att säga "Ja Tack Amen !!" till den här rapporten från Skandalulv ?

http://www.jaktojaga...-for-vargvalpar

Samerna kommer ju att förklara krig mot NVV isf.

Samerna har ju anmält detta förfarande redan till EU-domstolen el. var det till Europarådet för mänskliga rättigheter.

Jag läste om det för ett tag sedan.

Vi får väl se vad detta slutar och innan dess tror jag inte NVV vågar göra något.

Publicerat

Vilken jävla soppa de drog in oss i när det skrev under det där skitdirektivet.

Publicerat

Vilket beslut anser du att de inte har verkställt?

Publicerat

Finns det egentligen något riksdagsbeslut efter det som gav vargjakt för några år sedan? (Max 200-220 om jag minns rätt)

Publicerat

Jag anser att regeringen genom Lena Ek varit ganska tydliga med att deklarera att de siktar på 180 vargar dvs det är regeringens nuvarande politiska beslut som grundar sig på ett gäng förutsättningar för att främst förstärka genetiken. 380 vargar var alternativet från den undersökning som gjordes och den väg NVV ville gå. Dock så trodde jag att kung slår knekt dvs regering bestämmer över myndighet så att myndigheten är till för att verkställa vad regeringen beslutar särskilt i en så känslig fråga som vargfrågan. Staten borde mao enligt mig hålla en gemensam syn med regering och ansvarig minister utåt för att inte undergräva förtroendet ytterligare (visserligen svårt då man mer eller mindre redan står på 0). Om det är olika viljor inom staten så är det ansvarig dvs ministern som uttalar sig i frågan medan tjänstemän/tjänstekvinna håller käft.

Svenljungagruppen blåste ju t.ex. av sin strejk då beskedet om 180 vargar kom så för dom är väl det här ett hugg ryggen. Är det något som efterfrågas så är det en tydlighet var vi är på väg och nu grumlas den vägen åter som jag ser det.

Något nytt riksdagsbeslut finns dock inte men det har man ju frångått för länge sedan.... men i intervjun sades det att en prop skulle läggas av regeringen 2013 om hur många rovdjur vi skall ha i Sverige och med den proppen kommer väl ett beslut så småningom. Kanske är det först då det kan finnas en tydlighet från statligt håll.

Publicerat

Ja, vad Lena Ek kläcker ur sig i en intervju är knappast att jämställa med ett regeringsbeslut. Att det sedan förhoppningsvis landar i så få som möjligt hoppas nog alla...

Publicerat

Något borde hon dock haft bakom sitt uttalande om 180 vargar.

Burman mal på med sina 380 som om det vore klubbat och klart redan, är det tjänstemannastyre vi ser i det här eller ?

Ett förbannade tramsande är vad det är.

Publicerat

Det var väl samma utredning som kom fram till 380 vid 7 nya vargar över 10 års period eller 180 vargar med 8 nya vargar över motsvarande period? Dvs Lena Ek har exakt samma utredning som grund för sina uttalanden som NVV har.

Att sen den genetikbluffen avslöjats av Dag Lindgren och Gunnar Glöersen är väl en annan sak....

DagL

http://vargdag.wordpress.com/

GG

http://www.jagareforbundet.se/blogg/index.php/2012/10/varggenetik-bluffen-avslojad/

http://www.jagareforbundet.se/blogg/index.php/2012/11/genetiker-med-egen-vargagenda/

http://www.jagareforbundet.se/blogg/index.php/2012/11/varg-genetikens-mysterier/

Publicerat

Följ debatten om Junselevargarna på Web-TV efter 14.

Det var ju igår.

http://www.jaktojaga...junselevargarna

:thumbsup:

Miss av mig men man kanske se den i eftersändning.

• 2 weeks later...
Publicerat

Läste nånstans att Irland,som tar över klubban i EU,nu på måndag,dom hoppas på att Storbrittanien stannar kvar i "skiten",ja det tror fan att dom hoppas,eftersom Irland är ett mottagarland av EU bidrag.Jag hoppas tvärtom,för då är det enklare för oss å nåra andra småskitarländer att göra samma sak OCH DÅ ska ingen jävla pollack eller va fan han nu är,komma å bestämma vad vi gör med vargen.Då kanske vi kan göra en deal med skottarna att få komma över å jaga moripa med våra "doggar"så kan dom i utbyte få komma hit å skjuta bort skiten(vargen alltså) :yes:Bra förslag va?

• 3 weeks later...
Publicerat

Helt otroligt vilket fiaskoprojekt....

Publicerat

Nu har det tydligen kostat tillräckligt att ha kvar dessa runt Junsele.

http://allehanda.se/...sforsok-inledda

Verkar som att länstyrelsen sköter jakten, tror samebyarna fixar det bättre utan helikopter.....

Men må vara huvudsaken man insett sitt misstag och får slut på eländet kanske alla insett det dem flesta redan visste :/