Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

hur går det med åtlarna?

Featured Replies

Publicerat

7cm är inte så mycket, precis som frontier säger..

Skulle också gissa på 80-90..

Svårt att säga en 100kgs man har inte större fötter än en 70kgs ;)

• Svar 2,5k
  • Visningar 400k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• linus22magnum
    linus22magnum

satt med på ungdomslagets åtlar i fredags. vi satt ute på 2 st åtlar. på den åtlen jag och en annan satt på hade dem skjutit en 40 kg:s 1 vecka innan på, klockan 20:00 redan. perfekt att filma i så vi

• Jackpot i afton, väääldigt tidigt, typ 17.00 så såg jag nå't stoooort svart som var fram å kollade åteln, den smög iväg lika snabbt som den kommit. Har haft att göra med en del bamsingar och vet ju at

• Grattis pfrep! du vann 50 pix igår kväll, 22.15 för att vara exakt. satte mig i kojjan strax efter 20 och konstaterade att nån gris lär inte komma. Vinden låg på gränsen mot åteln och det var bröllops

Posted Images

Publicerat

7cm är inte så mycket, precis som frontier säger..

Skulle också gissa på 80-90..

Svårt att säga en 100kgs man har inte större fötter än en 70kgs ;)

innan vi fyllt 20 år, har våra fötter den storleken fram till den dagen vi lämnar in. Således går det inte att jämföra oss med många djur. :dry: .

Publicerat

bara 17.. 78kg och 47

Publicerat
  • Författare

ska sitta ikväll med brorsan :smile: tänk om man får se en fet galt på 80 - 90 kg det hade varit fint det :biggrin:

Publicerat
  • Författare

slaktkroppen väger 43kg kanske någon som kan räkna ut levande vikten.Tror Linus ligger bra till.

dom säger ju att om man dubblar slakt vikten så ska man få fram på ett ungefär så han väger nog minst 83 kg grattis till en riktigt fin galt ! :thumbsup:
Publicerat
dom säger ju att om man dubblar slakt vikten så ska man få fram på ett ungefär så han väger nog minst 83 kg grattis till en riktigt fin galt ! :thumbsup:

Lite mer än dubbelt är det normalt sett. Skulle tippa på att Kenneths galt vägde kring 90kg. Men visst, 85kg eller 90kg, det är inte mycket att orda om.

Mvh

Jocke

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Publicerat

Det är nog ca vad jag trodde också. Tack Linus. Råkade nog trycka på en gilla inte knapp :wallbash: menar att jag gillade Linus inlägg :woot:

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

har hängt upp åtelkameran igen nu. och det har blivit fina bilder på både kulting, sugga och stora galtar. och kameran klockan på kameran är inte rätt ! men bara för denna gången räknade jag ut att klockan går 7 timmar för snabbt. så galten på första bilden är där klockan 2, 00. och suggorna där från ungefär 20,30 - 21,30 :thumbsup:

post-10838-0-79794700-1357986576_thumb.j

post-10838-0-19927200-1357986594_thumb.j

post-10838-0-40850000-1357986608_thumb.j

post-10838-0-51237500-1357986625_thumb.j

post-10838-0-73812900-1357986658_thumb.j

post-10838-0-22693100-1357986687_thumb.j

Publicerat
  • Författare

bilden nr 2 från vänster tror jag är en stor galt han är där i alla fall 2,00 och även bild nr 3 från vänster ser ut som en galt som parar sig med en sugga. skriv vad ni tror :thumbsup:

Publicerat

Svårt att könsbestämma på de bilderna. Vad har du för avstånd mellan kameran och tjärträdet( om de nu e det)

Jag hadde flyttat tillbaka kameran några meter för att få hela grisarna på bild :thumbsup:

Publicerat
Svårt att könsbestämma på de bilderna. Vad har du för avstånd mellan kameran och tjärträdet( om de nu e det)

Jag hadde flyttat tillbaka kameran några meter för att få hela grisarna på bild :thumbsup:

Instämmer i att kameran är lite galet placerad, med tillägget att om man bara är ute efter att veta när grisarna är framme (tid på dygnet) och inte frågar efter så mycket vad det är för grisar så funkar det ju :yes:

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Publicerat
  • Författare

den är kanske 1-2 m ifrån :tongue: (vet det är as nära ! ) men det var det ända alternativet för det andra trädet var typ 10 12 m iväg. men ska försöka vinkla kameran mer :thumbsup: men den jag trodde var en galt såg jag genom att kolla på den kraftiga kroppen och den raka nosen/ det raka trynet. kolla efter så ser ni :wink: + att han är där klockan 2 och ensam.

Publicerat

Jag ser knappt något... Vad har du för kamera? Ja, som någon annan skriver, flytta kameran bakåt 4-5 meter! Kamerans uppgift är att förmedla klockslag och vilka grisar som är framme! Hälften duger inte...

Publicerat

Sätt upp en stängsel stolpe och sätt kamran på den linus :)

Publicerat

rakt tryne=ej äldre galt

Publicerat

Hur mycket gör der att tjära nu på vintern? Trodde det bara va bra på det "varma" halvåret

Publicerat

Hur mycket gör der att tjära nu på vintern? Trodde det bara va bra på det "varma" halvåret

Hej H 96 tjære er det vigtigeste på åtel pladser, bruger selv at tjære hver gang jeg kigger til en åtel og stiller en pinne op så er det nemt at se om der har været besøg :thumbsup: kalle.
Publicerat

Hej H 96 tjære er det vigtigeste på åtel pladser, bruger selv at tjære hver gang jeg kigger til en åtel og stiller en pinne op så er det nemt at se om der har været besøg :thumbsup: kalle.

har tjärat på nu idag, det är minst två månader sen jag gjorde de sist!

Slände ut lite bröd och nån vitkol och sedan ärtorna från spridaren! Har inte varit gris där på länge tyvärr har fått ta ut batteriet från spridarn för det va fullt med majs och ärtor där!

Publicerat
  • Författare

Jag ser knappt något... Vad har du för kamera? Ja, som någon annan skriver, flytta kameran bakåt 4-5 meter! Kamerans uppgift är att förmedla klockslag och vilka grisar som är framme! Hälften duger inte...

jag vet inte vilket märke det är. fick den av en jag känner. men visst den är lite äldre men tycker ändå att det blir bra bilder. men menar du på allvar att du knappt ser grisarna ??
Publicerat

tja en stängselstolpe hade kanske inte varit fel att hänga kameran på :thumbsup::smile: men funderar på att flytta fram kameran till spridaren för där är ett perfekt träd på lagom avstånd och då får man lite mer bilder på hela grupper :yes:

Linus flyt kammera til sprider ,sæt skuver eller spig så du har samme retning og højde hver gang, det måkunne lade sig gøre at indstille kammera til ret tid og dato/år om du vil bruge sommer /vintertid plus minus en timme ingen problem bare du som ved, meget fine GRISE :tongue: kalle.
Publicerat

Grisarna finns i mängd, här vart det ingen skillnad av vintrarna. Att dom går ut mindre i december kan bero på brunsten. Men vad jag läser så är det era anlagda foderplatser som inte drar gris. Gå ut och titta i naturen efter deras stigar så ser ni att dom finns. Lägg åteln där dom finns så kan ni skjuta för fullt igen.

• 3 weeks later...
Publicerat

Sköt min andra gris igår kväll på en av skolans åtlar :) 32 kg's galt ;) eller årsgris får man väl säga :)

Publicerat

Grisarna finns i mängd, här vart det ingen skillnad av vintrarna. Att dom går ut mindre i december kan bero på brunsten. Men vad jag läser så är det era anlagda foderplatser som inte drar gris. Gå ut och titta i naturen efter deras stigar så ser ni att dom finns. Lägg åteln där dom finns så kan ni skjuta för fullt igen.

Sverige är rätt stort och även i landsändan där det finns gris är det stort, finns förmodligen fler områden som i princip fortfarande är utan gris än som har så mkt att man måste armbåga sig fram.

Vi har inte haft så lite gris i år sedan grisen kom.

Publicerat

Skjutit två grisar nu på en dryg vecka på samma åtel. Gott om gris på båda mina åtlar, går en stor på båda åtlarna, troligtvis suggor som snart ska föda, kan givetvis också vara ensamma galtar men ingenting jag tänker skjuta när jag inte har belysning på åtlarna!