Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

hur går det med åtlarna?

Featured Replies

Publicerat

Ja du Linus, låg osäkrad med fingret på avtryckaren länge men det fanns liksom en spärr, tänkte bara praktiskt. Vetskapen att jag hade kunnat skjuta den räcker gott som minne. Hål i huvu't säger en del kanske. Grovstycka i skogen ett alternativ men lerigt och jäkligt där. Skulle tippa på att den vägde runt 120-130 kg. Inte gigantisk men mycket stor ;-) det var en surrealistisk känsla när han kom in och jag jämförde med tunnan på marken.

iPad Tapatalk HD

• Svar 2,5k
  • Visningar 400k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• linus22magnum
    linus22magnum

satt med på ungdomslagets åtlar i fredags. vi satt ute på 2 st åtlar. på den åtlen jag och en annan satt på hade dem skjutit en 40 kg:s 1 vecka innan på, klockan 20:00 redan. perfekt att filma i så vi

• Jackpot i afton, väääldigt tidigt, typ 17.00 så såg jag nå't stoooort svart som var fram å kollade åteln, den smög iväg lika snabbt som den kommit. Har haft att göra med en del bamsingar och vet ju at

• Grattis pfrep! du vann 50 pix igår kväll, 22.15 för att vara exakt. satte mig i kojjan strax efter 20 och konstaterade att nån gris lär inte komma. Vinden låg på gränsen mot åteln och det var bröllops

Posted Images

Publicerat

Ankan goes poet :-)

En folkabuss ska ha rediga betar om det skall vara värt mödan med det logistiska, snchyggt.

Betar syntes tydligt men frågan om de var tillräckligt stora får vi inte reda på ännu ;-) eftersom jag var snäll och delade med mig av min historia till övriga i Jaktlaget ser jag det som ett under om han överlever helgen.....någon skulle visst ut i kväll redan...visst är jag snäll.

iPad Tapatalk HD

Publicerat

Platsen strax innan humlan attackerade och den mentala bataljen utspelade sig ;-)

Postad bild

Publicerat

Kom precis från åteln. Hade säsongens första kort på kultingar. Var en sugga med 8 små som varit där två nätter i rad.

Publicerat

Platsen strax innan humlan attackerade och den mentala bataljen utspelade sig ;-)

Vadan linbana ner till åteln? Ifall skottet inte tar går du i närstrid då? =)

Publicerat

Vadan linbana ner till åteln? Ifall skottet inte tar går du i närstrid då? =)

Javisst serru, nej det är en gammal åtelbelysning som inte har så mycket kräm i. Ska byta ut den snart och sätta nya lampan på kojan.

iPad Tapatalk HD

Publicerat

Har inte fått bilder på länge från min åtel ,men jag åkte dit igår för att kolla läget och sitta ett tag , går fram och ska ta ner kameran som sitter ca 2,5m upp i ett litet träd , upptäcker att alla 3 ir-ögonen är krossade , sedan innan är antennen knäckt ,kunde ju va en gren ( även om jag inte trodde det), så det finns tydligen en jaktgranne(?) som inte gillar mig och min åtel , en kamera för 3000spänn som är skrot gör mig hyfsat irriterad , att det är någon som visste vad han/hon gjorde är uppenbart eftersom man med precision har sabbat ir-ögonen och dessutom utan att ha blivit fotad.

Och för info. några grisar uppenbarade sig inte i natt :(

Men glad midsommar gossar och töser

Publicerat
  • Författare

Har inte fått bilder på länge från min åtel ,men jag åkte dit igår för att kolla läget och sitta ett tag , går fram och ska ta ner kameran som sitter ca 2,5m upp i ett litet träd , upptäcker att alla 3 ir-ögonen är krossade , sedan innan är antennen knäckt ,kunde ju va en gren ( även om jag inte trodde det), så det finns tydligen en jaktgranne(?) som inte gillar mig och min åtel , en kamera för 3000spänn som är skrot gör mig hyfsat irriterad , att det är någon som visste vad han/hon gjorde är uppenbart eftersom man med precision har sabbat ir-ögonen och dessutom utan att ha blivit fotad.

Och för info. några grisar uppenbarade sig inte i natt :(

Men glad midsommar gossar och töser

jävla tråkigt sånt där ! :wallbash:  :verymad: , ja just det glad midsommar på er alla ! :tongue:  :smile:

Publicerat
  • Författare

je8uzabe.jpg

stor och fin åtelplats ! :ohmy:  :smile:

Publicerat

Börjar fundera på om inte mina två, numera inte så små, föräldralösa kultingar Helan och Halvan tror att de tillhör släktet dama dama. Varenda kväll käkar de med herrklubben!Postad bild

Publicerat

Ankan satt helt ensam ikväll

Väntade flera timmar på en smäll

Flera älgar kom då på rad

Ankan drack te och var glad

Men sen kom regnet, det blev blött

Ankan blev uppgiven och lite trött

Inga grisar på paraden

Bara en fågel i kojfasaden

Full fart i Strångsjö under tiden det var

Nä nu tar jag nog och hemåt far

Gonatt!

Postad bild

• 2 weeks later...
Publicerat

Grisarna verka komma och gå just nu med 1-2 veckors mellanrum på åtlarna. Man är ju sugen på att jaga men det har inte vart på plats i den mängd som var under vintern/våren. En ensam gris som äter och buffrar på en fodertunna på marken men inget mer verkar besöka för gratis mat. Man har ju förstått och konstaterat att grisarna har gott om mat ute i det "fria" och en åtel lockar inte på samma sätt som när förhållanden är svåra för dom. Det är gott om gris men man blir ändå lite uppgiven när som lyser med sin frånvaro och börjar undra vad som är fel. Men man inser att naturen får ha sin gång och att dom kommer när det passar helt enkelt.

post-10839-0-30539100-1372928345_thumb.jpost-10839-0-59664800-1372928475_thumb.j

Publicerat

Samma läge här....i Strångsjö inte en gris på hela veckan, inga tranor heller för den delen. Dock gris i Kolmården så där blir det en sittning fredag kväll. Då hoppas jag Storgalten kommer på besök.

iPad Tapatalk HD

Publicerat

hemkommen från västkusten och makrillfisket för några tim sen..blir till att åka och sitta på havreåkern +åteln för o se vad som finnes :)..kanske smäller vem vet :tongue:

Publicerat
  • Författare

brorsan och jag har fått problem med den ny åtelkameran. allt var lätt och bra att ställa in med hjälp av bruksanvisningen. men nu är det problem med sim-kortet och sändandet ni vet. hur gjorde ni med era operatörer och sim-kortet.kameran är den här 550 m från nettojakt för 1650 kr eller något. vet att många har den så snälla hjälp oss med detta :smile:  alltså hur fixade ni sändandet på eran åtelkamera 550 m ? //L

Publicerat

Även här är trycket lågt (jämfört med vintern).
De kommer ungefär 3-4 ggr/vecka nu. Själv har jag tröttnat lite på grisjakten vid åtlen, så mamma får ta dom istället :thumbsup:

post-2176-13730259116788_thumb.jpg

post-2176-13730259245439_thumb.jpg

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Publicerat

Redigeringen har "gett upp" på min tapatalk. Men "även här är trycket lågt" ska det stå i inlägget ovan :blush:

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Publicerat

Ser rätt bra ut hos mig :) mer eller mindre var natt så ca 60-talet på finmarken, 25 hemma, 20 på gränsmarken. På de övriga har jag ingen aning. Dock en jäkla massa små, en del har börjat släppa ränderna nu så det blir nog bra till oktober

Publicerat

Ja jag åkte ut lite halvtrött som man var efter resan på morgonen ifrån kusten. Satt bara i ca 60min fram till kl 22.00 kommer ut 4st större kultingar. Lät dem snällt få äta i lugn o ro :thumbsup: meningen med sittningen var för o kolla timern och den funka :tongue: nåja därefter blev det att spana av havreåkern..20dovvilt (herrklubben) sen åkte man tom igen hemåt :smile:

Publicerat

Satt 21-00.30! Kl 12 kom ett helt infanteri. Två suggor, 10-12 randiga, någon årsgris och bamse. En stor galt i flocken (?) tog för sig rejält. Kl 00.26 stod han med bredsidan emot och truten i brödtunnan. Pang mitt i bogen. Sprang iväg, lyssnade på ljudet. Kändes bra i skottet men drog iväg ändå. Gick bara 20 m. Klockren träff. 130 kg. Bepansrat och tungt. Hade hjälp av 2 andra och efter mycket om och men hamnade den på heck packen. Puh! And it's all on film!Postad bild

Publicerat

Härligt,grattis.

Filmtajm?

Publicerat

Jo ska se om man kan redigera ihop något så ni inte bara hör mitt flåsande ;-) mycket slit men nöjd med kvällen.

Publicerat

Kul väntar filmen/flåset

Publicerat

Idag var det glädjes dag att på kameran kunna se att åteln besöks av många svin och med deras bäbisar. Första gången någonsin som pyjamas gris fastnar på bild kunde räkna till 4-6st kan har vart mer.

post-10839-0-93348100-1373188329_thumb.j

Publicerat

satt ute i kväll , (precis hemkommen) måste få upp nya kameran från hylte fort som fan ,har ingen koll på när de där brukar uppenbara sig , idag/morse kom de halv 2!!

Överväger också åtelljus , även om jag av princip tycker det är "fusk" , men har man en knapp timme till marken så blir det ju mer rationellt om man kan skjuta med lite ljus.

såg ju inte inte grisarna nu men ljudet e ju fräckt det också, mättar dåligt bara .

Nu börjar det ljusna på Limhamn ,....