Publicerat Juli 13, 201313 yr Du är välkommen ner och mäta om du inte litar på mig godsets mark fortsätter ett par mil ut i riktningen mot åkermarken men de som har jakten där har knappt gris. Det är vi och sen norrut längs e4an som har bra med dem. Däremot finns där bra med jordbruk på andra sidan e4an men den korsar de dåligt
Publicerat Juli 13, 201313 yr Du är välkommen ner och mäta om du inte litar på mig godsets mark fortsätter ett par mil ut i riktningen mot åkermarken men de som har jakten där har knappt gris. Det är vi och sen norrut längs e4an som har bra med dem. Däremot finns där bra med jordbruk på andra sidan e4an men den korsar de dåligt Då kan vi ju passa på att dessimera stammen lite Vad heter marken då?
Publicerat Juli 14, 201313 yr Författare jag frågar alla men kalle hade koll på detta tror jag. vi kanske ska sitta på åteln ikväll nu när brorsan är ledig ! och vi har ju haft en stor grävling på åteln, men nu tycker jag att jag har börjat att se skit från flera grävlingar. så får vi i så fall skjuta en årsunge (grävling) på åteln ikväll ?
Publicerat Juli 14, 201313 yr jag frågar alla men kalle hade koll på detta tror jag. vi kanske ska sitta på åteln ikväll nu när brorsan är ledig ! och vi har ju haft en stor grävling på åteln, men nu tycker jag att jag har börjat att se skit från flera grävlingar. så får vi i så fall skjuta en årsunge (grävling) på åteln ikväll ? skjut på !!
Publicerat Juli 14, 201313 yr ?? Är det inte följande som gäller? www.jagareforbundet.se/mobil/Jakttider/Daggdjur/Gravling/ Där kan du läsa om ni kan påvisa skyddsjakt eller inte. Jag vet inte vilka förutsättningar ni har Linus så vågar inte ge mer exakt svar än så
Publicerat Juli 14, 201313 yr jag frågar alla men kalle hade koll på detta tror jag. vi kanske ska sitta på åteln ikväll nu när brorsan är ledig ! och vi har ju haft en stor grävling på åteln, men nu tycker jag att jag har börjat att se skit från flera grävlingar. så får vi i så fall skjuta en årsunge (grävling) på åteln ikväll ?Om det behövs för viltvårdens skull får du skjuta båda årsunge av räv och grävling före den 1/8. Vi har på tok för mycket grävling på marken och har tagit bort lite ungar redan. Se bara till att du verkligen skjuter rätt djur och inte föräldrarna. Det skiljer inte så mycket på grävlingarna nu tycker jag.iPad Tapatalk HD
Publicerat Juli 14, 201313 yr "Årsunge av grävling får jagas om det behövs för att tillgodose lantbruket eller viltvården 1 juni – 31 juli." Gäller även räv
Publicerat Juli 15, 201313 yr Efter många nätter i vakkojan så blev det en kulting som kommer "hel" grillas. Kom fram 11 kultingar med 3 "suggor". Svårt att se om alla var kulting förande men tog det säkra före det osäkra och knäppte en liten.
Publicerat Juli 15, 201313 yr Författare ?? Är det inte följande som gäller? www.jagareforbundet.se/mobil/Jakttider/Daggdjur/Gravling/ Där kan du läsa om ni kan påvisa skyddsjakt eller inte. Jag vet inte vilka förutsättningar ni har Linus så vågar inte ge mer exakt svar än så Om det behövs för viltvårdens skull får du skjuta båda årsunge av räv och grävling före den 1/8. Vi har på tok för mycket grävling på marken och har tagit bort lite ungar redan. Se bara till att du verkligen skjuter rätt djur och inte föräldrarna. Det skiljer inte så mycket på grävlingarna nu tycker jag. iPad Tapatalk HD "Årsunge av grävling får jagas om det behövs för att tillgodose lantbruket eller viltvården 1 juni – 31 juli." Gäller även räv vi satt aldrig igår men idag så vi har alltid minst 2 grävlingar på åteln och dom är ungefär lika stora. fast detta kan ju faktiskt vara ett par ? kan lägga upp bilder senare idag tack för svaren allihopa !
Publicerat Juli 15, 201313 yr Författare i torsdags natt (fredag 00,1 ) så fick vi våran första gris på åtelkameran. detta var tyvärr natten efter vi hade haft den stora gruppen på åteln så den fick vi aldrig på bild. dom gick på åteln varranan natt 3 gånger och nu helt väck. och dagen efter så kom en ensam gylta (troligtvis) i 60 kg-klassen. men hon stannade bara i fem minuter först kommer hon in till åteln, sen ställer hon sig lugnt och äter, sedan står hon jätte spänd, sedan äter hon lugnt, sen jätte spänd igen och nästa bild är hon borta hon gick aldrig ens fram till majsen så något skrämde henne och vad tror ni det var då ? jo familjen grävling för lite senare så är paret grävling framme. kanske därför den andra gruppen slutade att komma. dom pallade helt enkelt inte med 2 jobbiga grävlingar som kom och störde dom hela tiden. så hur är detta hos er ? för här blir grisarna rädda och irriterade på grävlingarna och oftast sticker Nu till den andra berättelsen var ute och gick en sväng igår med farsan och brorsan. här ligger grusvägarna och dom små asfaltsvägarna så nära havreåkrarna så vi brukar gå en sväng och kolla lite.klockan var 22 när vi gick och 22:45 när vi nästan är hemmma igen. det ligger en liten havreåker precis intill grannens lada och den lilla grusvägen jätte nära gårdarna här. i denna åkern har det aldrig varit gris i innan. så kommer vi gåendes, så hör jag något gå/prassla vänder mig om och ser hur havren rör sig bara 15 meter ifrån grusvägen och så säger brorsan schysss till pappa och då kommer ett litet grymt och man hör tydliga ivägspringande grissteg bort till stenmuren som gränsar till den andra åkern där det brukar vara gris.så vi går ner till den åkern där troligt vis (kultingen) sprang över till. vi går längs grannens grönsaksland som ligger precis vid stenmuren. han har satt upp elstängsel runt sitt grönsaksland så inte grisarna ska komma in i landet. när vi står och lyssnar vid elstängslets kant så hör man tydligt tydligt en grupp grisar stå och smaska på havre 20-30 m längre ner längs med stenmuren. sedan vänder vinden man kännder det tydlig i nacken. och då vid fötterna bara 3 meter framör oss ligger suggan och gör ett stort jävla gris morr. vi backar försiktigt bakåt med hög puls !!! vi går hem och känner oss jävligt glada över att veta att grisen inte är utrotad här i dom småländska skogarna det var en häftig upplevelse detta
Publicerat Juli 15, 201313 yr i torsdags natt (fredag 00,1 ) så fick vi våran första gris på åtelkameran. detta var tyvärr natten efter vi hade haft den stora gruppen på åteln så den fick vi aldrig på bild. dom gick på åteln varranan natt 3 gånger och nu helt väck. och dagen efter så kom en ensam gylta (troligtvis) i 60 kg-klassen. men hon stannade bara i fem minuter först kommer hon in till åteln, sen ställer hon sig lugnt och äter, sedan står hon jätte spänd, sedan äter hon lugnt, sen jätte spänd igen och nästa bild är hon borta hon gick aldrig ens fram till majsen så något skrämde henne och vad tror ni det var då ? jo familjen grävling för lite senare så är paret grävling framme. kanske därför den andra gruppen slutade att komma. dom pallade helt enkelt inte med 2 jobbiga grävlingar som kom och störde dom hela tiden. så hur är detta hos er ? för här blir grisarna rädda och irriterade på grävlingarna och oftast sticker Satt på åtlen i lördags natt och hade en grävling framme. Såsmåningom när den tröttnat på att käka majs så sprang den in i andra ändan av planteringen där grisarna antagligen stod och väntade för det uppstod kalabalik och sen var det lugnt resten av natten. Även min slutsats är således att grävlingarna kan skrämma vildsvinen från åtlen. Grävlingar är ju inte direkt ett försiktigt och smygande vilt heller utan de för en hel del väsen, vilket givetvis gör att grisarna inte gärna står kvar där och glor tills "faran" kommit fram ur skogen. Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Juli 15, 201313 yr Har visserligen inte varit med om det men känns inte orimligt. Grävlingen kan ju vara rätt arg. Har dock mängder med bilder från åtlarna där grävling delar matplats med både rådjur, gris, älg och tom mård så visst känns även grävlingen samsas. Det känns som ni båda har den 1/8 räddad
Publicerat Juli 15, 201313 yr Har visserligen inte varit med om det men känns inte orimligt. Grävlingen kan ju vara rätt arg. Har dock mängder med bilder från åtlarna där grävling delar matplats med både rådjur, gris, älg och tom mård så visst känns även grävlingen samsas. Det känns som ni båda har den 1/8 räddad När det står 1/8 i kalendern brukar de vara som bortblåsta, typ som bockarna den 16:e Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Juli 15, 201313 yr Det var ju tre grävlingar samtidigt i torsdags kväll/natt som åt på majsen runt spridaren. Jag kunde bara sitta och titta på dom knaprades på grisarnas foder och gav mig blickar som sa att oss rör du inte före 1 aug... Dom försvann men det kom en tillbaka innan jag gick hem vid 04.00 och då var jag arg på dom så jag slängde en pinne i mot den för att skrämma iväg den men icke..
Publicerat Juli 15, 201313 yr Vi ska sitta ute ikväll och har samling 1900. Tände grillen och körde ut foder på samtliga sex foderplatser. När jag var på väg ner till grillen var två platser redan rensade visserligen brukar de vara ute tidigt men detta var sjukt. Får hoppas att de inte blev för mätta.
Publicerat Juli 15, 201313 yr På åtlen går de inget vidare hos mig nu. Däremot i vetet, jag hade gris i fredags- & lördagsnatt. Igår var jag inte ute men ikväll är vi 3 som ska ut.
Publicerat Juli 15, 201313 yr Författare På åtlen går de inget vidare hos mig nu. Däremot i vetet, jag hade gris i fredags- & lördagsnatt. Igår var jag inte ute men ikväll är vi 3 so vam ska ut. lika dant här ! alla grisar som var på åteln är nu mera i havren. dom har varit en gång i den ena åkerna typ den 7 juli, sedan andra gången i grannåkern ungefär den 12-13 juli och då igår som ja berättade om. men sedan kom ja ut till den åkern som brukar leverara bäst, där dom var första gången. där hade varit en fet grupp igen ! stigen var typ 40 cm bred och väldigt trampad man såg liksom en öppning långt in i havren så ikväll ska brorsan och ja sitta i havren och även kolla dom andra havreåkrarna här var det väldigt vit och fin mjölke i havren hur är det för er andra med det ? kan tillägas med att det är två grupper. en stor med många i och en liten grupp med troligtvis 2 suggor och massa kultingar skitjakt på er alla ! // L
Publicerat Juli 15, 201313 yr På åtlen går de inget vidare hos mig nu. Däremot i vetet, jag hade gris i fredags- & lördagsnatt. Igår var jag inte ute men ikväll är vi 3 som ska ut. Det låter ju bra!!
Publicerat Juli 15, 201313 yr Kom in på ca: 20m på tre grisar i kväll som åt i veten ! Hade osäkrat och väntade in att den minsta skulle visa sig i en glugg. Då snor självklart vinden runt och grisarna får vittring av mig !! Fpr bli nya tag i morn Hur är det för er. Jag har jävligt svårt att avgöra vikten på grisarna, och speciellt i veten. När man är själv så vill man inte stå med en allt för stor gris kl 12 på natten !!!
Publicerat Juli 16, 201313 yr Författare natten igår blev resultatlös men grannen satt i åkern jämte där den stora gruppen hade varit. och han såg en sugga med ensam kulting. men fyfan vad vinden vände igår ! halv storm som typ ändra från nord-syd-väst-öst håller med dig alfons när dom väl är i havren/veten så är det svårt att se hur stora dom är havren brukar verkligen inte vara så här hög så här tidigt hos oss, skit hög och redan mycket mycket mjölke i den. undrar vad bonden har gjort skitglad med för bönderna här ute verkar inte använda traktorn i år ....
Publicerat Juli 16, 201313 yr Inga grisar observerade igår. Detta berodde sannolikt på vinden som Libus var inne på- kraftig blåst från tidvis alla håll.
Publicerat Juli 17, 201313 yr Författare vi såg bara ett rådjurskidd igår men grannen hade en galt framme i någon minut, men sedan fick han vittring och stck direkt. vi var och kollade i havren igår lite med på dan. och fyfan vilken skit vi hittade ! grisen som hade skitit var en sugga för det hade legat 2 mindre grisar jämte henne. skiten var som en björnskit typ ska sitta med grannen på den bästa åkern ikväll, hoppas det kommer gris !
Publicerat Juli 17, 201313 yr Jag stötte en ensam gris i vetet igårkväll, såg den aldrig men den hördes rätt väl. Ensamma grisar är rätt svåra att smyga på i spannmålen...
Publicerat Juli 18, 201313 yr Författare igår kväll var det helt dött med grisen... men en grävling kom halft springandes rakt imot mig på den lilla asfaltsvägen och stanade med full bredsida på 8 m. killen som jag var med var 10-15 m framför så han såg aldrig grävlingen. fast detta var nog ingen årsunge, stor var han i alla fall. någon som skjutit i spannmålen än ? havren,veten,rågen,majsen ? tycker det verkar vara rätt svårt att lyckas i spannmålen. skilja om det är sugga eller galt i hög havre går ju knappt...