Publicerat Juli 7, 201312 yr Nån som har tips på en prisvärd åtelkamera? http://www.nettojakt.se/atelkamera-sg550m-8m-gprs.htmliPad Tapatalk HD
Publicerat Juli 7, 201312 yr http://www.nettojakt.se/atelkamera-sg550m-8m-gprs.html iPad Tapatalk HD Bra tips!
Publicerat Juli 7, 201312 yr Författare Bra tips! i denna prisklassen tror jag fan denna kameran är bäst ! eller va tycker ni andra som använder den. och är superglad för vi har haft gris igen. och denna gången hade inte grisarna gått vidare från grannens åt som vi också har nu. utan kommit från andra hållet. troligtvis en sugga med kultingar. och en fråga, vi hade en liten sugga typ bara 70 kg på åteln i vintras. och den hade kattkultingar. dom kom fram till åteln ensamma en gång när vi satt och dom var nog max 1 vecka gamla. och detta var i slutet av februari. tror ni domma kultingarna klarde sig ? det var 4 kultingar i kullen. dom åt där minst varannan natt med sin sugga. och sedan försvann dom så fort snön försvann.
Publicerat Juli 7, 201312 yr i denna prisklassen tror jag fan denna kameran är bäst ! eller va tycker ni andra som använder den. och är superglad för vi har haft gris igen. och denna gången hade inte grisarna gått vidare från grannens åt som vi också har nu. utan kommit från andra hållet. troligtvis en sugga med kultingar. och en fråga, vi hade en liten sugga typ bara 70 kg på åteln i vintras. och den hade kattkultingar. dom kom fram till åteln ensamma en gång när vi satt och dom var nog max 1 vecka gamla. och detta var i slutet av februari. tror ni domma kultingarna klarde sig ? det var 4 kultingar i kullen. dom åt där minst varannan natt med sin sugga. och sedan försvann dom så fort snön försvann. Angående kultingarna så är det som med trissen..plötsligt händer det; att dem står där vid spridaren dock 20kg tyngre än sist och med utfärgade ränder
Publicerat Juli 7, 201312 yr Författare Angående kultingarna så är det som med trissen..plötsligt händer det; att dem står där vid spridaren dock 20kg tyngre än sist och med utfärgade ränder hahaha ja det var som i vintras. vi satte oss 15:40 fortfarnde helt ljust ! 5 minuter tidigare gick jag ner och satte på spridaren en extra gång för det var så lite majs ute. och efter då 5 minuter kommer det fram en liten kulting på 11 kg. han går mitt på den plogade skogsvägen fram till spridaren. men 10 m innan spridaren stannar han tvärstopp. brorsans mage kurrar, det bara raslar till så är han borta. efter en halv minut kanske så kommer han tillbaka för att äta och denna gången har han bestämt sig ! han nästan springer fram på skogsvägen fram till majsen och börjar gluvsa i sig. och denna gången har han sin kompis med sig, en galt på ungefä 20 kg. han är ju lite smartare så han går i kansten av slyet i alla fall och går lungt fram och nosar, men stannar 10 meter från spridaren och står och nosar och kollar upp mot tornet med sneblick och full bredsida. men vi vågade inte ens röra på oss han hade ju nästan ögonkontakt. efter 20 sek sticker 20:kilosen in i skogen igen. men lille kultingen står kvar. och där slutar hans historia. dom kan vara både väldigt roliga och väldigt goda ´dom små kultingarna.
Publicerat Juli 7, 201312 yr Författare Satt 21-00.30! Kl 12 kom ett helt infanteri. Två suggor, 10-12 randiga, någon årsgris och bamse. En stor galt i flocken (?) tog för sig rejält. Kl 00.26 stod han med bredsidan emot och truten i brödtunnan. Pang mitt i bogen. Sprang iväg, lyssnade på ljudet. Kändes bra i skottet men drog iväg ändå. Gick bara 20 m. Klockren träff. 130 kg. Bepansrat och tungt. Hade hjälp av 2 andra och efter mycket om och men hamnade den på heck packen. Puh! And it's all on film! visste det var något jag glömde ! förlåt kalle grattis till en riktigt fin gris kalle !!! nytt rekord satt ?
Publicerat Juli 7, 201312 yr Nja rekord och rekord men jag som bara trycker av när de är Max 60 kg Levande så är detta stort. Visste ju att det fanns muskelkraft i närheten annars är det ju helt omöjligt för min tunna lekamen att dra ut de stora själv ;-)
Publicerat Juli 7, 201312 yr hahaha ja det var som i vintras. vi satte oss 15:40 fortfarnde helt ljust ! 5 minuter tidigare gick jag ner och satte på spridaren en extra gång för det var så lite majs ute. och efter då 5 minuter kommer det fram en liten kulting på 11 kg. han går mitt på den plogade skogsvägen fram till spridaren. men 10 m innan spridaren stannar han tvärstopp. brorsans mage kurrar, det bara raslar till så är han borta. efter en halv minut kanske så kommer han tillbaka för att äta och denna gången har han bestämt sig ! han nästan springer fram på skogsvägen fram till majsen och börjar gluvsa i sig. och denna gången har han sin kompis med sig, en galt på ungefä 20 kg. han är ju lite smartare så han går i kansten av slyet i alla fall och går lungt fram och nosar, men stannar 10 meter från spridaren och står och nosar och kollar upp mot tornet med sneblick och full bredsida. men vi vågade inte ens röra på oss han hade ju nästan ögonkontakt. efter 20 sek sticker 20:kilosen in i skogen igen. men lille kultingen står kvar. och där slutar hans historia. dom kan vara både väldigt roliga och väldigt goda ´dom små kultingarna. Kultingarna med sin sugga som jag filmat sedan mitten på Mars mån, där det skjutits 1galt+ en skabbgrävling fram till för några dagar sedan. Det märks verkligen en stor skillnad i deras vaksamhet från då dem var pyttesmå tills nu när dem några mån senare har blitt större. Dem kan vara framme vid åteln när man går ned. Då kojan bara står ca 15-20m från spridaren så tycker man att dem ska dra som en avlöning..men icke dem står snällt kvar (eller bökar och går runt o kivas) hinner sätta sig på plats och allt och sitta några timmar allt är lugnt. För att sedan se dem lämna åteln för antingen dovvilt eller grävling. Nåja det var småkultingarnas sätt till en början..den sista tiden räcker det med att du går ned till kojan. Sätter dig..man hör dem i granridåerna..dom ringar o ringar fnyser och har sig. För att sedan springa fram kolla läget. Gå tillbaka in igen..ja dem är oroligare och mer vaksamma än när dem var mindre..men shiiet vad det har blivit roligare att filma dem nu! Nåja åteln får vara ostörd ett tag nu..ska väl ut till havreåkern/vallen och kika vid nästa regnfall
Publicerat Juli 7, 201312 yr Här kommer då första filmen med Contouren. Tämligen dålig. Mycket mörker, svordomar, skakigt. Det går inte att filma i mörker om man inte har mycket ljus, så är det bara. Men kul med ett test. Ber om ursäkt för mina dåliga kommentarer, ljud och bild. Ska bli bättre på drevjakterna i höst ;-)
Publicerat Juli 8, 201312 yr Här kommer då första filmen med Contouren. Tämligen dålig. Mycket mörker, svordomar, skakigt. Det går inte att filma i mörker om man inte har mycket ljus, så är det bara. Men kul med ett test. Ber om ursäkt för mina dåliga kommentarer, ljud och bild. Ska bli bättre på drevjakterna i höst ;-) Tycker det ser ut som att du springer till kojan nästintill ibörjan trevlig film
Publicerat Juli 8, 201312 yr Författare Här kommer då första filmen med Contouren. Tämligen dålig. Mycket mörker, svordomar, skakigt. Det går inte att filma i mörker om man inte har mycket ljus, så är det bara. Men kul med ett test. Ber om ursäkt för mina dåliga kommentarer, ljud och bild. Ska bli bättre på drevjakterna i höst ;-) tycker det var rätt bra ändå kalle ! vilket redigeringsprogram använder du ? var satt ingångshålet ? för 20 m är ändå ganska lite för ett lungskott ändå, fint skjutit i så fall !
Publicerat Juli 8, 201312 yr Bra film Kalle Idag blir det sittning för min egen del och Contouren åker med givetvis
Publicerat Juli 8, 201312 yr Gällande springer så var det bara en funktion att köra filmen 2x hastigheten för att speeda upp det hela. Jag kör iMovie i min Mac. Håller på att lattja lite med det nu. Just möjligheten att med 60 bilder/sekund köra slowmotion är ju kanon vid snabba jaktsekvenser. Linus, skottet tog mkt bra. Touchade hjärtat på den så det kan ha bidragit till att den bara gick en kortis. Man hinner ju aldrig skjuta 2:an på åtel så jag brukar lyssna efter skottet bara. I detta fall hörde jag hans frustande och flämtande tydligt och klövarna som sprang liggandes. Tog 15 s och sen tyst. Då var jag rätt säker på att han låg. Ibland känner man det i skottet bara. Helt perfekt stöd och stilla gris kan inte gå snett ;-)
Publicerat Juli 9, 201312 yr Satt i kojan ikväll/natt och kl 23.00 hörde jag fågelskrik som visa sig vara kultingprat.. En stor sugga och en okänd annan gris kom ut och fnyste sedan gick dom in i det täta igen.Hörde dom länge tissla och tassla i närheten men dom kom aldrig ut på åteln. Vittring av mig och en sur sugga som fegar ur så det var bara att vänta och vänta. kl 02.15 gav jag upp och körde hem nu laddar jag med sömn för ett nytt försök natten till onsdag
Publicerat Juli 9, 201312 yr Attans! Hade ju sett fram emot en nyredigerad jaktfilm på morgonen ;-) bara på't igen!
Publicerat Juli 9, 201312 yr Filmade lite men det blir för mörkt för att göra en film blir mest "ljud" av det.. skymning går bra men grisarna kommer då det är för mörkt
Publicerat Juli 9, 201312 yr Författare har ni sett mersax youtubekanal ? han har riktigt fina filmer !! vet inte hur hans kanal (stavas riktigt)
Publicerat Juli 10, 201312 yr Inte ett ljud eller något annat behaga att dyka upp i natt förutom en massa vind. Gav upp vid 02.00 och tar nya tag på torsdag natt och låter grisen vara en dag.
Publicerat Juli 10, 201312 yr har ni sett mersax youtubekanal ? han har riktigt fina filmer !! vet inte hur hans kanal (stavas riktigt) Jag har sätt följer han på jotub
Publicerat Juli 10, 201312 yr Satt 21.30-04.00 i helgen. Varit fullt drag på åteln flera veckor med gris varje dag. Men ändå ser man inte ner än en grävling i en minut...
Publicerat Juli 10, 201312 yr Satt 21.30-04.00 i helgen. Varit fullt drag på åteln flera veckor med gris varje dag. Men ändå ser man inte ner än en grävling i en minut... Kudos för att orka hålla ut. Trägen vinner!
Publicerat Juli 10, 201312 yr Satt 21.30-04.00 i helgen. Varit fullt drag på åteln flera veckor med gris varje dag. Men ändå ser man inte ner än en grävling i en minut... De tyckte nog du luktade illa Skämt åsido så är det tyvärr ibland men det är bra att reka vägen till kojan så man inte går där grisarna passerar. Sen är vindens riktning viktig. De har en jäkla näsa. Ibland kommer de tyst och ibland med världens liv. Man vet aldrig hur de agerar. Så de kanske var i närheten men vände. Det är också lite av tjusningen
Publicerat Juli 10, 201312 yr Författare Meaarx stavas han ;-) så var det ja , ja föler med han och älskar hans filmer ! någon som känner honom eller något, för han har inte gjort en film på ett år, eller hur skriver man ett privat meddelande till någon på youtube. måsste fråga vf han har slutat att göra film