Publicerat Juli 10, 201312 yr Skriv i kommentarsfältet så kanske han återkopplar ;-) iPad Tapatalk HD
Publicerat Juli 10, 201312 yr När går havren och veten i mjölke? Har lite jaktabstinens... Nån som vet ungefär när? Eller hur man får reda på det?
Publicerat Juli 10, 201312 yr När går havren och veten i mjölke? Har lite jaktabstinens... Nån som vet ungefär när? Eller hur man får reda på det? Smaka. S.
Publicerat Juli 10, 201312 yr Beror ju på tidpunkt för sådden....normalt sett i augusti. iPad Tapatalk HD
Publicerat Juli 11, 201312 yr Författare När går havren och veten i mjölke? Har lite jaktabstinens... Nån som vet ungefär när? Eller hur man får reda på det? slutet av juli/början av agusti brukar det vara här i alla fall
Publicerat Juli 11, 201312 yr Författare i förgår natt hade vi redigt med gris igen vi har haft ett tråg med en stock och sammanlagt 5 stora setnar på Vikt= kanske 15 kg. detta för att inte grävlingen inte ska komma åt maten. i förgår när vi kommer ut till åteln så låg trådet i särplockat dom hade jävlar tagit sönder tråget. 3 skruv var inga problem. så alla vet det nu det finns gris med inga gränser vi tänkte detta är kanske för mycket vikt men nej ... . och så var all majs uppäten + bökat. man börjar bli glad igen dom har varit där precis varranan kväll på åteln. och sedan så hade det varit 4 årsgrisar i havren. spåren var( 4-5 cm långa ) 40-60 kg ?
Publicerat Juli 11, 201312 yr När går havren och veten i mjölke? Har lite jaktabstinens... Nån som vet ungefär när? Eller hur man får reda på det? Brors ju på när det är sått men här har dom faktiskt börjat lite på en åker
Publicerat Juli 11, 201312 yr De tyckte nog du luktade illa Skämt åsido så är det tyvärr ibland men det är bra att reka vägen till kojan så man inte går där grisarna passerar. Sen är vindens riktning viktig. De har en jäkla näsa. Ibland kommer de tyst och ibland med världens liv. Man vet aldrig hur de agerar. Så de kanske var i närheten men vände. Det är också lite av tjusningen Ja, eftersom det är en ny åtel vet jag inte var ifrån dom kommer tyvärr. Den ligger mitt inne i en 70 ha bokeföryngring så dom kan ju komma från alla dess riktningar!
Publicerat Juli 12, 201312 yr Blev en liten gylta i natt. 46 kg LV! Hade små embryon i magen tyvärr. Otroligt, kan ju inte vara året ens....
Publicerat Juli 12, 201312 yr Satt i natt 19.00 till 04.00 resultatlöst. 6-7 kultingar och tre vuxna kom ut "suggor" 21:15 och stannade i en minut. Vilket är första gången jag ser djur i dagsljus sedan vi började med att åtla.. Givetvis så satt minneskortet till digitalkameran hemma i datorn men åtelkameran fick nog några bra bilder på dom. Annars har det vart tre grävlingar som käkat majs ett bra tag men dom gick iväg och efter några timmar så kom den en till och den tröttnade jag på så jag gick hem. Men i härligt morgonljus så körde jag till den andra åteln och smög sista biten för o se om det var något där men icke.
Publicerat Juli 12, 201312 yr Härligt med långsittning skämt åsido, se det positivt. tre hondjur kommer leverera bra med kultingar vid nästa grisning om de får vara. alldeles för många hade försökt konstatera minst en av de stora som gylta och eventuella dunkat ner mamma gris. du tog alldeles rätt beslut
Publicerat Juli 12, 201312 yr Härligt med långsittning skämt åsido, se det positivt. tre hondjur kommer leverera bra med kultingar vid nästa grisning om de får vara. alldeles för många hade försökt konstatera minst en av de stora som gylta och eventuella dunkat ner mamma gris. du tog alldeles rätt beslut Jag tycker man kan skjuta gyltor som jag gjorde ovan. I synnerhet om det är gott om gris på marken. I detta fall kom stor sugga med kultingar och denna ensamma årsgris. Hon tillhörde nog suggans gamla kull.
Publicerat Juli 12, 201312 yr Jag tycker man kan skjuta gyltor som jag gjorde ovan. I synnerhet om det är gott om gris på marken. I detta fall kom stor sugga med kultingar och denna ensamma årsgris. Hon tillhörde nog suggans gamla kull. Absolut håller jag med dig Ankan! Det är inget fel att skjuta gyltor om man har en bra stam och vill hålla den på den nivån den är alternativt sänka den något. Är man däremot ute efter att öka stammen så bör man låta de vara. Jag vill minnas att det inte är speciellt längesen Vestjakt började få in gris på sin åtel och således anser jag att det är ett bra beslut att låta de vara. I ditt fall så såg du vilken som var suggan och kunde skjuta bort rätt gris. I Vestjakts fall kommer tre hondjur i samma storlek tillsammans med kultingar, då är det inte lika lätt att vara säker på sin sak. Better safe than sorry, eller hur?
Publicerat Juli 12, 201312 yr Det är mycket svårt att skilja suggor från gyltor i synnerhet på vintern. Nu på sommaren är det lättare helt klart. Är man osäker är det bara att avstå skott. Det händer tyvärr allt för ofta att det blir fel. Fick själv en sugga med 3 kultingar bortskjuten i april. Hon gick med två årsgrisar och men trots att jag tyckte det var lätt att se skillnad på dem så släppte jag. Killen på åteln 500 m gjorde det inte tyvärr. Följde sedan kultingarna på kameran och de klarade sig tack vare åtelns mat. Ränderna gick ur och de slutade sedan besöka åteln varje dag. Deras uppfostran blev nog inte den bästa dock.
Publicerat Juli 12, 201312 yr Det var omöjligt att se exakt om alla 3 var suggor eller om någon var en gylta. Men en gris såg man tydligt hade dragna spenar och hon var tämligen brysk och misstänksam. Gick aldrig fram under spridaren utan gjorde en sväng bredvid. Det andra käka lite i utkanten men sedan gick de. Dock ingen panik utan dom bara gick vidare samma väg som dom kom ut.
Publicerat Juli 12, 201312 yr Härligt med långsittning skämt åsido, se det positivt. tre hondjur kommer leverera bra med kultingar vid nästa grisning om de får vara. alldeles för många hade försökt konstatera minst en av de stora som gylta och eventuella dunkat ner mamma gris. du tog alldeles rätt beslut Bra med träsmak i baken efter så många timmar... Ja jag personligen låter dom vara i fred nu tills ränderna går ur på kultingarna innan man fäller än. Är för oerfaren för se alla skillnader på grisarna om man nu inte får studera dom länge och väl genom kikaren.
Publicerat Juli 12, 201312 yr Men man lär sig något om dem varje gång ;-) Ja det är det som är spännande även om man inte skjuter så är det kul att studera de små och stora liven.
Publicerat Juli 12, 201312 yr Kör foderrunda på finmarken just nu och satte mig i en koja vid ena åteln. Kom först 6 st, sen 14 andra och sen vällde det bara på. Har uppskattningsvis 80 grisar framför mig just nu. Tom jag ångrar att jag inte har bössan med mig ) har på röstinspelning när 24 stora med kultingar passerar på 4 meter från kojan
Publicerat Juli 13, 201312 yr Va? Bara 80? ;-) Var ligger finmarken då? såg ett tjugotal till vid de andra åtlarna när jag körde vidare sen. Den ligger i norra Skåne. Känns oundvikligt att inte ta en sittning i veckan och klippa en färsgris
Publicerat Juli 13, 201312 yr Känns nödvändigt att skjuta mer än 1 gris där... 80gris på samma åtel samtidigt är långt ifrån normalt! I synnerhet vid denna tid på året då de inte har minsta behov av att besöka åtlar/foderplatser för att få mat. Spannmålen drar gris från långt håll nu o vad jag hör hemifrån så är mer eller mindre alla åtlar dåligt besökta nu. Tror inte jag har sett mer än 20-25 på åtel samtidigt nån gång o det vintertid. Visserligen brukar jag skjuta så fort rätt läge på rätt gris dyker upp. Har visserligen hänt att detta läge aldrig kommit för att de stått för tätt.
Publicerat Juli 13, 201312 yr Håller delvis med dig per men på den här marken har vi alltid bra tryck på åtlarna. Marken är kvadratisk och två sidor gränsar mot viltstaket. Närmsta odling som inte tillhör godset är 65 km bort. Även om spannmål drar så drar det inte så mycket. Att vi behöver ta några stycken är dock sant. Vi har satt att 50 ska skjutas innan den 31/3 -14.
Publicerat Juli 13, 201312 yr Håller delvis med dig per men på den här marken har vi alltid bra tryck på åtlarna. Marken är kvadratisk och två sidor gränsar mot viltstaket. Närmsta odling som inte tillhör godset är 65 km bort. Även om spannmål drar så drar det inte så mycket. Att vi behöver ta några stycken är dock sant. Vi har satt att 50 ska skjutas innan den 31/3 -14. 6,5mil till nærmsta åker i skåne!? Det ær ju fan lika långt som det ær från mig till Norrkøping fågelvægen. O mellan mig o Norrkøping ær det MÅNGA åkrar 6,5km låter mer rimligt