Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjärnblödning eller? Sugen på äkta rävracer :-/

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Ids inte rodda, blir dessa om ingen avråder å det kraftigaste  :tongue:

• Svar 1,4k
  • Visningar 111,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Såå jävla hemma med denna bössa nu! Vinsten i 204 Ruger som kommer är inte monumental men det ska i alla fall provas.. Om man någon dag skulle ruttna så finns alltid 223 att gå tillbaka till.

• Till Skånska ?

• Jag kan börja med lite bilder 

Posted Images

Publicerat

En Harris kopia,kvaliten kontra dom har jag ingen uppfattning om,funkar säkert kanon.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Tack! Skickat inköpsuppdrag till Fredde redan, han har handlat, de kommer med posten  :wub:  :wub:  :wub:

Publicerat

Slänger dom i lådan imorrn snuttis! :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Gött! Lite granna gått och väntat på detta, bössan står oinskjuten i skåpet nu.. Luftat Horneten ikväll bara för det. Nu kanske det är dags att rodda i bruksanvisningen? ASV.. hur f-n nollar man osv??

Publicerat

Gött! Lite granna gått och väntat på detta, bössan står oinskjuten i skåpet nu.. Luftat Horneten ikväll bara för det. Nu kanske det är dags att rodda i bruksanvisningen? ASV.. hur f-n nollar man osv??

Busenkelt! Skottställ bössan på 100m. När du är löjligt nöjd med mitt i prick på 100m så skruvar du loss skruven i toppen på tornet. Lyft försiktigt upp tornet utan att fjonka iväg fjädern! Kolla insidan av tornet, där har du stift och dessa flyttar du till där du vill att tornet skall stanna när du vrider mot 0 (noll). Min stopp sitter två klick förbi nollan på Lillan - det är för att jag vill kunna "sänka" träffpunkten på avstånd mellan 25-65m så att jag har rätt träffpunkt på korta håll. Två klick förbi kanske skall läsas som -2cm när jag tänker efter. Nu är jag inte bekant med kulbanan för en 22-250 och hur den ser ut under 100m men ska du finlira så kanske det är intressant även för dig, annars räcker det säkert att nolla på 100m och sätta stoppet på nollan.

Jag vet att min ASV är nollad när jag vrider till botten, och sen klickar upp 2. Då kan man hantera den även i sånär beckmörker utan att behöva se några streck. Alla klick upp räknar man, så verifiera kulbanan och memorera den. Sällan man har tid att plocka fram ficklampan för att kolla hur högt man klickat.

Enjoy!

/M

Publicerat
  • Författare

Och om man måste sänka, skruva upp skruven, lyft, sänk och sen nolla när man är rätt..?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Publicerat

Nu har jag inte plöjt hela din tråd. Visst är det 22-250 R du köpt. I min Sako 591 kör med Nosler Varmaggedon 55 gr i ca 1100m/s. På de sista 15 grävlingar och rävar jag skjutit på avstånd mellan 5 - 150 m har jag bara fått genomslag på 3 st, resten är det bara Mysslie i   :yes: . Var igår och kollade den innan rävjakten, 5 skott inom lappen på 100 m :biggrin:. Jag flyttade sen ut till 300 m och kulan sjönk endast 23 cm utan att skruva. Det är en kula du måste prova, rävarna viftar inte ens med svansen efter en hyffsad träff :biggrin:.
.

Publicerat

Och om man måste sänka, skruva upp skruven, lyft, sänk och sen nolla när man är rätt..?

Precis (tror jag, om jag förstår dig rätt :blush: ). Man lossar inte skruven förrän man justerat in sig, undantaget OM man måste flytta stopp-pinnen/ pinnarna, för att komma rätt i sin Nolla. Dvs. lyft tornet, korrigera, släpp tornet när du är rätt. Därefter lossar man toppskruven, lyfter tornet, vrider till Noll (linjerar nollan) och trycker sedan ned tornet. Du måste lyfta tornet så högt att du inte klickar något (men de behöver jag nog inte nämna egentligen :happy: ). Tornet behöver du egentligen bara lyfta helt av OM du vill flytta pinnarna som reglerar Stoppet. Funktionen är bra så jag rekommenderar detta.

/M

Publicerat
  • Författare

Nu har jag inte plöjt hela din tråd. Visst är det 22-250 R du köpt. I min Sako 591 kör med Nosler Varmaggedon 55 gr i ca 1100m/s. På de sista 15 grävlingar och rävar jag skjutit på avstånd mellan 5 - 150 m har jag bara fått genomslag på 3 st, resten är det bara Mysslie i   :yes: . Var igår och kollade den innan rävjakten, 5 skott inom lappen på 100 m :biggrin:. Jag flyttade sen ut till 300 m och kulan sjönk endast 23 cm utan att skruva. Det är en kula du måste prova, rävarna viftar inte ens med svansen efter en hyffsad träff :biggrin:.

.

Jodå 22-250.. Jag har inte testat ut till 300 så jag har inte en susning om hur det ser ut där. Har för mej att min 40 gr vmax gör 1200 ganska exakt, skulle kunna få ut mer men det kräver annat krut och jag ids inte byta.

I de här hastigheterna och med den här typen av kula så tror jag det är fullständigt egalt vad man skjuter med. Möjligen att just vikten kan påverka en smula i effekten men jag tror att även en lättare 40 gr kula gör jobbet så att säga. Enda trasslet jag haft med räv har berott på dålig träff. Skjutit nosler tidigare i .222 och fick dem inte att skjuta öht så tja jag har byggt upp rejält förtroende för V-max så jag kommer fortsätta med dem. Det finns hur mycket som helst att välja på avseende kula för kalibern och syftet förövrigt  :tongue:

Publicerat
  • Författare

Precis (tror jag, om jag förstår dig rätt :blush: ). Man lossar inte skruven förrän man justerat in sig, undantaget OM man måste flytta stopp-pinnen/ pinnarna, för att komma rätt i sin Nolla. Dvs. lyft tornet, korrigera, släpp tornet när du är rätt. Därefter lossar man toppskruven, lyfter tornet, vrider till Noll (linjerar nollan) och trycker sedan ned tornet. Du måste lyfta tornet så högt att du inte klickar något (men de behöver jag nog inte nämna egentligen :happy: ). Tornet behöver du egentligen bara lyfta helt av OM du vill flytta pinnarna som reglerar Stoppet. Funktionen är bra så jag rekommenderar detta.

/

Vad jag menar är att om det visar sig vid inskjutning att jag måste sänka mer än befintlig "nolla" så måste jag ju kunna lyfta ASV:n och vrida ned en smula? Eller levereras prylarna max nollade från början så all ev korrigering rimligen blir uppåt? 

Publicerat

Vad jag menar är att om det visar sig vid inskjutning att jag måste sänka mer än befintlig "nolla" så måste jag ju kunna lyfta ASV:n och vrida ned en smula? Eller levereras prylarna max nollade från början så all ev korrigering rimligen blir uppåt? 

Tror inte gluggen levererades nerskruvad i sitt bottenläge, men visst. Behöver du korrigera nedåt så kan du komma att behöva lyfta tornet och då också flytta pinnarna/ sprintarna för att kunna klicka nedåt beroende på var stoppläget är satt från fabrik.

/M

Publicerat
  • Författare

Ok.. hoppas det funkar, Murphys law känns rätt given..

• 5 weeks later...
Publicerat
  • Författare

/M

Rätt eller fel så rev jag av asvn helt och hållet under inskjutningen, därefter när det var klart, så monterade jag tillbaka den och nollade därmed.

Premiär för siktet i natt iaf. Osäker men tror jag lagt ngr rävar med bössan innan så det var bara siktet som vart av med oskulden :-) Ren kärlek att se en räv rinna in emot en i detta hårkors med punkten tänd  :wub:

• 5 months later...
Publicerat
  • Författare

Insåg att det finns fler trådar i ämnet Hipshot och hans rävracer tankar..

Detta är ju den ursprungliga så jag kör vidare här..

I länkad tråd spånas kring donatorbössa för 204 ruger. Det är fullt möjligt att jag landar i .243 igen men .204 måste bockas av innan dess alltså är det just den kalibern som är målet.

En kompis flaggade något på facebook som jag tvärtände på.. Howa Mini .204 Ruger!

Länk

Classic vapen är generalagent och modellen kommer till sverige i sommar.. jag ska fan boka en direkt!

Nu har jag nämligen haft 22-250 ett tag och den gör jobbet, den funkar.. men kalibern talar inte till mej och bössan i sig är rätt benglig med sin längd. Då väljer jag hellre en lite hårdare kula för att garantera djupverkan även vid knepiga skott mot räv och får en flackare kulbana och ffa en mindre och mysigare patron och bössa.

Publicerat

Hur skall farbror som är van vid direkttryck klara av tryckpunktstrycket på Howan då?

I övrigt gillar jag det/den, idén och pangen, särskilt färgsättningen. /CHristian

Publicerat
  • Författare

Hur skall farbror som är van vid direkttryck klara av tryckpunktstrycket på Howan då?

I övrigt gillar jag det/den, idén och pangen, särskilt färgsättningen. /CHristian

Farbror är van vid tryckpunkt, har det på cyclonen så det är snarast en bra grej.. men visst, fick jag välja så hade jag gärna sett direkttrycke. Men det är ingen dealbraker..

Gillar specen.. 50 cm pipa, 2,58 tung, metern lång ganska exakt i orgninalutförande.. det var iofs lättviktsmodellen, osäker på om classic tar in den. 

Big like!

Publicerat

Hipshot, jag tittar på howan och funderar på twisten i pipan, har du fått fram info om denna?

Publicerat

Får du licens på dämpare till 204:an?

Du är ju van vid det nu och den är ju bara klass 3!

Publicerat
  • Författare

Licens är inga problem tror jag. Ingen koll på twisten..

Publicerat
  • Författare

Mm min bössa fast i rätt kaliber. Det var den jag beställde men fick beskedet att det skulle ta nästan ett år för Sako att få hem den. Säger Sako så så innebär det typ runt 2 år.. i bästa fall.. 

Men jag ska ha en kortare rigg så nu är det Howa som gäller ett tag  :thumbsup:

Publicerat

Howan skapar ett visst habegär... Vet du nåt mer om datum och ca pris?

Publicerat
  • Författare

9 papp och till sommaren.

Publicerat

Hippen!

den bössan beställde jag hem till en kund som sedan ångrade sig utan att nämna det för oss. dvs den ska finnas i butiken, väntetiden var inte så roande. beställde dendär i januari förra året.