Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjärnblödning eller? Sugen på äkta rävracer :-/

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Slogs precis av en annan insikt.. varit och snuddat på den tidigare. Kanske är dags att fundera i termer av annat fäste än det Warne orginal eller vad det nu är jag har på idag? Det får sitta ett tag men händer det skumma prylar så ryker det direkt.

• Svar 1,4k
  • Visningar 111,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Såå jävla hemma med denna bössa nu! Vinsten i 204 Ruger som kommer är inte monumental men det ska i alla fall provas.. Om man någon dag skulle ruttna så finns alltid 223 att gå tillbaka till.

• Till Skånska ?

• Jag kan börja med lite bilder 

Posted Images

Publicerat

Hade hem HT på prov, den var lite klarare än Victory och Classic men då de skilde en go slant så åktte HTn tillbaka till affären.

De enda jag saknade var riktmedel 60 annars var de inte stor skillnad.

S.

Publicerat

Slogs precis av en annan insikt.. varit och snuddat på den tidigare. Kanske är dags att fundera i termer av annat fäste än det Warne orginal eller vad det nu är jag har på idag? Det får sitta ett tag men händer det skumma prylar så ryker det direkt.

Man köper ju inte en Ferrari för att köra den på kinadäck.... Klart du ska ha nya grejer från start! I sammanhanget är kostnaden väldigt låg :)

Publicerat

För mörkt för HT:n? Måste ju fan vara svart rätt och slätt..?

Spenderat många nätter i mörker och tycker att med en bra handkikare så hänger man med länge, kan man bara se och spotta i handkikaren så har det alltid nästan funkat att skjuta med Diavarin. HT:n ska väl vara ngt snäpp värre så om den haltar så är det väl mörkt på riktigt? :biggrin:

Minns en tik jag sköt på en nyskördad vall. Utnyttjade det faktum att grässtjälkarna var ljusa och det gav en svag kontrast mot en räv på natten. Hade en "klump" som låg och gnagde på något på 80 meter, väl i kikarsiktet så var jag osäker på vad det var. Efter en lååång stund så reste sig räven, då vart jag 100 säker, och la sig igen. Det räckte.. men då var det JÄVLIGT mörkt.. Drar mej lite för dessa äventyr nu mera för de kräver tveklöst konstant spanande med handkikaren, man ser inget med blåtta ögat. Blir för jobbigt..

Mörkt var det, känns lite dumt att skjuta när man inte kan avgöra vad som är bak och fram :)

Gick att se vad det var för något i el rangen iaf. Förhoppningsvist hänger 72'an med bättre.

/Baner

Publicerat
  • Författare

Nja.. Spottar man en räv i marker där man kämpar för att hålla liv i fälthöns så spelar det ingen roll vad som är fram eller bak, når man in i maskinrummet så är det klart.

Något speciellt fäste man ska kolla på?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Publicerat

Nja.. Spottar man en räv i marker där man kämpar för att hålla liv i fälthöns så spelar det ingen roll vad som är fram eller bak, når man in i maskinrummet så är det klart.

Något speciellt fäste man ska kolla på?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Har den rumpan eller skallen i mot skytten kvittar det, värre om den står med sidan mot en.

Vilken budget har du för montaget?

Låg = Burris zignature zee.

Hög = Sphur.

/Baner

Publicerat

En kula med bra riv i löser det från sidan med. Självklart inget man vill göra, men en lite grövre varmintkula har rent grotesk effekt.

Publicerat
  • Författare

Skjutit i "fel" ända med Horneten en gång, den räven gick 150 meter kanske efter en träff i buken och hittades död. Det funkar men är alltså inget man medvetet utsätter viltet för.

Har identifierat något som jag måste ha tag på innan fästet.. måste ha låga benstöd. De Harris jag har nu fungerar inte ens nästan för liggande skytte så jag måste kolla runt lite. Det är tydligen tum (") som gäller och om jag fattat ngt rätt så ska man ha 6-9 ". Finns det något givet märke? Såg någon rätt seriös test som vapentidningen gjort, gav en del uppslag.. Hajjar förövrigt inte meningen med mina Harris-stöd, för höga för liggande skytte, för låga för sittande  :wallbash:

Publicerat
  • Författare

Hög = Sphur.

Osäker, får ta det när det kommer. Noterar tipsen!

Publicerat

Har den rumpan eller skallen i mot skytten kvittar det, värre om den står med sidan mot en.

Hög = Sphur.

/Baner

Håller sä jäkla mycket med om detta. Vill du kunna ta av gluggen, använd Spuhr eller Near. Ska gluggen sitta fast, använd Burris SIgnature Zee. Det finns inga anledningar att använda andra fästen. 

Publicerat

Har identifierat något som jag måste ha tag på innan fästet.. måste ha låga benstöd. De Harris jag har nu fungerar inte ens nästan för liggande skytte så jag måste kolla runt lite. Det är tydligen tum (") som gäller och om jag fattat ngt rätt så ska man ha 6-9 ". Finns det något givet märke? Såg någon rätt seriös test som vapentidningen gjort, gav en del uppslag.. Hajjar förövrigt inte meningen med mina Harris-stöd, för höga för liggande skytte, för låga för sittande  :wallbash:

Jag använder Atlas benstöd och de funkar riktigt bra. Man kan köpa till  förlängningar så att benstödet blir lite högre och de kan man enkelt ta bort och sätta dit efter behov.

Kolla jämförelsen mellan Harris och Atlas på Path films:

Publicerat
  • Författare

Såg rätt trevligt ut med Atlas.. men kräver att man noterar skena på bössan och det verkar lite överkurs? Ska kolla vidare på detta och stöd som man kan fästa likt Harris..

Publicerat

Om jag inte är fel ute finns det någon liten skena man kan fästa i rembygelfästet och sedan på med atlasen, alternativt en uit adapter måste väl fungera?

Publicerat

Annars borde man väl kunna gänga ur rembygelfästet och skruva in en picatinny utan ingrepp på kolven? Du kan ju inte vara den första som vill åt en lösning

Publicerat
  • Författare

Nej visst är det "görbart" bara det att montering på remskruven är enklare.. Hittat något på blocket som kan funka nu.

Publicerat

Jag har en liten picatinny som man skruvar i rembygelfästet. Funkar väldigt bra. Jag använder den till att montera lampa för Eftersök.

Publicerat
  • Författare

Ok.. det här långa åbäket är allt annat än eftersöksvapen så här handlar det uteslutande om benstöd.

Publicerat

Funkar lika bra till benstöd eller actioncam.

Publicerat

Tycker att det är svårt att få rena skottfält när man ligger. Skjuter numera sittande med arselet på ryggsäcken och överkroppen mot ett träd vid rävlock. Har monterat två innebandybollar i en strumpa som jag satt fast på benstödets fötter med två kattstrypare för att de inte ska sjunka i snön och gå att flytta om räven inte behagar komma där jag tänkt.

Publicerat
  • Författare

Min tanke är att bygga/modifiera tornen så det fungerar ev.. och kanske framför allt, som hjälpmedel vid kontrollskjutning. Lättare om man kan få det stabilt och bra utan bänk.

Publicerat

Ja jaktformen häruppe inbegriper inga torn därav skillnaden. Mina pass brukar vara en dryg kilometer myr bakom och några hundra meter till skog framför med vinden från skogen och sittandes bland några myrtallar.

Publicerat

Såg rätt trevligt ut med Atlas.. men kräver att man noterar skena på bössan och det verkar lite överkurs? Ska kolla vidare på detta och stöd som man kan fästa likt Harris..

Kolla med GP rifle om det har någon lösning. På min Tikka kolv så blev det ett extra hål och den långa skenan. Fördelen med det är att jag både kan ha Atlas benstödet monterat och fästet för mitt Polecat rapid pivot benstöd (sittande) samtidigt. Jag får dessutom ditt ett rembygelfäste. Till min HS - kolv köpte jag den korta skenan eftersom det skulle passa med hålen som redan var borrade i kolven men då får jag montera av och på fästet för mitt sittande stöd. Lite jobbigt, så det blir nog en lång skena till den med.

Publicerat
  • Författare

Ringen bytt och siktet på bössan!

I den bästa av alla världar så visar det sig att ring nr 1 som Christian rekommenderade ger ett litet överslag när man skjuter på typ 200.. då infinner sig ett gyllene tillfälle att backa en smula i laddning vilket vore trevligt! 

Hittade ngt benstöd som såg ok ut på blocket, borde duga tycker jag.. ska bara få hem. Sen ska det finnas tid att skjuta med  :sad:

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Caldwell XLA bipod 800 pix.. vettigt?