Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjärnblödning eller? Sugen på äkta rävracer :-/

Featured Replies

Publicerat

Köp en bössa eller än hellre låt bygga den. Bygg av bra komponenter så du i fortsättningen kan skylla bommade rävar på skyttet och inte kan ära bössan för det.

Fortsätter du köpa kompromisslösningar så kommer fortsatt osäkerhet med oväntade bommar läggas på bössan och inte skytten.

Det kommer i längden ge dig huvudvärk o tråkiga minnen. Finns annat o fylla ens vardag men än det, så en bra bössa,bra optik och bra allt annat. Ev bom kommer då inte leda till att bössan försvinner utan fortsatt säkerhet o kärlek varar mellan er.

• Svar 1,4k
  • Visningar 111,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Såå jävla hemma med denna bössa nu! Vinsten i 204 Ruger som kommer är inte monumental men det ska i alla fall provas.. Om man någon dag skulle ruttna så finns alltid 223 att gå tillbaka till.

• Till Skånska ?

• Jag kan börja med lite bilder 

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Köp en bössa eller än hellre låt bygga den. Bygg av bra komponenter så du i fortsättningen kan skylla bommade rävar på skyttet och inte kan ära bössan för det.

Fortsätter du köpa kompromisslösningar så kommer fortsatt osäkerhet med oväntade bommar läggas på bössan och inte skytten.

Det kommer i längden ge dig huvudvärk o tråkiga minnen. Finns annat o fylla ens vardag men än det, så en bra bössa,bra optik och bra allt annat. Ev bom kommer då inte leda till att bössan försvinner utan fortsatt säkerhet o kärlek varar mellan er.

Men du var då en envis och grinig jävel.. Om Exabit, när han är i högform, får byta bössor efter humör så får väl jag!? 

Både Vixen och nuvarande Tikkan är bra, de fungerade tveklöst, och de bomskott jag skjutit med dessa bokföres enbart på skb kontot. Det jag söker nu är lite kortare och smidigare vapen som inte är Remington.. Och kalibern ska jag testa oavsett.. är det ok med dej? 

Jag har varken huvudvärk eller tråkiga minnen av de två ovan nämnda bössorna, ville hitta något smidigare bara. Ok?

Edit: Äsch.. hajjar att det är omtanke som driver dej någonstans så ta nu inte detta så allvarligt..  :tongue:

Publicerat

Sista meningen stämmer ganska väl in på de hippen.

För all del kan man ha bra minnen av dåligt anpassade bössor. Men så brukar iaf inte va fallet.

Därav förslag på att bygga en bössa. Du får precis vad du vill ha. Vart du vill ha det och ingen annan har gjort några förbestämda mått som inte passar dig.

Du blir bekvämare med bössan o ev bomskott kan du med säkerhet skriva på dig o inte bössan.

Dvs bössan blir kvar för tilliten finns där istället för osäkerheten med icke anpassad bössa.

Du har haft 3 vapen du inte funnit lämpliga på ett eller annat sätt. Du har rätt snäva önskemål då dom flesta är för stora eller för små eller annat fel. Där är custom perfekt :)

Exabit, jag mf byter bössor för att de är roligt. Du byter för att du söker en spec bössa du vill ha men gått för många gånger på nitlott med o köpa färdig halvdan bössa för ditt ändamål.

Genvägar blir ofta senvägar.

O jo jag är en envis o grinig jävel större delen av tiden ;)

Publicerat
  • Författare

Och du tror inte att JAG tycker det är kul att byta bössa?  :wallbash:  :biggrin:  :biggrin:

Och tänk så här, desto fler nästan perfekta bössor som passerar, ju bättre underlag för en ev kommande Custom eller hur?

Tikkan ÄR som sagt bra, lite tung, lite lång, lite flakt pistolgrepp men skjuter bättre än mej och duger i största allmänhet. Men det spelar liksom ingen roll, jag ska ha dels .204 Ruger och då en kortare och smidigare bössa. Så idagsläget lutar det åt Howa, enda bristen där är att det tycks svårt att få tag på dem och jag hade gärna sett att jag fått hantera en bössa innan jag bestämmer mej. Men generalagenten fungerar sisådär har det visat sig så tja vi får se, kanske är det som så att Howas Miniaction lyckas hitta till Tullgarn? Hade ju varit spännande..

Hur som, där någonstans lär det landa. Har alltid plan B om det skulle strula och det är att använda min Hornet mer.. gillar den men är lite försiktig på avstånd med den.

Publicerat

Fan hade jag vart som dej hippen så hade jag nog gått på ett remington 700 lås sen utrustat den med en ny kolv sen fått låset blueprintat sen är det bara att byta pipa nöjd blir dyrare men halvvägs till custom

Publicerat

Varför inte testa en Shultz&Larsen Legacy. Ska gå att få i .204 Ruger, inte standard men ska finnas, och sen kan du ju alltid skaffa en pipa till i annan kaliber. Vad jag har hört så ska den vara väldigt smidig. Ring Mikkel på Jakt o Friluftsgården, +46768687859 och kolla. Han har hjälpt mig med min nya S&L. Du lär ju inte kunna klaga på pipan i varje fall.

Tyvärr bara hemsida för den engelska importören men det verkar som det är saker på gång även med den danska sidan. Den mesta infon finns där.

http://www.greatdanerifles.com/models.html

PDF på Legacyn:

sl-legacy-datasheet.pdf

Publicerat

Har farbror tittat på Thompson Center Venture med lilla lådan?

Publicerat
  • Författare

Har farbror tittat på Thompson Center Venture med lilla lådan?

Hep! Såg en slik "trodde jag" på fritid o vildmark. någon enpetare av skummare modell. Men jag kollade nu, denna är ju helt klart en vanlig repeter dvs intressant! Kollar vidare!

Publicerat
  • Författare

Overkill..

V var också inne på samma tanke, han hajjade inte hur man kunde sälja 22-250.. Föreslog att han köpte den  :biggrin:

Publicerat

Ska ge min 6,5x55 lite nya pilar sen så.

Skulle de inte funka står en 22-250 och väntar på en licens ansökan.

S

Publicerat

Overkill..

V var också inne på samma tanke, han hajjade inte hur man kunde sälja 22-250.. Föreslog att han köpte den  :biggrin:

Jag vet att han har trevliga minnen av en när han gick som elev, så helt osannolikt är det inte att han tar den.

Publicerat

Din gamle Vixen är strax min, bara någon vecka licenshandläggning bort [emoji106]

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Trevligt!!

Hade man inte haft den här jävla bössbytarnojan så hade den kanske kunnat vara kvar.. 

• 2 weeks later...
Publicerat

Hur går det för dig? :)

Publicerat
  • Författare

Inte hänt något, planen ligger fast.. dock.. lurar på om det inte är klokast att faktiskt försöka lugna sig en smula så man får hantera Howan innan man handlar. Känns väl överilat att handla osedd.. 

Publicerat
  • Författare

Det är exakt samma bössa i annan kaliber.. lockar inte. Hade Sako lyckats leverera denna när jag ville ha den så hade jag tagit den men inte nu.

• 1 month later...
Publicerat

Håller själv på att försöka få till ett bygge för räven.

För min del blir det en 221 Fireball, och om det skiter sig kör jag på en 204 Ruger.

Är tänkt att jag ska jaga rödräv uppe till fjälls(hjälpa polarräven litet och lätta trycket på småviltet), så klass 3 är ett måste om man ska ha med sig bössan på skoterkälken.

Blir antingen en R93 med en Bix'n Andy pipa eller Sako 75 med en custompipa, Alt en Tikka t3x i 204 Ruger.

Kikarsiktet fixade jag igår, en Zeiss Diarange 2.5-10x50, RM 60 och ASV+, blir att fixa en customring till den sen när jag har ordnat en bössa. Skulle vart fint med en ring som visar både helmantel och v-max.

Publicerat
  • Författare

Coolt! Jag var lite halvnära att slå till på Christians Diarange.. Jag har lite granna tagit time-out här, inte släppt tanken alls men sladdat lite vid en annan kaliber m ffa den här mini action bössan. Ruskigt nyfiken där..

Publicerat

Jag fixade lite åtel till dig i går kväll, men mest var jag sugen på att ta en av dina rävar:yes:. Såg att de flyttat din koja lite.