Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjärnblödning eller? Sugen på äkta rävracer :-/

Featured Replies

Publicerat
7 hours ago Hipshot sa:

...........

Men.

Jag har snappat att stiftat är en tveksam konstruktion.. någon som kan såga den avseende pipbyte.. på ett mer nyanserat sätt? :huh:

Men hallå - "tveksam konstruktion". Av vilken anledning skulle den vara "tveksam"?

Varför hör jag "Volvo Sonett har sju förgasare?" om och om och om och om och om igen när jag läser den här tråden?

/T

• Svar 1,4k
  • Visningar 111,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Såå jävla hemma med denna bössa nu! Vinsten i 204 Ruger som kommer är inte monumental men det ska i alla fall provas.. Om man någon dag skulle ruttna så finns alltid 223 att gå tillbaka till.

• Till Skånska ?

• Jag kan börja med lite bilder 

Posted Images

Publicerat

Om Hippen hade skrivit, annorlunda, inte standardmässigt för annat än kantandtända patroner och en lösning som väldigt få vapensmeder vill pyssla med hade det varit ok då?

För egen del vet jag med mig, efter kontroll med en smed att pipa om en 22LR Annie att det inte alls är något som de/han gillar att göra och att det även medförde en stor reservation för resultatet i form av förväntad precision.

För att kommentera Hippens eventuella framtida val av pang, köp, skjut och var glad, pipa om, var glad. /Christian 

Publicerat
4 hours ago Christian N sa:

Om Hippen hade skrivit, annorlunda, inte standardmässigt för annat än kantandtända patroner och en lösning som väldigt få vapensmeder vill pyssla med hade det varit ok då?

Egentligen inte eftersom det ter sig som att det mest är en fråga om "det jag inte begriper tycker jag väldigt illa om". Visst - att pipa om och kanske göra en pipa för stiftning ställer lite krav på den som gör jobbet som hen kanske inte dagligen har att hantera, men det gör handen på hjärtat alla ompipningar. Det är nämligen ett ganska vanligt sätt att montera pipan på vapen där man har ganska höga precisionskrav eftersom gängad mutter egentligen är en - rent tekniskt sett för precision - långt sämre lösning.

Precis som alltid annars finns det situationer där stiftning/klämförband är en väldigt korkad lösning - men det gör det inte till en generellt sett korkad lösning.

Sett till Hippens önskemål, krav och de vapen som diskuteras i fråga så tycker jag resonemanget "tveksam konstruktion" känns extremt mycket som "Volvo Sonett har sju förgasare". Inte för att Hippen säger det - för vet man inte så kan man förledas att tro att månen är en grön ost. Utan för att så många extremt självsäkert framför det som ett absolut och totalt oomkullrunkeligt faktum. (Slå gärna upp detta vackra genuint svenska ord.)

Det är välan inte var dag jag och galne micke är så där översvallande överens - men klaga på Anschutz? Knack, knack - är det något där inne? Och om det är något där inne, är det inkopplat?

/T

Publicerat

Det är ett alldeles normalt mänskligt beteende som jag alltför ofta råkat ut för.

När man inte riktigt begriper själv. Men hör ett uttalande från någon som verkar begripa så tar man det som en sanning utan att riktigt förstå vilka omständigheter som gjorde att utslaget blev si eller så. Det är det värsta som finns att argumentera mot någon som kommer med argumentet att "jesus sa". Eller jag vet mycket bättre för att min pappa är polis... Just de exemplen kanske inte är så bra men jag tror ni förstår.

Orkar jag så kommer en fortsättning...

Publicerat
  • Författare

Dags att släppa detta nu, snackade med smeden och han var inte jättesugen på att göra det. Att köpa den här bössan i akt och mening att fortsätta med .222 är puckat.. den lär, som Mike var inne på, vara rejält till åren kommen och kan ha gått precis hur många skott som helst. Känns inte intressant.

Kollade på kul igår på dessa bössor. Finns en amerikansk modell 1770 tror jag den hette.. svinfin bössa och tillgänglig i fler kaliberar.. Men herrejävlar vad dyra de är!! 

Hur som, jag tror vi kan släppa detta nu och sikta vidare på Howa och vaddetnublir.. S/L? :D

Publicerat

Men unge herr Hipshot - bara en ordningsfråga. 

- Du som jagar så in i h-vete mycket och är en av de mest engagerade jägarna jag känner, varför köper du inte bara ett riktigt bra lås & trycke och en kolv anpassad för ändamålet och får den pipad i den kaliber som känns bäst just nu? Även om det är en .22-250 och tar slut rätt snabbt så kan ju nästa pipa vara en 6XC, .223 eller en wildcat om du så vill - men resten av riggen är fortfarande den samma optimala du har plockat ihop?

Det blir inte så himla dyrt att göra såhär och du får exakt vad du vill ha - och när kaliberträsket gör sig påmind igen är det bara att hiva på en ny pipa! Är du ännu mer bångstyrig redan nu så får du den tillverkad som en pipbytare dessutom ;)

Du kommer ju att slippa behöva sondera terrängen efter begagnade vapen och när du velat färdigt kommer du att behöva modda prylarna så de passar ändå med begagnade prylar...

Bara en tanke liksom?

Publicerat
  • Författare
4 minutes ago Mad Mike sa:

Med tanke på att tråden startades 2012....kan vi se fram mot fyra år till;)

För en 40grains v-max i en 222 med 1000m/s V0 funkar nog inte:P

/Mike

Klart det funkar men jag har ju haft slik.. 1060 m/s gick den förövrigt <_<

Vad som för vapen som passar mej är jag ute efter. Passar det helt klockrent.. så kan jag överväga 222 igen men helst inte. 204 eller 223 är vad som gäller. Tror det var Buck som skulle luska med kontakter om han kunde vaska fram en Howa miniaction.. annars får vi se, något blir det. Under tiden nöter jag vidare på tikkan..

3 minutes ago Wizard sa:

Men unge herr Hipshot - bara en ordningsfråga. 

- Du som jagar så in i h-vete mycket och är en av de mest engagerade jägarna jag känner, varför köper du inte bara ett riktigt bra lås & trycke och en kolv anpassad för ändamålet och får den pipad i den kaliber som känns bäst just nu? Även om det är en .22-250 och tar slut rätt snabbt så kan ju nästa pipa vara en 6XC, .223 eller en wildcat om du så vill - men resten av riggen är fortfarande den samma optimala du har plockat ihop?

Det blir inte så himla dyrt att göra såhär och du får exakt vad du vill ha - och när kaliberträsket gör sig påmind igen är det bara att hiva på en ny pipa! Är du ännu mer bångstyrig redan nu så får du den tillverkad som en pipbytare dessutom ;)

Du kommer ju att slippa behöva sondera terrängen efter begagnade vapen och när du velat färdigt kommer du att behöva modda prylarna så de passar ändå med begagnade prylar...

Bara en tanke liksom?

Klok sådan även men detta kräver kunskap och tålamod bortom det jag besitter..samt intresse faktiskt. Jag har verkligen ingen aning om vilken kolv man ska satsa på, vilket system osv.. jag har inte det intresset öht och då blir det svårt, rejäl uppförsbacke. Vet ju att det går att få tag på dugligt vapen bara man har lite tur eller nåt :D

Publicerat
Just now Hipshot sa:

Klok sådan även men detta kräver kunskap och tålamod bortom det jag besitter..samt intresse faktiskt. Jag har verkligen ingen aning om vilken kolv man ska satsa på, vilket system osv.. jag har inte det intresset öht och då blir det svårt, rejäl uppförsbacke. Vet ju att det går att få tag på dugligt vapen bara man har lite tur eller nåt :D

Man behöver inte ha kunskaperna för detta ty den expertisen finns här inne redan! ;)

Köp ett Pierce lås. Då passar ALLA prylarna som finns till Remington 700 och utbudet av kolvar/chassin är enormt. (vilket också menar bättre priser)

Vad gäller kolv/chassi så torde det vara ganska enkelt eftersom du troligen är intresserad av en standardkolv och ingen för bukskytte eller liknande gissningsvis. När du sen har kolven så anpassar du ju bara den till din kropp och skjutställning och det gör man enklast med ställbar kolvkam och ställbar bakkappa. (det ser man till att det är monterat från fabrik.)

Trycke = Jewel eller Jard.

Christian har väl fortfarande en kanal in till McMillan så det är bara att kolla på deras hemsida och beställa. Modellen HTG kan du få med justerbar kolvkam och bakkappa så det torde passa dig perfekt.
https://mcmillanusa.com/mcmillan-rifle-stocks/hunting-stocks-remington-htg/

Sen låter du Stenroos skära pipan och bädda ner systemet åt dig och vips är problemet ur världen för en vääääldigt lång tid framöver! :D

Done!

Publicerat

Hippen. Du har PM angåede Legacyn. 

Publicerat
25 minutes ago Hipshot sa:

Klart det funkar men jag har ju haft slik.. 1060 m/s gick den förövrigt <_<

Vad som för vapen som passar mej är jag ute efter. Passar det helt klockrent.. så kan jag överväga 222 igen men helst inte. 204 eller 223 är vad som gäller. Tror det var Buck som skulle luska med kontakter om han kunde vaska fram en Howa miniaction.. annars får vi se, något blir det. Under tiden nöter jag vidare på tikkan..

Och det är här du gör den vanliga tankevurpan;)

Det finns absolut ingenting magiskt med 204 det är bara en kaliber bland många som gör precis samma jobb,handlar bara om att använda rätt ingredienser för kalibern ifråga.

Jag har varit med när den använts i ett antal skarpa lägen och visst den funkar men inte är det någon religös aha upplevelse inte,

I ditt fall om du inte var så in i bängen envis så är vapnet viktigare än kalibern!

Capish ??

/Mike

Publicerat
52 minutes ago M-Ola sa:

Hippen. Du har PM angåede Legacyn. 

Pm? Såpass bra pris så att det inte är representativt för oss övriga? 

Min kontakt har inte återkommit med pris för övrigt så jag vet inte om han kanske inte vill sälja bössor längre trots att det ska vara hans levebröd -_-

Mvh

Publicerat
  • Författare

För att vara en rävracer så är det pissdyrt.. 17 lök + fäste. 

Mike..

Uppfattat: Börjat kolla laddata för 223.. Räffelstigning för att skjuta 40-50 grain enbart?

Tråden har börjat få en udda påverkan på mej.. tom JAG är trött på den! Alltså tänkte jag ringa en nasare i Skåne och föreslå en affär så får vi se vart det landar.

Publicerat
  • Författare
49 minutes ago Mad Mike sa:

Och det är här du gör den vanliga tankevurpan;)

Det finns absolut ingenting magiskt med 204 det är bara en kaliber bland många som gör precis samma jobb,handlar bara om att använda rätt ingredienser för kalibern ifråga.

Jag har varit med när den använts i ett antal skarpa lägen och visst den funkar men inte är det någon religös aha upplevelse inte,

I ditt fall om du inte var så in i bängen envis så är vapnet viktigare än kalibern!

Capish ??

/Mike

Visst är det sjukt? Faktum är att jag lite granna lurar på huruvida .204 är klockren.. Kulbana och prestanda javisst men.. effekten i en räv? Inte alls säker på att man kan skjuta en räv rakt i rumpan med full förvissning om att den blir på plats.. Börjat svänga en del här nu och visst har du rätt, vapnet ÄR viktigare än kalibern! 

34 minutes ago pmt sa:

Då är det caset stängt - nästa gång du frågar en smed, fundera på varför vissa tillverkare fortsätter med vissa konstruktioner i över 50 år, om de nu är "tveksamma"..... I synnerhet om tillverkaren i fråga inte är en lågprisproducent.....

...

Det i mina ögon helt självklara valet är ju den lille pipbytaren från S&L. Rätt mojäng finns klar över disk med minimalt fippel och klydd med skrot utan att det blir ett bygge runt ett piercelås klart 2020.

/T

Det är arbetshypotesen nu.. 

12 minutes ago Joacim sa:

Pm? Såpass bra pris så att det inte är representativt för oss övriga? 

Min kontakt har inte återkommit med pris för övrigt så jag vet inte om han kanske inte vill sälja bössor längre trots att det ska vara hans levebröd -_-

Mvh

Har jag glömt ngt här eller vad pysslar du med? 

Publicerat
9 minutes ago Hipshot sa:

Mike..

Uppfattat: Börjat kolla laddata för 223.. Räffelstigning för att skjuta 40-50 grain enbart?

Tråden har börjat få en udda påverkan på mej.. tom JAG är trött på den! Alltså tänkte jag ringa en nasare i Skåne och föreslå en affär så får vi se vart det landar.

40/45 grain 1:14

50/55 grain 1.12

Du kan sannolikt skjuta 40 grain i 1:12 också med bra precision men 1:14 kommer med allt annat lika ge högre V0.

/Mike

Publicerat
3 minutes ago Hipshot sa:

Mike..

Ja det är mycket pengar för en dedikerad <klass2 bössa - håller helt med. Var själv sugen på en Legacy förr men det är för mycket pengar så jag ska satsa på antingen en extrapipa i 22-250 alt en 243win som komplement till 308an. Det finns andra saker som också är roligt att köpa för sina slantar för utom bössor ;) 

4 minutes ago Hipshot sa:

Har jag glömt ngt här eller vad pysslar du med? 

Det vet jag inte om du gjort - onekligen inte för jag fick ju inget pris av min handlare som säljer S&L men hade jag fått det så kanske man hade kunnat ställa M-olas och mitt pris mot varann för att få en så bra deal som möjligt.

Mvh

Publicerat
  • Författare
4 minutes ago Joacim sa:

Ja det är mycket pengar för en dedikerad <klass2 bössa - håller helt med. Var själv sugen på en Legacy förr men det är för mycket pengar så jag ska satsa på antingen en extrapipa i 22-250 alt en 243win som komplement till 308an. Det finns andra saker som också är roligt att köpa för sina slantar för utom bössor ;) 

Det vet jag inte om du gjort - onekligen inte för jag fick ju inget pris av min handlare som säljer S&L men hade jag fått det så kanske man hade kunnat ställa M-olas och mitt pris mot varann för att få en så bra deal som möjligt.

Mvh

Det hade varit intressant.. 

Publicerat
  • Författare
8 minutes ago Mad Mike sa:

40/45 grain 1:14

50/55 grain 1.12

Du kan sannolikt skjuta 40 grain i 1:12 också med bra precision men 1:14 kommer med allt annat lika ge högre V0.

/Mike

Fattar inte.. hittade på ngn hemsida.. 223 .223 1:8 twist rate.. ???

Dansk hemsida..

"

.223 Rem. med 8" stigning til militærammunition 
.223 med 10" stigning til jagtammunition

"

Publicerat
6 minutes ago Hipshot sa:

Det hade varit intressant.. 

Ska se om jag trycka på en sista gång - går det bra med 223 också? Vilken stigning i så fall 1/8 eller 1/10"? 

Mvh

Edit: Killen ska bara pilla i sig lite mat så kommer det pris sen :thumbsup:

Publicerat
10 minutes ago Hipshot sa:

Dansk hemsida..

"

"

8" till tunga 70-80grs kulor och 10" till de lättare.

Mvh

Publicerat
  • Författare

Isf helt givet 10" skjuter aldrig någonsin tyngre än 50 utan det kommer att bli 40 grain som går mest. 

Publicerat
9 minutes ago Hipshot sa:

Dansk hemsida..

"

"

Kan du inte bara ringa mig istället;)

1:7 eller 1:8 twist är för militär ss 109 projektiler helt rätt,dom väger 62grains och har hårdmetallkärna vilket gör dom lååååååånga vilket gör att dom behöver tvär twist för att stabiliser,civilt funkar den stigningen bra för dom som skjuter med 60-80grainskulor.

1:10 är enligt mig för brant stigning för att hantera 40grainskulor,den funkar nog bra till 55-60grain men vad vet jag;)

Inse att du har ett specialbehov och behöver specialgrejor....typ anschutz 1532;)

/Mike

Publicerat
  • Författare
8 minutes ago Mad Mike sa:

Inse att du har ett specialbehov och behöver specialgrejor....typ anschutz 1532;)

/Mike

Din jävel! Hajja att övrigt forumfolk är rätt glada när jag nu börjar närma mej någonslags beslut.. och så sätter du igång och pestar dej!?!

:D