Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjärnblödning eller? Sugen på äkta rävracer :-/

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Kanske skulle kollat runt lite mer innan jag slog till på nuvarande, ditt förslag ser vettigare ut än den jag har. Men nu har jag ju iaf provat denna :D Din tes är avgjort vettig men jag vill byta spår lite mer konkret.. 

• Svar 1,4k
  • Visningar 111,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Såå jävla hemma med denna bössa nu! Vinsten i 204 Ruger som kommer är inte monumental men det ska i alla fall provas.. Om man någon dag skulle ruttna så finns alltid 223 att gå tillbaka till.

• Till Skånska ?

• Jag kan börja med lite bilder 

Posted Images

Publicerat
13 hours ago dru sa:

Jag gjorde det enkelt för mig; T3 Lite Adjustable i .223 1:8"... Väger som ett kvastskaft "ren" men nu fuckade jag upp det med en Ase Utra SL5:a vilket gjorde att bössan fick ungefär samma balans som en 30 centimeter lång dubbeleggad yxa - men det misstaget behöver ju inte du göra.

Långlådad och halvtråkig kaliber i svart syntet... Gör den jobbet? Oh ja! Dessutom behöver man inte vara jätterädd om den, bruksbössa liksom! Ammo kan köpas snudd på lokala ICA (om man inte trånar efter högre kulvikt). Den finns även i .204 om du absolut måste ha den kalibern!

Jag håller med du. Jag säger inte emot de som hävdar att en lång låda är ett problem, jag har bara inte förstått problemet. T3 Lite väger nada, billigare än nybesiktigad volvo 240 u.a, så vad gör det om man råkar dra kolven i en taggtråd när man försöker gränsla lika graciöst som en flodhäst. Som gjort för en brukslig småviltspang.

Sen är väl .223 så enkelt det kan bli utifrån tillgång på ammo, kulor, laddata och "egenprecision".

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Fan.. händer inget här.. uttråkad.. börjat titta på de här danskjävla bössorna.. surar för att de inte anger vikt på sina modeller. De är dock liiite för fina känns det som men samtidigt, det börjar bli inom räckhåll budgetmässigt så småkika känns spännande..

Publicerat
  • Författare
På 2016-08-13 at 14:50 Joacim sa:

Nu ska vi reda ut detta en gång för alla efter min lite slarviga övergång.

En Legacy från S&L med standardträ i 222, 223, 6x45 eller 300BLK ligger på 13000dkr +25% moms och en 1000-lapp i frakt från Danmark så runt 17000kr "naken". Helt klart en hel del för en dedikerad klass 2 bössa och andra sidan ganska kul med pipbytessystemet och den anpassade makanismen. Precis som Cris sa ovan så är det nog inte omöjligt att få danskarna till att kamra den i 204 Ruger för några hundralappar extra.

Mitt räkneexempel innan innehöll dessutom en Victory (långt lås) i 6,5x55 med lite snyggare trä. Då kommer man upp i runt 50 lök om man väljer ett par lite enklare sikten - typ Delta.

Mvh

Vikt på Legacyn? 

Publicerat

På den brittiska hemsidan får man lite info. http://www.greatdanerifles.com/legacy.html

2,8 kg verkar bössan väga och bössa i 300 Blackout,  sikte samt ljuddämpare finns i en konfiguration på totalt 3,6 kg och totallängd på 104 cm.

Publicerat

Jag har pratat lite med mina kontakter så ska vi se vad man kan få fram... :)

Publicerat
37 minutes ago M-Ola sa:

På den brittiska hemsidan får man lite info. http://www.greatdanerifles.com/legacy.html

2,8 kg verkar bössan väga och bössa i 300 Blackout,  sikte samt ljuddämpare finns i en konfiguration på totalt 3,6 kg och totallängd på 104 cm.

2,8kg låter rimligt.

Även jag har slängt ut mina krokar så vi kanske kan "kriga ihop" ett riktigt bra pris åt dig hippen :D 

Mvh Joacim 

Publicerat
  • Författare

Var tvungen att ha ett långt och allvarligt snack med Mad Mike.. detta var initialt lite för spännande..

Mmmm :-)

Gillar bössan skarpt, har den i 22 Hornet redan så vikt och smidighet är rätt. Men gud vet hur många skott den gått och snabb googling gav vid handen att 20 hylsor kostar 115 kr.. Verktygen var inte så dyra som jag först trodde. 

Publicerat
  • Författare
22 minutes ago M-Ola sa:

Jag har pratat lite med mina kontakter så ska vi se vad man kan få fram... :)

S/L ? Kolla isf om de mot avgift kan fixa en pipa i .204.. 

Publicerat
1 hour ago Hipshot sa:

S/L ? Kolla isf om de mot avgift kan fixa en pipa i .204.. 

Det var tanken;)

Publicerat
1 hour ago Hipshot sa:

Var tvungen att ha ett långt och allvarligt snack med Mad Mike.. detta var initialt lite för spännande..

Mmmm :-)

Gillar bössan skarpt, har den i 22 Hornet redan så vikt och smidighet är rätt. Men gud vet hur många skott den gått och snabb googling gav vid handen att 20 hylsor kostar 115 kr.. Verktygen var inte så dyra som jag först trodde. 

Jag tycker den vänstervridna säkringen på dessa är :down: I övrigt smidiga och trevliga vapen. 

Mvh Joacim 

Publicerat
  • Författare
38 minutes ago Joacim sa:

Jag tycker den vänstervridna säkringen på dessa är :down: I övrigt smidiga och trevliga vapen. 

Mvh Joacim 

Den är muppig helt klart, har ju 22 Hornet samma bössa och den är dessutom stenhård.. 

Publicerat
3 minutes ago Hipshot sa:

Den är muppig helt klart, har ju 22 Hornet samma bössa och den är dessutom stenhård.. 

Med det utlåtandet borde en till sådan inte vara ett alternativ m a o ;)  Skulle aldrig köpa något med en säkring som jag tycker känns "muppig" då finns det bättre alternativ för dig kompis ;) :P 

Mvh Joacim 

Publicerat
  • Författare

Vafan.. kunde du forumhistoriken så är detta nr 4 i ordningen som kvalar in i begreppet Rävracer :D:D

Så här va.. Anschultzen är muppig men jag vet att Mike fixar det lätt om jag så önskar. Det har hittintills inte varit ett jätteproblem för det är lösbart helt klart. Och bössan i sig är helt okay.. den är faktiskt jävligt rätt så egentligen hade jag kunnat slå till på den och sen pipat om den till .204 Ruger. Horneten med dämpen monterad är trevlig och då har jag ändå inte kortat pipa på den med tanke på andrahandsvärdet.. denna tingest går alltså att korta en smula och med custompipa kan man kanske få ut lite hastighet iaf.. 

Fan.. är detta en vettig idé iaf?

Så här va.. och nu spekulerar jag en smula då jag vet att det finns två signaturer som på allvar kollar två andra avgjort intresssanta alternativ men..

Bössan som sådan är rätt. Kolvkammen är hög och fin vilket passar befintlig optik. Vidare så är trycket riktigt bra och magasinet fungerar.. borde rimligen vara ett annat mag på denna än Horneten. Man kanske skulle ta ett snack med Kjells vapen ändå?

Det här vapnet känner jag till, jag har en exakt likadan redan. S/L känns som kvalité och är avgjort intressant men Howa? Det är ju visserligen rätt hygglig kvalité såvitt jag fattat men ffa något helt nytt för mej och sannolikt så måste jag då köpa bössan osedd med alla risker som det för med sig.

Kul tankar.. Jobbigt <_<

Publicerat
  • Författare

Jaha..snackade med dem.. fick ett förväntat skambud på Tikkan och fick veta att Anschultzen var en vanlig 222 Rem.. Spelar väl iofs mindre roll då ompipning iaf stod på programmet.. Men skambudet 4500 pix var lite väl surt. Ska ringa smeden och kolla vad hans äger i ämnet ompipning av slik bössa.. magkänslan säger dock att jag skippar detta tror jag. Lite surt för jag gillar bössan och smidigheten finns där.

Publicerat

4500:- är inget skambud utan ett hån!

S

Publicerat

Fasen vad du ska krångla till det!

Publicerat

517 inlägg senare. Hur går det riktigt? Minns att jag läste tråden för åratal sedan. Människor har köpt och förbrukat fler bössor under den här tiden.

Publicerat

:lol:

Publicerat

Jag håller fortfarande på hjärnblödning:yes:.

Publicerat
2 hours ago faxe sa:

Jag håller fortfarande på hjärnblödning:yes:.

:D om inte annat så har vi på åskådarbänk snart fått det ;) 

Nä men allvarligt så börjar jag att uppskatta folk som tänker igenom sina vapenköp noga - kanske för att att jag inte fixar det själv ;):P 

Publicerat
  • Författare

Någon som har nära till Kjells Vapen i Götene? Stör en anschultz där som jag är nyfiken på.. :wallbash::D

Publicerat
1 hour ago Hipshot sa:

Någon som har nära till Kjells Vapen i Götene? Stör en anschultz där som jag är nyfiken på.. :wallbash::D

Nej det gör det inte - ty den är bestyckad med en "muppig" säkring och bör inte under några som helst omständigheter finnas på din "list" B)