Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjärnblödning eller? Sugen på äkta rävracer :-/

Featured Replies

Publicerat

Lyssna inte på Mike, nu ska han dra över dig från det fina danska järnet till något tyskt eller amerikanskt ;) 

Förstår faktiskt inte varför dom gör två twistrates som är så nära varann - borde varit 1/8 och 1/12 istället kan jag tycka. Men till skillnad från Mike så tror jag att 1/10 kommer att funka ihop med 40grs kulor :P

• Svar 1,4k
  • Visningar 111,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Såå jävla hemma med denna bössa nu! Vinsten i 204 Ruger som kommer är inte monumental men det ska i alla fall provas.. Om man någon dag skulle ruttna så finns alltid 223 att gå tillbaka till.

• Till Skånska ?

• Jag kan börja med lite bilder 

Posted Images

Publicerat
52 minutes ago Hipshot sa:

Din jävel! Hajja att övrigt forumfolk är rätt glada när jag nu börjar närma mej någonslags beslut.. och så sätter du igång och pestar dej!?!

:D

Pilutta dig:P

/Mike

Publicerat
1 hour ago Joacim sa:

Ska se om jag trycka på en sista gång - går det bra med 223 också? Vilken stigning i så fall 1/8 eller 1/10"? 

Mvh

Edit: Killen ska bara pilla i sig lite mat så kommer det pris sen :thumbsup:

Vissa gör det enkelt för sig :P 

"Min" handlare gav ett pris på 17000kr inkl ringar :D 

Räknar man av 1500kr som ringarna kostar så blir det 15500kr men det priset har han inte bekräftat ännu.

Mvh

Publicerat
1 hour ago Joacim sa:

Men till skillnad från Mike så tror jag att 1/10 kommer att funka ihop med 40grs kulor :P

Ja va fan....det kostar bara 15000 lax eller så att testa;)....drabbar ingen fattig:biggrin:

/Mike

Publicerat
  • Författare

Hmm vem är det? Kanske bäst att jag tar över de rent konkreta förhandlingarna? Om du vill så i pm.. I ekvationen finns även en Tikka T3.. ska bli kul att höra hur jävla bajskass den är <_<

Publicerat

Ett par sidor till i denna tråd kan man trycka en novell!;)

Men kul att de börjar hända grejer.

Publicerat
  • Författare

Nja.. det är väl inte så smickrande för min del.. 24 sidor av Hipshots ambivalsens och velande.. :huh:

Publicerat

Haha mycket underhållande lär jag säga, typ ungefär liknande tankar och idéer som en annan men eftersom du skriver allt och bjuder på dig själv så slipper jag göra det ;)

Publicerat
3 hours ago Joacim sa:

Pm? Såpass bra pris så att det inte är representativt för oss övriga? 

Min kontakt har inte återkommit med pris för övrigt så jag vet inte om han kanske inte vill sälja bössor längre trots att det ska vara hans levebröd -_-

Mvh

Var på simskola med sonen när mailet trillade in. Var lättare att kopiera in det i ett PM till Hippen direkt. Nu är ju priset ute så då kvittar det. Sen är det inget förhandlat utan bara en rak fråga om pris. Jag brukar börja där.

Publicerat

Det var ju tusan vad denna tråden rasslade i väg nu.:P

Publicerat
2 minutes ago M-Ola sa:

Var på simskola med sonen när mailet trillade in. Var lättare att kopiera in det i ett PM till Hippen direkt. Nu är ju priset ute så då kvittar det. Sen är det inget förhandlat utan bara en rak fråga om pris. Jag brukar börja där.

Verkar som om S&L vill undvika prisdumpningar enligt vad "min kran" sa så det blev som sagt samma prislapp även från honom. 

Mvh

Publicerat
  • Författare
7 minutes ago Mad Mike sa:

Om du nu köper en bössa med 1:10 stigning och den skjuter piss med 40grains kulor så kräver jag att i din signatur ska det stå.

" Mike har alltid rätt och jag har alltid fel"

jag menar det är ju några ggr jag sagt en sak och du gjort en helt annan.....som inte blivit bra:P

/Mike

Vågar inte fråga vad du tänker på.. :blink:

OM det skulle gå sådär då finns alltid möjligheten att hissa iväg 50 gr kulor.. det är irriterande men ingen dealbreaker..

Joakim.. Om han kör samma pris med hystar med fästena så är det ju intressant för min del. Dessutom handlar det om hur de värderar Tikkan så om du har lust att skicka över firma och kran?

Publicerat
5 minutes ago Hipshot sa:

Vågar inte fråga vad du tänker på.. :blink:

OM det skulle gå sådär då finns alltid möjligheten att hissa iväg 50 gr kulor.. det är irriterande men ingen dealbreaker..

Joakim.. Om han kör samma pris med hystar med fästena så är det ju intressant för min del. Dessutom handlar det om hur de värderar Tikkan så om du har lust att skicka över firma och kran?

Jag svarade på ditt statusmeddelande - har du inte fått något? :blink:

Mvh

Edit: har nu även skickat det som PM, sorry att det blev lite galet där :blush:

Publicerat
12 minutes ago Mad Mike sa:

Det måste finnas någon sorts diagnos för dig:biggrin: den vill jag ha!

Först var det tvunget att vara en 204 för så tunga kulor som 50gr funkade inte.

Sen var det tvunget att klämma och känna på en Howa för köpa osett var inte ett option.

Nu har vi bytt kaliber,kulvikt och ska handla osett för 15 papp:biggrin::biggrin:

Om vi ger det ett par veckor till så landar det nog på en Remmy i 243 ska du se:P

/Mike

:lol::lol::lol:

Men nu får han ju "Top-of-the-line" grejer. Nu lär han kunna sova gått även mellan rävvaken - DET är den stora skillnaden ;) B)

Mvh

Publicerat
3 hours ago Mad Mike sa:

Jag har haft en 1422 och en 1432,tveklöst två av de mest välskjutande studsare jag ägt,välbyggda också.

Jag har haft mina Anschutz jag med - hade det inte varit för att de saknade toplever och var behäftade med en missbildning (magasin - en perversitet och ett sketet lågbudgettänk från början till slut) så hade de nog stått kvar.....

/T

Publicerat

Jag lovar att det går bra att skjuta 40 grainare i 1:10 stigning utan problem. Läs på 6mmbr.com så hittar du viktspannet. Varför krångla till det? Finns dessutom inte någon anständig vapentillverkare som inte har kalibern i sortimentet. Kompisen har skjutit 40 gr v-max med 1:9 utan problem. 

Publicerat
1 hour ago Nils l sa:

Jag lovar att det går bra att skjuta 40 grainare i 1:10 stigning utan problem. Läs på 6mmbr.com så hittar du viktspannet. Varför krångla till det? Finns dessutom inte någon anständig vapentillverkare som inte har kalibern i sortimentet. Kompisen har skjutit 40 gr v-max med 1:9 utan problem. 

Visst allting går,hur bra det går är en annan femma.

bara för att så roade jag mig precis med att slå in hippens data i bergers bullet stability calculator.

Den ger att 40gr kulor får ett sg på 1.05 i 10 twist alltså precis på det berömda håret att vara stabil,detta under förutsättning att han får upp den i minst 1000m/s vilket inte är lika lätt som med 1:14.

detta kan ge ett flertal effekter,bössan kan skjuta bra på 100m men urkasst på 200m,kulan kan vara stabil vid träff men även instabil vilket kan ge väldigt osäker effekt,vidare eftersom han är prestandaknarkare så kommer han inte nöja sig med annat än dom farter som internet säger att man ska få så kommer han ligga på kroniskt höga tryck pga twisten vilket sliter bössa hårt,

han får göra som han vill det är inte mina pengar;)

/Mike

Publicerat

Haha, denna tråd är snudd på lika lång som Days of our lives!

Den nyvunna S&L-kärleken kommer snart sluta som ett pubbesök i förorten; ett intensivt förspel som får ett abrupt slut pga vinballe!

Kan en Tikka mot en Tikka vara någonting?

:-)

Publicerat

Har suttit och läst allt jag kommit över då jag ska byta pipa på min 223rem. Tror det blir en 1:9. Den ska fungera till allt jag vill stoppa i den. Det är Inga problem att driva en v-max fullt ut. Den både håller och går i full fart. 

Publicerat
6 hours ago Mad Mike sa:

Visst allting går,hur bra det går är en annan femma.

bara för att så roade jag mig precis med att slå in hippens data i bergers bullet stability calculator.

Den ger att 40gr kulor får ett sg på 1.05 i 10 twist alltså precis på det berömda håret att vara stabil,detta under förutsättning att han får upp den i minst 1000m/s vilket inte är lika lätt som med 1:14.

detta kan ge ett flertal effekter,bössan kan skjuta bra på 100m men urkasst på 200m,kulan kan vara stabil vid träff men även instabil vilket kan ge väldigt osäker effekt,vidare eftersom han är prestandaknarkare så kommer han inte nöja sig med annat än dom farter som internet säger att man ska få så kommer han ligga på kroniskt höga tryck pga twisten vilket sliter bössa hårt,

han får göra som han vill det är inte mina pengar;)

/Mike

Jag ska inte säga att du har fel då du har långt många fler tusen skotts och ett antal år av erfarenhet med finkalibriga kalibrar än mig. Men... Bergers stabilitetskalkylator är väll precis som QL en fingervisning och ingen hel sanning (vilket du för visso säger i början att "den kan också skjuta bra"). 

Men om vi ändå föreställer oss att 40grs kulan både går dåligt, välter och beter sig som skit så är det fortfarande inte svårt att även med 50 eller t o m 55grs klättra över det där osynliga sträcket av "trygghet"  d v s över 1000m/s. Det är ju trots allt så att det som 222rem gör med 40grs kula gör 223rem med en 50grs osv osv. 

Mvh

Publicerat

Man skjuter ju 40 grains Z-max i Ar15 plattformar med 1:7 i stigning och det fungerar. Har två av mina kamrater som skjuter 223v rem med en Cz som har 1.9 och en annan med en tikka varmint med 1.8 och båda skjuter bra med 40grain maxladdat ut till över 200m. Men 50 grainarna är lite mera stabila i vind så därför har vi gått över på dem.