Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjärnblödning eller? Sugen på äkta rävracer :-/

Featured Replies

Publicerat

Nu är det ooooliidligt spännande - har du nått en överenskommelse med någon av handlarna Hippen? -_-

Mvh

• Svar 1,4k
  • Visningar 111,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Såå jävla hemma med denna bössa nu! Vinsten i 204 Ruger som kommer är inte monumental men det ska i alla fall provas.. Om man någon dag skulle ruttna så finns alltid 223 att gå tillbaka till.

• Till Skånska ?

• Jag kan börja med lite bilder 

Posted Images

Publicerat
13 hours ago Nils l sa:

Jag lovar att det går bra att skjuta 40 grainare i 1:10 stigning utan problem. Läs på 6mmbr.com så hittar du viktspannet. Varför krångla till det? Finns dessutom inte någon anständig vapentillverkare som inte har kalibern i sortimentet. Kompisen har skjutit 40 gr v-max med 1:9 utan problem. 

Skjuta är en sak. Stabil kulbana en annan - strikt sett.

Sedan är stabilitet vid träff en tredje parameter som man kan funder kring i frågan...... Det är nog långt i från alla 40grains kulor som är stabila vid träff. På en tavla spelar det kvitta vad som sker efter tavlan, men på ett jaktvapen kan det vara desto viktigare.

/T

Publicerat
5 hours ago Joacim sa:

Men om vi ändå föreställer oss att 40grs kulan både går dåligt, välter och beter sig som skit så är det fortfarande inte svårt att även med 50 eller t o m 55grs klättra över det där osynliga sträcket av "trygghet"  d v s över 1000m/s. Det är ju trots allt så att det som 222rem gör med 40grs kula gör 223rem med en 50grs osv osv. 

Mvh

Tvivlar inte alls på att aktuellt vapen skjuter jättebra med 55 eller 50grains kulor-den är ju gjord för optimal prestanda för kulor mellan 55-60grain.

När nu hippen gjort så många tvärvändningar i detta så kommer här en till,eftersom det nu inte är hugget i sten att det måste vara 40grain kulor pga säkerheten så vill jag bara inflika eftersom genomskott och rikoschetter var en viktig parameter tidigare i diskussionen att såväl 50grain som 55 grain v-max har högre S.D än vad 58grain i 6mm har-läs 243.

Således med det för stunden gällande vapnet så har han en mindre säker lösning(djupare penetration,större risk för genomskott,högre rikoschettrisk) än vad en 243 skulle ge;)

/Mike

Publicerat

Stabilitet i målet är väl ingen parameter att ta med då fragmenterande kulor diskuteras? Det är ju en rävracer. Finns bara två aktuella kulor under femtio grains som är fmj och kunde utgöra någon betydelse om det pratas om fågeljakt också. Men frågan är ändå om kulan hinner välta på dessa tio cm ändå?

Publicerat

Det är just det som är grejen Nils man vet inte hur en understabiliserad kula kommer uppträda vid anslag,det kan gå bra ena gången och åt helvete vid nästa även med expanderande/fragmenterande kulor.

Finns åtskilliga berättelser om högst märkliga kulbanor genom mål eller udda effekter där ostabilitet i många fall antas vara orsaken.

varmintkulor som vi känner dom är konstruerade för mål upp till kanin,att vissa använder dom ändå till annat kan funka utmärkt förutsatt att man har koll på alla parametrar och vet vad man pysslar med.

Jag har själv haft ett vapen som inte stabiliserade som önskat(sköt supertätt på 100m,halvkasst på 200 och inte alls på 300m.

Man kan även skjuta överstabiliserat vilket jag gör med en bössa idag(okej på 100m,supertätt på 200 och 300 och riktigt bra på 400/500. Även här kan det bli lite märkliga effekter pga ej stabila projektiler när skott tas under 100m.

/Mike

Publicerat

Nu tror jag att vi pratar om samma sak fast med olika ord. Med understabiliserad kula så menar jag en kula som är för lång i förhållande till stigningen på pipan. Den kommer att bli stabilare ju saktare den går så på riktigt långa håll överstabiliserar den då hastigheten retarderar snabbare än rotationen. Skjuter man en kort kula i ett vapen med tvärare stigning så finns det en risk att den välter på längre avstånd. Inget jag stött på med något av de vapen jag testat i 223 rem. Men väljer man en 40 grainare för skytte på 250+ meter? Inte jag då en 50- 53 grains har högre bc och håller både högre hastighet och mindre vindavdrift på de hållen. Rävarna faller på fläcken med båda kulvikterna utan att veta skillnaden. Efter 400 plus skjutna av mina två kompisar och mig under fem år så vet jag att de inte vet skillnaden. Däremot så tycker jag mig se skillnad i tendens att ge genomslag tiłl förmån för en tvärare stigning som trasar sönder kulan snabbare.

Publicerat
På 2016-09-05 at 17:02 pmt sa:

Mnjae - Pierce för nått i 5-6mm? Är inte det ett duktigt skott långt förbi målet? Det är ju ett fullstort lås.....

Det i mina ögon helt självklara valet är ju den lille pipbytaren från S&L. Rätt mojäng finns klar över disk med minimalt fippel och klydd med skrot utan att det blir ett bygge runt ett piercelås klart 2020.

/T

Snackar vi .22-250, 6XC eller liknande hylsstorlek så varför inte? Det är ju ett lås som man vet funkar ur kartong och som är kompatibelt med alla Rem 700 eftermarknadsprylar. Visst finns det andra tillverkare också men vill man göra det enkelt med en custombössa är det inte helt fel väg att gå imho. Visst tar det lite mer tid att få en bössa byggd, men med tanke på när denna tråden startade så hade bössan varit byggt och gått igenom ett par pipor vid det här laget! :P 

Den dagen jag gör slag i saken och börjar bygga min rigg så blir det ett Pierce lås till min .270 Rem. Av allt jag har sållat så var det bäst för mig - och just Rem 700 kompatibiliteten är riktigt trevlig eftersom det chassit jag skall ha blir lätt att fixa då nämligen! 

Skall han nu ha en .223 som det låter som, och det finns en fabriksbössa som kryssar i alla boxarna, ja då är det bara att köpa och se glad ut!

Publicerat

Jo  vi pratar om samma sak fast det är du som vänt på begreppen;)

http://www.shootingtimes.com/ammo/ammunition_st_practicalconsider_200812/

Detta med twist,kulvikt,kullängd,hastighet är ren fysik eller rent utav en naturlag sen står det var och en fritt att ha en annan uppfattning.

/Mike

Publicerat
15 hours ago Nils l sa:

Stabilitet i målet är väl ingen parameter att ta med då fragmenterande kulor diskuteras? 

Även en fragmenterande kula måste vara stabil under fragmenteringen..... Annars fragmenterar den inte.

9 hours ago Wizard sa:

Snackar vi .22-250, 6XC eller liknande hylsstorlek så varför inte?

För att det är ett onödigt tungt, stort och klumpigt lås till patroner i den klassen.

/T

Publicerat

Har hittat vad du söker!;)

Publicerat
  • Författare

Mysig kaliber :wub: men spettet.. fy..<_<

Publicerat
På 9/6/2016 at 22:55 Mad Mike sa:

Jo  vi pratar om samma sak fast det är du som vänt på begreppen;)

http://www.shootingtimes.com/ammo/ammunition_st_practicalconsider_200812/

Detta med twist,kulvikt,kullängd,hastighet är ren fysik eller rent utav en naturlag sen står det var och en fritt att ha en annan uppfattning.

/Mike

Jo det är absolut bara fysik. Men oavsett om du använder millers eller greenhills ekvation så blir kulan mer stabil ju kortare räffelstigningen är i förhållande till kulans längd till en viss gräns då den blir överstabil, Detta händer även då kulan börjar närma sig subsonisk hastighet.

Publicerat

Satte in parametrarna för en hornady v-max 40 grains i den här.

http://www.jbmballistics.com/cgi-bin/jbmstab-5.1.cgi

Med ett s på mellan 1,3 och 2,5 räknas kulan helt stabil. Så insatt i millers ekvation är en V-max något understabil fram till 800m/s men ska gå att skjuta ner till strax under 600m/s utan att välta med 1till 14 i twist. Dess stabilitet kommer däremot att öka med avståndet då rotationen fortfarande avtar långsammare än kulans hastighet.  Med en tvärare tvist så ska den gå att skjuta med till ännu långsammare hastighet utan att påvisa tecken på understabilitet.

Publicerat

Jag är dessutom säker på att den terminalballistiska aspekten för v-max kulor inte är ett problem heller efter att ha grävt fram den här. Det tar ca 2,5cm för en 53 grains kula att förintas i småbitar på 200m i ett ballistiskt gel block. en är lång i förhållande till vilken 40 eller femtio grains kula som helst. Jag hörde däremot rikoshetter mot snön med en 53grainare på räv. Däremot har det aldrig hänt med en 40 eller 50 grains kula. Det är bara smågrus i snön bakom en papptavla.

Publicerat

Hornadys egen video visar också hur en 40 grains kula beter sig.  De anger själva hastighetsintervallet för kulan mellan 2000 och 4400 fot/sec. Om vi tar den optimala räffelstigningen 1.14 för kulan och gör en kalkyl för vad hornady säger om max avtal varv per sekund så får vi mätt med metriska mått: 1342m/s  och 35,54 cm per varv. Gör vi en snabb kalkyl för att få samma maxvarvtal på kulan i högsta fart som jag kan hitta för 223 rem i vihtavouris laddtabeller så ger det. 1147m/s för att få samma varvtal på kulan så krävs det 1147x35,54/ 1342 alltså 1:12. Där har vi kanske en möjlig begränsning men med vetskap om att den skjutits av mina vänner i 1:8 i stigning utan att gå sönder så verkar det hålla ändå.

Publicerat
På 9/7/2016 at 12:19 Hipshot sa:

...........

Mike var ju tvungen att ringa och ta mej i örat, en tanke som levererades var möjligheten att köra .243 igen.. tänkt och tänkt i natt.. då är jag i samma hål igen som jag är i nu.. en på tok för stor hylsa i förhållande till kula. Japp helt knäppt men det känns puckat med detta överskott på kraft...det är .. osexigt :huh::D

............

6XC är lösningen på just den ångensten.

/T

Publicerat
  • Författare

Hehe.. nej inte någon 6 mm.. 223 känns som avgjort mest intressant.

Publicerat
Just now Hipshot sa:

Hehe.. nej inte någon 6 mm.. 223 känns som avgjort mest intressant.

Hur länge:lol:.

Publicerat
  • Författare

Idag ialla fall? :D

Den har faktiskt hängt med rätt länge, när jag var trött på Vixen så var det just den som lockade.. 

Publicerat
  • Författare

Rör lite på sig.. sista från Lund ang Legacyn är att jag kan få den med 1:12 twist.. 

Tänker lite så här..

Legacyn är en dyr bössa men totalt oskjuten och med rätt twist torde även Mike kunna landa i trygg förvisning om att den skjuter med 40 gr kulor. Det är rätt kaliber direkt. Klar bössa från dag 1.

Nackdelen är priset.. och visst, jag köper att det är skakigt att handla osett. Skulle det vara urknas så kan jag faktiskt häva köpet, bök javisst, men genomförbart under alla omständigheter. 

Alternativet.. Finns två HDF 222:or på Torsbo tex. Också rätt bössa, lirar i samma liga som S/L samt Anschutz och några divisioner över Howa. Köpa HDFen och vara helt på det klara med att där ska det till en ompipning.. knas. 

En grej som stör mej är att jag betalar nog en skvätt för en pipbytare som jag inte behöver det är det enda som stör mej gällande S/L. Dock det kan bli så att jag får ett genuint skambud på Tikkan från Lund ja då är det tillbaka till 0 igen.

Publicerat

har handlat mycket osett, har aldrig blivit fel....