Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjärnblödning eller? Sugen på äkta rävracer :-/

Featured Replies

• Svar 1,4k
  • Visningar 111,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Såå jävla hemma med denna bössa nu! Vinsten i 204 Ruger som kommer är inte monumental men det ska i alla fall provas.. Om man någon dag skulle ruttna så finns alltid 223 att gå tillbaka till.

• Till Skånska ?

• Jag kan börja med lite bilder 

Posted Images

Publicerat

Skulle tro att man med vildkatten skjuter så långt siktlinjen tillåter. Dvs så långt man ser innan jorden kröker av....

Publicerat

Inte för att rävarna kommer att märka ett skit men kravet på 39 grains kula kvarstår om den ska kvala in som klass3 och vara tillåten för räv. Men 204 ruger med sin 222rem mag ursprungshylsa måste bli dyrare än en 223 hylsa och skillnaden ballistiskt marginell. Lite svårare att hitta laddata bara. Men jag gissar att Hippen gillar att producera mycket tomhylsor som jag och då blir ammopriset och tillgänglighet på hylsor och kulor en parameter. Faktiskt själv sugen på en .204 men frånvaron av en helmantel är för mycket av ett problem för mig. Sedan att svensk vapenlag suger som fan när man inte får montera dämpare på en klass tre har medfört ett vapen till i skåpet för mig. 

Publicerat
  • Författare
12 hours ago Mad Mike sa:

Njae han är ju helt ute och cyklar igen i vanlig ordning....(slarvar säkert med medicineringen):biggrin:

Vad han givetvis ska ha är ju en 17 remington eller en 17 Hornet eller om han vill bli riktigt nöjd på en gång så skapar han sin alldeles egen sjukdomskaliber och wildcattar en 7.62x39 hylsa och gör en 224 Fuckup!

/Mike

224 Fuckup :wub::D

" A variant of the .222 Remington magnum, the .204 ruger was designed to “split the distance” between rounds like the .220 swift or .22-250 and the minuscule .17HMR (and similar). While the Hornady factory load is rated at 4,225 fps, this uses a proprietary powder not available to bandleaders. Due to the case design, proponents of the .204 say that it achieves .220 swift-like velocities with less recoil and less heat, leading to less wear. "

Kollade kulbanan på någon fabriksladdning på Norma.cc.. Inskjuten på 200, 2,4 högt på 100 eller om det var 3 och 14 cm lågt på 300.. Jämförde med 22-kalibrarna, där var det avgjort sämre. Nu spelar det ingen jätteroll i sammanhanget men lite coolt var det.

OM jag får tag på .204 så blir det Sierra Blitzking 39 gr samt Hornady V-max 40 gr och Finnkrut N530 som gäller. Kommer att köpa en batch färdigladdade plugg samt troligen även en omgång hylsor. När man väl funnit rätt laddning så blir det inte så väldigt mycket skytte utan bara jakt i princip. 

En avgörande detalj är som jag säkert surrat om att jag pratade med Lindroth. Han har använt kalibern i flera år och skjutit väldigt mycket med den och han upplevde inte att den var för svag för räv. Då har han skjutit med de tyngre kulorna. Hans erfarenhet var det som fällde avgörandet när det gäller rävarna.

DOCK!

Det är inte säkert att det är görligt detta och då blir det 223 Rem och fortsatt V-max 40 grain. Enkelt och funkis.. 

Publicerat
  • Författare

Nils.. jag tror att Walleman sökte på klass 2 och fick det utan problem så dämp torde inte vara ngt problem.

Publicerat

Jag har fått avfånga räv som herr U skjutit på med 204:an, har aldrig hänt med 22-250. Men jag kan komma och hjälpa herr R när det händer för dig :yes:. 204 Ru(j)uger:lol:

Publicerat
5 hours ago Hipshot sa:

Nils.. jag tror att Walleman sökte på klass 2 och fick det utan problem så dämp torde inte vara ngt problem.

Jo det går men då biter det sig i rumpan med fjälljakten. Det är så dumt att man tror inte att det är sant. Kan inte skjuta ripa med en klass 2.

Publicerat
  • Författare

Litar på att du städar efter mej faxe! I morgon natt ev.. mullen.. men just ja då är det ju 22-250 ffa..

Publicerat
Just now Hipshot sa:

Litar på att du städar efter mej faxe! I morgon natt ev.. mullen.. men just ja då är det ju 22-250 ffa..

Åker inte ut i kväll, det blir nog valpar när som helst här hemma.

Publicerat
  • Författare

Det behövs inte, har ffa kompetent kaliber :D 

Edit.. fan i kväll var det ja.. valpa ikväll du tror inte jag tar mej ut förrän i morgon isf..

Publicerat

Och har herr Hip kommit fram till någe än? :P

Publicerat

Ingen vill veta om du ska ut å jaga, vi vill bara veta hur de blir med bössan.. Fan du få ju inte avsluta tråden nu! Dags att skärpa sig och gå tillbaka på ruta 1 igen!.. ;)

Publicerat
  • Författare

:D:D

Inte hänt så mycket förutom..

Sålt Tikkan och befintlig ljuddämpare. 

Sökt licens på en S/L Legacy i kal 204 Ruger.. så får vi se om de kan fixa den annars blir det 223. Walleman sköt i natt två rävar och en grävling med sin 204 och effekten lämnade sannerligen inget iövrigt att önska så kalibern räcker gott och väl åt mej tror jag. Kulbanan är ju typ.. bäst.

Även sökt licens på ny RCC dämp i kolfiber.

Så där är vi.

Känslan/Risken är att jag får sålt Tikkan innan nya kommer så det lär bli en del rävar med 22 Hornet i vinter..

Publicerat

Vad är de för RCC dämpare? Har en öppen inne på en dämpare tänkt till min 22-250.

Publicerat
2 minutes ago M-Ola sa:

Jag köpte en RCC Carbon 44 till min 22-250 pipa och är jättenöjd med den. Lätt och dämpar bra.

Då jag är ute efter maximal dämpning så tror jag de blir en stalon VM145 till. 

S

Publicerat

Fanimig om inte denna tråden börjar lida mot sitt slut? Lyckligtvis så vet jag att unge herr Hippen kan ändra sig flera gånger innan handlaren hinner bejaka beställningen och ett par tre riktigt bra recensioner av någon annan .22 kaliber kan så split i denna historien! 

Sen kommer det ju tillkomma inpassning av kolv, val av optik och montage för optiken och sen ett antal dämpare innan Hippen är nöjd - och under den tiden har Hornady släppt en ny übervarmint kaliber och vips är tråden i full vigör igen :P 

Skämt åsido, har aldrig skjutit 204 Ruger men det verkar ju tveklöst vara en skittrevlig varmintkaliber som dessutom inte käkar pipor som 22-250 och liknande! Blir det till att necka ner .222 hylsor nu då eller finns det bra färdiga att köpa?

Det lär ju inte bli mycket att skruva på kikarsiktet varken höjd eller för vind framöver för shit vilken flack kaliber! :wub: 

Publicerat
  • Författare
1 hour ago Wizard sa:

Fanimig om inte denna tråden börjar lida mot sitt slut? Lyckligtvis så vet jag att unge herr Hippen kan ändra sig flera gånger innan handlaren hinner bejaka beställningen och ett par tre riktigt bra recensioner av någon annan .22 kaliber kan så split i denna historien! 

Sen kommer det ju tillkomma inpassning av kolv, val av optik och montage för optiken och sen ett antal dämpare innan Hippen är nöjd - och under den tiden har Hornady släppt en ny übervarmint kaliber och vips är tråden i full vigör igen :P 

Skämt åsido, har aldrig skjutit 204 Ruger men det verkar ju tveklöst vara en skittrevlig varmintkaliber som dessutom inte käkar pipor som 22-250 och liknande! Blir det till att necka ner .222 hylsor nu då eller finns det bra färdiga att köpa?

Det lär ju inte bli mycket att skruva på kikarsiktet varken höjd eller för vind framöver för shit vilken flack kaliber! :wub: 

Optiken där.. jag snuddade vid en tanke tidigare.. tänk.. sälja Diavarin samt Victoryn och därefter skaffa en Diarange..? Gjorde ngr sökningar på kul men hittade inget vettigt så jag släppte den tanken...ett tag.. :huh:

Tror att tråden som sådan redan avhandlat ett inköp. ids inte kolla men jag har för mej det.. så bara för att jag landar denna gång så behöver det inte vara färdigt :D

Sen är 204 Ruger en kaliber som ska diskas av oavsett så jag hoppas att de kan skaka fram ett rör med den storleken. Har förövrigt svårt att hitta beteckningen på kalibern.. 5,0x46 eller något sånt? Plan B kan precis lika gärna bli 243 som 223 men det lutar åt 223. Någon annan kal 22 lockar väl inte så hysteriskt.

Finns färdiga hylsor att köpa, blir en batch jaktplugg färdigladdade som jag köper samt sen även hylsor för påfyllning. Svajjar lite kring kulorna.. Sierra 39 gr samt Hornady V-max 40 ligger väl bra till men jag är sugen på 32 gr kulan med så vi får se.. 

Publicerat

Betäckningen borde vara typ 5x47 (eller 5.2x47) men jag tror inte du hittar en metrisk beteckning på 204 Ruger eftersom det är en renodlad jänkarplugg... Du skriver "om" de lyckas skaka fram en pipa? Den står ju med som pipa i standardsortimentet så varför skulle det vara ett problem? Ledtider? 

En polare har en Diarange och just för varmintskytte med tveksamt ljus så måste det ju vara skitbra för dig så du vet exakt vilket avstånd du har till räven? Jag har på senare år börja tycka att det är skitsvårt att avståndsbedöma när det börja skymma lite ute och tittar man då ut över ett fält, och det är för mörkt för den handhållna avståndsmätaren, ja då torde en Diarange vara det bästa som hänt sedans skivat bröd!

Skall du använda 32gr kulan så blir det väl klass 4 med tanke på att 39gr är minimum för klass 3?

Hoppas de kan fixa fram bössa & pipa åt dig snart! :) 

Publicerat
  • Författare

Vart hittade du Legacy i 204 Ruger? Såvitt jag fattat så finns de i 222, 223 samt 300 yabbayabba..

Edit: Är väl ingen superpanik, licensen tar ju tid. Helg här på jobbet med så jag har inte kunnat kolla med våra vapenhandläggare. Ev kan man fixa lite bättre handläggningstid. Samtidigt spelar det ingen roll då pipan inte finns idag..

Publicerat
9 minutes ago Hipshot sa:

Vart hittade du Legacy i 204 Ruger? Såvitt jag fattat så finns de i 222, 223 samt 300 yabbayabba..

Du har helt rätt, jag blandade ihop S&L med Howa... My bad.

Publicerat
1 hour ago Hipshot sa:

Plan B kan precis lika gärna bli 243 som 223 men det lutar åt 223. 

Nej nej nej - då kan du inte få den i Legacy-utförande utan från 22-250 och 243win så hoppar du upp på Classic DL eller Victory som är fullängdsbössor ämnade att svälja patroner som 358NM och 416Taylor :ph34r: Således långt ifrån lika smidigt- så håll nu kvar vid 223rem om inte 204 ruger kan uppbringas :) 

Mvh

Publicerat
  • Författare

Ja självklart, där är det väl bara 223 som gäller. Ingen större koll på 6x45..tror den fanns med.

Nej där är det en annan bössa som gäller isf men det känns avlägset..