Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjärnblödning eller? Sugen på äkta rävracer :-/

Featured Replies

Publicerat
3 minutes ago Hipshot sa:

Precis kalibern är inom räckhåll men jag är lite skeptisk till den där klena 32 gr kulan.. hade gärna sett en icke varmintvariant av den för garanterad djupverkan. Men det lär inte finnas såvida man inte ska leta upp någon helmantel. Nej 223 som man stressar en smula 1150 m/s känns helt okay! Blir ingen större skillnad från idag faktiskt, aldrig optimerat 22-250 laddningen.

Gillar den insikten du kommit till :thumbsup: ;) 

Mvh

• Svar 1,4k
  • Visningar 111,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Såå jävla hemma med denna bössa nu! Vinsten i 204 Ruger som kommer är inte monumental men det ska i alla fall provas.. Om man någon dag skulle ruttna så finns alltid 223 att gå tillbaka till.

• Till Skånska ?

• Jag kan börja med lite bilder 

Posted Images

Publicerat
  • Författare
3 minutes ago Joacim sa:

Gillar den insikten du kommit till :thumbsup: ;) 

Mvh

Nu ska jag fucka upp det! B)

Haft kontakt med Lindroth.. Han kunde inte påminna sig att han tappat ngn träffad räv. Det längsta eftersök han haft var 80 meter. Att den skulle vara för klen verkar inte väga så tungt om man frågar rävarna... Frågan är ställd om väntetid på en ev 204 pipa så får vi se.. och givetvis kostnad. 

Kulbanan slår 22-250.. 

Publicerat
8 minutes ago Hipshot sa:

Nu ska jag fucka upp det! B)

Haft kontakt med Lindroth.. Han kunde inte påminna sig att han tappat ngn träffad räv. Det längsta eftersök han haft var 80 meter. Att den skulle vara för klen verkar inte väga så tungt om man frågar rävarna... Frågan är ställd om väntetid på en ev 204 pipa så får vi se.. och givetvis kostnad. 

Kulbanan slår 22-250.. 

Skulle funnits en "ogillar"-knapp. Men i brist på en sådan så gillar jag även detta :P;):D 

Publicerat
  • Författare

Vi får väl se.. Beror på kostnad osv.. Om vi tänker kulbana så är väl 204 den absolut flackaste fabriksladdningen eller något. Spelar egentligen mindre roll, kalibern är rätt egal egentligen. Men vi får se! Kostar det allt för mycket att få en 204 så skippar jag det.

Publicerat

Och jag som hittade några 40gn v-max I skåpet till dej. Nåja får lägga in dom igen då:unsure:

Publicerat
  • Författare

Tror du den här resan är över??? :wub::wub:

Publicerat

http://m.hornady.com/store/22-250-Rem-35-gr-NTX/

Jag väntar på den här. 

Har provat 40 grains v-max nu:wub:

Blev inte mycket kvar;)

Prova rugern är du inte nöjd byt pipa.

S

Publicerat
2 hours ago Hipshot sa:

Och som tidsfördriv.. Förklara för mej vad man ska ha 300 BLK till??? Fattar det inte.. vart erbjuden en sån pipa för lusentappen men har noll och inget intresse.

För mig hade det primära varit att skjuta en 220gr .30 kula som subsonic med dämpare. Grym kombo för dig som kommunjägare om du skall in och dribbla lite större vilt intill bostadsområde eller liknande! Lite enklare än att subsonic ladda en .308 med fillers och mög... ;) 

Annars så tog man fram den kulan till AR-15 så man kunde använda samma lower och magasin som till 5.56, men få effekten av en .300. En kaliber som börjat poppa upp lite på slutet. Hade jag en AR-15 och ville skaffa grövre kaliber hade jag satsat på .50 Beowulf, men då vete sjutton om det funkar med vanilj lower? Nåja, det var överkurs i sammanhanget.

Publicerat
  • Författare

Jag måste fan hålla med dej dru delvis.. har redan uttryckt det tidigare i tråden.. Rikard är rätt less på Hipshot ^_^

Smått förundrad faktiskt.. speciellt då det är marginell skillnad kalibrarna i mellan! Men en grej, där har du fel.. jag kommer inte att skaffa 22-250 igen någonsin. Kommer inte heller, någonsin, att skaffa en Tikka T3. Faktum är att jag har en svag förnimmelse om att jag var urless på mitt velande sist så när jag stod där i affären så högg jag T3:an då jag trodde den var "good enough".. det kanske den är jag vet inte men den är rätt själlös och skitjobbig för högerhanden när man murar med sandsäckar i kojan. 

Lär inte hata 223.. däremot så kommer det att gnaga.. hade 204 varit roligare? Den känslan har hängt med riktigt länge så nu fimpar jag den troligen, det beror på företaget...

Svart plast.. egentligen vettigast för mej men nu ville jag bryta mot mönstret så nu blir det trä! Jag tror det blir skitbra detta!

Wiz..

Men vad är detta? Det lär ju inte vara en klass 1:a så en rådjursbössa eller något? Har inte drabbats av den där vurmen ännu med subbar i grovkaliber. Såg ngt klipp på nätet när de sköt med kalibern, bra snärt ändå i grejerna.. 

Publicerat
8 minutes ago Hipshot sa:

Faktum är att jag har en svag förnimmelse om att jag var urless på mitt velande sist så när jag stod där i affären så högg jag T3:an då jag trodde den var "good enough".. det kanske den är jag vet inte men den är rätt själlös...

Hade inte kunnat hålla med mer. Jag har haft några bössor vid det här laget men T3an tar helt klart hem priset som den tråkigaste ever. Konstig fördelning av den lilla vikt den har och totalt död i övrigt. Det enda possitiva med vapnet i fråga var att den sköt väldigt bra - vilket T3orna i regel gör i allmänhet. 

Mvh

Publicerat

Måste du nödvändigt tjorva till det mer än nödvändigt så gör en 20 vartarg turbo eller en 20 practical. Hylsor till förbannelse och en enkel operation för hylstillverkning. Bara att klämma ihop och längdsvarva halsen. Skjut och njut! 

Publicerat
1 hour ago Hipshot sa:

Wiz..

Men vad är detta? Det lär ju inte vara en klass 1:a så en rådjursbössa eller något? Har inte drabbats av den där vurmen ännu med subbar i grovkaliber. Såg ngt klipp på nätet när de sköt med kalibern, bra snärt ändå i grejerna.. 

Jupp, max klass 2. Tror det blir svettigt att få någon sub att komma upp i klass 1, om det ens är möjligt? Men som väldigt kompetent - och TYST - klass 2 verkar det vara en väldigt trevlig patron! (om man har ett riktigt behov för detta dvs.)

Dock verkar den flesta ammunitionen vara supersonic och det borde gå att skrämma upp den till klass 1 - men jag har inte kunskaper nog om heta laddningar i hylsor med begränsad volym.

Publicerat
3 hours ago Hipshot sa:

Tror du den här resan är över??? :wub::wub:

Va det stopp vid 40gn eller vågade du upp till 50gn (orkar inte backa i tråden) i så fall har jag fler patroner. Dock fabriksladdat.

Publicerat
  • Författare

Njae lite ospikat detta vi får väl se vart det landar. Är det så att 204:an kostar multum då lär jag återkomma.

Publicerat
Just now Hipshot sa:

Nu är första steget taget och nya bössan finansierad.. Sålt Tikkan B)

Inte landat ännu i vilken kaliber men bössan är spikad. Kalibervalet beror på kostnader och väntetid.

Härligt :thumbsup:

Publicerat

I love it!!

Publicerat

Vad ska vi följa för tråd nu då? Denna verkar ju snart få ett abrupt slut efter flera års velande?! Vad hände? :P

Publicerat
2 hours ago Hipshot sa:

Nu är första steget taget och nya bössan finansierad.. Sålt Tikkan B)

Inte landat ännu i vilken kaliber men bössan är spikad. Kalibervalet beror på kostnader och väntetid.

Första steget tog 4 år..... detta kan bli en långkörare likt FBL1's projekttråd på grannforumet om trädet han planterat :D

Publicerat
  • Författare
3 hours ago Stefa7n sa:

Vad ska vi följa för tråd nu då? Denna verkar ju snart få ett abrupt slut efter flera års velande?! Vad hände? :P

Jag ska ju älta kaliber fram och tillbaka!! Sen ska det bestämmas vilken kula, vikt på den och krut. Därefter kommer WT köra QL simuleringar och börja skicka hatbrev pga heta laddningar.. eller hatbrev är fel, han kommer att hitta på nya sätt att förklara för mej att jag är dum i huvudet! Så ge inte upp B)

Ny dämpare kanske? Sort osv? Uppslagen är många och det är inte hugget i sten att S/L blir kvar :D..även om jag hoppas det.. :huh:

Publicerat
  • Författare

Vi får väl se men som det ser ut så köper snubben även den dämpare jag har till bössan. Då hugger jag en kolfiberdämp i stället och ser till att Roger tokstryper den så att kal 22 funkar men inte 6 mm. Går väl alltid att ordna efteråt iofs. Kan bli rejält bra detta, snackat med Roger, han hade ngr nyheter på G så vi skulle höras i slutet av veckan.

Publicerat

Nu sätter vi alla igång att rekommendera - och motivera - alla möjliga kalibrar UTOM .22 så vi får ordentligt med framtida gödsel att hålla tråden i liv i låååång tid framöver!!! :woot:

Skämt åsido. Är det en .224 kula du har fastnat för så måste väl ändå det mest logiska valet vara att satsa på en .223 Rem. Utbudet av hylsor torde ju vara näst intill obegränsat och behöver du ett par promille till så kan du ju alltid riva om patronläget till en .223 Rem AI - men jag vet inte hur mycket du skulle vinna på det faktiskt... 

En .223 Rem med 1:14 torde vara ett stabilt recept för att skjuta snorlätta kulor som vad jag förstår att du ute efter? Fast du kommer aldrig att kunna skjuta 55gr kulor med en sådan twist gissningsvis...

204 är säkert skoj kaliber det med och skall du ändå gå på det spåret så finns ju även .20 VarTarg och .20 Tactical men gör det någon skillnad på räven?