Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjärnblödning eller? Sugen på äkta rävracer :-/

Featured Replies

Publicerat
4 hours ago Hipshot sa:

Ja självklart, där är det väl bara 223 som gäller. Ingen större koll på 6x45..tror den fanns med.

Nej där är det en annan bössa som gäller isf men det känns avlägset..

Jo det är sant 6x45 finns ju också - det är dock inget prestandamonster (vilket inte 223rem heller är i o f s) utan runt 900m/s med 60-70grs kulor verkar vara normalt. 

Om den är ett alternativ så kan det vara läge att läsa Henriks projekttråd med hans trippel där borde finnas en del laddata och hastigheter.

Mvh

• Svar 1,4k
  • Visningar 111,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Såå jävla hemma med denna bössa nu! Vinsten i 204 Ruger som kommer är inte monumental men det ska i alla fall provas.. Om man någon dag skulle ruttna så finns alltid 223 att gå tillbaka till.

• Till Skånska ?

• Jag kan börja med lite bilder 

Posted Images

Publicerat

Saxat ur Henriks Sakotrippel-tråd

"55 grains Ballistic tip är främst tänkt som en kula för räv och skräpfågel (mås och kråkfågel). Jag laddade den med N 200 krut och denna kombination gav hög hastighet 1015 m/s, bra träffbilder femskottare på 15mm och låga tryck ca 55 000 psi enligt QL vars profetia i allt annat stämde för denna kula."

Så det kanske absolut skulle kunna vara en kandidat även för dig? 

Hade jag valt en legacy så hade den blivit i 6x45 utan tvivel men så skjuter jag ju också mer rå än räv medan du verkar göra det motsatta ;) 

Mvh

Publicerat
  • Författare

Detta är och ska vara en ren rävbössa i princip.. Har ev en liten mark på G här framöver, blir det verklighet så kommer det nog bli ett och annat rådjur med men inte i den utsträckningen att det krävs annan kaliber. 6x45 har jag inte ens tänkt på.. låter det vara helt och hållet, tanken är så rejält inställd på denna bössa och denna kaliber nu så det känns bara jobbigt att fundera i andra banor. 

Galet.. detta händer inte ofta.. men jag är fan sugen på att sätta igång och ladda och böka till nya kalibern!! 

Publicerat
10 minutes ago Hipshot sa:

låter det vara helt och hållet, tanken är så rejält inställd på denna bössa och denna kaliber nu.... 

Alltså S&L Legacy i 223rem? ;):D 

Publicerat
50 minutes ago Hipshot sa:

För enkelt.. 204 Ruger.. lite trassel måste jag ha :wub:

Hahaha :D 

Ja det kunde jag ju räknat ut - lite trassel på vägen måste det ju vara - antar att det är därför tråden blivit 29 sidor lång ;):D 

Publicerat
  • Författare

Googletranslate går bet här.. någon som begriper danska.. även om jag tycker det ser ut som norska??

"

Hej Rikard,

Det er stadig ikke lykkes os at få rival til kammer, fra USA.

Pibe emnerne er derimod lavet.

Mvh

Morten"

Min gissning.. de får inte tag på brotch för 204 Ruger.. men vaddå pipämnen??? 

Publicerat

De har ordnat pipämnet... De har inte lyckats med "rival" till kammaren från USA, vetefan vad de menar med det dock!

Publicerat

Men min knaggliga skånska och ännu sämre danska så uppfattar jag det ändå att du har rätt i din tolkning Hippen. Pipämne är grönt men de har ingen brotsch i .204 Ruger. Är det bara det som är i vägen så är det ju bara att vänta för vapensmederna på S&L lär ha så bra kontakter man kan ha för sådana saker och tids nog får de tag i en brotsch.

Edit: Brownells tycks ha brotsch hemma i .204 Ruger om det kan vara till någon hjälp?

Publicerat
  • Författare

Fick ett svar från Friluftsgården i Lund, de hade fått löfte från S/L att om en 204:a med ett halvårs leveranstid. Hade man varit Hipshot i normalmode nu så hade man ruttnat och huggit en .223 direkt.. men jag ska FAN bita mej fast här, tar det ett halvår så får det vara så. Däremot så om kostnaden är för stor så skiter jag i det..

Publicerat

OM ett halvår skall jag åka förbi "butiken" och vara den första som "ja ni vet" så att du R kan vara lugn över att pangen enbart varit i "goda" händer. /Christian 

Publicerat

Nu kan jag inte förklara skillnaden mellan SAAMI vs CIP men PTG har saamibrotchar i 204 R ready to ship-en veckas lev tid,vill du ha brotch i cip tar det 6 veckor.

/Mike

Publicerat
2 minutes ago Christian N sa:

OM ett halvår skall jag åka förbi "butiken" och vara den första som "ja ni vet" så att du R kan vara lugn över att pangen enbart varit i "goda" händer. /Christian 

Med lite tur är jag också nere och kan "välsigna" den.

/Mike

Publicerat

Du har alltid en säng bäddad o klar hemma hos mig.... /C

Publicerat
  • Författare

Känner mej helt varm visavi er omtänksamhet :huh: :D

Vi får väl se vart detta landar.. lite frustrerande är det.

Publicerat

Nu har du t o m dribblat bort mig Hippen :huh:

Hade du inte gjort upp affär med Tore? Du fick ju bössan inkl fästen hos honom för samma pengar som bara bössan i lund :unsure:

Jag som hade gått in för att jag skulle få en Legacy att mysa lite med innan vidare leverans mot dig ;):P 

Mvh

Publicerat
  • Författare

Nej då.. ingen fara. Tore känns lite "trött" så jag har tagit kontakt direkt med S/L. De lär inte sälja direkt till kund i annat land så affären måste förmedlas via detaljist dvs Tore. Jag har mailat honom och sagt att jag har kontakt med dem gällande kalibern så han inte ska göra samma grej. Fått rätt dålig respons där så magkänslan är att han inte lägger någon energi på detta. Det spelar inte mej någon roll, får jag till rätt konfiguration på bössan så tar jag den via honom oavsett.

Publicerat
2 hours ago Hipshot sa:

Googletranslate går bet här.. någon som begriper danska.. även om jag tycker det ser ut som norska??
"

Hej Rikard,

Det er stadig ikke lykkes os at få rival til kammer, fra USA.

Pibe emnerne er derimod lavet.

Mvh

Morten"

Min gissning.. de får inte tag på brotch för 204 Ruger.. men vaddå pipämnen??? 

Då de redan gjort pipan så borde de vara angelägna om att få den klar så de kan skicka den. Har läst på ett engelskt forum att det är rätt många där som vill ha Legacyn i 204 Ruger så efterfrågan finns. 

Maila dem med länkar på vart man kan få tag på brotchar så kanske det händer nått.

Jag tycker också den ska landa i Lund så jag kan få lite provision på alla S&L-kunder jag skaffat dem sen jag startade min S&L-tråd.

Publicerat
  • Författare

Ok de har alltså alla planer på att fixa 204 R men det tar ett tag då de inte fått tag på rivaren? Isf har de alltså en klar ambition att göra det och då är jag lite nöjd med det faktiskt, kan vänta.. känner att jag verkligen vill testa kalibern. Måste bara bestämma någon smärtgräns ekonomiskt.. 

Publicerat
27 minutes ago Hipshot sa:

känner att jag verkligen vill testa kalibern. Måste bara bestämma någon smärtgräns ekonomiskt.. 

Alltså... Har du beställt en eller ej?

Publicerat
  • Författare

Njae? Jag har begärt pris på en Legacy i 204 Ruger. När jag får besked där så får vi se. Jag ska ha en Legacy, jag har sökt licens på den. Kalibern återstår att fastställa.

Publicerat
3 hours ago Hipshot sa:

Nej då.. ingen fara. Tore känns lite "trött" så jag har tagit kontakt direkt med S/L. De lär inte sälja direkt till kund i annat land så affären måste förmedlas via detaljist dvs Tore. Jag har mailat honom och sagt att jag har kontakt med dem gällande kalibern så han inte ska göra samma grej. Fått rätt dålig respons där så magkänslan är att han inte lägger någon energi på detta. Det spelar inte mej någon roll, får jag till rätt konfiguration på bössan så tar jag den via honom oavsett.

Ajajaj, detta gör mig ont att läsa <_<

Har en annan lokal förmåga som är (ö)känd för att förhala beställningar, skita i att beställa saker och som grädde på moset så säger "hen" oftast att det är beställt fast det inte är det. Jag känner denna handlaren väldigt väl - har jobbat där osv. 

Har bett Tore om att inte gå samma öde till mötes och det har han också sagt att han inte tänker låta sig göras. Därför känns det inte helt bra om han redan börjat "slappa" och "sega". 

Vet att han varit iväg i Norge och fiskat hela förra veckan men borde åter vara tillbaka så ska snacka lite med honom. Som sagt var synd om sådant börjar läcka - det tar långt tid att bygga upp ett gott rykte men det kan raseras på ett ögonblick -_-

Mvh

Publicerat
  • Författare

Ta det lugnt Joacim! 

Du vet ju hur det är i dessa sammanhang, man vill helst ha bössan för tre veckor sen dvs orimligt för handlaren att leva upp till kraven. Snackade med honom tidigare och han verkar vettig, haft mailkontakt med honom ikväll så det är fullt möjligt att han sköter detta bra jag vet inte. Visst lite dålig respons men ännu så skulle jag inte vilja drista mej till att säga att han missköter sig. 

Det är en rätt lång process detta, det som känns viktigt är att sjösätta dvs få klarhet i att bössan går att få som jag vill ha den och när det är klarlagt inom rimliga ekonomiska ramar..beställa! Sen får det gärna ta lite tid, har all förståelse för det. 

Publicerat
  • Författare

Vet inte om Tore följer denna tråd men jag fick mail nu med alla svar jag önskade så här långt så ingen skugga över honom :wub:

Publicerat
1 hour ago Hipshot sa:

Vet inte om Tore följer denna tråd men jag fick mail nu med alla svar jag önskade så här långt så ingen skugga över honom :wub:

Härligt att höra :thumbsup:

Vore ju synd om han slarvar bort en affär som den här som verkar vara så nära att gå i lås. Dessutom skulle jag som sagt mer än gärna vilja titta på och hantera Schultz lilla "minibössa" ;) 

Mvh