Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjärnblödning eller? Sugen på äkta rävracer :-/

Featured Replies

Publicerat
Just now Mad Mike sa:

jag tror faktiskt att det skulle vara lättare att övertala en ek att slita upp sig själv med rötterna och rota sig på nytt än att få hippen att välja 223!

Sorgligt :D

• Svar 1,4k
  • Visningar 111,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Såå jävla hemma med denna bössa nu! Vinsten i 204 Ruger som kommer är inte monumental men det ska i alla fall provas.. Om man någon dag skulle ruttna så finns alltid 223 att gå tillbaka till.

• Till Skånska ?

• Jag kan börja med lite bilder 

Posted Images

Publicerat
1 minute ago Joacim sa:

Sorgligt :D

Mycket:biggrin:

/Mike

Publicerat

Äsch, nu är ni hårda... Jag kan förstå att man snöar in på en viss kaliber!

Sedan att det blir en till billig begbössa i en kasun någonstans om ett tag, det tillkommer ju fler - och då har även R fått erfarenhet av kalibern (vilket inte är att förringa) men då till ett pris som subventionerar nästas nyfikenhet.

Go for it säger jag!

Publicerat
  • Författare
21 minutes ago Mad Mike sa:

Va tror du jag sagt till puckohippen da;)

jag tror faktiskt att det skulle vara lättare att övertala en ek att slita upp sig själv med rötterna och rota sig på nytt 100m bort än att få hippen att välja 223!

/Mike

223 är ingen dålig kaliber på något sätt. Bara det att 204 är lite bättre till mina klena rävar på okända avstånd B) Lekte lite med kulbanemojen på norma.cc.. tre cm högt på ..var det 100 meter och 13 lågt på 300.. I princip så har man en räv sittande framifrån som man faktiskt ser så håll i skallen och skjut, bra stöd och gynsam vind och räven blir där.

Publicerat
  • Författare

Eller lite bättre.. lite förmätet.. det är en nyfikenhet som måste stillas.

Publicerat

Så, vad gör du nu då åt problemet? 

Publicerat
  • Författare

Inväntar det slutliga beskedet att danskarna inte accepterar mitt bud. 

Därefter har jag två tankar.. lite besvikelse att hantera med så vi får se.. men antingen börja jaga fucking Classic igen och försöka..återigen..få tag på en Howa Miniaction i rätt kaliber.

Eller en annan tanke.. har ju lite budget nu så som ..var det Buck föreslog helt enkelt plocka ihop en lite nyare modell av Sako. Minsta Sako lådan och kamra i 204 sen tja.. finlightpipa eller något jag vet inte.. har inte tänkt eller kollat detta så noga. Inte helt lätt detta att tagga upp igen. Helst skulle jag vilja ha en Howa för det är inte kräkmycket pengar man plöjer ned i en sån bössa. Helt säker på att Sako skulle brassa på rätt hårt prismässigt. 

Så där är jag nu.

Publicerat

Bättre lycka på sida 67 :wub:

Publicerat

Att pröjsa 2000+ kr för att de skall köpa en ny brotsch hade jag också nekat till, men mötas halvvägs hade jag nog både föreslagit och accepterat. Det handlar inte bara om kostnaden för ett nytt verktyg utan en förändring i tillverkningsprocessen och det kommer tveklöst att ta betydligt längre tid att riva patronläget till en .204 Ruger än dito standard 223 som de gör var och varannan dag på rutin. Sen borde det tillkomma go/no-go tolkar osv så att det kostar lite mer med en custom kaliber får man nog acceptera, men det är min syn på det hela.

Vidare tycker jag du skall stå på dig och se till att du får en bössa i .204 Ruger för ger du upp och köper en .223 i stället så kommer du varje dag gräma dig över att du inte gjorde som du hade tänkt. Jag har gjort det ett par gånger när jag gett upp och tagit en genväg och det tog inte lång tid innan ågren kröp fram...

Publicerat
14 minutes ago Wizard sa:

Att pröjsa 2000+ kr för att de skall köpa en ny brotsch hade jag också nekat till, men mötas halvvägs hade jag nog både föreslagit och accepterat. Det handlar inte bara om kostnaden för ett nytt verktyg utan en förändring i tillverkningsprocessen och det kommer tveklöst att ta betydligt längre tid att riva patronläget till en .204 Ruger än dito standard 223 som de gör var och varannan dag på rutin. Sen borde det tillkomma go/no-go tolkar osv så att det kostar lite mer med en custom kaliber får man nog acceptera, men det är min syn på det hela.

Tror att du är något på spåren där Wizard och då tycker jag att 2000kr är än mer försvarbart när folk kan betala 800-1000kr för en brotch som en smed sedan behåller. Detta är ju precis som du säger en fabrik och pipor görs antagligen på "lines" typ. Vet själv som stansoperatör att det är just ställtiderna som gör att priset i regel skjuter i höjden.

Mvh

Publicerat
  • Författare

Fan ..

Räknade om specen på Howan till mer begripliga siffror. Lightmodellen är en meter lång ok fine men 2,9 kg? Det är med 50-pipa. Standardmodellen med 55-pipa väger 3 kg lite drygt.. Hade någon idé om att den var lättare.

Knepigt detta.

Publicerat

Vad blir de för piplängd på 204 ruger från S&L?

Kan tycka att dem bör ha denna i programmet då de är kaliber på fram match? 

Undra vad en custom pipa i 204 ruger till R93 kosta?

Nu satt du grillar i huvudet på mig!

S

Publicerat

Och hur mkt mer vikt är det än S&L? Vikten kanske är fördelad annorlunda så att bössan känns lättare än vad den är? :)

Publicerat
  • Författare
10 hours ago hs_merkel sa:

Vad blir de för piplängd på 204 ruger från S&L?

Kan tycka att dem bör ha denna i programmet då de är kaliber på fram match? 

Undra vad en custom pipa i 204 ruger till R93 kosta?

Nu satt du grillar i huvudet på mig!

S

Kollat på ett annat alternativ men där är pipan kortare. S/L har 56 cm pipa vilket är bra tycker jag.

9 hours ago Stefa7n sa:

Och hur mkt mer vikt är det än S&L? Vikten kanske är fördelad annorlunda så att bössan känns lättare än vad den är? :)

Så kan det självklart vara.. Ska ringa ett samtal här på fm och kolla ett annat alternativ sen får vi se. Så trött på detta nu.

Publicerat
11 hours ago Hipshot sa:

223 är ingen dålig kaliber på något sätt. Bara det att 204 är lite bättre till mina klena rävar på okända avstånd B) Lekte lite med kulbanemojen på norma.cc.. tre cm högt på ..var det 100 meter och 13 lågt på 300.. I princip så har man en räv sittande framifrån som man faktiskt ser så håll i skallen och skjut, bra stöd och gynsam vind och räven blir där.

Sorry om jag åter är tjatig men jag ser inte riktigt problemet. Hur många rävar har du skjutit mellan 270 och 300m i ditt liv? Med 223rem och en 50grs kula inskjuten mitt i på 200m så ligger du +44mm högt på 100m och -130mm (dvs dina 13cm) på 270m. Då är det som sagt en 50grs kula i 1040m/s.

Om vi istället tar en 40grs kula, typ ballistic tip som du med finskt N120 krut får upp till 1160m/s så har du +30mm på 100m (samma som 204:an) och -130mm på 285m - hur många rävar har du skjutit mellan 285 och 300m? 

Det är inte meningen att vara dryg och jobbig som fan det är bara det att jag ser verkligen inte problemet. Dessutom var du så tvärsäker på valet av bössa innan men nu har du hittat ett problem som inte är ett problem men som i värsta fall kan äventyra vinterns rävjakt - varför?

I all välmening// Joacim 

Publicerat
38 minutes ago Hipshot sa:

Så kan det självklart vara.. Ska ringa ett samtal här på fm och kolla ett annat alternativ sen får vi se. Så trött på detta nu.

Man må nästan åtminstånde hålla i bössan innan man köper den. Kan vara att vikten är placerad rätt så den inte känns tung. Kan också vara helt tvärtom.. 

Publicerat
  • Författare

Som sagt. fattat att 223 ÄR en kompetent kaliber men vad hjälper det? Ska bara testa detta nu. 

Nu är jag kräkless på detta.

Skiter i vilket nu, jag har pengarna så jag har nu beställt en S/L Legacy 204 Ruger för fucking jävla skitmycket pengar. Alternativet jag kollade på kul var Sako 85 men den stack ännu värre prismässigt och sämre konfiguration.

Ska bara kolla så man får den i 12:1 twist. för det är väl vad som gäller? Såg att Tikka T3 hade den stigningen och jag vet att Wallemans pang skjuter rakt så tja..

Publicerat

Äntligen! :P

Man kan väll lite fyndigt säga att det var på tiden att du kom till skott ;):thumbsup:

Mvh

Publicerat
  • Författare
3 minutes ago Joacim sa:

Äntligen! :P

Man kan väll lite fyndigt säga att det var på tiden att du kom till skott ;):thumbsup:

Mvh

What!? Inget kaliberngäll?? :D

Vänta ni bara.. de kommer bergis tillbaka med någon totalt omöjlig räffelstigning så skiter det sig iaf..

Publicerat

Om man kollar Lothar-Wahlter och väljer en pipa i specialstål med en lätt sporterprofil med jängor för en Sakolåda och utan dämparjäng i fram kostar den 440 €. En gammal Sako Hunter i nyskick på Landbys i Östersund kostar 4000 kr och går säkert att pruta på. Kan smed kostnaderna för att jänga ut, blueprint och jänga i bli mer än att det slår "fucking jävla skitmycket pengar"? Den gamla Sako'n är ju snygg också! En pelarbäddning fixar man själv. Jag hade (och har) gjort precis tvärtom emot vad alla säger. Köpa något fabriksgjort i någon vanlig kaliber....?! Skittråkigt!

Publicerat
15 minutes ago josc72 sa:

Om man kollar Lothar-Wahlter och väljer en pipa i specialstål med en lätt sporterprofil med jängor för en Sakolåda och utan dämparjäng i fram kostar den 440 €. En gammal Sako Hunter i nyskick på Landbys i Östersund kostar 4000 kr och går säkert att pruta på. Kan smed kostnaderna för att jänga ut, blueprint och jänga i bli mer än att det slår "fucking jävla skitmycket pengar"? Den gamla Sako'n är ju snygg också! En pelarbäddning fixar man själv. Jag hade (och har) gjort precis tvärtom emot vad alla säger. Köpa något fabriksgjort i någon vanlig kaliber....?! Skittråkigt!

Tyst nu för f*n killen har ju äntligen bestämt sig. Förutsätt att danskarna kan leverera den specifika stigningen som Hippen snöat in på ;):P 

Publicerat
17 minutes ago Hipshot sa:

What!? Inget kaliberngäll?? :D

Vänta ni bara.. de kommer bergis tillbaka med någon totalt omöjlig räffelstigning så skiter det sig iaf..

Håller med Mike - du är ju för fan orubblig och kan göra en jättehöna av ett dun :D;) 

Publicerat

Ja, men tänk om tråden bara tar slut!!

Publicerat
  • Författare

Som jag skrev typ 7 sidor tilbaka.. sen ska det börja laddas..och det erbjuder precis hur mycket bajs som helst att älta för en obeslutsam själ som jag..eller inte, har hygglig koll på vad det blir. 

Men seriöst, är 12:1 "rätt" räffelstigning?? 

Publicerat

En rätt stilig ung man i din umgängeskrets äger väl fortfarande ett monster i den omdiskuterade kalibern - kräv in en gentjänst för att du lett ned honom i fördärvet, fixa lite snabb pappersvändning och gör sen livet surt för dina små rävar ^_^

/M