Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Åteljakt räv 2014-2015

Featured Replies

Publicerat

Med .22-250:an?  :ohmy:

• Svar 468
  • Visningar 36,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

Posted Images

Publicerat

Vaket gick fint..massa snö rasade från himlen..

Säsongens 9e räv föll och det var nära att nr 10 fick sig en svärm..

För den intresserade:naturtratten.blogspot.se/2015/01/vakat-rav_30.html

Publicerat

Japp med Tikkan.. Upptäckte problemet.. Inte skjutit så galet mycket kula så när det kluddar så är tanke 1 A skit bakom spakarna. Kom en tik vid midnatt och nu jävlar gav jag det tid!! Drog bak stolen, ned med kolven rejält och höger armbåge dunderstöd.. Vinglade fan inte en cm i bogen på räv nr 2. Rak bredsida 70 meter.. Belastade trycket och avfyrade! 

Räven slog ihop... och började larva iväg. Det här skottet var fan inte SKB.. Insåg att inskjutningen är åt helvete, den har sänkts ca 13 cm och dragit sig svagt åt vänster. Sista räven rispade jag mellangärdet... drog två smällar till på den när den larvade iväg, rimligen under båda. Den kroknade tillslut pga ett stoort hål i mellangärdet.

Förbannat!

Var förhållandevis lätt att se blodspåret efter andra så jag kollade givetvis på första. Kunde inte hitta något, hade bra koll på vart räven lämnade åkern och där var det snö så den måste vara frisk. Ska kolla i dagsljus i morgon med tänkte jag.

Publicerat

Vaket gick fint..massa snö rasade från himlen..

Säsongens 9e räv föll och det var nära att nr 10 fick sig en svärm..

För den intresserade:naturtratten.blogspot.se/2015/01/vakat-rav_30.html

Grattis Vildmark! :smile:

Här har det fallit snö i mer än 28-29 tim i ett svep utan uppehåll. :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Grattis Vildmark!!

Fan vad surt Hipshot! Tråkig start med nya bössan!! ☺

Publicerat

Va surt hippen.

Var inge bra början de där.

S.

Publicerat

Nej.. men samtidigt känns det bra att jag hittat skälet till första bommen. Ska försöka rodda med det idag..

Publicerat

Surt Hippen, vet exakt hur det känns. :wallbash:

Här har det blåst fel vind hela tiden men nu tänkte jag prova att sitta ändå ikväll. Det ska vara ostlig vind hela helgen och det kan gå att nypa räven innan han kommer i vind där jag sitter ovanpå *våra* köttdjur. Fick ett tips av en gammal rävjägare med ca 700 rävar på samvetet att lägga lite ensilage och gödsel på skärmen ovanför gluggen för att därigenom dämpa människodoften. O andra sidan har jag ju dyngan efter 80 köttdjur framför och nedanför mig. :sleep:

Hur tycker ni som vakar från ladugårdar att vinden spelar in? På de åtlar jag har och där det inte är djur tycker jag att man måste vara noggrann med motvind. 

Publicerat

Mickel.. jag inbillar mej att vinden är viktig oavsett.. Förförra sittningen jag hade så la jag vind på ett av de hetare platserna för räven att komma ifrån och det var verkligen stendött hela natten. Detta då trots att jag har köttdjur 10 m från kojan på vänster sida samt ett bättre svinstall bakom mej. Igår låg vinden inte helt optimalt men något bättre och då hade jag genast två rävar som kom från the hot side där jag i vanliga fall la vittring mer eller mindre. Snackade med Walleman om det men han brydde sig inte om vinden och han brukar skjuta så tja jag vet fan inte..

Btw.. räven som jag faktiskt fick dö på igår.. Såå galet läckert, såg den på lätt 600 m håll och hela vägen in till skottplatsen.. Det är gluggjakt när den är som allra allra bäst!

Publicerat

Hippen jag röker varken pipa el dricker Zoegas.Det kan bidra till den hemska vittringen du för med dig.;-)

Publicerat

Nej alla har vi våra brister, nu behöver du inte längre fundera över dina  :tongue:

Men pipan kan faktiskt vara en faktor.. välisolerad koja som jag sitter i, kommer puffar av rök flera minuter efter att jag släckt och knackat ur  :biggrin:

Publicerat
  • Författare

Grattis!!

Publicerat

Pang.Igen:-)

Publicerat

Grattis mickel! :smile:

Bra jobbat. :thumbsup:

Publicerat

Triss i räv..inte dumt alls Mickel!!

Publicerat

Hade suttit kvar om det inte varit för ammunitionsbrist. Fick skjuta två smällar på sista räven och tyckte att det gick väl lätt att repetera efter det.:-)

Publicerat
  • Författare

Spännande!!

Publicerat

Hade suttit kvar om det inte varit för ammunitionsbrist. Fick skjuta två smällar på sista räven och tyckte att det gick väl lätt att repetera efter det.:-)

Men du har väl något större hål i huvudet.. förutom att du ratar pipa och Zoegas menar jag  :biggrin:  :biggrin:

Vad sa du, gluggen 5 minuter från hemmet? Med det tryck som det är nu med löp... och du hade redan lagt tre.. oddsen för att någon av dem varit tikar (innan du gick fram och kollade) är låga dvs du hade fått fler rävar framför gluggen om du haft lite passlim. Trodde du var ganska rutinerad i dessa sammanhang, köra ut med 4 pilar? Vad tänkte du med?  :biggrin:  :biggrin:

Både Walleman och jag konstaterade att du fått skjuta fler om du orkat masa dej hem och hämta fler skott.. 

Hur eller hur, förbannat kul upplevelse för dej iaf och snyggt förvaltat trots dubbelsmäll på sista!

....

men du är en klåpare iaf  :biggrin:  :biggrin:

Publicerat

Ni som sitter ute mycket hur är aktiviteten på åtlarna på kvällarna när de kommit ca 1dm snö på skaren? Har snö överlag någon betydelse för rävarna?

Publicerat

Men du har väl något större hål i huvudet.. förutom att du ratar pipa och Zoegas menar jag  :biggrin:  :biggrin:

Vad sa du, gluggen 5 minuter från hemmet? Med det tryck som det är nu med löp... och du hade redan lagt tre.. oddsen för att någon av dem varit tikar (innan du gick fram och kollade) är låga dvs du hade fått fler rävar framför gluggen om du haft lite passlim. Trodde du var ganska rutinerad i dessa sammanhang, köra ut med 4 pilar? Vad tänkte du med?  :biggrin:  :biggrin:

Både Walleman och jag konstaterade att du fått skjuta fler om du orkat masa dej hem och hämta fler skott.. 

Hur eller hur, förbannat kul upplevelse för dej iaf och snyggt förvaltat trots dubbelsmäll på sista!

....

men du är en klåpare iaf  :biggrin:  :biggrin:

Vore jag tjänsteman inom polisen hade jag kunnat göra som du nämnde. :yes:  Nu är jag dräng med en massa snökörning så det var nog bäst att leta sig hem till sängen.

Kommit över 1,5 dm idag och dom varnar för 20-30 cm till imorgon kväll. :sleep: