Publicerat Januari 31, 201511 yr Ojdå.. lite snö ynk ynk.. Buset tar aldrig semester Skämt osido, måste varit en rejält häftig upplevelse! Och de du inte sköt är kvar Snyggt jobbat!
Publicerat Januari 31, 201511 yr På tal om den tidigare frågan om snö så brukar jag köra upp spår med skotern som rävarna gärna springer i. Lite skoj att då kunna styra vart man vill att dom ska komma.
Publicerat Januari 31, 201511 yr Författare Ni som sitter ute mycket hur är aktiviteten på åtlarna på kvällarna när de kommit ca 1dm snö på skaren? Har snö överlag någon betydelse för rävarna? Testa! Hemma i soffan blir det inga rävar skjutna. Det är det som är det spännande med att vaka! Räven kan komma när som helst, hur som helst och i vilket väder som helst! Själv har jag nog skjutit räv i dom flesta väder. Regn, blåst, snöfall. Personligen har jag inget väder som jag tycker känns hetast att vaka i.
Publicerat Januari 31, 201511 yr Nej jag kan hålla med där.. vädret spelar mindre roll om ens någon.. Visst, vi hade ngn vinter här då det var 30-40 cm lössnö.. då var det inte mycket till aktivitet.
Publicerat Januari 31, 201511 yr Ja men de är ju bra på tv ikväll:) "skämta"! Ja men då ska jag ut ikväll!! Hur länge brukar ni sitta innan ni ger upp? Jag har under en tid slängt ut kompost å hundfoder nedanför ladugården å de är mycke spår där. Sitter på höskullen. Men har bara setat där 2ggr å då gav jag upp efter 3timmar de blåste riktning i gluggen båda gånger så snoret rann å tårarna rann dom med. Men nu är de bra väder förutom lite molningt. Grattis till alla som skjutit! Å mickel som skjöt 3 STORT grattis! Nu ska jag ut ikväll med!!!
Publicerat Januari 31, 201511 yr Författare Sitt så länge du orkar. Skjuter du en räv nu i löptider så är det värt att sitta kvar då det ofta kommer mer räv i löpan. Skit jakt på dig!
Publicerat Januari 31, 201511 yr Ja de får bli så! Vart riktigt taggad efter all läsning på denna tråd! Tackar!
Publicerat Januari 31, 201511 yr I dag har vi slaktat en bagge, räntan till åteln då vore det väl f...n om inte rävarna skulle känna lukten och komma.
Publicerat Februari 1, 201511 yr Hur flår man svansen på en räv? Den här verkar va stor och fin i pälsen. Tyvärr fick skallen ett stort hål av v-maxen men man kan ju avsluta i nacken.eller ser det konstigt ut då?
Publicerat Februari 1, 201511 yr Detta är en populär post. 9,7 kg. Välmatad såg ut som de va lite skabb på mitten av den så jag grävde ner den istället. Min största räv än så länge
Publicerat Februari 1, 201511 yr Nu har det kommit lite snö här med så det får bli en sittning ikväll [emoji2] Men ingen havsis och löp på det så är det inte direkt superhett men man måste stilla abstinensen [emoji106]
Publicerat Februari 1, 201511 yr Svansen snittar du första biten och sen drar du ur svanstången..håll ett grepp runt hela och se så den inte går av..kan vara lite svårt första gången man gör det. Finns ett verktyg för ändamålet egentligen. .
Publicerat Februari 1, 201511 yr 9,7 kg. Välmatad såg ut som de va lite skabb på mitten av den så jag grävde ner den istället. Min största räv än så länge Grant!
Publicerat Februari 1, 201511 yr På tal om väder. Min erfarenhet av rävar säger att jag skjutit minst under nätter med stark blåst. Likaså om det är kraftigt snöfall där nysnön ökar fort. Däremot har jag lärt mig uppskatta när det snöar fint. Då har jag fått för mig att räven gärna kommer tidigt. De tre jag sköt i fredagsnatt kom alla relativt tidigt och då i lätt snöfall. Bästa vakvädret är om det varit kallt under en längre period och slår om till mildare väder. Har det varit snöstorm under något dygn går jag gärna till vakkojan tidigt. *Efter snöstorm kommer räv*, eller hur talesättet nu lyder.
Publicerat Februari 1, 201511 yr På tal om annat så funderar man på om det tjänar något till att skjuta räv när man får syn på lodjurslag i snön Hoppas innerligt att det bara är en förbipasserande.
Publicerat Februari 1, 201511 yr På tal om väder. Min erfarenhet av rävar säger att jag skjutit minst under nätter med stark blåst. Likaså om det är kraftigt snöfall där nysnön ökar fort. Däremot har jag lärt mig uppskatta när det snöar fint. Då har jag fått för mig att räven gärna kommer tidigt. De tre jag sköt i fredagsnatt kom alla relativt tidigt och då i lätt snöfall. Bästa vakvädret är om det varit kallt under en längre period och slår om till mildare väder. Har det varit snöstorm under något dygn går jag gärna till vakkojan tidigt. *Efter snöstorm kommer räv*, eller hur talesättet nu lyder. Är inte så erfaren men jag ser mer räv där jag sitter om det snöar än när det är klart väder. Igår blåste det ca 7 m/s och snöade och då sköt jag en och såg en annan
Publicerat Februari 1, 201511 yr På tal om väder. Min erfarenhet av rävar säger att jag skjutit minst under nätter med stark blåst. Likaså om det är kraftigt snöfall där nysnön ökar fort. Däremot har jag lärt mig uppskatta när det snöar fint. Då har jag fått för mig att räven gärna kommer tidigt. De tre jag sköt i fredagsnatt kom alla relativt tidigt och då i lätt snöfall. Bästa vakvädret är om det varit kallt under en längre period och slår om till mildare väder. Har det varit snöstorm under något dygn går jag gärna till vakkojan tidigt. *Efter snöstorm kommer räv*, eller hur talesättet nu lyder. Skare borgar för mkt spring också, när allt ligger som ett salsgolv.
Publicerat Februari 1, 201511 yr Detta är en populär post. Nu har jag anlagt min första riktiga rävåtel de blev 6 Kanadagäss underst toppat med 5 kajor o 1 skata sen en lastpall över såg spår från minst 4-5 rävar där sen igårnatt. De hade även slagit ett fullvuxet rådjur så nu ska de få däng under sportlovet. Ja o pappa kommer först sitta fre - lör natt sen mån - tis kanske nån mer dag på lovet oxå //Simon. Fint skare va serru
Publicerat Februari 2, 201511 yr Hemkommen från kvällens vak..bommade en gigantisk räv. ..som typ gick till anfall. Sprang nästan rätt på mig men vände 2m ifrån. .spännande! Löpet är igång för fullt. .4-5rävar ytterligare skällde runt gården där jag vakade. Såg även en iller på väg till passet. .hann inte skjuta den. Kollade en åtel till under kvällen..vältrampad åtel men inget liv..
Publicerat Februari 2, 201511 yr Satt ute en stund och hörde några skall påväg ut men väl ute var det bara ett hundratal gäss som simmade förbi på hagelhåll, dom gjorde det säkert för att jävlas!