Publicerat Mars 10, 20224 yr Känner väl att jag personligen har för lite info om Putins militära styrkor att disponera. Dock lägger han ej alla ägg i samma korg, så vi har ej än fått se vad han har på hand, å vad som kan komma heller för den delen, i verkligheten då med den begränsade info vi får att tillgå. Problemet är höjden han å hans närmaste polare är på, lr tycker sig vara på. En toxisk nivå för vanliga dödliga, som i sammanhanget för de styrande inte är värt ett skit. Tyvärr finns det fler med detta perspektiv å grader av samma sjuka. Som andra varit inne på så är denna se och tankvärd: Ukraine on fire, på tuben. Är kluven med att gå med i Nato (orkestreras från US and A)å dess åtagande. Men faktum är att vi har ett idiotnedmonterat försvar, ni vet ett sånt där särintresse. Den utvecklingen tyckte jag inte om ens då, när nedmonteringen började. Så visst vore det bra att få hjälp om / när situationen / behovet uppstår, men man ska ha klart för sig att går vi med så får vi vara beredda på att vi kan närsom få åka till länder jag (personligen)är tvek på å hjälpa till, men det är ju jag det. Finns fördel att vara ’neutral’. Alternativ? Sätta upp en skylt med ex. Eliasson (med flera) å Schyman (med flera) på, då tycker de nog synd om oss, å låter oss va. Hoppas på så bra utfall det går, hur det nu ska gå till. Iom att vi ej har nå muskler själva så lutar det åt Nato när det spetsar till sig för vår del. Svårt att både ha kakan å äta den. Kan va dags att redan nu börja ta sig en funderare, hur obekvämt det än känns, när bilen ska tankas å när el-räkningen ska betalas var rösten ska hamna i höst när det drar ihop sig till val. Allt är INTE Miljöpartiets fel. Hur kommer det sig egentligen att priserna är som de är? Mer än 50% i skatt!?! Ska det va nödvändigt? Att skatta sönder folket å sen pytsa ut bidrag tycker inte jag ä bra, men det ä ju jag de. /P
Publicerat Mars 10, 20224 yr Undrar om det inte är dags att kasta ut ryssjävlarna från kåken på Lidingö som de annekterat? Rysshuset Det juridiska har satt ned foten, huset ska tömmas alt att ryssarna ska betala hyra, men de skiter i det. Och vårt utrikesdepartement hindrar fogden från att avhysa ryssarna... oklart varför
Publicerat Mars 10, 20224 yr Vi kan börja med att belysa det med blått och gult ljus på fasaden. Och Rysska ambassaden härnäst.
Publicerat Mars 10, 20224 yr Detta är en populär post. Ni inser väl att dagens besked om höjda försvarsanslag (mål 2 % av BNP, yes!) innebär att S äntligen har fått en anledning att tro sig komma undan politiskt med att återinföra fastighetsskatten. Det förslag som diskuterades inom S innan skulle i mitt fall innebära en ökad månadskostnad med 4000 kr. Frågan är om de gör det till en valfråga? Värnskatten som rent ekonomiskt inte drog in speciellt mycket pengar kommer förstås att återinföras (gissar på 7-8 % istället för 5 % som det var innan). Vilket skulle medföra en marginalskatt på 70 %. Viktigt principellt för S och V att de som tjänar mest betalar lite extra. Detta kommer förstås vara en valfråga för S! Få se nu vad mer kan man införa. Jo förstås man kan införa km skatt på alla elbilar eftersom de inte betalar bränsleskatt (eller ja mindre skatt iallafall). Alternativet att skära ner på andra stora kostnader (och då menar jag inte hälsa,sjukvård,skola etc) utan olika former av kulturstöd och bidrag till obskyra organisationer samt bidrag till andra länder kommer ju aldrig att finnas på tapeten. Så summa summarum, Sverige med världens högsta skattetryck kommer att få ett ännu högre skattetryck. Att upprustningen är nödvändig är klart. Men finansieringen får ju inte lägga ett lock på arbetsmarknaden.
Publicerat Mars 10, 20224 yr Finansieringen måste upp i ljuset. Helt klart valfråga /-or. Vi har ett oppositionsparti, bara ett. Vad de andra sysslar med vete 17:on. Frågan är vad som behövs för att folk ska vakna? /P
Publicerat Mars 10, 20224 yr Hör @Hipshot vad gör ni med alla AK47 som ni tar från förortstalibanerna? Kunde man inte få köpa dom typ nåt "dussinpris" och skicka till Ukraina. Det är väl mest gamla Jugge- Kalasnikovs, men funktionen känner dom igen, och dom funkar rakt ur lådan.
Publicerat Mars 10, 20224 yr Detta är en populär post. Fettsug Thorwaldssons haka och sälj på spotmarknaden för tran/ister. Torde inbringa ett antal miljoner i statskassan.
Publicerat Mars 10, 20224 yr 3 hours ago detstorabla sa: Ni inser väl att dagens besked om höjda försvarsanslag (mål 2 % av BNP, yes!) innebär att S äntligen har fått en anledning att tro sig komma undan politiskt med att återinföra fastighetsskatten. Det förslag som diskuterades inom S innan skulle i mitt fall innebära en ökad månadskostnad med 4000 kr. Frågan är om de gör det till en valfråga? Värnskatten som rent ekonomiskt inte drog in speciellt mycket pengar kommer förstås att återinföras (gissar på 7-8 % istället för 5 % som det var innan). Vilket skulle medföra en marginalskatt på 70 %. Viktigt principellt för S och V att de som tjänar mest betalar lite extra. Detta kommer förstås vara en valfråga för S! Få se nu vad mer kan man införa. Jo förstås man kan införa km skatt på alla elbilar eftersom de inte betalar bränsleskatt (eller ja mindre skatt iallafall). Alternativet att skära ner på andra stora kostnader (och då menar jag inte hälsa,sjukvård,skola etc) utan olika former av kulturstöd och bidrag till obskyra organisationer samt bidrag till andra länder kommer ju aldrig att finnas på tapeten. Så summa summarum, Sverige med världens högsta skattetryck kommer att få ett ännu högre skattetryck. Att upprustningen är nödvändig är klart. Men finansieringen får ju inte lägga ett lock på arbetsmarknaden. Nu får vi hoppas att mp är så dumma och tröga så att dom inte begriper att dom måste haka på för att komma över 4 % spärren så att dom inte får sitta i riksdagen mer.
Publicerat Mars 10, 20224 yr Bättre att dra in biståndet till de länder som inte fördömde Rysslands invasion i FN, det borde ge en bra pengapåse utan att höja skatten. Men man vågar väl inte sätta krav på biståndet, att värna de demokratiska principerna borde vara ett grundkrav. Bara att vi fortfarande inte stoppat biståndet till Ryssland är ju helt sjukt!
Publicerat Mars 10, 20224 yr 4 hours ago Dansken sa: Hör @Hipshot vad gör ni med alla AK47 som ni tar från förortstalibanerna? Kunde man inte få köpa dom typ nåt "dussinpris" och skicka till Ukraina. Det är väl mest gamla Jugge- Kalasnikovs, men funktionen känner dom igen, och dom funkar rakt ur lådan. Ap ap ap!! Du skriver om polisen, de lever i en annan verklighet. Varje enskilt vapen, OAVSETT konstruktion eller kraft, är livsfarligt och kan genom ett trollslag explodera och döda alla inom 10 m radie. Sådana makapärer kan man under inga omständigheter släppa tillbaka till folk oavsett. Att skicka dem till Ukraina är uteslutet, de kommer bara att komma åter inom ngn vecka och cirkulera ånyo i orten. Möjligen om man magasinsbegränsade och släppte dem på tillstånd till dem, tillstånd som ska omprövas en gång i halvåret... 31 minutes ago Sverre sa: Bättre att dra in biståndet till de länder som inte fördömde Rysslands invasion i FN, det borde ge en bra pengapåse utan att höja skatten. Men man vågar väl inte sätta krav på biståndet, att värna de demokratiska principerna borde vara ett grundkrav. Bara att vi fortfarande inte stoppat biståndet till Ryssland är ju helt sjukt! Fast här tror jag det ska nyanseras lite.. Vi skickar inga pengar till ryska staten utan vi skickar pengar till organisationer som jobbar för demokrati i ryssland. Sen om dessa pengar beslagtas av staten har jag ingen aning om men de går i alla fall till ngt vettigt. Förmodligen så kan organisationerna snabbt bli stämplade som olagliga.. varpå Sverige glatt fortsätter att betala i ngr år innan man fattar att organisationen upphört, skulle inte förvåna mej ett skvatt.
Publicerat Mars 10, 20224 yr Författare Det är ju inte bara skit vi producerar i det här landet, tydligen ska det läggas order på minst 3 till nu, utöver de 2 redan beställda. Dessa skulle levererats 2027 men lär nog gå kvickare.
Publicerat Mars 10, 20224 yr Författare https://nxhshirt.com/product/you-will-see-our-faces-not-our-backs-president-zelensky-ukraine-flag-shirt/ 😍
Publicerat Mars 10, 20224 yr 46 minutes ago MKJ sa: Det är ju inte bara skit vi producerar i det här landet, tydligen ska det läggas order på minst 3 till nu, utöver de 2 redan beställda. Dessa skulle levererats 2027 men lär nog gå kvickare. ....men några hangarfartyg lär det knappast bli till det svenska försvaret.
Publicerat Mars 10, 20224 yr Jag måste säga att jag är emot ett svenskt Nato-medlemskap. Detta otroliga tryck för detta känns lite som masshysteri just nu och inte så genomtänkt alla gånger. Tror inte ryssen har det minsta intresse av att invadera Sverige eller delar av det faktiskt. Vi har dessutom Östersjön åt det hållet, plus Finland och tre baltiska stater som är Nato-medlemmar. Sen kan man konstatera att USA i vanlig ordning har intressen och agendor för att orsaka splittring utanför rikets gränser. Sen såg jag detta nu. ”sänder ut signalerna att vi kan möta militärt våld med eget militärt våld”. Är inte det lite grann tanken med ett försvar? Eller ska försvaret bara finnas till för att gå skallgång när någon försvunnit och vara en plattform för tjejer och bi/tri/transpersoner att känna att de gör nytta?
Publicerat Mars 10, 20224 yr 3 minutes ago, lsjonsson said: ....men några hangarfartyg lär det knappast bli till det svenska försvaret. Säg inte det, kanske dags för en drone carrier
Publicerat Mars 10, 20224 yr 12 minutes ago exabit sa: Jag måste säga att jag är emot ett svenskt Nato-medlemskap. Detta otroliga tryck för detta känns lite som masshysteri just nu och inte så genomtänkt alla gånger. Tror inte ryssen har det minsta intresse av att invadera Sverige eller delar av det faktiskt. Vi har dessutom Östersjön åt det hållet, plus Finland och tre baltiska stater som är Nato-medlemmar. Sen kan man konstatera att USA i vanlig ordning har intressen och agendor för att orsaka splittring utanför rikets gränser. Sen såg jag detta nu. ”sänder ut signalerna att vi kan möta militärt våld med eget militärt våld”. Är inte det lite grann tanken med ett försvar? Eller ska försvaret bara finnas till för att gå skallgång när någon försvunnit och vara en plattform för tjejer och bi/tri/transpersoner att känna att de gör nytta? Den där skatan hörde jag på rapport tidigare ikväll.
Publicerat Mars 10, 20224 yr 12 minutes ago tecno sa: Säg inte det, kanske dags för en drone carrier Visst fasiken skulle det sitta fint ett gäng hangarfartyg runt svenska kusten. Här hamnar ryssarna i ett bakhåll utanför Kiev och tvingas fly med svansen mellan benen. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BjEVA9/ryska-forband-i-bakhall-utanfor-kiev-tvingas-vanda
Publicerat Mars 10, 20224 yr 28 minutes ago exabit sa: Jag måste säga att jag är emot ett svenskt Nato-medlemskap. Detta otroliga tryck för detta känns lite som masshysteri just nu och inte så genomtänkt alla gånger. Tror inte ryssen har det minsta intresse av att invadera Sverige eller delar av det faktiskt. Vi har dessutom Östersjön åt det hållet, plus Finland och tre baltiska stater som är Nato-medlemmar. Sen kan man konstatera att USA i vanlig ordning har intressen och agendor för att orsaka splittring utanför rikets gränser. Sen såg jag detta nu. ”sänder ut signalerna att vi kan möta militärt våld med eget militärt våld”. Är inte det lite grann tanken med ett försvar? Eller ska försvaret bara finnas till för att gå skallgång när någon försvunnit och vara en plattform för tjejer och bi/tri/transpersoner att känna att de gör nytta? Från att tidigare kategoriskt sagt nej till nato är jag nu mer splittrad, eftersom nato aldrig attackerats av någon militärt så finns bevisligen en trygghet i alliansen Vad som inte känns stabilt är de länder som inte tillför något militärt som baltstaterna, nordmakedonien men framförallt dels EU länder med auktoritära ledare som Orban och gud förbjude en amerikansk Putin(stavas Trumph på engelska). Vad dessa personer kan starta vill jag inte vara delaktig i.
Publicerat Mars 11, 20224 yr 7 hours ago Mad Mike sa: Från att tidigare kategoriskt sagt nej till nato är jag nu mer splittrad, eftersom nato aldrig attackerats av någon militärt så finns bevisligen en trygghet i alliansen Vad som inte känns stabilt är de länder som inte tillför något militärt som baltstaterna, nordmakedonien men framförallt dels EU länder med auktoritära ledare som Orban och gud förbjude en amerikansk Putin(stavas Trumph på engelska). Vad dessa personer kan starta vill jag inte vara delaktig i. Mycket ont finns att säga om Trump, men till skillnad från sina två föregångare valde han inte ut ett nytt land att bomba totalt åt helvete, obama är värre sett till body count.
Publicerat Mars 11, 20224 yr 2 hours ago sidelock sa: Mycket ont finns att säga om Trump, men till skillnad från sina två föregångare valde han inte ut ett nytt land att bomba totalt åt helvete, obama är värre sett till body count. Dessutom var han inne i Nordkorea och skakade tass med Kim Jong-Un. Det var faktiskt ett stort ögonblick, även om resten inte gått så bra. Men antagligen ingen lätt grej att få ordning på förstås.
Publicerat Mars 11, 20224 yr 2 hours ago sidelock sa: Mycket ont finns att säga om Trump, men till skillnad från sina två föregångare valde han inte ut ett nytt land att bomba totalt åt helvete, obama är värre sett till body count. Njaa han var ju helt klart beredd att med odemokratiska metoder behålla makten i Usa, är jag intresserad att ingå i allians med en sån ÖB...hööögst tveksamt, då föredrar jag nog att försvara mig själv.
Publicerat Mars 11, 20224 yr 14 hours ago Hipshot sa: Fast här tror jag det ska nyanseras lite.. Vi skickar inga pengar till ryska staten utan vi skickar pengar till organisationer som jobbar för demokrati i ryssland. Sen om dessa pengar beslagtas av staten har jag ingen aning om men de går i alla fall till ngt vettigt. Förmodligen så kan organisationerna snabbt bli stämplade som olagliga.. varpå Sverige glatt fortsätter att betala i ngr år innan man fattar att organisationen upphört, skulle inte förvåna mej ett skvatt. Man kan ju alltid önska, men efter den 24/2 är det nog tyvärr dags att lägga undan den Svenska naiviteten! Om inte de som tar emot dessa pengar redan är terrorstämplade för att de tar emot pengar från en ovänlig nation och pengarna är konfiskerade så lär pengarna ändå gå till ryska staten! Den ryska björnen har vaknat och den är hungrig, man tar det lättaste bytet som vilket rovdjur som helst! Eller om man gör analogin med den gamla sagan om stora styyga vargen och de tre små grisarna! Den med kraftigast hus kan sova ganska tryygt om natten, men nu ska vi nog vara glada om vi hinner få upp några halvtrasiga brädlappar framför fönsterluckorna innan han börjar pusta och frusta. Locka med klapp, smek och saft och bulle lär funka skitdåligt!
Publicerat Mars 11, 20224 yr Själv hoppas jag verkligen att Socialdemokraterna tillsammans med resten av en rödgröna röran (C, MP och V) går till val på att höja skatterna...det borde ju förhoppningsvis innebära en promenadseger för den blå sidan Där samtliga partier nu verkar vara pro-NATO. Det är ju faktiskt så att medlemskap i Nato innebär lägre försvarskostnader, då räcker det med 2 procent av BNP, utan Nato krävs det nog snarare 4-5 procent som vi hade fram till slutet av 80-talet...min slutsats är neutralitet = högre skatter och ett tacksamt framtida mål för Ryssland. Nato = Lägre skatter, bättre möjligheter att sälja vapensystem inom alliansen och framförallt ingen risk för ett ryskt anfall, särskilt inte om Finland också är med.