Publicerat Mars 11, 20224 yr 1 hour ago exabit sa: Dessutom var han inne i Nordkorea och skakade tass med Kim Jong-Un. Det var faktiskt ett stort ögonblick, även om resten inte gått så bra. Men antagligen ingen lätt grej att få ordning på förstås. Knappast lätt, historian visar rätt entydigt vad som händer med diktatorer som kliver åt sidan (inkl deras familjer närmast underordnade). Både Kim och Putin vet det. Finns såklart undantag som Idi Amin men han levde ut sina dagar på annan kontinent.
Publicerat Mars 11, 20224 yr 29 minutes ago KJE81 sa: Själv hoppas jag verkligen att Socialdemokraterna tillsammans med resten av en rödgröna röran (C, MP och V) går till val på att höja skatterna...det borde ju förhoppningsvis innebära en promenadseger för den blå sidan Där samtliga partier nu verkar vara pro-NATO. Det är ju faktiskt så att medlemskap i Nato innebär lägre försvarskostnader, då räcker det med 2 procent av BNP, utan Nato krävs det nog snarare 4-5 procent som vi hade fram till slutet av 80-talet...min slutsats är neutralitet = högre skatter och ett tacksamt framtida mål för Ryssland. Nato = Lägre skatter, bättre möjligheter att sälja vapensystem inom alliansen och framförallt ingen risk för ett ryskt anfall, särskilt inte om Finland också är med. Lägre skatter?😁 Du menar lägre försvarskostnad och mer kulturbidrag?😁
Publicerat Mars 11, 20224 yr 33 minutes ago KJE81 sa: Själv hoppas jag verkligen att Socialdemokraterna tillsammans med resten av en rödgröna röran (C, MP och V) går till val på att höja skatterna...det borde ju förhoppningsvis innebära en promenadseger för den blå sidan Där samtliga partier nu verkar vara pro-NATO. Det är ju faktiskt så att medlemskap i Nato innebär lägre försvarskostnader, då räcker det med 2 procent av BNP, utan Nato krävs det nog snarare 4-5 procent som vi hade fram till slutet av 80-talet...min slutsats är neutralitet = högre skatter och ett tacksamt framtida mål för Ryssland. Nato = Lägre skatter, bättre möjligheter att sälja vapensystem inom alliansen och framförallt ingen risk för ett ryskt anfall, särskilt inte om Finland också är med. Min förhoppning att Svenska folket skulle börja använda huvet så säger traditionen annorlunda tyvärr. Som den berömda " Kummipollen" kommer dom tillbaka oftast .....
Publicerat Mars 11, 20224 yr Jag läser att den här klassiska Svenska "vänta och se om det blir värre" tanken gäller även i Nato frågan. Sverige har varit "lagom neutrala" och inte gått med i konflikter- dock med en viss lutan åt Nazze sidan, men mot slutet av kriget hjälpte dom "rätt sida" och i historieböckerna var det nästan Sverige som vann kriget själv: Tänk vilka uppoffringar- det var ju gamla tanter som inte fick kaffe på flera år. Men när det svider till om egna röven stiger intresset för att Nato ska komma och hjälpa till vid anfall. Jag vill minnas det fanns ett försvars avtal mellan Danmark, Sverige och Norge på 1800 talet. Vi bankade tysken 1849, men då dom anföll oss och massakrerade den danska arme'n vid Dybböl 1864 syntes inte skuggan av en Svenskuschling- dom skulle "vänta och se" I min värld gäller ett förbund åt båda håll
Publicerat Mars 11, 20224 yr 1 hour ago Mad Mike sa: Njaa han var ju helt klart beredd att med odemokratiska metoder behålla makten i Usa, är jag intresserad att ingå i allians med en sån ÖB...hööögst tveksamt, då föredrar jag nog att försvara mig själv. Det jobbiga i USA just nu är att alla republikaner anser att landet styrs av djävulen själv ( och vise versa ) min jänkepolare som är hardcore republikan har inte precis nåt gott att säga om Bide'n , för min del tror jag Trumps största fel var att han var så jävla mycke Trump .... Sen har jag svårt för Regering personer som inte kan uppföra sig Professionellt.
Publicerat Mars 11, 20224 yr Det var nog inte många som egentligen röstade "för Trump" Dom röstade "mot" något annat.
Publicerat Mars 11, 20224 yr Det är som vanligt, man ska inte lyssna så mycket på vad dom säger.. utan titta på vad dom gör. S vill inte under några omständigheter sänka skatten...så vi ger bidrag för att alla ska ha råd att betala den under denna perioden... Dom gröna ser detta som möjligheten till en supersnabb grön omställning... Det bra och dåliga är att under kriser så brukar väljarna vilja ha kontinuitet istället för blamegame... men det innebär juh att dom sittande får en "extra" chans. Jag gillar M, fast jag KAN inte rösta på M så länge Ulf Kristersson är ledare.. Han lovade att ALDRIG samarbeta med SD KD, hoppas jag går MP's väg ...utför. C går inte att ta på allvar längre.. S har blivit färglöst L har försvunnit SD har en hel del bra saker... men, jag vill inte ha dom som "ledare"... Så.. kalleankapartiet... sviker aldrig?
Publicerat Mars 11, 20224 yr 12 hours ago exabit sa: Jag måste säga att jag är emot ett svenskt Nato-medlemskap. Detta otroliga tryck för detta känns lite som masshysteri just nu och inte så genomtänkt alla gånger. Tror inte ryssen har det minsta intresse av att invadera Sverige eller delar av det faktiskt. Vi har dessutom Östersjön åt det hållet, plus Finland och tre baltiska stater som är Nato-medlemmar. Sen kan man konstatera att USA i vanlig ordning har intressen och agendor för att orsaka splittring utanför rikets gränser. Sen såg jag detta nu. ”sänder ut signalerna att vi kan möta militärt våld med eget militärt våld”. Är inte det lite grann tanken med ett försvar? Eller ska försvaret bara finnas till för att gå skallgång när någon försvunnit och vara en plattform för tjejer och bi/tri/transpersoner att känna att de gör nytta? Tro gör man i kyrkan. Tycker devisen "prepare for the worst, hope for the best" är det motto man måste utgå ifrån. Vi har ju länge "trott" att inte skulle Ryssland vara så dumma att de invaderar ett grannland....
Publicerat Mars 11, 20224 yr 48 minutes ago detstorabla sa: Tro gör man i kyrkan. Tycker devisen "prepare for the worst, hope for the best" är det motto man måste utgå ifrån. Vi har ju länge "trott" att inte skulle Ryssland vara så dumma att de invaderar ett grannland.... Precis, Si vis pacem, para bellum.
Publicerat Mars 11, 20224 yr Anledningen varför ryssland inte känner sig helt utfrysta... BRICS Quote is an acronym for Brazil, Russia, India, China, and South Africa Handel går fortfarande bra att bedriva... men via bulvaner som sockrar priset lite...
Publicerat Mars 11, 20224 yr 20 hours ago exabit sa: Jag måste säga att jag är emot ett svenskt Nato-medlemskap. Detta otroliga tryck för detta känns lite som masshysteri just nu och inte så genomtänkt alla gånger. Tror inte ryssen har det minsta intresse av att invadera Sverige eller delar av det faktiskt. Vi har dessutom Östersjön åt det hållet, plus Finland och tre baltiska stater som är Nato-medlemmar. Sen kan man konstatera att USA i vanlig ordning har intressen och agendor för att orsaka splittring utanför rikets gränser. Sen såg jag detta nu. ”sänder ut signalerna att vi kan möta militärt våld med eget militärt våld”. Är inte det lite grann tanken med ett försvar? Eller ska försvaret bara finnas till för att gå skallgång när någon försvunnit och vara en plattform för tjejer och bi/tri/transpersoner att känna att de gör nytta? Håller med ! Vem vill vara med i ett krig som Erdogan startat t.ex. Finns skurkar i båda läger. Vill även påpeka att jag är emot krig i alla former. Som vanligt är det civila som betalar det högsta priset.
Publicerat Mars 11, 20224 yr Författare Fortsätter att hylla Finland. De ringde helt enkelt upp Putin och frågade om de hade planer på att anfalla, vid ja Nato vid nej alliansfria. Svaret var oklart och naturligtvis går det inte att lita på Putin oavsett -men man måste bara älska sisun! Tänk er Hultqvist på sin skolengelska göra detsamma....nä självklart inte, Sverige hade en allierad och den stack man en kniv i ryggen på. Det går inte att lita på sossar idag, nu vet Finland det jag vetat länge. Ska byta till Sako rätt över.
Publicerat Mars 11, 20224 yr Ryssland hävdar att USA o Ukraina håller på at tframställa biologiska vapen. Detta diskuteras i FN:s säkerhetsråd just nu. Citat från AB: "Ryssland hävdar i FN:s säkerhetsråd att man har hittat flera laboratorier i Ukraina för framställning av biologiska vapen. Landets FN-ambassadör anklagar USA för att ha finansierat programmet. Mötet, som pågår just nu, var sammankallat av Ryssland. USA förnekade Rysslands uppgifterna och kallade dem för påhittat nonsens. Man varnade också för att Ryssland planerar att använda anklagelsen som en så kallad ”false flag”-operation. Detta för att själva kunna legitimera användande av kemiska vapen. Albanien, Frankrike och Storbritannien gick, liksom USA, hårt åt Ryssland på mötet, dels för påståendena om de biologiska vapnen och dels invasionen av Ukraina." Källa: Finns i länken nedan. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lVmoXy/liverapportering-spanda-laget-kring-ukraina Diktator Putin har tappat allt förstånd och vett innanför pannebenet nu om det fanns något av detta innan han invaderade Ukraina.
Publicerat Mars 11, 20224 yr Författare Osanna rykten om WMD har justifierat storskaliga anfall förr, då av väst i andra syften - just saying.
Publicerat Mars 11, 20224 yr 2 hours ago Ompi sa: Håller med ! Vem vill vara med i ett krig som Erdogan startat t.ex. Finns skurkar i båda läger. Vill även påpeka att jag är emot krig i alla former. Som vanligt är det civila som betalar det högsta priset. NATO är en försvarsallians inget annat. Ingen kommer att hjälpa Turkiet om de beslutar sig att invadera ett grannland. Men om någon faktiskt anfaller Turkiet så anfaller de Nato.
Publicerat Mars 11, 20224 yr 3 minutes ago detstorabla sa: NATO är en försvarsallians inget annat. Ingen kommer att hjälpa Turkiet om de beslutar sig att invadera ett grannland. Men om någon faktiskt anfaller Turkiet så anfaller de Nato. Ja vem vill vara med och försvara en skurk som Erdogan ?
Publicerat Mars 11, 20224 yr 5 minutes ago Ompi sa: Ja vem vill vara med och försvara en skurk som Erdogan ? Ja nu är ett det priset för vår säkerhet Ifall vi går med i NATO. Ledare kommer och går men NATO består. Nu är ju risken att Ryssland ger sig på Sverige eller baltländerna betydligt större än att man ger sig på Turkiet. Och om inte Estland, Lettland, Litauen och Polen inte varit medlemmar i NATO så är det inte osannolikt att Putin gett sig på dessa istället för Ukraina. Men lyckas Putin med Ukraina så står Finland eller Sverige på tur...
Publicerat Mars 11, 20224 yr 10 hours ago Dansken sa: Jag läser att den här klassiska Svenska "vänta och se om det blir värre" tanken gäller även i Nato frågan. Sverige har varit "lagom neutrala" och inte gått med i konflikter- dock med en viss lutan åt Nazze sidan, men mot slutet av kriget hjälpte dom "rätt sida" och i historieböckerna var det nästan Sverige som vann kriget själv: Tänk vilka uppoffringar- det var ju gamla tanter som inte fick kaffe på flera år. Men när det svider till om egna röven stiger intresset för att Nato ska komma och hjälpa till vid anfall...... Jo, det är väl lite typiskt Svenskt att det blir blir både för lite och alldeles för sent. Senaste 30åren har vi nästan totalt nedmonterat försvaret som en gång var riktigt, riktigt bra för ett land av vår storlek med bla värdens fjärde största flygvapen och ett kraftfullt kustförsvar med "håll gränsen" som honörsord från ÖB till Basse till att hålla vidöppna gränser och dalta med om IS-krigare ska få stanna i landet och även hjälpas flygas hit. Nu fem i tolv börjar landet lite sömndrucket så smått vakna ur naivites-psykosen och börjar hamstra ris och konservburkar då det börjar gå upp för fler och fler att vi har under 50% inhemsk matproduktion och detta under icke kristider. Lite panikartat beslutas det att vi ska höja försvarsbudgeten till 2% och börja det mumlas om Natomedlemskap, det verkar som vi är minst två steg efter rådande läge och omständigheter.......igen.
Publicerat Mars 11, 20224 yr 2 minutes ago Järven sa: Jo, det är väl lite typiskt Svenskt att det blir blir både för lite och alldeles för sent. Senaste 30åren har vi nästan totalt nedmonterat försvaret som en gång var riktigt, riktigt bra för ett land av vår storlek med bla värdens fjärde största flygvapen och ett kraftfullt kustförsvar med "håll gränsen" som honörsord från ÖB till Basse till vidöppna gränser och dalta med om IS-krigare ska få stanna i landet och även hjälpas flygas hit. Nu fem i tolv börjar landet lite sömndrucket så smått vakna ur naivites-psykosen och börjar hamstra ris och konservburkar då det börjar gå upp för fler och fler att vi har under 50% inhemsk matproduktion och detta under icke kristider. Lite panikartat beslutas det att vi ska höja försvarsbudgeten till 2% och börja det mumlas om Natomedlemskap, det verkar som vi är minst två steg efter rådande läge och omständigheter.......igen. Kan inte mer än hålla med dig. Sverige var i samma situation i slutet av 30 talet vilket till stor del styrde Sveriges agerande under 2:a världskriget.
Publicerat Mars 11, 20224 yr 8 minutes ago detstorabla sa: Kan inte mer än hålla med dig. Sverige var i samma situation i slutet av 30 talet vilket till stor del styrde Sveriges agerande under 2:a världskriget. Ja, kanske ännu sämre. Vi hade knappt ammunition till Kulsprutorna på vissa håll när WW2 bröt ut enligt min Farfar, men det fanns ju i alla fall en allmän värnplikt. Nu har vi inte ens det, så vilka skulle vi kalla in nu att försvara landet om det krisade ? Dom som gjort värnplikt i några större kullar börjar bil till åren.
Publicerat Mars 11, 20224 yr 32 minutes ago detstorabla sa: Kan inte mer än hålla med dig. Sverige var i samma situation i slutet av 30 talet vilket till stor del styrde Sveriges agerande under 2:a världskriget. Så är det alltid när det har varit fred för länge: Då tror man inte man behöver något försvar längre. Ett land har alltid en arme': sin egen eller någon annans.
Publicerat Mars 11, 20224 yr 2 hours ago detstorabla sa: Men lyckas Putin med Ukraina så står Finland eller Sverige på tur... Rena spekulationer.
Publicerat Mars 11, 20224 yr 45 minutes ago exabit sa: Rena spekulationer. Ok skulle stå " men lyckas Putin med Ukraina så står SANNOLIKT Finland eller Sverige på tur". Och visst är det en spekulation. Anledningen är att jag helt enkelt inte kan föreställa mig att Putin vågar ge sig på NATO. Och för Sveriges del är väl Gotland det mest strategiskta målet.
Publicerat Mars 11, 20224 yr 15 minutes ago detstorabla sa: Ok skulle stå " men lyckas Putin med Ukraina så står SANNOLIKT Finland eller Sverige på tur". Och visst är det en spekulation. Anledningen är att jag helt enkelt inte kan föreställa mig att Putin vågar ge sig på NATO. Och för Sveriges del är väl Gotland det mest strategiskta målet. Ok, tack för klargörandet 👍
Publicerat Mars 11, 20224 yr Ian på Forgotten Weapons talar om vad som kan hända med civilt vapenägande i Europa nu efter invasionen av Ukraina. Tror ni att vi kommer uppmuntras att skjuta mer privat i Sverige, eller rentav få skaffa andra typer av vapen för att försvåra en ockupation av främmande makt? Jag gissar FETNEJ och att vi istället kommer få en broschyr i brevlådan där man förklarar hur vi med handhjärtan ska mota Ivan i grind. Men skulle något förändras så kommer jag genast köpa en AK-47 eller vad som nu skulle bli aktuellt