Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vakjakt på räv

Featured Replies

Publicerat
gårdagens räv som blev påskjuten samt lämnade en massa blod efter sig har efter noggrant eftersök och 2 timmars manuellt letande i buskar och snår inte återfunnits, fattar inte vart han ligger, vart ju träffad i halsregionen och lämnade en hel del blod efter sig

Konstigt!! Måste gått ner i gryt eller vad tror du??

Mvh

• Svar 471
  • Visningar 58,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

troligen, men spåen ledde ej till något gryt heller...........väldigt skumt......

Publicerat
troligen, men spåen ledde ej till något gryt heller...........väldigt skumt......

Ja, det verkar skumt  ???

Publicerat

first_clas: I väntan på på bättre tider så måste jag skjuta alla rävar man har läge på, inte fasen håller jag igen guldlägen på rödpälsarna inte... hurvida jag är med i gayklubben eller inte!

Och ja, jag vet att jag har guld janne för att skaffa en "riktigt" räv/roviltsbuster. Måste bara..., hmm nähe jag kommer inte på någon ursäkt. Ska ordna upp ett bättre boende först, man bo ju alldelens för centralt  :)  

Publicerat

Oskke: Har det blivit någon mer rävjakt under de närmsta dagarna för din del?? Jag själv skall ut ikväll och prova lyckan  ;D ;)

Mvh

Publicerat

Jag me....... ;D

Publicerat

;D synd du bor långt bort!.. annars hadde ja kunnat hjälpa dej med å spåra upp den!..

Mvh...

Publicerat

hade suttit fint Mamre, har fintkammat området...inte ett gryt i närheten  :-[

Publicerat

Di kan gå långt, som de flesta rovdjur vill de "hem" till tryggheten.  Jag har fått ut ett par rävar under normal grytjakt som varit skadeskjutna. Inte ett ljud om skott på räv. Tyvärr resonerar de flesta att det var ju bara en rävjävel och inga större ansträngningar görs. (inget ont mot dig/er).

Räven borde klassas upp till lik de flesta fåglar att apporterande hund (läs i detta fall grythund) bör/ska finnas till hands.

Rävan ÄR ingen stor måltavla, det vet alla som klätt av en räv. Enligt mig så är ett skott på håll på räv en chansning.

//Roggman66

Publicerat

håller med dig fullständigt roggman, nästa gång jag är ute skall jag locka in dem på hagelhåll så di blir där !  ;D

Publicerat

Ja heder till er som i alla fall bemödar er med en skottplatsundersökning och ett eftersök. På tok allt för många förklarar en springande räv som bom utan att orka gå de 200m för att kolla.

//Roggman66

Publicerat
Ja heder till er som i alla fall bemödar er med en skottplatsundersökning och ett eftersök. På tok allt för många förklarar en springande räv som bom utan att orka gå de 200m för att kolla.

//Roggman66

Håller med dig om detta. All heder åt dig Jagerstranden som lade ner väl med tid och försökte hitta igen räven

Mvh

Publicerat

Mårs: Jo då en kväll har jag tillsammans med två vänner varit ut och passat räv. Eftersom jag bor fyra mil i från mina jaktmarker där jag är uppväxt och har mina föräldrar, så blir den mesta jakten på helger. Men har dock en del marker för småvilt där jag bor nu :) Och hur gick det då...jo en av vännerna bommade på en ungräv  >:( Vi spårade med en tränad spårhund utan att hitta något som antydde på träff. Vilt obs under kvällen på tre jägare: två rävar, en hare och två älgar!

Mvh Oskar 

Publicerat
Mårs: Jo då en kväll har jag tillsammans med två vänner varit ut och passat räv. Eftersom jag bor fyra mil i från mina jaktmarker där jag är uppväxt och har mina föräldrar, så blir den mesta jakten på helger. Men har dock en del marker för småvilt där jag bor nu :) Och hur gick det då...jo en av vännerna bommade på en ungräv  >:( Vi spårade med en tränad spårhund utan att hitta något som antydde på träff. Vilt obs under kvällen på tre jägare: två rävar, en hare och två älgar!

Mvh Oskar 

All heder åt er att ni undersökte skottplatsen ordentligt och att ni gjorde ett eftersök.

Som det är skrivet tidigare i tråden om folk som inte bryr sig i att gå efter/försöker hitta igen räven osv.. Sådana människor är inte värda så mycket i mina ögon.  :-[

Mvh

Publicerat

Jag har bara ett 30-06 gevär. Kan jag använda det till vakjakt på räv? Eller är det konstigt på något sätt?

Publicerat
Jag har bara ett 30-06 gevär. Kan jag använda det till vakjakt på räv? Eller är det konstigt på något sätt?

Det går bra! :D

Publicerat

Jag körde med 308win förra året och kände mig inte konstigare än vanligt. ;D

Publicerat

;D  ;D Va bra. Då behöver inte jag heller känna mej konstig. Tänkte bara att ta fram älgstudsaren för en liten "rev" (stockholmska) blev att ta i i överkant ::)  ::) ??? Det var ju bra att jag frågade då.

Publicerat
;D  ;D Va bra. Då behöver inte jag heller känna mej konstig. Tänkte bara att ta fram älgstudsaren för en liten "rev" (stockholmska) blev att ta i i överkant ::)  ::) ??? Det var ju bra att jag frågade då.

Han kanske gör en liten större  frivolt när han blir träffad av en 30-06:a än en 222:a.  ;D

Publicerat

Räven Tobbe skjöt sist var med 9,3x62. Det blev ett skapligt utgångshål det.

Han hade räknat med att även få tillfälle på gris nämligen.

Publicerat

:D fung aldeles utmärkt!... inte bössan som e den viktigaste!.. kikaren å ljus insläppet e viktigare!... sj kör ja än så länge me min 308 för detta ändamål!..

MVh

Publicerat

OK tack för alla svar . Nu vet jag att jag kan använda min 30-06:a. Jag trodde nog att man använde en 222:a eller dylikt. Men då måste man ju köpa ett gevär till .  :P Men nu är ju pengarna slut :-[

Publicerat

30-06 blir perfekt :D går bra med 222:a också men helt onödigt när du har en bra bössa redan :D

Publicerat

30-06 fungerar utmärkt.. Använder själv denna kaliber när jag vakar räv  :D

Mvh

Publicerat

Va bra -Tack